Forwarded From سهند ایرانمهر
⭕️خبردادند که مردم در تبریز از فرط گرسنگی بین سرگین مواشی را می گردند بلکه دانه ای چیزی پیدا کنند برای خوردن. در طهران یک عده دنبال پول بودند که توپ و تفنگ جدید بخرند، من که می دانستم سرنوشت این صدهزارتومن چه می شود، گفتم:" با صدهزارتومن بازهم با جنگ می خواهید؟ مشکل مملکت را حل کنید، امروز دیگر وقت جنگ نیست". گفتند برای آنکه به طهران نیایند باید جلو گرفت شما هم از اسراف پولی که قرار است برای قشون خرج شود حرفی نزنید ممکن است متهم شوید. گفتم:" بختیاری را چه می کنید؟ ترکمان را چه می کنید؟ قحطی را چه می کنید؟".
برای کشیدن سیگارد بیرون رفتم دیدم ممتازالدوله به آغا عبدالله گفت:" شاه کی بیرون می آید؟" جواب داد:" مشغول زیارت عاشوراست و هنوز نماز هم نکرده". من از برادر آغا عبداله پرسیدم:" آخر الان چه وقت زیارت عاشوراست؟". گفت:" شاه، الحمدالله، ماشالله خیلی مقدس است؛ زیارت عاشورای جمعه شان ترک نمی شود". بعد خودش زیر لب گفت:"این کارها هم دل خوش می خواهد!".

📌روزنامه خاطرات عین السلطنه(قهرمان میرزا سالور)- ج3- روزگار پادشاهی محمدعلی شاه (استبداد صغیر)
#کتاب #نقل_قول #تاریخ #استبداد
t.me/sahandiranmehr
Forwarded From مباهله قرن21
#شب_وفات_حضرت_معصومه
#پاسخ_شبهات

💢چرا حضرت معصومه(س) #ازدواج نکردند؟ آیا صحت دارد که #وصیت پدرشان این بود که ازدواج نکنند؟ این با سنت پیامبر #منافات دارد

✅نکته اول در اسناد تاریخی

در تاريخ يعقوبي آمده است كه حضرت موسي بن جعفر(ع) #وصيت كرده بود كه دخترانش #شوهر نكنند و براي همين هيچ يك از دختران آن حضرت شوهر نكردند.

📚تاریخ یعقوبی  ج 2، ص 421

✅اين #نظريه را نمي توان به اين آساني پذيرفت.
چون در اصول كافي آمده است كه حضرت امام موسي بن جعفر (ع) كار شوهر كردن و شوهر دادن دخترانش را به پسرش حضرت امام رضا واگذار كرد و فرمود: اگر علي خواست آنان را شوهر مي دهد و اگر نخواست شوهر نمي دهد.

و جز پسرم علي هيچ كس حق ندارد دخترانم را شوهر بدهد . نه برادران ديگرشان، نه عموهايشان و نه سلطان وقت #هيچكدام حق ندارند در امر ازدواج #دخترانم دخالت كنند. 

📚كافي ج اول ، ص 316، حديث 15

بر اساس اين #روايت، نمي توان گفت كه امام موسي بن جعفر(ع) وصيت به عدم ازدواج كرده بلكه #وصيت كرده كه امر ازدواج دخترانش به امام رضا (ع) مربوط است و ديگران حق دخالت ندارند.

✅نکته دوم

از ديدگاه برخي، خفقان شديد هاروني باعث شد كه دختران امام موسي بن جعفر(ع) نتوانند ازدواج كنند و در عصر هارون #خفقان و #استبداد و ستم به جايي رسيد كه كسي جرأت نداشت به خانه امام موسي بن جعفر رفت و آمد كند . اگر كسي نتواند به خانه امام رفت و آمد داشته باشد، به طور يقين نمي تواند خيال دامادي آن حضرت را در سر
بپروراند.

اگر بخواهيم اين مسأله را بيشتر توضيح بدهيم بايد بگوييم كه
#هارون مي خواست كاري كند كه نسل امام موسي بن جعفر كم گردد و يكي از راه هاي اين، جلوگيري از #ازدواج زنان و دختران اين خاندان است و بطور طبيعي اگر دختران و زنان شوهر نكنند، نسل آل علي(ع) كم مي گردد و كمي اين نسل براي دستگاه خلافت بسيار #مطلوب بود و علت كشتار آن همه #سادات هم مي تواند همين باشد كه اين نسل بر افتد.

📚زندگانی کریمه اهل بیت ص۱۵۰

#مباهله_قرن_21

@mobahelegharne21
Forwarded From دارالولایه | مهدی نعلبندی
👈 #اخلاق و #سیاست در #اندیشه_سیاسی میرزا علی #ثقة_الاسلام تبریزی
🔸
به بهانه ۱۰ دی سالروز شهادت میرزا و هشت مجاهد تبریزی
🔸

#میرزا_علی_ثقة_الاسلام ، روحانی طرفدار #مشروطه و منتقد زیاده خواهی مشروطه طلبان ، از مشایخ #شیخیه در #تبریز بود که رهبری این فرقه را در دوران مشروطه در تبریز و توابع آن به عهده داشت. #اندیشه_سیاسی او در میانه سنت و تجدد جای گرفته ، در عین دفاع از مشروطه و دقت در بنیاد های اجتماعی–سیاسی ، نقدهای جدی بر رفتار سیاسی و اجتماعی مشروطه خواهان را شامل می شود. وی "فتور ممالک اسلامیه" را ناشی از "عدم اتحاد پولتیک سلاطین و استبداد و اصرار ایشان در منافع شخصیه" می‌داند و از همین رهگذر به نقد و رد استبداد می‌پردازد و اساس مشروطه را "منع اراده‌ شاهانه و لزوم شورا" برمی شمرد. از دیگر سوی میرزا علی ثقة الاسلام " رنگ عوض کردن و #مشروطه_طلب_ظاهری شدن" را "لطمه بر مشروطه" می داند و انحراف مشروطه توسط"ریاست طلبان در دست دگنک و در تن کپنک" را پیش بینی می کند که "شاید برسد روزی که اسمی از آن بماند و همان #استبداد هزار ساله در شکل اولیه خود ادامه یابد" و "دولت به زور ملت و هوای نفس عده ای قانونی مرتب کرده در میان مردم خواهد گذاشت".
#اخلاق_سیاسی ثقة الاسلام منبعث از "#شریعت_اسلامیه" و "#ایرانیت"بوده ، مقصد "پولتیک " مورد نظرش "#شوکت_اسلامیت_و_ایرانیت" است. او ضمن بیان صفات"علم، تقوا، عدالت" به عنوان شروط "احکام ریاست" که علاوه بر "عقل و شرع"اند ، عدم بیان "شرافت نسب و تمول و سایر مزایا" در کنار این شروط را گوشزد و موافقت اسلام با احکام مترقی روزگار خود را متذکر می شود "دین حنیف اسلام ابدا ممانعتی از ترقی ندارد بلکه بذاته باعث و داعی بر ترقی و حاکم بر آن است". او با بیان صفات "بیگانه ستیزی" و "هزار و سیصد سال تربیت و تهذیب ایرانیان" از عقب ماندگی ایران - و نیز جهان اسلام - می نالد و "#خواب_خرگوشی" مسلمین را دوری از "#قرآن عظیم الشأن" می داند که "کلادستون وزیر انگلستان" در ازمیان برداشتن آن سخن گفته و آن را "در پارلمنت به دست گرفته" است.
در حوزه اقتصاد و اجتماع ، او از "#زهد_واجب" سخن می گوید و" امتعه وارده از خارجه به ایران" را بر دو قسم "#ضرورت " و "#تزیین " طبقه بندی می کند و ضمن بیان این که "ما ایرانیان ثروت طبیعی داریم" طرق حصول "ثروت اضافی" را برای انکشاف ایران و ایرانی بر می شمارد.
در نگاهی کلی اخلاق سیاسی میرزا علی ثقة الاسلام بر دو عنصر "عدم ترجیح منافع شخصی بر منافع عمومی" و "صداقت در رفتار سیاسی" استوار است.
ثقة الاشلام #نگاه_عرفی به کلیت سیاست دارد و به شکلی غیر مستقیم اجازه "حجج اسلام" به سلاطین را نیز نقد می کند، اما او سیاستی را اخلاقی می داند که به "استبداد فردی و جمعی " منتهی نشود. او آن سیاست جمعی را که "گوشه گیر آواز خوانی مستبدان مملکت" است و در آن "رأی شاهانه مقدم بر رأی تمامی اهل مشورت" ، به نقد می گیرد و میان دو مقام " تصور" و " به فعلیت در آوردن" فرق می گذارد و ضمن طرفداری جدی از حق رأی باسوادان ، آرائ مأخوذه از"دهات" را "به زور ملّاک و تلقین آنها" می داند و نخستین گام خروج از آن را "تقویت ضعفا" می داند تا در سایه "تحصیل ثروت و علوم نافعه در معاش و علم پولتیک و علم سد باب احتیاج به خارجه" و دقت در بنیادهای اجتماعی و سیاسی" به زور شریعت طاهره"راه بر "وحدت پولتیک مسلمین" باز شود.
میرزا علی ثقة الاسلام در دفاع از تمامیت ارضی ایران در روز عاشورای 1330 قمری به دستور قونسول روسیه تزاری در تبریز به دار آویخته شد .
🔸
* عبارات داخل #گیومه ، عین #عبارات_میرزا است.
🔸
#مهدی_نعلبندی / دارالولایه تبریز/ دی ۹۰

@mehdinalbandie


http://uupload.ir/files/61ty_img_20181230_234231_634.jpg

http://imgurl.ir/
Forwarded From مباهله قرن21
#روز_دختر
#پاسخ_شبهات

💢چرا حضرت معصومه(س) #ازدواج نکردند؟ آیا صحت دارد که #وصیت پدرشان این بود که ازدواج نکنند؟ این با سنت پیامبر #منافات دارد

✅نکته اول در اسناد تاریخی

در تاريخ يعقوبي آمده است كه حضرت موسي بن جعفر(ع) #وصيت كرده بود كه دخترانش #شوهر نكنند و براي همين هيچ يك از دختران آن حضرت شوهر نكردند.

📚تاریخ یعقوبی  ج 2، ص 421

✅اين #نظريه را نمي توان به اين آساني پذيرفت.
چون در اصول كافي آمده است كه حضرت امام موسي بن جعفر (ع) كار شوهر كردن و شوهر دادن دخترانش را به پسرش حضرت امام رضا واگذار كرد و فرمود: اگر علي خواست آنان را شوهر مي دهد و اگر نخواست شوهر نمي دهد.

و جز پسرم علي هيچ كس حق ندارد دخترانم را شوهر بدهد . نه برادران ديگرشان، نه عموهايشان و نه سلطان وقت #هيچكدام حق ندارند در امر ازدواج #دخترانم دخالت كنند. 

📚كافي ج اول ، ص 316، حديث 15

بر اساس اين #روايت، نمي توان گفت كه امام موسي بن جعفر(ع) وصيت به عدم ازدواج كرده بلكه #وصيت كرده كه امر ازدواج دخترانش به امام رضا (ع) مربوط است و ديگران حق دخالت ندارند.

✅نکته دوم

از ديدگاه برخي، خفقان شديد هاروني باعث شد كه دختران امام موسي بن جعفر(ع) نتوانند ازدواج كنند و در عصر هارون #خفقان و #استبداد و ستم به جايي رسيد كه كسي جرأت نداشت به خانه امام موسي بن جعفر رفت و آمد كند . اگر كسي نتواند به خانه امام رفت و آمد داشته باشد، به طور يقين نمي تواند خيال دامادي آن حضرت را در سر
بپروراند.

اگر بخواهيم اين مسأله را بيشتر توضيح بدهيم بايد بگوييم كه
#هارون مي خواست كاري كند كه نسل امام موسي بن جعفر كم گردد و يكي از راه هاي اين، جلوگيري از #ازدواج زنان و دختران اين خاندان است و بطور طبيعي اگر دختران و زنان شوهر نكنند، نسل آل علي(ع) كم مي گردد و كمي اين نسل براي دستگاه خلافت بسيار #مطلوب بود و علت كشتار آن همه #سادات هم مي تواند همين باشد كه اين نسل بر افتد.

📚زندگانی کریمه اهل بیت ص۱۵۰

#مباهله_قرن_21

@mobahelegharne21