#فضائل_امیرالمومنین علیه السلام
⚜️از جان گذشتگى بىنظير اميرالمومنين علیه السلام
🔺ابن تيميه در وجه سوم از مناقشات خود ادّعا كرده كه در #ليلة_المبيت خطرى اميرالمومنين عليه السلام را تهديد نمىكرده است و حتى اگر قرار بود كه او جانش را فدا كند، اين كار براى همه مؤمنان واجب بود و بسيارى از صحابه در جنگها جان خود را فداى رسول خدا صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم كردهاند.
🔹در پاسخ اين #ادعاى_گزاف بايد گفت: براساس روايات كه پيشتر مطرح شد، از جان گذشتگى #اميرالمومنين عليه السلام امرى مسلّم و ثابت است. تعابير وارد شده در اين احاديث، به صراحت و روشنى تمام بيانگر اين حقيقت است كه اميرالمومنين عليه السلام در آن شب جان خود را براى محافظت از رسول خدا صلّى اللَّه عليه وآله فدا كرد 📍و با به جان خريدن خطر، خود را براى كشته شدن و اسارت مهيّا ساخت. بسيارى از انديشمندان بزرگ سنّى، مفسّران، محدّثان و سيره نويسان مشهور به اين حقيقت اعتراف و اذعان داشته و احاديث آن را از عدّهاى از صحابه روايت كردهاند.
⚠️ابن تيميه به دنبال آن است كه با كم رنگ جلوه دادن فداكارى اميرالمومنين عليه السلام، آن را هم تراز با شركت در جنگ و امرى متداول در ميان صحابه معرّفى كند، غافل از آن كه مبارزه با قرار گرفتن در معرض #ترور هرگز قابل مقايسه نيست، هر چند در ميدان جنگ نيز اميرالمومنين عليه السلام بيش از همه و گاه به تنهايى و با فداكارى هر چه تمامتر از رسول خدا صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم دفاع و حمايت مىكرد. به عنوان مثال در #جنگ_احد وقتى همه از اطراف رسول خدا صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم پراكنده شدند و به كوه گريختند 📍و ابوبكر و عمر در اين فرار پيشگام بودند! حضرت اميرالمومنين عليه السلام به تنهايى پروانه وار بر گرد شمع وجود نازنين پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم مىگشت و از ايشان محافظت مىكرد. با اين حال عظمت فداكارى اميرالمؤمنين على عليه السلام در #ليلة_المبيت به قدرى بود كه خداوند در شأن او و به جهت اين از جان گذشتگى #آيه نازل كرده است.
🔺از ابن تيميه كه ادّعا مىكند از جان گذشتن در ميان صحابه امرى متداول بوده سؤال مىكنيم كه يك مورد از فداكارىهايى كه سبب نزول آيه در شأن يكى از صحابه شده باشد ذكر كند. او كه خود نيز دروغ بودن ادّعايش را مىداند، اين بار با استناد به وعده پيامبر ادّعا مىكند كه هيچ خطرى اميرالمومنين عليه السلام را تهديد نمىكرده، پس كار او از جان گذشتگى محسوب نمىشود! اما بايد دانست كه اولا وعده پيامبر صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم براساس امور ظاهرى و عادى نبوده، چرا كه در ظاهر مشركان قطعا قصد كشتن پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم را داشتهاند.
🔸پس اوّلًا اين وعده در حقيقت خبر دادن از غيب و حفظ الاهى بوده است و همين باور به غيب، فضيلتى تمام ناشدنى است.
🔸ثانيا اين وعده پس از اعلام آمادگى اميرالمومنين عليه السلام براى فداكارى در راه حفاظت از جان رسول خدا صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم بوده است. براساس برخى روايات، پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم خوابيدن در رختخواب خود را به تعدادى از صحابه پيشنهاد داد و براى داوطلب اين كار بهشت را ضمانت كرد، با اين حال كسى جز #اميرالمومنين عليه السلام آن را نپذيرفت. نورالدين حلبى شافعى در سيره خود مىنويسد:
فلمّا رأى رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه [وآله] مكانهم، أي علم ما يكون منهم قال لعليّ بن أبيطالب رضى اللَّه عنه: نم على فراشي واتّشح بردائي هذا الحضرمي ....
وفي السبعيّات أنّه صلّى اللَّه عليه [وآله] نظر إلى أصحابه وقال: «أيّكم يبيت على فراشي وأنا أضمن له الجنّة»؟ فقال عليّ: أنا أبيت، واجعل نفسي فداءك؛ «السيرة الحلبيّة: 2/ 191- 192»
آن گاه كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم موضع آنان را ديد، يعنى قصد آنها را دانست، به علىّ بن أبى طالب عليه السلام فرمود: «در رختخواب من بخواب و خود را به عباى حضرمى من بپيچ ...».
همچنين در سبعيات [آمده كه] پيامبر صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم به اصحابش نظر كرد و فرمود: «كدام يك از شما در رختخواب من بيتوته مىكند، در حالى كه من بهشت را براى او تضمين مىكنم؟» پس على عليه السلام عرض كرد: من مىخوابم و جانم را فداى شما مىكنم.
🔶بنابر اين، ادّعاى گزاف ابن تيميه چيزى جز تعصّب، عناد و حق ستيزى نيست و حقيقت براى كسى كه چشمش را به روى آن نبسته باشد آشكار است.
#کتاب_جواهر_الكلام_في_معرفة_الإمامة_والإمام، جلد5، صفحه 401
اثر ارزشمند آیت الله سید علی حسینی میلانی (مدظله العالی)
🌐http://al-milani.com/farsi/library/lib-sec.php?secid=1
🔻🔻🔻
عضویت در کانال: https://t.me/joinchat/Af70NTvZDjn3cpS6_ypcfg
🔺🔺🔺
⚜️از جان گذشتگى بىنظير اميرالمومنين علیه السلام
🔺ابن تيميه در وجه سوم از مناقشات خود ادّعا كرده كه در #ليلة_المبيت خطرى اميرالمومنين عليه السلام را تهديد نمىكرده است و حتى اگر قرار بود كه او جانش را فدا كند، اين كار براى همه مؤمنان واجب بود و بسيارى از صحابه در جنگها جان خود را فداى رسول خدا صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم كردهاند.
🔹در پاسخ اين #ادعاى_گزاف بايد گفت: براساس روايات كه پيشتر مطرح شد، از جان گذشتگى #اميرالمومنين عليه السلام امرى مسلّم و ثابت است. تعابير وارد شده در اين احاديث، به صراحت و روشنى تمام بيانگر اين حقيقت است كه اميرالمومنين عليه السلام در آن شب جان خود را براى محافظت از رسول خدا صلّى اللَّه عليه وآله فدا كرد 📍و با به جان خريدن خطر، خود را براى كشته شدن و اسارت مهيّا ساخت. بسيارى از انديشمندان بزرگ سنّى، مفسّران، محدّثان و سيره نويسان مشهور به اين حقيقت اعتراف و اذعان داشته و احاديث آن را از عدّهاى از صحابه روايت كردهاند.
⚠️ابن تيميه به دنبال آن است كه با كم رنگ جلوه دادن فداكارى اميرالمومنين عليه السلام، آن را هم تراز با شركت در جنگ و امرى متداول در ميان صحابه معرّفى كند، غافل از آن كه مبارزه با قرار گرفتن در معرض #ترور هرگز قابل مقايسه نيست، هر چند در ميدان جنگ نيز اميرالمومنين عليه السلام بيش از همه و گاه به تنهايى و با فداكارى هر چه تمامتر از رسول خدا صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم دفاع و حمايت مىكرد. به عنوان مثال در #جنگ_احد وقتى همه از اطراف رسول خدا صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم پراكنده شدند و به كوه گريختند 📍و ابوبكر و عمر در اين فرار پيشگام بودند! حضرت اميرالمومنين عليه السلام به تنهايى پروانه وار بر گرد شمع وجود نازنين پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم مىگشت و از ايشان محافظت مىكرد. با اين حال عظمت فداكارى اميرالمؤمنين على عليه السلام در #ليلة_المبيت به قدرى بود كه خداوند در شأن او و به جهت اين از جان گذشتگى #آيه نازل كرده است.
🔺از ابن تيميه كه ادّعا مىكند از جان گذشتن در ميان صحابه امرى متداول بوده سؤال مىكنيم كه يك مورد از فداكارىهايى كه سبب نزول آيه در شأن يكى از صحابه شده باشد ذكر كند. او كه خود نيز دروغ بودن ادّعايش را مىداند، اين بار با استناد به وعده پيامبر ادّعا مىكند كه هيچ خطرى اميرالمومنين عليه السلام را تهديد نمىكرده، پس كار او از جان گذشتگى محسوب نمىشود! اما بايد دانست كه اولا وعده پيامبر صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم براساس امور ظاهرى و عادى نبوده، چرا كه در ظاهر مشركان قطعا قصد كشتن پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم را داشتهاند.
🔸پس اوّلًا اين وعده در حقيقت خبر دادن از غيب و حفظ الاهى بوده است و همين باور به غيب، فضيلتى تمام ناشدنى است.
🔸ثانيا اين وعده پس از اعلام آمادگى اميرالمومنين عليه السلام براى فداكارى در راه حفاظت از جان رسول خدا صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم بوده است. براساس برخى روايات، پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم خوابيدن در رختخواب خود را به تعدادى از صحابه پيشنهاد داد و براى داوطلب اين كار بهشت را ضمانت كرد، با اين حال كسى جز #اميرالمومنين عليه السلام آن را نپذيرفت. نورالدين حلبى شافعى در سيره خود مىنويسد:
فلمّا رأى رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه [وآله] مكانهم، أي علم ما يكون منهم قال لعليّ بن أبيطالب رضى اللَّه عنه: نم على فراشي واتّشح بردائي هذا الحضرمي ....
وفي السبعيّات أنّه صلّى اللَّه عليه [وآله] نظر إلى أصحابه وقال: «أيّكم يبيت على فراشي وأنا أضمن له الجنّة»؟ فقال عليّ: أنا أبيت، واجعل نفسي فداءك؛ «السيرة الحلبيّة: 2/ 191- 192»
آن گاه كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم موضع آنان را ديد، يعنى قصد آنها را دانست، به علىّ بن أبى طالب عليه السلام فرمود: «در رختخواب من بخواب و خود را به عباى حضرمى من بپيچ ...».
همچنين در سبعيات [آمده كه] پيامبر صلّى اللَّه عليه وآله وسلّم به اصحابش نظر كرد و فرمود: «كدام يك از شما در رختخواب من بيتوته مىكند، در حالى كه من بهشت را براى او تضمين مىكنم؟» پس على عليه السلام عرض كرد: من مىخوابم و جانم را فداى شما مىكنم.
🔶بنابر اين، ادّعاى گزاف ابن تيميه چيزى جز تعصّب، عناد و حق ستيزى نيست و حقيقت براى كسى كه چشمش را به روى آن نبسته باشد آشكار است.
#کتاب_جواهر_الكلام_في_معرفة_الإمامة_والإمام، جلد5، صفحه 401
اثر ارزشمند آیت الله سید علی حسینی میلانی (مدظله العالی)
🌐http://al-milani.com/farsi/library/lib-sec.php?secid=1
🔻🔻🔻
عضویت در کانال: https://t.me/joinchat/Af70NTvZDjn3cpS6_ypcfg
🔺🔺🔺