⭕️⭕️
#فقه
💠#معنای_الی_در_آیه_وضو
#معنای_کلمه_الی_در_آیه_وضو_ذخیره مقاله
#کلیدواژه_سیره
#وضو_اذان، نماز، تیمم.
#پرسش_کلمه_«الی»_در_آیه_وضو_با توجه_ب_شیوه وضو ساختن_اهل تسنن ب_چ_ معناست؟
#و_سیره_پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در این باره چیست؟
#پاسخ_درباره کلمه_«الی» در_آیه_وضو باید گفت ک_فقط_برای_بیان_حد_شستن و مقدار آن میباشد نه کیفیت شستن
#یعنی_در آیه_حد و مقدار دست ک_باید در وضو شسته شود تا آرنج تعیین شده است و «الی» ب_ معنای غایت است اما غایت مغسول ن_ غسل و از آنجایی_ک_وقتی گفته شود دستی را بشویید ممکن است ب_ذهن بیاید ک_ اگر دستها را تا مچ بشوییم کافی است،
#برای_رفع_این_توهم_فرموده است تا آرنج بشویید.
#لذا فقهای شیعه در وضو، شستن دستها را از بالا به پایین واجب میدانند و عمل و سنت رسول الله را_ک_ب_وسیله اهل بیت (علیهالسّلام) آن حضرت بیان شده است بهترین گواه بر این معنا میدانند.
#و_اهل_تسنن هم گر_چ«« الی»» را_ب_معنای «ب_ سوی» گرفتهاند و از این جهت شستن از پایین ب_بالا را بهتر میدانند
#ام_در_عین_حال_میگویند_شخص_مختار است
#ک_دستها_را_از_پایین ب_بالا یا_ب_عکس بشوید، پس آنها هم از کلمه «الی» وجوب شستن از نوک انگشتان تا آرنج را استفاده نکردهاند.
مقدمه[ویرایش]
قبل از پرداختن ب_سؤال لازم است ب_ عنوان_مقدمه_ذکر نمائیم:
↩️فتوای مراجع شیعه
فقهای شیعه معتقدند ک_برای وضو ساختن، شستن دستها از بالا ب_پایین واجب است ولی اهل تسنن ب_اتفاق میگویند: شخص مخیر است دستها را از پایین ب_ بالا یا ب_عکس_بشوید ولی شستن از پایین (از سر انگشتها) به بالا مستحب است. [۱] [۲] [۳]
↩️ دلیل فقهای شیعه
دلیل فقهای شیعه، روایات بیانیهای است، که میفرمایند: رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) دستها را از بالا ب_ پایین میشست [۴] و روایت صحیحهای ک_امامان معصوم (علیهالسّلام) در مقام تفسیر آیه مربوط ب_وضو [۵] فرمودهاند: «باید دستها را از بالا ب_پایین بشویید [۶]».
↩️کلمه الی
#اما_درباره کلمه_الی" در این آیه شریفه قرآن: «یا ایها الذین آمنوا اذا قمتم الی الصلاة فاغسلوا وجوهکم و ایدیکم الی المرافق...»؛ ای کسانی ک_ایمان آوردهاید! هنگامی ک ب_نماز میایستید، صورت و دستها را تا آرنج بشویید...
#باید_گفت_ک_فقط_برای بیان حد شستن و مقدار آن میباشد نه کیفیت شستن.
↩️ توضیح
توضیح اینکه: در آیه مبارکه حد و مقدار دست که باید در وضو شسته شود تا آرنج («مرافق» جمع «مرفق» به معنای «آرنج» است.) تعیین شده است.
#و از آنجایی که وقتی گفته شود دست را بشویید، ممکن است به ذهن بیاید که اگر دستها را تا مچ بشوییم، کافی است؛ چرا که عرفا این مقدار شسته میشود
#برای رفع این توهم فرموده است، تا آرنج بشویید.
↩️ مثال
برای روشن شدن آنچه ذکر شد میتوان از این مثال بهره جست که مثلا؛ به خادم مسجد_میگویند_«اکنس المسجد من الباب الی المحراب»؛ مسجد را از درب آن تا محراب جارو بزن، در اینجا منظور گوینده بیان حد و مقداری است که باید جارو زده شود و نمیخواهد بگوید از کجا شروع و به کجا ختم کن، خصوصا که در آیه، کلمه «من» نیامده است.
پس کلمه «الی» در آیه فوق، به نحو استحباب هم نمیگوید که دستها را از سر انگشتان به طرف آرنج بشویید.
عمل و سنت رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) که به وسیله اهل بیت آن حضرت بیان شده است، بهترین گواه بر این معنا میباشد. [۷]
نتیجه[ویرایش]
پس "الی" یا به معنای "غایت" (تا) است، اما غایت مغسول (یعنی محدوده دستی که باید شسته شود تا آرنج است.) نه غسل و شستن (یعنی نه اینکه شستن تا آرنج است و از این جهت توهم شود که کیفیت شستن باید به سمت و سوی آرنج باشد.)، و یا طبق فرمایش شیخ طوسی، به معنای "من" (از) یا "مع" (با) میباشد. [۸]
پانویس[ویرایش]
۱#مغنیه، محمدجواد، الفقة علی المذاهب الخمسة، ص۸۰.
۲#مغنیه_محمدجواد، الفقة علی المذاهب الاربعة، ج۱، ص۶۵، مبحث بیان عدد السنن و غیرها....
۳#القحطانی_سعید_بن وهف، صلاة المؤمن، ج۱، ص۴۱-۴۲.
۴#حر_عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة ج۱، ص۳۸۷، ابواب الوضوء، باب ۱۵، باب کیفیة الوضوء و جملة من احکامه.
۵#مائده/سوره۵، آیه۶.
۶#حر_عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج۱، ابواب الوضوء، باب ۱۹، ح ۱.
۷#عطائی_اصفهانی، علی، چرا؟ چرا؟ ص۱۹-۲۷
۸#حر_عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة ج۱، ص۴۰۶
@yortchi_bosjin_pdf
#فقه
💠#معنای_الی_در_آیه_وضو
#معنای_کلمه_الی_در_آیه_وضو_ذخیره مقاله
#کلیدواژه_سیره
#وضو_اذان، نماز، تیمم.
#پرسش_کلمه_«الی»_در_آیه_وضو_با توجه_ب_شیوه وضو ساختن_اهل تسنن ب_چ_ معناست؟
#و_سیره_پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در این باره چیست؟
#پاسخ_درباره کلمه_«الی» در_آیه_وضو باید گفت ک_فقط_برای_بیان_حد_شستن و مقدار آن میباشد نه کیفیت شستن
#یعنی_در آیه_حد و مقدار دست ک_باید در وضو شسته شود تا آرنج تعیین شده است و «الی» ب_ معنای غایت است اما غایت مغسول ن_ غسل و از آنجایی_ک_وقتی گفته شود دستی را بشویید ممکن است ب_ذهن بیاید ک_ اگر دستها را تا مچ بشوییم کافی است،
#برای_رفع_این_توهم_فرموده است تا آرنج بشویید.
#لذا فقهای شیعه در وضو، شستن دستها را از بالا به پایین واجب میدانند و عمل و سنت رسول الله را_ک_ب_وسیله اهل بیت (علیهالسّلام) آن حضرت بیان شده است بهترین گواه بر این معنا میدانند.
#و_اهل_تسنن هم گر_چ«« الی»» را_ب_معنای «ب_ سوی» گرفتهاند و از این جهت شستن از پایین ب_بالا را بهتر میدانند
#ام_در_عین_حال_میگویند_شخص_مختار است
#ک_دستها_را_از_پایین ب_بالا یا_ب_عکس بشوید، پس آنها هم از کلمه «الی» وجوب شستن از نوک انگشتان تا آرنج را استفاده نکردهاند.
مقدمه[ویرایش]
قبل از پرداختن ب_سؤال لازم است ب_ عنوان_مقدمه_ذکر نمائیم:
↩️فتوای مراجع شیعه
فقهای شیعه معتقدند ک_برای وضو ساختن، شستن دستها از بالا ب_پایین واجب است ولی اهل تسنن ب_اتفاق میگویند: شخص مخیر است دستها را از پایین ب_ بالا یا ب_عکس_بشوید ولی شستن از پایین (از سر انگشتها) به بالا مستحب است. [۱] [۲] [۳]
↩️ دلیل فقهای شیعه
دلیل فقهای شیعه، روایات بیانیهای است، که میفرمایند: رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) دستها را از بالا ب_ پایین میشست [۴] و روایت صحیحهای ک_امامان معصوم (علیهالسّلام) در مقام تفسیر آیه مربوط ب_وضو [۵] فرمودهاند: «باید دستها را از بالا ب_پایین بشویید [۶]».
↩️کلمه الی
#اما_درباره کلمه_الی" در این آیه شریفه قرآن: «یا ایها الذین آمنوا اذا قمتم الی الصلاة فاغسلوا وجوهکم و ایدیکم الی المرافق...»؛ ای کسانی ک_ایمان آوردهاید! هنگامی ک ب_نماز میایستید، صورت و دستها را تا آرنج بشویید...
#باید_گفت_ک_فقط_برای بیان حد شستن و مقدار آن میباشد نه کیفیت شستن.
↩️ توضیح
توضیح اینکه: در آیه مبارکه حد و مقدار دست که باید در وضو شسته شود تا آرنج («مرافق» جمع «مرفق» به معنای «آرنج» است.) تعیین شده است.
#و از آنجایی که وقتی گفته شود دست را بشویید، ممکن است به ذهن بیاید که اگر دستها را تا مچ بشوییم، کافی است؛ چرا که عرفا این مقدار شسته میشود
#برای رفع این توهم فرموده است، تا آرنج بشویید.
↩️ مثال
برای روشن شدن آنچه ذکر شد میتوان از این مثال بهره جست که مثلا؛ به خادم مسجد_میگویند_«اکنس المسجد من الباب الی المحراب»؛ مسجد را از درب آن تا محراب جارو بزن، در اینجا منظور گوینده بیان حد و مقداری است که باید جارو زده شود و نمیخواهد بگوید از کجا شروع و به کجا ختم کن، خصوصا که در آیه، کلمه «من» نیامده است.
پس کلمه «الی» در آیه فوق، به نحو استحباب هم نمیگوید که دستها را از سر انگشتان به طرف آرنج بشویید.
عمل و سنت رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) که به وسیله اهل بیت آن حضرت بیان شده است، بهترین گواه بر این معنا میباشد. [۷]
نتیجه[ویرایش]
پس "الی" یا به معنای "غایت" (تا) است، اما غایت مغسول (یعنی محدوده دستی که باید شسته شود تا آرنج است.) نه غسل و شستن (یعنی نه اینکه شستن تا آرنج است و از این جهت توهم شود که کیفیت شستن باید به سمت و سوی آرنج باشد.)، و یا طبق فرمایش شیخ طوسی، به معنای "من" (از) یا "مع" (با) میباشد. [۸]
پانویس[ویرایش]
۱#مغنیه، محمدجواد، الفقة علی المذاهب الخمسة، ص۸۰.
۲#مغنیه_محمدجواد، الفقة علی المذاهب الاربعة، ج۱، ص۶۵، مبحث بیان عدد السنن و غیرها....
۳#القحطانی_سعید_بن وهف، صلاة المؤمن، ج۱، ص۴۱-۴۲.
۴#حر_عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة ج۱، ص۳۸۷، ابواب الوضوء، باب ۱۵، باب کیفیة الوضوء و جملة من احکامه.
۵#مائده/سوره۵، آیه۶.
۶#حر_عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج۱، ابواب الوضوء، باب ۱۹، ح ۱.
۷#عطائی_اصفهانی، علی، چرا؟ چرا؟ ص۱۹-۲۷
۸#حر_عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة ج۱، ص۴۰۶
@yortchi_bosjin_pdf