ابجد چیست
#ابجد
#کاربرد_حروف_ابجد

☘قال امیر المؤمنین (ع): سأل رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم: ما تفسیر ابجد؟ فقال: تعلموا تفسیر أبجد فإن فیه الاعاجیب کلها، ویل لعالم جهل تفسیره. (1)

🌹امام علی علیه السلام می فرمایند: از رسول خدا در مورد حروف ابجد سؤال شد، آن حضرت فرمودند:
تفسیر حروف ابجد را یاد بگیرید؛ چرا که همه آن شگفتی است، وای بر عالمی که از تفسیر آن جاهل باشد

🌿جناب شیخ بهائی میفرماید: اعداد روح حروف هستند، یعنی عدد جان حرف میباشد. (الاعداد ارواح و الحروف اشباح)

هر حرفی عددی دارد که در حقیقت روح و جان و بطن آن حرف است، حروف ابجد عبارتند از:
«اَبْجَدْ - هَوََّزْ - حُطّی - کَلَمَنْ - سَعْفَصْ - قَرَشَتْ - ثَخَِّذْ - ضَظِغْ»

عدد حروف ابجد:
الف =۱➖ ب = ۲➖ج =۳➖د =۴➖ه =۵➖ و =۶➖ز=۷➖ ح = ۸➖ ط =۹➖ ی =۱۰➖ ک =۲۰➖ ل =۳۰➖ م =۴۰➖ ن =۵۰➖س =۶۰➖ ع =۷۰➖ ف =۸۰➖ ص =۹۰➖ ق =۱۰۰➖ ر=۲۰۰➖ ش =۳۰۰➖ ت =۴۰۰➖ ث =۵۰۰➖ خ =۶۰۰➖ ذ =۷۰۰➖ ض =۸۰۰➖ ظ =۹۰۰➖ غ =۱۰۰۰

مثلا اسم شریف (محمد) که داراى چهار حرف (م - ح - م - د) است به منزله جسمى است که روح آن 92 است، زیرا که (م = 40 + ح = 8 + م = 40 + د = 4 = 92)، عدد 92 روح است و کلمه محمد جسم آن.

یا کلمه شریف (على) که داراى سه حرف است، به منزله جسم است براى عدد 110 زیرا که (ع 70 است و ل 30 و ى 10) (110 = 10 + 30 + 70).... (2)

🌿معنای حروف ابجد:
در کتاب خزائن مرحوم نراقی آمده است:
ابجد: یعنى بدان، هوّز: دریاب، حطى: نیک فهم کن، کلمن: نگهدار، سعفص: فرومگذار، قرشت: دانا باش، ثخذ: واقف باش، ضظغ: از پیش بدان، و گویند سریانى هستند.(3)

🌿و حضرت علامه حسن زاده آملی در دروس هیئت آورده اند:
فیروز آبادى در قاموس، وصفى پورى در منتهى الارب که ترجمه همان قاموس است، در لغت (ابجد) آورده اند که: ابجد، هوز، حطى، کلمن، سعفص، قرشت، ایشان شش تن از پادشاهان مدین بودند و مهمتر ایشان کلمن بود، و ایشان کتابت عربیت را بر عدد حروف اسماى خود وضع کرده اند. (4)

#کاربرد_حروف_ابجد

🌿کاربرد حروف ابجد در شعر:
در شعر، شاعران زیادی از این حروف بهره می گیرند که با عباراتی اشاره ای به مطلب دیگری می کنند. به عنوان مثال:
شاعری سال مرگ حافظ را در عبارتی از شعر زیر آورده است:

چراغ اهل معنی خواجه حافظ

که شمعی بود از نور تجلی

چو در خاک مصلی کرد منزل

بجو تاریخش از «خاک مصلی»

عبارت «خاک مصلی» به حساب ابجد، یادآور سال 791 هجری قمری، یعنی سال درگذشت خواجه شمس الدین محمد حافظ است.
از این موارد در اشعار شعرا زیاد است مثل یکی از اشعار جناب ابونصر فراهی در نصاب الصبیان و ...

🌹یکی از شگفتیهای از حروف ابجد:
در کتاب آغاز و انجام حضرت علامه حسن زاده آملی آمده است:
رَفِیعُ الدَّرَجاتِ ذُو الْعَرْشِ‏ (5). کلمه مبارک رفیع به حساب جمل ابجدى‏ 360 است، محیط دائره به 360 قسم متساوى قسمت مى‏ شود و هر قسم را درجه مى ‏نامند و جمع آن درجات است که رفیع الدرجات 360 درجه است‏... (6)

البته حرف درباره انواع محاسبات و تقسیمات علم اعداد بسیار است...

🌷نکته ای مهم:
طالبان این علوم و بلکه تمام علوم، فقط باید برای نیل به معرفت خدا و مشغول تحصیل شوند و اگر غرضی غیر از این باشد، در آن خیری نیست، که:
علوم اصطلاحی نعمت اوست
ولی بی سوز عشقش نقمت اوست

پی نوشت ها:
1. بحار الانوار، جلد 2، صفحه 317
2. شرح دفتر دل علامه حسن زاده آملی، جلد دوم
3. خزائن مرحوم نراقی، صفحه 318
4. دروس هیئت و ریاضی، علامه حسن زاده آملی، جلد 1، صفحه 172
5. سوره مومن، آیه 17
6. آغاز و انجام، علامه حسن زاده آملی ، صفحه 142
🌱🌱
Forwarded From دكتر هادى انصارى
#منارة _العبد🔴


سلطان احمد #جلايرى در 767 ق به #مرجان امين الدين بن عبد اللَّه، حاكم #بغداد، دستور داد تا ضمن بازسازى حرم ، دو مناره براى آن بسازند. منارة #العبد يكى از آن‏ها بود كه در 793 ق با تلاش #اويس _جلايرى تكميل شد. اين مناره با #آجرهاى _زرد كاشانى تزيين شد و در ساقه آن به زبان #فارسى و با حروف #ابجد تاريخ 793 ق ثبت است قطر اين مناره بيست و ارتفاع آن چهل متر بود كه پس از مناره #ملويه _متوكل در #سامراء ، نخستين مناره در عراق بود. منارة العبد با زيبايى اعجاب‏آميز خود زينت بخش گنبد حرم بود ، كه در زاويه شمال شرقى حرم قرار داشت و در 982 ق توسط شاه #طهماسب _صفوى بازسازى شد. در 1308 ق در گل دسته آن شكافى ايجاد شد كه دوباره آن را تعمير كردند. اما در 1354 ق اين مناره #زيبا و مقاوم به بهانه #انحراف و كجى در آن ،به دستور نخست وزير وقت عراق، #ياسين _هاشمى، تخريب شد. صاحبنظران معتقدند كه هدف وى از اين كار دست يافتن به درآمدى بود كه از محل #موقوفات مرجان #امين الدين و از رهگذر اجاره دادن ابنيه و اراضى وقفى به‏دست مى‏آمد. در جريان اين #تخريب، به #سكه‏هاى _مسى مربوط به دوران #جلايرى و #صفوى دست يافتند كه آن‏ها را به «دار الآثار القديمه» بغداد سپردند .
بدون ترديد اين حركت ، خيانتى به #آثار وميراث اسلامى بود كه متاسفانه هيچگاه مورد تعقيب قرار نگرفته وبدان هم إشاره نشده است.


_____________
@drhadiansarii