Forwarded From آیت الله علوی بروجردی
🔸ضرورت تجلیل از غدیرپژوهان

🔻تقاضایی که از شما دارم این است که تجلیل از رجال غدیر جزء برنامه‌ها گذاشته شود. از کسانی که در طول این سال‌ها برای غدیر زحمت کشیدند قدردانی شود. مردان بزرگی در این رشته داریم. بسیاری از طلبه‌ها یا اساتید ما آن‌ها را نمی‌شناسند و نمی‌دانند میرحامد حسین کیست. ما به کتابخانۀ او در لکهنو رفتیم. آن زمان 36هزار جلد کتاب خطی داشت. از نظر نگهداری هم کار بسیار دشواری است. هوای هند مرطوب است و ممکن است موریانه آن‌ها را نابود کند. ما خدمت آیت‌الله العظمی خویی نوشتیم کتابخانه در چنین وضعی است، کاری بکنید. ایشان هم دستور دادند دو تا دستگاه کپی خریدند و به آنجا فرستادند. چون دولت هند اجازه نمی‌دهد عین کتاب‌ها چاپ شود. آنجا هم در کپی‌کردن کتاب‌ها تعلل کردند تا ایشان فوت شد. من اینجا به مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای دامت برکاته ماجرا را اطلاع دادم. الان بعد از این زحمات فکر می‌کنم، پنج شش سال است که خود مقام معظم رهبری دامت برکاته دستور داد‌ه‌اند که تمام کتاب‌ها کپی شود. البته مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته می‌فرمودند اگر ممکن باشد ما اصل کتاب‌ها را می‌خواهیم بیاوریم. من به ایشان گفتم امکان ندارد، چون به‌هرحال مشکلاتی وجود دارد. باید در همان هند اقدامی بکنیم و در کتابخانه دستگاه‌های تهویه نصب شود. در بیت مرحوم صاحب عبقات هم افرادی بودند آن‌طور که باید از کتاب ها نگهداری نمی‌کردند. همه این کتاب‌ها مستندات غدیر است و به‌هرحال باید از ایشان تجلیل شود. این افراد در قم ناشناخته‌اند و زحمت‌های عجیب و غریب و طاقت‌فرسا کشیده‌اند.

🔸الغدیر؛ اثر سترگ علامه امینی

🔻علامه امینی هم حدیث غدیر را خودش نیاورده است، اما ایشان با غدیر یک کار هنری انجام داده است. مؤسسات تحقیقاتی در قم فراوان داریم، اما ابتکار مهم است. کجا دست بگذاریم که تا حالا دست گذاشته نشده است؟ علامه امینی گشته و مثل همین حضرت رقیه را که بعضی‌ها وجودش را انکار می‌کنند، اثبات کرده است. در شعری که در محضر امام‌صادق علیه‌السلام خوانده شده است، نام حضرت رقیه و نام حضرت سکینه هست و حضرت هم شنیده‌اند و هیچگونه مطلبی به شاعر نفرموده اند. این خودش دلیل است و کمتر از شعر روایی نیست، غیر از اینکه مستندات دیگر هم هست. علامه امینی بر این‌ها تکیه کرده‌اند. اصلاً شعرایی که برای غدیر شعر گفتند، زمان پیغمبر جزو ادبای درجه اول عرب هم هستند، خود سنی‌ها آن‌ها را می‌شناسند و اشعارشان را قبول دارند. حسّان بن ثابت که در غدیر شعر گفته بود و حضرت امیر سراغش فرستادند، گفت من شعرم را فراموش کرده‌ام و بعدها دچار فراموشی شد. این شخص در محضر پیامبر برای غدیر شعر گفته بود. آن زمان هم عرب‌ها حافظه‌های قوی داشتند و وقتی کسی شعری می‌خواند، عده‌ای حفظ می‌شدند. شعر این شاعر هم هنوز در دست و دهن‌ها بود. قصه سقیفه که پیش آمد، امیرالمؤمنین از او خواستند بیاید و راجع به غدیر شهادت بدهد، اما گفت من پیرمرد شده‌ام و یادم رفته است و تمارض کرد. حضرت نفرینش کرد و او بعداً مبتلا به همان فراموشی واقعی شد.

🔸پیگیری مراجع برای حفظ و نشر آثار علامه امینی

🔻بقیه جلدهای الغدیر متأسفانه چاپ نشده است. ما با آقازاده‌های علامه امینی این مسئله را دنبال کردیم. خدمت آیت الله العظمی سیستانی رفتیم و در مدرسه امیرالمؤمنین جلسه گذاشتیم و گفتیم که علامه امینی نوشته‌هایی دارند که موجود است. یکی از آقازاده‌های علامه، آقای محمد امینی، خودش شخص ملا و باسودادی است. ایشان دربارۀ ازدواج ام‌کلثوم کتاب محققانه‌ای نوشته است و از ما خواسته است که دست‌نوشته‌های علامه را به عنوان نسخۀ خطی در کتابخانه‌ آیت الله العظمی بروجردی بگذاریم و لازم هم نیست چاپ شود. لااقل اهل تحقیق می‌توانند به این‌ها دسترسی داشته باشند؛ اما یک مشکل ورثه‌ای است که درد و افسوس دارد. در هر حال یازده جلد چاپ شده و بقیه مانده است. گفته‌اند آیت الله العظمی سیستانی هم برای حل این مسئله ورود کرده‌اند و تا حالا موفق نشده‌اند. آیت الله العظمی خوئی هم برای حل مسئله ورود کردند، اما نتیجه‌ای حاصل نشد. کتابخانۀ آقای امینی کتابخانۀ معظمی است و مکتب الامیرالمؤمنین خیلی برایش زحمت کشیده و فعلاً سروسامانی پیدا کرده است. آیت الله العظمی سیستانی از ورثۀ علامه اذن گرفته‌اند و عده‌ای را در کتابخانه مسئول کرده‌اند و هزینه هم می‌کنند. کتابخانه شکل گرفته است و امیدواریم بقیۀ مجلدات هم چاپ شود. ما هم از کتابخانه شخصی آیت‌الله العظمی بروجردی قدس سره عکس‌برداری کردیم که بماند و چند جا هم فرستادیم و بعد هم همه را به کتابخانه آیت الله الظمی بروجردی در مسجد اعظم منتقل کردیم که هر محققی از آن بهره ببرد.
#بخش2
@alaviboroujerdi
Forwarded From آیت الله علوی بروجردی
🔻مردم از جانشان براي امام حسين مايه مي‌گذارند؛ اما در روزنامه‌ها و اين طرف و آن طرف و در فضاي مجازي می‌نویسند چرا در هيئت‌ها خرج مي‌كنيد؟ به فقرا كمك كنيد؛ من به بعضي از آقايانی كه آمده بودند گفتم اتفاقا همان فقرا ‌هستند كه اين بساط عزاداری را به پا مي‌كنند نه ثروتمندان؛ همان فقرا از زندگی‌شان و نان شب خودشان و زن و بچه‌هايشان مي‌زنند و در هیئات خرج مي‌كنند؛ شما امسال ديديد در قم و در شهرهاي ديگر اين همه گراني بود و اين هيئات نزد ما مي‌آمدند و از گرانی‌ها ناله مي‌كردند؛ قیمت ظرف يك‌بار مصرف چند‌برابر شده است؛ اما آيا عزاداری سيدالشهداء ‌لنگ ماند یا كم آمد؟ مردم نگذاشتند كم بيايد؛ نه تنها در حال حاضر بلکه در زمان جنگ هم مردم نگذاشتند عزاداری امام حسین کم و کسری داشته باشد؛ بارها گفته‌ام در زمان جنگ قند و شكر كوپني بود؛ شكري كه بابت كوپن مي‌گرفتند گاهی براي قنداغ طفل نوزادش كفاف نمي‌داد اما شربت امام حسين ايام عاشورا تعطيل نشد؛ اينها واقعيات است؛ همان فقرا هستند كه دارند كمك مي‌كنند؛ مردم نسبت به سيدالشهداء از جان و دل حركت مي‌كنند؛ اینطور هم نیست که فقط به حرف ما روحانیت گوش دهند؛ مردم در اين جهت دنباله‌روي ما نيستند بلکه ما در پی مردم حركت مي‌كنیم؛ وقتي شب اول محرم مي‌آید قبل از اين كه ما به فكر بيفتيم، «يا حسين»‌ها شروع و پرچم‌ها نصب مي‌شود.

🔸جمهوری اسلامی با عزاداری سیدالشهدا به‌وجود آمده است

🔻امسال بحمدالله خيلي وسيع در كشورهاي مختلف دسته‌جات عزاداري و سينه‌زني و زنجيرزني علیٰ‌رغم همه سم‌پاشي‌ها به پا شد؛ گاهي از اوقات من مي‌ديدم در تلويزيون‌ها و راديوها تحليل مي‌كنند و مي‌نويسند كه جمهوري اسلامي از اينجا پول مي‌فرستد كه در فلان کشور عزاداري كنند و دسته عزا به راه بيندازند؛ ولی متاسفانه توجه ندارند که خود جمهوري اسلامي هم با اين عزاداري‌ها به وجود آمده است و از همین عزاداری‌ها سر پا مانده است؛ شما يادتان نيست محرم و صفري را که در همان ايام شروع این نهضت اسلامی و دوران انقلاب گذشت؛ عاشورا نه تنها در عصر ما بلکه در زمان مشروطيت و در طول تاریخ شیعه حركت‌ساز بوده است؛ اینقدر متوجه نیستند که مگر بساط عزاداری بساطي است كه با بودجه يك مملكت و دو مملكت بچرخد؟ كساني اين عزاداري‌ها را به پا مي‌كنند كه اصلا ربطي به جمهوري اسلامی ندارند؛ مليت‌هاي ديگری هستند؛ در كانادا، تورنتو، لندن، دانمارک، هند، پاکستان و کشورهای دیگر صف عزادارها و دسته‌جات سينه‌زن و زنجيرزن خيلي عجيب و غريب است؛ فيلم‌هايش را ببينيد؛ در افغانستان رئيس جمهور افغانستان در عزاداری منطقه شيعه‌نشين شركت مي‌كند و تدابير خاص امنيتي براي آن منطقه ايجاد مي‌كند كه عزاداري درست انجام بشود؛ من دنبال مي كردم چند تا رئيس كشور راجع به عاشورا و امام حسين حرف زدند؛ در تركيه آقاي اردوغان حرف زد؛ نخست وزير جديد پاکستان حرف زد؛ رئيس جمهور افغانستان صحبت كرد؛ نخست وزير هندوستان به مجلس عزاي حسيني رفت و در كنار عزادارها عزاداري كرد با اينكه آقاي نخست وزير هند ليدر يكي از احزاب تندروی هندو است؛ چشم باز کنند و ببینند که سال به سال عاشورا گسترده‌تر مي‌شود؛ سال به سال اين عظمت بيشتر مي‌شود و ما هم باید از این عظمت بهره بگيريم.

🔸ریشه عاشورا و عزاداری را نمی‌توان زد

🔻همان‌طور كه بارها نقل كردم مرحوم آیت‌الله بروجردي به آقايان وعاظي که از تهران خدمت ایشان آمده بودند، فرمودند: چه آقاي فلسفي كه در مجالس ده‌هزار نفري منبر مي‌رود و صحبت مي‌كند و چه آن آقایی كه در مجلس زنانه برای چند نفر معدود روضه می‌خواند، يك وجه مشترك داريد و آن اين است كه شما امام حسين را به خانه‌ها و مجالس مردم مي‌بريد و زير سايه امام حسين دين مطرح مي‌شود و مردم از شما مساله خمس مي‌پرسند و شما جواب مي‌دهيد و مردم وجوهات می‌پردازند و بدین ترتیب حوزه‌ها شکل می‌گیرد و مرجعيت‌ها مي‌چرخد و همه ما وام‌دار شما روضه‌خوان‌ها هستیم و حوزه آقا حجت‌بن‌الحسن وام‌دار سيدالشهداء است؛ وقتی کسی مانند آیت‌الله بروجردي این‌گونه مي‌گويد پس چرا عاشورا را مي‌خواهيم خرابش كنيم؟ هر روز شبهه‌ای در گوشه‌اي وارد می‌کنند؛ حريف نشديد بس كنيد.
#بخش2
@alaviboroujerdi
Forwarded From آیت الله علوی بروجردی
🔹ھ. آمادگی انسان برای ملاقات با خدا

🔻اگر انسان مسير صحيحي را طي كند بينش صحيحي و شعور داشته باشد و بفهمد و درك کند برای ملاقات با خدا و زندگی در جهان دیگر، دائما خودش را در مسير عمر طولاني جمع و جور و تهذيب مي‌كند.

🔹و. عدم ابتلاء به غرور

🔻حتی افرادی مثل ما دچار غرور می‌شویم که بله ما زحمت كشيديم درس خوانديم،‌مطالعه كرديم، كتاب نوشتيم، همه اينها درست است اما باید حواسمان جمع باشد که ممکن است یک لحظه همه چیز از بین برود. مثلا هنوز نفهمیدند که آلزايمر از كجا پيدا مي‌شود؟ رگ‌ها به سلول‌های مغزی خون‌رسانی می‌کنند اما چطور می‌شود که ارتباط بین سلول‌ها از بین می‌رود و يك مرتبه همه چیز فراموش مي‌شود؟! اين فرد ديروز مجتهد بوده ولی امروز بايد افعال خودش را از ديگري كه شايد دیروز او را مجتهد نمی‌دانسته تقلید کند. اين يك واقعيت است و ما اينجور ضعيف هستيم به چه چیزی می‌خواهیم دل ببندیم؟! و در این دنیا رکن وثیقی هم وجود ندارد که به آن تکیه کنیم. پول، خانواده، روابط خانوادگی، علم، روابط اجتماعی، همه اينها در معرض آسيب هستند و بالا و پايين دارد.


🔸آدم بصير از حوادث عبرت می‌گیرد

🔻آدم بصير از اين حوادث عبرت می‌گیرد. یک‌سوم قرآن کریم داستان گذشتگان است و تکیه می‌کند که ما قصه گذشتگان را برای شما می‌گوییم كه مثلا موسي یا عيسي چه كرده‌اند براي عبرت شماست. شما تجربه عمر خود را دارید ما هم تجربه گذشتگان را برای شما بیان می‌کنیم تا شما عبرت بگیرید.


🔸عمر ما در اختیار طاعت خدا باشد

🔻امام سجاد مي‌فرمايند: "عَمِّرني" اگر اينجوري هست که من در طول عمر با تجربه‌ای که پیدا می‌کنم اطاعتم از خدا بیشتر می‌شود، عمر مرا طولانی کن. "وَ عَمِّرْنِي كَانَ عُمُرِي بِذْلَةً فِي طَاعَتِك" بِذْلَةً از بذل مي‌آید، يعني عمر من در اختيار طاعت تو باشد. عمر طولاني باشد، صفات كمال هم در نفس من رسوخ كرده و عبادت من خالص‌تر شده باشد و تكيه من به آن جهاتي كه تكيه‌گاه واقعي نيست، كمتر شده باشد. و اين فرصتي است براي اندوختن، براي زندگی در جهان دیگر.


🔸عمر ما مرتع شیطان نباشد

🔻امام سجاد مي‌فرمايند: " فَإِذَا كَانَ عُمُرِي مَرْتَعاً لِلشّيْطَانِ فَاقْبِضْنِي إِلَيْكَ " يعني اگر عمر من مي‌خواهد مرتع شيطان باشد، مرا از این دنیا بِبَر.

🔻اكثر اوقات انسان روالی که در قبل گفتم را ندارد يعني عمر طولاني شده اما صفات کمالیه در او رسوخ نکرده بلکه رذائل در نفس او رسوخ كرده است. حالات افراد بزرگ را نگاه کنید.


🔸مثالی برای مرتع شیطان بودن

🔻مثلا احوالات استالين، آدم قدرتمندي بود، نصف كره زمين كه اتحاد شوروي آن زمان بود تحت سلطه او بود وقتی عمرش به انتها رسيد عصبانيت و لجبازي و حرص و غرورش بيشتر شده بود،كار به جايي رسيد كه بعد از جنگ جهاني دوم شروع كرد به تصفيه. يعني آن كساني‌كه مورد قبول و مورد اعتمادش در داخل حزب كمونيسم بودند و او احتمال مخالفت آنها را مي‌داد، از بين مي‌برد. این کشتار تصفیه‌ای بالغ بر میلیون‌ها نفر شد. يعني روزهاي آخر عمرش حتي نزديك‌ترين دوستانش كه اينها يار و ياور او در عصر انقلاب اكتبر بودند، همه را ازبين برد. حرص این جور است. وقتي میدان به حرص داده می شود حد و مرز ندارد. فرد برای حفظ مقامش و طولانی شدن زمان قدرتش هر خلاف شرعی را انجام می دهد، هر دروغی را می‌گوید تا در اين مقام بماند.


🔸طولانی شدن عمر باید باعث کسب فضائل بشود

🔻امام سجاد مي‌فرمايند: "بذلة في طاعتك" اگر طولانی شدن عمر انسان باعث كسب فضائل و رسوخ بیشتر آنها در نفس انسان بشود، مانند آن آقایی كه می گفت غيبت را گفتيم حرام و دوست داشتيم بنشينيم غيبت كنيم از هركسي بگوییم اما خود را جمع و جور كرديم تا در مجالس غيبت ننشینيم، سعي كرديم غيبت هم نكنيم،‌ كم كم اصلا ملكه‌اي برایم شد که وقتی کسی غیبت می‌کرد، حالمان بد می‌شد زبان به غيبت نمی‌چرخید. اگر انسان مواظبت کند و حواسش جمع باشد این گونه صفات خوب در نفس رسوخ می‌کند. امان از آن وقتي كه رذايل در نفس انسان رسوخ کند حتي از نظر دنيايي هم انسان را به باد می‌دهد. نادر را محافظانش كشتند، آغا محمدخان قاجار همينجور بود. يعني همين حرص و آز و ظلم باعث نابودي دنيايي آنها شد.


🔸مرگ خبر نمی‌دهد

🔻حضرت سجاد علیه‌السلام می‌فرمایند اگر عمر طولانی سبب شود که رذائل در من رسوخ کند حرصم بيشتر شود، مرا از این دنیا بِبَر.

#بخش2
@alaviboroujerdi
Forwarded From آیت الله علوی بروجردی
🔸شیعیان؛ زنده به نام امام‌حسین علیه‌السلام

🔻این را بدانید که زیارت اربعین امام حسین، اعلاء كلمه سيدالشهداء علیه‌السلام است؛ اعلاء كلمه، علی علیه‌السلام است؛ اعلاء كلمه رسول‌الله صلی الله علیه وآله است؛ اعلاء كلمه خدا و الله است. و بدانید شيعه هم با امام‌حسين علیه‌السلام زنده مانده است.‌ سرمايه شيعه برای بقا، امام‌حسين علیه‌السلام است. آن را از دست ندهيم. مواظب آن‌هايی هم باشید كه سعی می‌كنند به‌نحوی بر این عقاید خدشه بكنند. يكی می‌گويد زوّار عراقی می‌آيند مشهد فلان كار را بكنند، دیگری می‌گويد زوّار ايرانی اربعين می‌روند آنجا دنبال فحشا و زن‌های عراقی. اين‌ها همه آدرس غلط دادن است. فحشا داستان ديگری است. فحشا تابع فقر است. در جامعه، فقر كه پيش می‌آيد، فحشا هم پيدا می‌‌شود و ربطی به ايران و عراق و اربعين و عاشورا ندارد. اين‌ها را باهم قاطی نکنید. بعد ما اين عراقی‌ها را می‌شناسیم و با آن‌ها تماس داريم. اين‌ها با چه خلوصی يك عمر انتظار می‌كشند تا يك زيارت آقا علی بن موسی الرضا علیه‌السلام و حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها نصيبشان شود، مثل همان شوقی كه ما به زيارت سيدالشهداء علیه‌السلام داريم. شیعه چنين است. اين‌ها را با تبلغيات مسموم ضايع نكنيم. اربعين را تا جايی كه می‌توانيم گرامی بداريم و اين عَلم را برای شيعه حفظ كنيم. اين عَلم چشم خيلی‌ها را كور می‌كند. اين عَلم خيلی دل‌ها را به وحشت می‌اندازد.

🔹 والسلام عليكم و رحمةالله و بركاته

#بخش2

@alaviboroujerdi
Forwarded From آیت الله علوی بروجردی
🔻و به گفتۀ خلیل بن احمد: "هرچند دوستان و دلباختگان او از بیم سرکوب و مجازات از بیان فضائل او دم فرو بستند؛ و دشمنان و معاندان با پشتوانه قدرت و حاکمیت، تلاش در منع از گسترش فضائل او داشتند، اما علیرغم همۀ این بی مهری ها، بی انصافی ها و ترس ها، فضائل و مکارم او شرق و غرب عالم را فرا گرفت".

🔻و اینک سؤالی مطرح است، آیا گذشت هزار و چهارصد سال از شهادت مظلومانه این شخصیت عظیم، کافی نیست که جامعه اسلامی در مورد او، به قضاوتی تازه بنشیند و محکومیتی را که تاریخ ظالمانه بر حضرتش تحمیل کرده است، مورد تجدید نظر قرار دهد، و به ارزیابی دوباره جرم و یا جرائمی بپردازد که در طول تاریخ به محکومیت او و آل او و پیروان و دلباختگان او منجر شده است؟

🔻ما که در درازای تاریخ قرائت های گوناگون از اسلام را از زبان هر کس و ناکس شنیده ایم و هر ادعائی را در تبیین قرآن و سنت نبوی شریف، مورد توجه و یا قبول قرار داده ایم؛ یک بار هم اسلام و وحی و قرآن را با برداشت و قرائت او، که به اعتراف دوست و دشمن نزدیک ترین و همراه ترین و پیوسته ترین شخص به نبی گرامی اسلام بوده است بشنویم و سخن او و نهج البلاغه او و معارف عرضه شده، به وسیله ائمه هداه از آل او را نیز در کنار سایر گفته ها و قرائت ها مورد توجه قرار دهیم، و در این مسیر تنها از عقل، انصاف و وجدان داوری بخواهیم؟

🔻ونیز ما و همۀ کسانی که به امامت و ولاء او باور داریم و عشق او را نسلاً بعد نسل در دل و جان خود جای داده ایم قدری فراتر از شیعۀ جغرافیائی او، گام برداریم و اضافه بر محبت او، که خود سرمایه ای عظیم و موهبتی بزرگ از جانب مبدأ هستی است قدری رنگ و بوی آن وجود مطهر را در عینیت زندگانی فردی و اجتماعی خود برجسته کنیم و در برابر آنها که در مقام قضاوت بر معیارها و اصالت ها جدا از ادعاها و لاف زدن های ظاهری تکیه ندارند نمونه ای غینی از عدل او و از فضائل اخلاقی و مکارمی که آن بزرگ مرد در تمام زندگی پربرکتش ذره از آن عدول نکرد و قدمی در مسیر خلاف آن برنداشت، در زندگی فردی و اجتماعی خویش متجلی سازیم، شاید بتوانیم ذره ای از بار این مظلومیت سنگین را از چهره او و خاندان او بزدائیم و تجلی عینی راه و روش او در عرصه معالم وحی باشیم.

🔻و چه بجاست که همۀ جامعه اسلامی با هر تفکر بعد از گذشت این همه سال از شهادت مظلومانه اش به پیشگاه مقدس او و نیز پیشگاه مولی و مراد و محبوب او حضرت خاتم النبیین «صلی الله علیه وآله وسلم» و در نهایت به پیشگاه خداوند خالق علی و منت گذارنده بر همۀ هستی به خلق او، عذر تقصیر بیاوریم که در شناخت او کوتاهی کردیم و از فرصت درک راه و مشی او، غافل ماندیم. و ندانستیم که اگر علی و فاطمه «سلام الله علیهما» و فرزندان مظلوم و عرضة آنان از معرفت دینی را از اسلام جدا کنیم، چه چیزی برای جامعه اسلامی باقی خواهد ماند.

🔻والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
محمد جواد علوی بروجردی
14 رمضان المبارک 1440

#بخش2
https://t.me/alaviboroujerdi
Forwarded From آیت الله علوی بروجردی
🔻حمله اشرف افغان در اواخر دوران صفوي به اصفهان معروف است. می‌گویند كه بعد نادر آمد و مردم افاغنه را قلع‌وقمع كرد. نادر كنار ميدان جنگ ايستاده بود، ديد جواني خيلي خوب مي‌جنگد. صدایش زد و گفت: تو اهل كجايي؟ جوان گفت: اهل اصفهان. نادر پرسید: تو زماني كه افغان‌ها به اصفهان حمله کردند و جان و مال و ناموس مردم را در معرض تاخت و تاز قرار دادند كجا بودي؟ جوان جواب داد: جناب نادر من بودم، اما تو نبودي. شكل‌دادن به اعتقاد و شكل‌دادن به ايثار مردم، رهبري پيغمبر نقش داشت. اين مردم همان عرب‌هاي جاهلي بودند با همان ارزش‌ها.

🔻پيغمبر وقتي آمد برای آنها الگو شد. نگاه به خود پيغمبر كردند. گفتار و رفتار پيغمبر آنها را راهنمايي كرد و اوج گرفتند. اما مشكل اين است كه بعد از پيغمبر كساني كه آمدند ديگر برای اینها در این مسیر الگو نبودند. کسانی که بعد از پیغمبر آمدند براي نشان‌دادن راه خدا الگو نشدند. این مردم همان مردم بودند، اما پيغمبر نبود. اين مردم تغيير كردند. اين مردم بايد كسي بالاي سرشان باشد؛ به بالادست‌ها نگاه مي‌كنند و از آنها مي‌آموزند.

🔻اعراب جاهلی از پيغمبر آموختند و شخصیتی پیدا کردند و تا سال‌هاي سال از ثمره پیغمبر بهره بردند. اما بعد از پيغمبر همه چيز درست بود، قرآن بود، اما پيغمبر نبود. ابن ابی الحديد معتزلی نقل مي‌كند که همراه خليفه دوم سفری به دمشق رفتيم. آنجا خليفه رو كرد به ابن‌عباس و گفت: ابن‌عباس، اين پسرعمویت هنوز در فكر خلافت است (حضرت عليعلیه السلام را مي‌گفت)؟ ابن‌عباس ناراحت شد و پرسید مگر علی از تو چه چیز کمتر دارد؟ چرا در فکر خلافت نباشد؟ خلیفه گفت: نه اين را نمي‌خواهم بگویم. هنوز علي ابن ابي طالب فكر مي‌كند كه می‌تواند بر اين مردم خلافت كند؟

🔻این ماجرا را ابن ابی الحديد نقل مي‌كند و سندش هم معتبر است. حال منظورش از نقل این ماجرا چیست؟

🔻می‌خواهد بگوید وقتي فاصله بین رهبري پیغمبر و خلیفه اول و دوم پیدا شد، یعنی بعد از پيغمبر مردم با رهبری خلیفه اول و دوم تغيير كردند لذا دیگر علي ابن ابي طالب در بين مردم جايي براي حكومت‌كردن و رهبری ندارد. جبرئيل هم از آسمان بياید، نمي‌تواند كاري كند.

🔻25 سال به شيوه‌ای غير از شیوه پيغمبر عمل شد و 25 سال كساني مغاير پيغمبر بر مردم مسلط بودند. حالا من با اينها چه كنم؟ همه خلافت‌ها نصب بود، یعنی در زمان پيغمبر غلط و خلاف بود و نمي‌شد خلیفه را نصب کرد. اما پس از پیغمبر خلیفه دوم منصوب خلیفه بود و خلیفه دوم تعیین خلیفه سوم را به شورا واگذار کرد. اما درباره اميرالمؤمنين مردم ريختند در خانه ایشان و با هياهو بیرون آوردنشان و گفتند ديگر بس است و بايد برای خلافت بيايی.

🔻مردم حضرت علی را آوردند، پنج سال هم ایشان خليفه بود. در اين پنج سال چه اتفاقاتي افتاد. اين مردم، مردم زمان پیغمبر نبودند. اين مردم برخلاف روش پيغمبر تربيت شده بودند و لذا مسلمان‌ها اين زمينه را دارند که در هر زماني اگر حركت صحيح، رهبر آنها باشد، آن هم رهبرانی که در يك مسير درست حرکت می‌کنند و همه پشت سر هم رهبری را به دست می‌گیرند، این رهبری نتیجه مي‌دهد. اما اگر خللي وارد شود، آن اثر تربيتي سوء كار خودش را مي‌كند و کار به جايي مي‌رسد كه عاقبت شخصی مثل زبير نتیجه آن تربیت سوء است.

🔻انصاف خصلت خوبی است و اميرالمؤمنين هم آدم منصفي است. انصاف اين است كه آدم در دشمنش هم صفات مثبت او را ببيند. ما عادت کرده‌ایم اگر با يكي بد شديم، ديگر به او فحش و ناسزا و... می‌دهیم.

🔻علي علیه السلام اين‌گونه نبود. زبير مشغول جنگ با علي علیه السلام بود. طلحه چند بار رفت سراغش که با او صحبت كند و حديث بگوید، اما فايده‌اي نداشت. زبير كسي بود كه در تمام جنگ‌ها همراه پيغمبر بوده است و وقتي بعد از پيغمبرصلی الله علیه و آله به خانه حضرت زهراسلام الله علیها حمله مي‌كنند، با شمشير بيرون مي‌آيد و دفاع مي‌كند. او در دوره‌هاي مختلف طرف‌دار علي ابن ابي طالب است. در شوراي عثماني به علي ابن ابي طالب رأی مي‌دهد. بعد اين زبير با علي ابن ابي طالب می‌جنگد.

🔻اميرالمؤنين زبیر را دید که علیه او می‌جنگد. زبیر گفت من اشتباه كردم و از جنگ كنار كشيد و رفت. پسرش، عبدالله، خيلي او را شماطت كرد، اما زبیر کنار رفت.

🔻زبیر رفت كنار چشمه‌اي نشست. كسي او را ديد كه آنجا نشسته است، گفت دشمن علي ابن ابي طالبی؟

🔻سر زبیر را بريد و شمشيرش و سرش را خدمت اميرالمؤمنين آورد. علي ابن ابي طالب تا چشمش به اين شمشير و اين سر افتاد، شروع به گريه‌كردن كرد. شمشير را جلوي چشمش گرفته بود و مدام بالا و پايين مي‌آورد و مي‌گفت اين شمشير چقدر همّ و غم از چهره پيغمبر زدوده است. زبیر دشمن است، اما علی علیه السلام خوشحالي نكرد، گريه كرد. آنچه باعث شد كه زبير به اين سو كشش پيدا كند، جز تربيت غلط رهبران نبود.
#بخش2

@alaviboroujerdi
Forwarded From آیت الله علوی بروجردی
🔻اسلام غیرشیعی آن اسلام انحرافی است، اسلام خلیفه‌زده و اسلام حکومت‌زده است. اسلامی غیرشیعی اسلامی است که توجیه‌گر ظلم برای خلفا و توجیه‌گر ظلم برای ظالمین شده است.

🔸اولی‌الامر کیست؟

🔻من این آیه را بارها گفته‌ام که در قرآن کریم آمده است: «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم»؛ خدا را اطاعت کنید، رسول را اطاعت کنید، اولی الامر را هم اطاعت کنید. این اولی الامر چه کسانی هستند؟ از نظر ما اولی الامر کسانی هستند که دارای علم و عصمت هستند و فقط ائمه معصومین علیهم‌السلام را شامل می‌شوند. اطاعت اولی الامر واجب است. اطاعت غیر اولی الامر را خدا واجب نکرده است. یعنی شما از مرجع، تقلید می‌کنید، مثلاً از مرحوم آیت‌الله خوانساری رضوان‌الله‌علیه یا آیت‌الله بروجردی قدس سره. مرجع تقلید نظر و فتوای این بزرگان در احکام حجت است و در موضوعات حجت نیست. کسی که در همه چیز گفته‌اش حجت است، معصوم و امام است. اما برخی می‌گویند اولی الامر هر حاکمی است که زور داشته باشد و بر مردم مسلط باشد، ولو این حکومت را از راه کودتا و به زور به دست آورده باشد اطاعتش واجب است!

🔻الان می‌بینید که امام جمعه مکه در خطبه نماز جمعه به ولی امر مسلمین دعا می‌کند، مثلاً به پادشاه سابقشان عبدالله فهد و الان به بن سلمان! درحالی‌که این‌ها ظالم و فاسق هستند. این نوع رفتارها ریشه کلامی دارد. از نظر آن‌ها ظلم مانع از این نمی‌شود که شخص حاکم باشد. از نظر آن‌ها حتی امام مسلمین که خلیفه‌شان است، اگر فاسق و شارب الخمر و ظالم باشد، اشکالی ندارد و اطاعتش واجب است.

🔻 خوب بلافاصله این بحث مطرح می‌شود که اصلاً اسلام برای چی آمد. قبل از اسلام که جاهلیت عرب بود، ظالم هم که داشت حکومت می‌کرد و اطاعتش هم واجب هم بود. اگر اطاعت نمی‌کردند، مردم را بیچاره می‌کردند. فقط اسلام آمد و این لزوم اطاعت از فاجرِ ظالم را شرعی کرد؛ یعنی اطاعت‌نکردن از حاکم فاجر غیر از اینکه در این دنیا مجازات دارد، پیش خدا هم عقاب دارد. اسلام فقط شده اطاعت از ظالم واجب است و اگر اطاعت نکنید عقاب هم خواهید شد. شما می‌توانید این منطق را امروز در دنیا به یک جوان تفهیم کنید که ما آئینی داریم به نام اسلام که خصوصیتش این است که می‌گوید هرکسی هر چقدر هم ظالم باشد، هر چقدر هم فاسد باشد، اطاعتش بر شما واجب است. این منطق همان چیزی می‌شود که امروز بر دنیای اسلام مانند کشورهای ... گذشته است.

🔻بیش از پنجاه کشور اسلامی هست که جمعیتی بیش از یک میلیاردونیم دارند. اما همه در مقابل ظلمی که به مسلمان‌ها می‌شود، مثل فلسطین سکوت کرده‌اند. جمعیت اسرائیل چقدر است؟ اصلاً کل عالم یهود جمعیتش به 25 میلیون نفر نمی‌رسد، اما ذلیل این یهود هستند. برخی کشورها سفارت خود را منتقل می‌کنند و فلسطین را داغان می‌کنند، اما هیچ‌کس جرائت حرف‌زدن ندارد. این فقط یک نمونه است. نمونه‌های دیگری هم داریم، مثل آنچه در یمن می‌گذرد. اصلاً مسلمان‌ها موضوعیتی ندارند، چرا؟ چون این اسلام انحرافی آن‌ها منطقش این بوده است. حج را برگزار می‌کنند، جمعیت زیاد، نماز جماعت پرجمعیت اما از محتوا و از روح خالی. آن چیزی که ما به آن ولایت می‌گوییم، فقط دوست‌داشتن امیرالمؤمنین علیه‌السلام و ائمه علیهم‌السلام نیست. ولایت یعنی ولایت «الله»، یعنی حاکمیت عقل و حاکمیت ارزش‌ها. این امام اگر کوچک‌ترین تخلفی از او سر بزند، از امامت ساقط است. امام جماعت هم باید عادل باشد، مرجع تقلید هم باید عادل باشد، قاضی هم باید عادل باشد. اگر یک فسق از او سر بزند، یک گناه کبیره مرتکب شود، عدالتش ساقط می‌شود. اصلاً نمی‌تواند آن سمت را بر عهده بگیرد. اما برای معتقدان به اسلام انحرافی عدالت مطرح نیست و لذا در علم کلامشان آمدند حتی عدالت را از روی خدا هم برداشتند. درحالی‌که اصول مذهب شیعه غیر از توحید و نبوت و معاد، عدل و امامت نیز هست.

🔸شیعیان؛ میراث‌دار فاطمه زهرا سلام الله علیها

🔻امروز ما شیعیان میراث‌دار فاطمه زهرا سلام الله علیها هستیم و این میراث‌داری یعنی میراث‌داری ارزش‌ها و حفظ فضیلت‌ها. شیعه این‌گونه شروع شده است، چون منطقش این بوده است. شیعه در طول تاریخ کتک‌خور بوده و در طول تاریخ قتل‌عام‌ها داشته و کوبید‌ه شده است. خیلی لازم نیست به تاریخ دور برویم. همین‌جا در کنار ما در ترکیه‌ای که الان هست، عثمانی‌ها بودند. زمان سلطان سلیم چند نوبت شیعیان را در آن منطقه قتل‌عام کردند. این علوی‌ها که الان هستند، بازمانده‌های آن قتل‌عام‌ها هستند. جمعیت شیعه خیلی بیشتر از این بوده است. قتل‌عام شدند.
#بخش2
@alaviboroujerdi