Forwarded From آثار کهن شیعه
⭕️ با تار و ساز، ندبه برایت نمی کنند!
#أین_الناصر_والمنتقم

خيلي ببخش در به درِ غفلتيم ما
تو حاضری همیشه و در غیبتیم ما

بهره بریم از تو برای مسیرِ خويش
اصلاً برای غیبت تو علّتيم ما

بیش از عدو میانِ خودی ها غریبی و...
ما را ببین... خوشیم... چه بی غیرتیم ما

تو منجیِ زمين و زمانی، ولی چه حیف
امّا ببین... به وصلِ تو بی رغبتیم ما

با تار و ساز، ندبه برایت نمی‌کنند
مست و خمارِ هلهله‌ی بدعتیم ما

از من گرفته تا همه، از ذیل تا به صدر
ظلم اَت نموده ایم... خودِ ظلمتيم ما

با این همه، تویی پدر و ما یتیم تو
خيلي ببخش در به درِ غفلتيم ما

(محمد علی نوری)
Forwarded From آثار کهن شیعه
#أین_الناصر_والمنتقم

منقول من كتب الخزانة المشرفة الغرويّة علی مشرّفها أفضل الصلاة والسلام:
رسالة الإمام صاحب الزمان عليه السلام إلی الشيخ المفيد قدس الله روحه...
Forwarded From آثار کهن شیعه
#أین_الناصر_والمنتقم


عن جابر عن أبي جعفر علیه السلام:«و إياك و شذاذ من آل محمد، فإن لآل محمد و علي راية و لغيرهم رايات، فالزم الأرض و لا تتبع منهم رجلا أبدا- حتى ترى رجلا من ولد الحسين، معه عهد نبي الله و رايته و سلاحه- فإن عهد نبي الله صار عند علي بن الحسين، ثم صار عند محمد بن علي و يفعل الله ما يشاء فالزم هؤلاء أبدا و إياك و من ذكرت لك‏...» [تفسیر العیاشي سورة البقرة: 148؛ ونحوه کتاب جعفر بن محمد بن شریح ح 112].

از امام باقر علیه السلام روایت شده که به جابر فرمودند: «مبادا به آنان که از آل محمد (صلوات الله علیهم اجمعین) متفرق شده اند روی آوری! همانا خاندان محمد و علی (صلی الله علیهما وآلهما) را پرچمیست، ودیگران را نیز پرچمهاییست. پس حرکتی در زمین مکن واز هیچ یک از آنان پیروی مکن تا زمانی که مردی از فرزندان حسین علیه السلام را ببینی که عهد و پرچم و سلاح رسول خدا صلی الله علیه وآله را همراه دارد (که از معصومین قبل خود صلوات الله علیهم اجمعین به ارث برده است) ...پس فقط ملازم ایشان باش وبه آنان که گفتم (غیر ائمه علهیم السلام) نزدیک مشو...
Forwarded From آثار کهن شیعه
این حکایت جالب در نسخه ی کهنی از کتاب جامع الفوائد در کتابخانه دانشگاه پرینستون مشاهده شد:
خلاصه آن اینست که مردی از اعراب که بار گندمی داشته با همسفرانش میان بیابان گم می شود. در این میان سوارانی را می بیند.سوار از عرب درخواست می کند قدری از گندمش را به او بفروشد و در مقابل دو دینار به وی می دهد که نظیر آن دیده نشده، سپس غلامش را می فرستد تا آن جماعت را راهنمایی کند.وقتی به راه می رسند از غلام می پرسند: مولای تو که باعث نجات ما شد که بود؟ و او می گوید: «صاحب الزمان علیه السلام».
#أین_الناصر_والمنتقم
این المنتقم:
#أین_الناصر_والمنتقم

✅ كتاب الغيبة‌ للنعماني/ 254، ح 53: حدثنا أحمد بن محمد بن سعيد قال حدثنا علي بن الحسن [بن فضال] قال حدثنا محمد بن عبد الله [بن زرارة] عن محمد بن أبي عمير عن هشام بن سالم عن أبي عبد الله عليه السلام أنه قال: « ما يكون هذا الأمر حتى لا يبقى صنف من الناس إلّا و قد ولّوا على الناس، حتى لا يقول قائل: إنّا لو وُلّينا لعدلنا؛ ثم يقوم القائم بالحق و العدل».
⬅️امام صادق علیه السلام: این امر (ظهور) محقق نخواهد شد تا زمانی که هیچ صنف و طائفه ای نماند که بر مردم حکمرانی نکرده باشد، تا افرادی بهانه نکنند که اگر ما بر مردمان حکومت می کردیم عدل پیشه می کردیم؛ آن گاهست که حضرت حجت علیه السلام به حق و عدل قیام کند.

✅ وفیه: أخبرنا عبد الواحد بن عبد الله قال حدثنا محمد بن جعفر القرشي قال حدثني محمد بن الحسين عن محمد بن سنان عن قتيبة الأعشى عن منصور بن حازم عن أبي عبد الله عليه السلام أنه قال: «إذا رُفِعَت راية الحقّ لَعَنَها أهل المشرق و المغرب». قلت له ممَّ ذلك؟ قال: «مما يلقون من بني هاشم». [299، ح 5]
ورواه أيضا عن علي بن أحمد قال أخبرنا عبيد الله بن موسى العلوي عن محمد بن الحسين عن محمد بن سنان عن قتيبة الأعشى عن أبان بن تغلب‏ عن الصادق عليه السلام مع اختلاف يسير.
⬅️امام صادق عليه السلام: چون پرچم حق (امام زمان علیه السلام) بلند شود اهل شرق و غرب بر آن لعنت فرستند! راوی می پرسد: از چه روی چنین می کنند؟ فرمود: از جهت آن چه از بنی هاشم (در زمان غیبت) کشیده اند.

✅وفیه: علي بن أحمد عن عبيد الله بن موسى و أحمد بن علي الأعلم قالا حدثنا محمد بن علي الصيرفي عن محمد بن صدقة و ابن أذينة العبدي و محمد بن سنان جميعا عن يعقوب السراج قال سمعت أبا عبد الله علیه السلام يقول: ثلاث عشرة مدينة و طائفة يحارب القائم أهلها و يحاربونه – إلی أن قال عليه السلام- وأهل الريّ.‏ [299، ح 6]
⬅️امام صادق عليه السلام: سيزده شهر و گروه هستند که امام زمان علیه السلام با آنان جنگ می کند و آنان نیز با وی می جنگند، یکی از آن ها اهل ری هستند.

✅الحسن بن علي الوشاء عن أحمد بن عائذ عن أبي خديجة قال قال أبو عبد الله علیه السلام لا يخرج القائم حتى يخرج اثنا عشر من بني هاشم كلهم يدعو إلى نفسه‏. [الارشاد 2/372، الغیبة للطوسي/ 437]
⬅️امام صادق علیه السلام: قائم ما (علیه السلام) قیام نکند تا زمانی که پیش از وی دوازده تن از بنی هاشم برخیزند و مردم را به سمت خود دعوت کنند.
Forwarded From آثار کهن شیعه
بسم الله الرحمن الرحیم
«خواجه مگر بنده سیاه ندارد...!»

غلامی اهل بیت علیهم السلام و بندگی آنان را کردن مقام و منزلتی بس رفیع است، ما را کجا رسد که ادّعای بندگی آنان را کنیم در جایی که امیر المؤمنین علیه السلام خود را اینگونه می شناساند: «أنا عبد من عبید محمّد صلی الله علیه وآله».
بله می توان دل به این خوش داشت که غلام سیاه آنان باشیم و مترنّم به این اشعار:
گرچه سیه رو شدم غلام تو هستم
خواجه مگر بنده ی سیاه ندارد
یا:
بی امتحان مرا به غلامی قبول کن
رسوا شوم اگر دل من امتحان دهد

ولی خدا نکند که وضعیّت ما به گونه ای باشد که قابلیّت همین مرحله را هم نداشته باشیم...چه این که برخی افعال هستند که به طور کلّی رابطه ی میان عبد و مولی را منقطع میسازد.
نقل شده حریز بن عبد الله سجستانی در منطقه ی سجستان فعالیت های چریکی علیه خوارج انجام می داد و البته این گونه اقدامات مورد رضایت امام صادق علیه السلام واقع نشده و به جایی رسید که امام علیه السلام او را به حضور نمی پذیرفتند. (رجال نجاشی/145، الاختصاص/207)
این برخورد سختگیرانه برای برخی از اصحاب گران آمد، ابو العباس فضل بن عبد الملک بقباق، بعد از این که حریز اذن حضور خواست و پذیرفته نشد، از امام صادق علیه السلام میپرسد: مولی تا چه مقدار می تواند عبدش را مجازات کند؟ پاسخ دادند: «به مقدار لغزشی که مرتکب شده است». آنگاه فضل معترضانه گفت: به خدای سوگند که حریز را بیش از مقدار جرمش مجازات نمودی!
امام صادق عليه السلام در پاسخ صريحشان، خطوط قرمز ميان عبد و مولي را به روشني ترسيم نمودند: «واي بر تو! او مملوك من است؟! به درستي كه حريز شمشير كشيده، و كسي كه شمشير بكشد از من نيست».
اگر اين وضعيّت شخصي باشد كه عليه خوارج شمشير بكشد، حال آن كه اسباب خونریزی شیعیان را فراهم کند چه خواهد بود...!

◀️متن گزارش:
حمدويه، قال حدثنا محمد بن عيسى، عن صفوان، عن عبد الرحمن بن الحجاج، قال: استأذن فضل البقباق لحريز على أبي عبد الله علیه السلام فلم يأذن له، فعاوده فلم يأذن له، فقال له: أيّ شي‏ء للرجل أن يبلغ من عقوبة غلامه؟ قال:«على قدر جريرته»، فقال:قد عاقبت و الله حريزا بأعظم مما صنع! فقال:«ويحك! أنا فعلت ذاك أن حريزا جرد السيف»‏، قال، ثم قال: لو كان حذيفة، ما عاودني فيه بعد أن قلت له. (رجال الکشی،373، ح 717)
علي بن إبراهيم عن أبيه عن ابن أبي عمير عن حماد عن الحلبي عن أبي العباس قال: قلت لأبي عبد الله علیه السلام: ما للرجل يعاقب به مملوكه؟ فقال:«على قدر ذنبه» قال: فقلت: فقد عاقبت‏ حريزاً بأعظم من جرمه! فقال:«ويلك! هو مملوك لي؟! و إنّ حريزاً شهر السيف، و ليس منّي من شهر السيف». (کافی، ج 7 ، 370)
#أین_الناصر_والمنتقم