🔴کربلا به روایت یزید یا به روایت زینب س!

✍سید هاشم فیروزی

از یکسو یزید #نشسته بر بلندای منبر دارالخلافه راوی اصلی لشکر اشقیا از واقعه کربلاست.و در دگرسو زینب س #ایستاده در برابر لشکر اشقیا #رهبری می کند لشکر اتقیا را و روایت می کند واقعه کربلا را که مبادا تاریخ دچار تحریف شود!

آری روایت کربلا یا یزدیست و یا زینبی!

حذف روایت زینب س خواسته یا ناخواسته سطوحی از روایت یزید را بهمراه دارد.فهم و بسط صرفا مردانه واقعه کربلا روایتی ابتر است که پیامدهای آن تنها در دل تاریخ باقی نخواهد ماند، بلکه دامان امروز ما را نیز خواهد گرفت.

تنزل روایت زینب س حول کارکردهای عاطفی، احساسی و هیجانی بازهم سطوحی از تایید روایت یزید را بهمراه دارد.

اساسا فهم کنش های ارتباطی حضرت زینب س و دیگر زنان حاضر در واقعه عاشورا مبتنی بر برساخت تاریخی و موجود از زن امکانپذیر نیست!

کنشهای رفتاری کاراکترهای زنان حاضر در کربلا تماما حماسه است.حماسه ای از جنس زنانه و نه الزاما مبتنی بر فهم مردانه!

مراد بنده از حماسه زنانه باز نه آن حماسه مبتنی بر کهتری زنانگی مورد اشاره و فهم کنونی در ساحت رزم سخت، بلکه اساسا سطحی از حماسه است که بعضا مردانه تر از حماسه مردانه باید فهم شود،اما متاسفانه نمی شود!

از من بپرسید رزم مردانه مردان حاضر در میدان نبرد در نظام ادراکی امروز ما مردانه تر است یا رزم زنانه ی دل کندن زنان از همسر و فرزند خویش؟
حتما ناظر به شرایط سخت قبل،حین و انتظارات غیرقابل پیش بینی و دشوار پسینی خواهم گفت:

همه آنان(مردان) بجز امام معصوم که رفتند و شهید شدند یکبار شهید شدند، اما همه آنان(زنان) که ماندند چندین و چند بار به شهادت رسیدند!

زنان یکبار به هنگام شروع خزان هجران و حضور مردان در میدان نبرد شهید شدند و دگربار به هنگامه چکاچاک شمشیرهای در حال پایکوبی و رقص بر بلندای تن عزیزانشان شهید شدند.بار دیگر پس از بی سر و سامان شدن زمینیان و آسمانیان که حکم غارت خیمه ها را صادر کرد و یکبار پس از اسارت و طی مسیر به شام و یکبار در درون بازار و خیابان های شام و یکبار درون کاخ یزید و دگربار با تحمل تکرار رنج اسارت در بازگشت و در نهایت آخربار، باز این این خود کربلا بود که لشکر اتقیا به رهبری زنان را به شهادت رساند.

عاملیت زنانه متبلور در وجود نورانی زینب س،رباب س،دلهم همسر مکرم جناب ظهیر ،ام وهب و دیگر زنان را تحت هر عنوان اگر از کربلا حذف کنید و ساحت کنشگری آنان را از عاملیت به اوبژه گی تنزل دهید و این تنزل را از دل تاریخ به دل کنشهای اجتماعی امروز بکشانید، یقینا پیام کربلا را فهم نخواهید کرد!

عنصر مادرانگی ایستاده در کنار زنانگی زنان حاضر در کربلا را اگر درست فهم می کردیم و عاملیت زنانه حاضر درآن را به رسمیت می شناختیم و درست به تصویر می کشیدیم، داستان امروزمان کمی متفاوتر بود...

https://t.me/seyyedhashemfirouzi
📚@nasiri42