Forwarded From یک مشکاتی
https://t.me/joinchat/AAAAAD_rvJDM5LaScuJ7mQ

درباره‌ی کتاب الموسوعه القرآنیه الکبرى
المعجم فی فقه لغة القرآن و سِرّ بلاغته
با اشراف: استاد محمد واعظ‌ زاده خراسانی
در این کتاب هر واژه‌ی قرآنی در چهار #بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد:
اول: «النصوص اللغویة» که نظرات دانشمندان لغت آورده می‌شود.
دوم: «النصوص التفسیریة» که نظرات مفسران قرآن کریم درباره‌ی آن لغت گزارش می‌شود.
سوم: «الاصول اللغویة» که مباحث ادبی و بلاغت لغت می‌آید.
چهارم: «الاستعمال القرآنی» که کاربرد واژه در سوره‌های مختلف قرآن تحلیل می‌شود.

بخشی از یاداشت
#رهبری انقلاب:
«این کتاب، کتاب بسیار خوبی است. در مراجعاتی که داشته‌ام، آن را از همه‌ی آنچه در این موضوع دیده‌ام بهتر یافتم. این فقط یک کتاب لغت نیست؛ یک موسوعه و دائرةالمعارف قرآنی است. بلکه در آن اقوال و آراء بسیار -آن هم به تفصیل- نقل شده و در آخر هر بحث هم، تحلیل‌هایی افزوده شده است. اسم معجم برای این کتاب، کوچک است.
این کتاب، کتاب با ارزش و مفیدی است که همانند آن را نداریم. حتی اهل سنت -مخصوصاً مصریها که کارهای زیادی در این زمینه دارند- مانند این را ندارند.»

نظر دکتر #مهدوی_راد درباره این کتاب:
مرحوم حضرت آیت‌الله علّامه شیخ محمد واعظ‌ زاده (رضوان‌الله‌علیه) هدفشان فراتر از تبیین لغت در حوزه‌ی استعمالی قرآن بوده و توجه داشتند که ابعاد بلاغت را هم بیان کنند ولی در عمل «المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته» همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند به یک تفسیر گسترده‌ی قرآنی تبدیل شده است. البته شاید برخی این وجه را از وجوه کاستی این کتاب بدانند و بگویند لغت یک چیز است و تفسیر چیزی دیگر، لکن سبک و سیاق کتاب این‌چنین است که بسیار روش‌مند و دقیق و نتیجتاً کارآمد است.

این کتاب تبدیل به یک کتاب تفسیری شده است و فراتر از کتاب لغت است؛ اگرچه آن بخش لغوی در قسمت آخر، خودش را می‌نمایاند. البته در لابه‌لای نقل‌ها گاهی به راز کاربردها توجه می‌شود.

ایشان در این کتاب ابتدا واژه را در کلام میراثِ لغوی پیگیری کرده‌اند و نه میراث تفسیری قرآنی؛ حتی اگر از کتاب تفسیری و قرآنی بهره می‌گیرند، از کتابی استفاده شده است که زاویه‌ی نگاهش ریشه‌یابی لغات است یا اینکه از بخشی از کتاب که فقط به لغت در این باره نگاه کرده است استفاده می‌کنند.

بعد از جمع‌بندی این مرحله که یک واژه‌شناسیِ دقیق است، کاربردهای این واژه در کتاب‌هایی که به واژه‌شناسی می‌پردازند همانند غریب‌القرآن‌ها، معجم‌ها و مفردات بررسی شده است. ایشان در این قسمت فقط نصوص -یعنی عین متن‌ها- را می‌آورند.

در مرحله‌ی سوم، آن واژه را در هر آیه‌ای که به‌کار رفته است و آن آیه را در تفسیرهای گوناگون -از تفسیر «مقاتل بن سلیمان» تا تفاسیر امروزی- مرور کرده‌اند.

وقتی کاربرد واژه در آیه‌های مختلف مشخص شد، آن مرحوم دو کار انجام می‌داد که شاهکار ایشان در این دو مرحله است که یکی «الاصول اللّغویة» و دیگری «الاستعمال القرآنی» است. یعنی در این بخش هم نشان می‌دادند ریشه‌ی اصلی و کاربرد اولیه‌ی عربی اصیل آن واژه چیست و هم اینکه به چه عنایتی معناهای دیگر در آن باب شده است. و نکته‌ی بعدی اینکه این واژه با توجه به این کاربرد اصیل، در حوزه‌ی کاربردی و استعمالی قرآن چه معنایی دارد و در فضای قرآنی چطور به‌کار برده می‌شود. آنچه در بخش دوم و سوم آمده است، گستره‌ی معنایی تفسیری و اصطلاحی قرآن است. پژوهشگر قرآنی در حین مطالعه‌ی این بخش‌ها به مواردی برخورد می‌کند که به راحتی و سهولت حتی با دستگاه‌های الکترونیکی هم به آن دست نمی‌یابد.
@yekmeshkati
⭕️⭕️



#دفتر عقل
مجموعه مقالات فلسفی-کلامی

نویسنده: محسن کدیور

#تعداد صفحات: ۴۷۱

#(دفتر عقل)مشتمل است بر چندین مقالات فلسفی ـ کلامی ک در چهار بخش تنظیم شده است .


#در بخش اول مقالاتی از شیخ مفید، صدرالمتالهین، قاضی سعید قمی و شخصیت‌های دیگر آمده است .

#بخش دوم به کتاب‌شناسی توصیفی ـ فلسفی ابن سینا، اشراق و علامه طباطبایی اختصاص دارد .

#در بخش سوم، کتب فلسفی فارابی، ابن سینا، میرفندرسکی و حکیم سبزواری به اجمال بررسی شده و در بخش چهارم، مباحث فلسفی ـ کلامی مبانی دینی، جایگاه حوزه و علوم اسلامی تبیین شده است.

🔸 بخش اول مقالات فلسفی کلامی

🔹 بخش دوم کتابشناسی توصیفی فلسفی
🔸 بخش سوم بررسی اجمالی کتب فلسفی
🔹 بخش چهارم گفتگوهای فلسفی کلامی

#دفتر_عقل
#محسن_کدیور

#معرفی_کتاب

@yortchi_bosjin_pdf
Forwarded From یک مشکاتی
https://t.me/joinchat/AAAAAD_rvJDM5LaScuJ7mQ

درباره‌ی کتاب الموسوعه القرآنیه الکبرى
المعجم فی فقه لغة القرآن و سِرّ بلاغته
با اشراف: استاد محمد واعظ‌ زاده خراسانی
در این کتاب هر واژه‌ی قرآنی در چهار #بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد:
اول: «النصوص اللغویة» که نظرات دانشمندان لغت آورده می‌شود.
دوم: «النصوص التفسیریة» که نظرات مفسران قرآن کریم درباره‌ی آن لغت گزارش می‌شود.
سوم: «الاصول اللغویة» که مباحث ادبی و بلاغت لغت می‌آید.
چهارم: «الاستعمال القرآنی» که کاربرد واژه در سوره‌های مختلف قرآن تحلیل می‌شود.

بخشی از یاداشت
#رهبری انقلاب:
«این کتاب، کتاب بسیار خوبی است. در مراجعاتی که داشته‌ام، آن را از همه‌ی آنچه در این موضوع دیده‌ام بهتر یافتم. این فقط یک کتاب لغت نیست؛ یک موسوعه و دائرةالمعارف قرآنی است. بلکه در آن اقوال و آراء بسیار -آن هم به تفصیل- نقل شده و در آخر هر بحث هم، تحلیل‌هایی افزوده شده است. اسم معجم برای این کتاب، کوچک است.
این کتاب، کتاب با ارزش و مفیدی است که همانند آن را نداریم. حتی اهل سنت -مخصوصاً مصریها که کارهای زیادی در این زمینه دارند- مانند این را ندارند.»

نظر دکتر #مهدوی_راد درباره این کتاب:
مرحوم حضرت آیت‌الله علّامه شیخ محمد واعظ‌ زاده (رضوان‌الله‌علیه) هدفشان فراتر از تبیین لغت در حوزه‌ی استعمالی قرآن بوده و توجه داشتند که ابعاد بلاغت را هم بیان کنند ولی در عمل «المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته» همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند به یک تفسیر گسترده‌ی قرآنی تبدیل شده است. البته شاید برخی این وجه را از وجوه کاستی این کتاب بدانند و بگویند لغت یک چیز است و تفسیر چیزی دیگر، لکن سبک و سیاق کتاب این‌چنین است که بسیار روش‌مند و دقیق و نتیجتاً کارآمد است.

این کتاب تبدیل به یک کتاب تفسیری شده است و فراتر از کتاب لغت است؛ اگرچه آن بخش لغوی در قسمت آخر، خودش را می‌نمایاند. البته در لابه‌لای نقل‌ها گاهی به راز کاربردها توجه می‌شود.

ایشان در این کتاب ابتدا واژه را در کلام میراثِ لغوی پیگیری کرده‌اند و نه میراث تفسیری قرآنی؛ حتی اگر از کتاب تفسیری و قرآنی بهره می‌گیرند، از کتابی استفاده شده است که زاویه‌ی نگاهش ریشه‌یابی لغات است یا اینکه از بخشی از کتاب که فقط به لغت در این باره نگاه کرده است استفاده می‌کنند.

بعد از جمع‌بندی این مرحله که یک واژه‌شناسیِ دقیق است، کاربردهای این واژه در کتاب‌هایی که به واژه‌شناسی می‌پردازند همانند غریب‌القرآن‌ها، معجم‌ها و مفردات بررسی شده است. ایشان در این قسمت فقط نصوص -یعنی عین متن‌ها- را می‌آورند.

در مرحله‌ی سوم، آن واژه را در هر آیه‌ای که به‌کار رفته است و آن آیه را در تفسیرهای گوناگون -از تفسیر «مقاتل بن سلیمان» تا تفاسیر امروزی- مرور کرده‌اند.

وقتی کاربرد واژه در آیه‌های مختلف مشخص شد، آن مرحوم دو کار انجام می‌داد که شاهکار ایشان در این دو مرحله است که یکی «الاصول اللّغویة» و دیگری «الاستعمال القرآنی» است. یعنی در این بخش هم نشان می‌دادند ریشه‌ی اصلی و کاربرد اولیه‌ی عربی اصیل آن واژه چیست و هم اینکه به چه عنایتی معناهای دیگر در آن باب شده است. و نکته‌ی بعدی اینکه این واژه با توجه به این کاربرد اصیل، در حوزه‌ی کاربردی و استعمالی قرآن چه معنایی دارد و در فضای قرآنی چطور به‌کار برده می‌شود. آنچه در بخش دوم و سوم آمده است، گستره‌ی معنایی تفسیری و اصطلاحی قرآن است. پژوهشگر قرآنی در حین مطالعه‌ی این بخش‌ها به مواردی برخورد می‌کند که به راحتی و سهولت حتی با دستگاه‌های الکترونیکی هم به آن دست نمی‌یابد.
@yekmeshkati
⭕️⭕️



درباره‌ی کتاب الموسوعه القرآنیه الکبرى


المعجم فی فقه لغة القرآن و سِرّ بلاغته
با اشراف: استاد محمد واعظ‌ زاده خراسانی


🔸در این کتاب هر واژه‌ی قرآنی در چهار #بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد:
اول: «النصوص اللغویة»

🔷 نظرات دانشمندان لغت آورده می‌شود.
دوم: «النصوص التفسیریة» که نظرات مفسران قرآن کریم درباره‌ی آن لغت گزارش می‌شود.


🔶سوم: «الاصول اللغویة» که مباحث ادبی و بلاغت لغت می‌آید.
چهارم: «الاستعمال القرآنی» که کاربرد واژه در سوره‌های مختلف قرآن تحلیل می‌شود.

🔸بخشی از یاداشت
#رهبری انقلاب:
«این کتاب، کتاب بسیار خوبی است. در مراجعاتی که داشته‌ام، آن را از همه‌ی آنچه در این موضوع دیده‌ام بهتر یافتم. این فقط یک کتاب لغت نیست؛ یک موسوعه و دائرةالمعارف قرآنی است. بلکه در آن اقوال و آراء بسیار -آن هم به تفصیل- نقل شده و در آخر هر بحث هم، تحلیل‌هایی افزوده شده است. اسم معجم برای این کتاب، کوچک است.


🔹این کتاب، کتاب با ارزش و مفیدی است که همانند آن را نداریم. حتی اهل سنت -مخصوصاً مصریها که کارهای زیادی در این زمینه دارند- مانند این را ندارند.»

نظر دکتر #مهدوی_راد درباره این کتاب:
🔸مرحوم حضرت آیت‌الله علّامه شیخ محمد واعظ‌ زاده (رضوان‌الله‌علیه) هدفشان فراتر از تبیین لغت در حوزه‌ی استعمالی قرآن بوده و توجه داشتند که ابعاد بلاغت را هم بیان کنند ولی در عمل «المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته» همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند به یک تفسیر گسترده‌ی قرآنی تبدیل شده است.


🔸 البته شاید برخی این وجه را از وجوه کاستی این کتاب بدانند و بگویند لغت یک چیز است و تفسیر چیزی دیگر، لکن سبک و سیاق کتاب این‌چنین است که بسیار روش‌مند و دقیق و نتیجتاً کارآمد است.

🔸این کتاب تبدیل به یک کتاب تفسیری شده است و فراتر از کتاب لغت است؛ اگرچه آن بخش لغوی در قسمت آخر، خودش را می‌نمایاند. البته در لابه‌لای نقل‌ها گاهی به راز کاربردها توجه می‌شود.

🔹ایشان در این کتاب ابتدا واژه را در کلام میراثِ لغوی پیگیری کرده‌اند و نه میراث تفسیری قرآنی؛ حتی اگر از کتاب تفسیری و قرآنی بهره می‌گیرند، از کتابی استفاده شده است که زاویه‌ی نگاهش ریشه‌یابی لغات است یا اینکه از بخشی از کتاب که فقط به لغت در این باره نگاه کرده است استفاده می‌کنند.

𑸨عد از جمع‌بندی این مرحله ک یک واژه‌شناسیِ دقیق است، کاربردهای این واژه در کتاب‌هایی ک ب واژه‌شناسی می‌پردازند همانند غریب‌القرآن‌ها، معجم‌ها و مفردات بررسی شده است. ایشان در این قسمت فقط نصوص -یعنی عین متن‌ها- را می‌آورند.


🔸در مرحله‌ی سوم، آن واژه را در هر آیه‌ای که به‌کار رفته است و آن آیه را در تفسیرهای گوناگون -از تفسیر «مقاتل بن سلیمان» تا تفاسیر امروزی- مرور کرده‌اند.

🔸وقتی کاربرد واژه در آیه‌های مختلف مشخص شد، آن مرحوم دو کار انجام می‌داد که شاهکار ایشان در این دو مرحله است که یکی «الاصول اللّغویة» و دیگری «الاستعمال القرآنی» است. یعنی در این بخش هم نشان می‌دادند ریشه‌ی اصلی و کاربرد اولیه‌ی عربی اصیل آن واژه چیست و هم اینکه به چه عنایتی معناهای دیگر در آن باب شده است.


🔹 نکته‌ی بعدی اینکه این واژه با توجه به این کاربرد اصیل، در حوزه‌ی کاربردی و استعمالی قرآن چه معنایی دارد و در فضای قرآنی چطور به‌کار برده می‌شود. آنچه

🔹در بخش دوم و سوم آمده است، گستره‌ی معنایی تفسیری و اصطلاحی قرآن است.جلد اول این کتاب با ارزش رو میتونید از کانال کتاب یورتچی دانلود ومطالعه کنید پژوهشگر قرآنی در حین مطالعه‌ی این بخش‌ها به مواردی برخورد می‌کند که به راحتی و سهولت حتی با دستگاه‌های الکترونیکی هم به آن دست نمی‌یابد.


#معرفی_کتاب


@yortchi_bosjin_pdf
🔺🔺

#کلیات فلسفه


مولف: دکتر علی شیروانی

تعداد صفحات: ۳۹۴

#فهرست

#بخش اول: مباحث مقدماتی

۱- نگاهی کلی به مکتبهای فلسفی
۲- تعریف، موضوع و غایت فلسفه
۳- ضرورت فلسفه

#بخش دوم: معرفت شناسی

۱- امکان شناخت
۲- انواع معرفت
۳- مبادی معرفت
۴- مطابقت

#بخش سوم: هستی شناسی

۱- بداهت وجود در تصور و تصدیق
۲- اشتراک معنوی مفهوم وجود و زیادت آن بر ماهیت
۳- اصالت وجود و اعتباریت ماهیت
۴- وحدت تشکیکی حقیقت وجود(۱)
۵- وحدت تشکیکی حقیقت وجود(۲)
۶- احکام عدم
۷- وجود ذهنی (۱)
۸- وجود ذهنی (۲)
۹- وجود بنفسه، لنفسه، لغیره و فی غیره
۱۰- مواد سه گانه
۱۱- وجوب
۱۲- امکان
۱۳- رابطه ی امکان با علیت
۱۴- مقولات ده گانه
۱۵- جوهر و اقسام آن (۱)
۱۶- جوهر و اقسام آن (۲)
۱۷- اعراض (۱)
۱۸- اعراض (۲)
۱۹- قانون علیت و تقسیمات علت
۲۰- پاره ای از احکام علت و معلول
۲۱- محال بودن دور و تسلسل در علل
۲۲- علت فاعلی و اقسام آن
۲۳- علت غایی
۲۴- علت صوری، علت مادی و پاره ای از احکام علل جسمانی
۲۵- وحدت و کثرت
۲۶- تقدم و تاخر
۲۷- حدوث و قدم
۲۸- قوه و فعل
۲۹- حرکت
۳۰- موضوع و فاعل حرکت
۳۱- مسافت حرکت
۳۲- حرکت جوهری
۳۳- زمان


#معرفی_کتاب

@yortchi_bosjin_pdf