📕 آشنایی با مهمترین منابع تاریخ عاشورا [۱۹]
☑️ «الأمالى الخَميسيّة»
🔸ابو الحسين يحيى بن حسين بن اسماعيل شجرى (۴۱۲ ـ ۴۷۹ يا ۴۹۹ ق)، از محدّثان قرن پنجم هجرى و از سادات حسنى است.
او را جانشين پدرش الموفّق حسين بن اسماعيل دانسته اند كه پيشواى زيديان در گرگان و ديلم بود و ابن حجر، وى را نيز زيدى مذهب خوانده است؛ امّا درج نام او در فهرست شيخ منتجب الدين رازى ـ كه ويژه شرح حال عالمان امامى مذهب پس از شيخ طوسى تا زمان مؤلّف است ـ نشان مى دهد كه منتجب الدين، او را امامى مذهب يا دست كم، زيدىِ مستبصر مى داند.
شيخ منتجب الدين در دو جا او را ثقه و حافظ خوانده و در يك جا وى را عالمى نسب شناس دانسته است.
او از استادان متعدّدى مانند: ابن غيلان، ابن زيده، عتيقى و صورى حديث شنيد و محدّثان بسيارى مانند: محمّد بن عبد الواحد دقّاق، نصر بن مهدى و ابو سعيد يحيى بن طاهر سمّان، از او روايت كرده اند.
يحيى بن حسين شجرى در روزهاى دوشنبه و پنجشنبه براى عدّه اى، روايتْ املا مى كرده كه مجالس پنجشنبه او را در كتابى به نام الأمالى الخميسيّة گرد آوردند و بعدها قاضى شمس الدين جعفر بن احمد و سپس قاضى محيى الدين محمّد بن احمد قُرَشى ـ كه هر دو، خود، از عالمان بودند ـ امالىِ او را مرتّب كردند و ترتيب كنونى كتاب، حاصل كار محيى الدين قرشى است.
شجرى، احاديث را با سلسله سند كامل مى آورد و حتّى گاه به زمان اخذ و تحمّل (دريافت) حديث هم اشاره مى كند و پس از او نيز اين كتاب با سلسله سند، به دست عالمان رسيد و اين در كنار شخصيت مؤلّف، موجب استقبال عالمان از كتاب او شد و آن را به عنوان يكى از كتب مقبول حديث در آورد.
در امالى كنونى، در جلد نخست، يك مجلس به فضايل كلّى اهل بيت عليهم السلام اختصاص دارد و فصلى نيز ويژه فضيلت امام حسين علیه السلام و مقتل و اخبار ايشان است ۱و در جلد دوم اين مجموعه نيز فصلى مربوط به عاشورا و روزه آن است.
گفتنى است فصل مربوط به مقتل و اخبار امام حسين علیه السلام، از مفصّل ترين فصول كتاب الأمالى الخميسيّة است و شجرى در آنجا افزون بر احاديث، برخى گزارش ها، حكايات و كرامت ها را نيز با همان شيوه معمول محدّثان، با ذكر اسناد، آورده است.
📚 ر.ک بخش اول
#معرفی_منابع_تاریخ_عاشورا #امام_حسین
🍀
☑️ «الأمالى الخَميسيّة»
🔸ابو الحسين يحيى بن حسين بن اسماعيل شجرى (۴۱۲ ـ ۴۷۹ يا ۴۹۹ ق)، از محدّثان قرن پنجم هجرى و از سادات حسنى است.
او را جانشين پدرش الموفّق حسين بن اسماعيل دانسته اند كه پيشواى زيديان در گرگان و ديلم بود و ابن حجر، وى را نيز زيدى مذهب خوانده است؛ امّا درج نام او در فهرست شيخ منتجب الدين رازى ـ كه ويژه شرح حال عالمان امامى مذهب پس از شيخ طوسى تا زمان مؤلّف است ـ نشان مى دهد كه منتجب الدين، او را امامى مذهب يا دست كم، زيدىِ مستبصر مى داند.
شيخ منتجب الدين در دو جا او را ثقه و حافظ خوانده و در يك جا وى را عالمى نسب شناس دانسته است.
او از استادان متعدّدى مانند: ابن غيلان، ابن زيده، عتيقى و صورى حديث شنيد و محدّثان بسيارى مانند: محمّد بن عبد الواحد دقّاق، نصر بن مهدى و ابو سعيد يحيى بن طاهر سمّان، از او روايت كرده اند.
يحيى بن حسين شجرى در روزهاى دوشنبه و پنجشنبه براى عدّه اى، روايتْ املا مى كرده كه مجالس پنجشنبه او را در كتابى به نام الأمالى الخميسيّة گرد آوردند و بعدها قاضى شمس الدين جعفر بن احمد و سپس قاضى محيى الدين محمّد بن احمد قُرَشى ـ كه هر دو، خود، از عالمان بودند ـ امالىِ او را مرتّب كردند و ترتيب كنونى كتاب، حاصل كار محيى الدين قرشى است.
شجرى، احاديث را با سلسله سند كامل مى آورد و حتّى گاه به زمان اخذ و تحمّل (دريافت) حديث هم اشاره مى كند و پس از او نيز اين كتاب با سلسله سند، به دست عالمان رسيد و اين در كنار شخصيت مؤلّف، موجب استقبال عالمان از كتاب او شد و آن را به عنوان يكى از كتب مقبول حديث در آورد.
در امالى كنونى، در جلد نخست، يك مجلس به فضايل كلّى اهل بيت عليهم السلام اختصاص دارد و فصلى نيز ويژه فضيلت امام حسين علیه السلام و مقتل و اخبار ايشان است ۱و در جلد دوم اين مجموعه نيز فصلى مربوط به عاشورا و روزه آن است.
گفتنى است فصل مربوط به مقتل و اخبار امام حسين علیه السلام، از مفصّل ترين فصول كتاب الأمالى الخميسيّة است و شجرى در آنجا افزون بر احاديث، برخى گزارش ها، حكايات و كرامت ها را نيز با همان شيوه معمول محدّثان، با ذكر اسناد، آورده است.
📚 ر.ک بخش اول
#معرفی_منابع_تاریخ_عاشورا #امام_حسین
🍀