Forwarded From محسن الویری
🔹پیامبر از دریچه کدام چشم غربی‌ها؟ ـ #بخش_دوم از سه قسمت

در ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ کارگاهی در دانشگاه اصفهان با عنوان "تبیین فراز و فرود جایگاه رسول الله ص از منظر اسلام‌شناسان اروپایی" با حضور یکی از مستشرقان فرانسوی به نام جان تولن John Tolan برگزار شد. عنوان مقاله‌ای که حقیر در آن کارگاه ارائه کردم، چنین بود: "جایگاه پرفراز و بی نشیب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نزد اروپاییان و ظرفیت تمدنی آن"، هدف بنده از این عنوان و مفاد مقاله، این بود که نشان بدهم نگاه غربی‌ها در باره پیامبر چگونه از یک سطح بسیار منفی و خصمانه به تدریج به یک نگاه واقع‌بینانه و حتی همدلانه سوق پیدا کرده است و در نگاهی کلی همواره رو به فراز بوده و هیچگاه نشیب نداشته است. یکی از کتاب‌های مهم که نمونه نگاه منصفانه به پیامبر است، کتاب
Muhammad; his life based on earliest sources
است که چاپ نخست آن به قلم مارتین لینگز با نام اسلامی ابوبکر سراج‌الدین در سال ۱۹۸۳ م. منتشر شد و تاکنون به بیش از بیست زبان زنده دنیا و ترجمه فارسی آن هم با عنوان "محمد صلی الله علیه و آله و سلم بر پایه کهن‌ترین منابع" در سال ۱۳۸۹ ش. منتشر شده است. این کتاب به خوبی بازتاب‌دهنده تحول مثبت نگاه غربی‌ها در باره پیامبر است.

در قرن بیست و یکم و به ویژه پس از ماجرای #یازدهم_سپتامبر ما شاهد تفکیک هر چه بیشتر استشراق رسانه‌ای از #استشراق_علمی هستیم.

موطن اصلی استشراق رسانه‌ای، وسائل ارتباط جمعی تحت سلطه قدرت و ثروت غرب و موطن اصلی استشراق علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی است. رسالت اصلی استشراق رسانه‌ای، معرفی چهره‌ای نادرست از اسلام و دامن زدن به اسلام‌هراسی است و رسالت اصلی استشراق علمی شناخت درست اسلام و گسترش دامنه اسلام‌شناسی. کارگزاران #استشراق_رسانه‌ای اصحاب رسانه هستند که البته برخی دانشگاهیان را هم در استخدام خود دارند ولی کارگزاران استشراق علمی پژوهشگران و صاحب‌نظرانی که حتی تعداد قابل توجه از آن‌ها مسلمان باورمند و پای‌بند به اسلام هستند. هم‌زمان با استشراق رسانه‌ای، دایره نفوذ مردمی استشراق علمی نیز رو به گسترش است. واکنش‌هایی که در غرب نسبت به اقدام نابخردانه نشریه دانمارکی برای نشر یک کاریکاتور از پیامبر صورت گرفت از جمله نشانه‌های در معرض آسیب قرار گرفتن دامنه نفوذ استشراق رسانه‌ای در غرب است. اخیراً و شاید در کمتر از یک ماه اخیر کتابی با نام "محمد پیامبر صلح در گرماگرم ستیز امپراتوری‌ها" منتشر شده است. این اثر، ترجمه کتاب
Muhammad: Prophet of Peace amid the Clash of Empires
نوشته هُوان کُل Juan Cole در سال ۲۰۱۸ م. است. اهمیت این کتاب (که متأسفانه ترجمه فارسی آن فاقد فهرست و مقدمه مترجم است) در آن است که نویسنده آن هرچند استاد دانشگاه است ولی بیشتر یک فعال رسانه‌ای است.

این یک نشانه بسیار خوب برای تحول مثبت در نگاه واقع‌بینانه به پیامبر حتی در استشراق رسانه‌ای است. دوباره تأکید می‌کنم که این سخن به معنای پذیرش صد در صد مفاد این کتاب‌ها و یا حتی غفلت از این که چه بسا این منابع در پی القای یک نگاه خاص به پیامبر باشند، نیست، بلکه سخن در تحول نگاه غربی‌ها به پیامبر است.
(ادامه دارد...)
@MohsenAlviri
#فایل_صوتی
? کارگاه: روش تحقیق تاریخی #بخش_دوم
✅ دکتر احمد پاکتچی
♦️ 13 شهریور ماه 1395
? پژوهشگاه علوم انسانی
? @OstadPakatchi
#فایل_صوتی
💠 کارگاه: روش تحقیق تاریخی #بخش_دوم
✅ دکتر احمد پاکتچی
♦️ 13 شهریور ماه 1395
🔹 پژوهشگاه علوم انسانی
🆔 @OstadPakatchi
Forwarded From unknown
🔸دیدار با استاد دکتر #محمود_مهدوی_دامغانی ـ #بخش_دوم

استاد مهدوی دامغانی همچنین در باره مرحوم #جلال_همایی (۱۲۷۸ ـ ۱۳۵۹ ش.) فرمودند که ایشان از نظر دین‌باوری عِدل نداشت. وی همواره تهران بود و فقط به دلیل هم‌درس بودن با #شیخ_هاشم_قزوینی در #اصفهان، دوبار برای دیدن شیخ هاشم به مشهد آمد. در
آن زمان در ماه مبارک رمضان هم نوزدهم و هم بیست و یکم تعطیل رسمی بود. یک بار در روز هجدهم ماه مبارک رمضان اشعاری از #مولوی در وصف #امیر_المؤمنین_علی علیه السلام خواند و شرح کرد و در حین آن، چنان می‌گریست که من از بکّائین چنین گریه‌ای ندیده‌ام. کسی که قصیده‌ای با این  بیت بسراید، معلوم است که در چه مقام و جایگاهی است:

مرگ آخته تیغ بر گلویم
من مست هوا و آرزویم

(مطلع این قصیده چنین است: پایان شب سخن‌سرایی ـ می‌گفت ز سوز دل همایی)

ابوالحسن تهامی (شاعر مرثیه‌سرای قرن پنجم هجری) قصیده‌ای در مرگ فرزند هشت ساله خود در پنجاه و چهار بیت سروده که بقدری زیباست که مخالفان او برای این که این قصیده رواج پیدا نکند، آن را قصیده شومیه نامیده‌اند و چنین رواج داده‌اند که اگر کسی این قصیده را تا آخر بخواند فرزند او خواهد مرد.

(مطلع این قصیده چنین است: حُکم المنیه فی البریه جار ـ  ما هذه الدنیا بدار قرار) روزی استاد همایی در ابتدای درس، این بیت از قصیده را روی تابلو نوشتند:

طُبِعتُ علی کَدَر و انت تریدها
صَــفواً مـن الاقــذاء و الاکـدار

و آن را با مرثیه‌ای از #رودکی تطبیق دادند و فرمودند قصیده تهامی دو سه دهه پس از رودکی سروده شده است، ولی "توارد" با "سرقت ادبی" فرق دارد و نباید هم‌مشابهتی را بلافاصله به سرقت ادبی موصوف ساخت. ایشان فرمودند مَرد میخواهم که این قصیده تهامی را اعراب  و شرح کند، من عرض کردم که چرا کسی را خودتان برای این کار انتخاب نمی‌کنید؟ به من فرمودند خودت این قصیده را شرح کن. سپس از من پرسیدند فرزند داری؟ گفتم بله سه فرزند دارم، فرمودند به خرافه شوم بودن این قصیده اعتنا نکن و آن را شرح کن. مرحوم همایی مسیر منزلشان در سرچشمه تا دانشگاه تهران را پیاده می‌آمدند و برمی‌گشتند و اغلب به هنگام بازگشت، دانشجویان ایشان را همراهی می‌کردند. من یک بار در مسیر منزل، مشکل خود را در فهم این بیت از قصیده تهامی مطرح کردم و پاسخ گرفتم:

إنی وُتِرتُ بِصارمٍ ذی رونقٍ  
أعــدَدتُه لطلابـــــه الاوتـــار

مدتی بعد، در باره یکی دیگر از ابیات سوال کردم و ایشان برآشتفتند و فرمودند من از شاگرد پخته‌خوار بدم می‌آید و این بار پاسخ مرا ندادند. وقتی شرح این قصیده تمام شد آن را از طریق دخترشان خانم دکتر همادخت همایی که ایشان هم هم‌کلاسی ما بودند تحویل استاد دادم و ایشان در جلسه بعد دخترشان را خطاب قرار دادند (و با این کار حرمت آقایان دانشجویان برجسته‌ای را که آنها هم در کلاس بودند، پاس داشتند) و با اشاره به نوشته من، گفتند بزرگان این گونه کار می‌کنند.

بعدها که برای امتحان به نزد ایشان رفتم، گفتند شما همان روز که آن شرح قصیده را تحویل دادید نمره قبولی امتحان خود را گرفتید و یک نمره ۱۸ که به کسی نمی‌دادند برای من منظور کردند.

مرحوم همایی بارها خطاب به من می‌فرمودند که کتاب جواهر الادب تدوین احمد الهاشمی، باید انیس اللیل تو باشد. وقتی در اسفند سال ۱۳۴۵ش. برای خداحافظی حج به منزلشان رفتم، خیلی گریستند. خدمتشان عرض کردم امروز ۲۳ ذی‌القعده است و اگر شما اراده بفرمایید کار صدور گذرنامه و مقدمات سفر حج شما را از طریق (علیقلی) اردلان (۱۲۸۰ ـ ۱۳۶۴ ش.) دنبال می‌کنیم و شما هم در حج امسال مشرف خواهید بود. ایشان دوباره این شعر را خواندند و گریستند:

به طـواف کعبه رفتـم به حرم رهم ندادند
که برون در چه کردی که درون خانه آیی؟

نقل از کانال استاد محسن الویری


@sibawayhis
Forwarded From دعبل
#آبرومندان_درگاه_اهل_البیت
#استاد_علی_آهی
#بخش_دوم

🔶علي آهي فرزند حاج قربانعلي آهي در روز دوشنبه 21 جمادي الاول 1346 هجري قمري مطابق با 14 آبان ماه 1307 هجري شمسي برابر با 5 نوامبر 1928 ميلادي مسيحي در تهران، بازارچه پامنار كه يكي از محله هاي قديم تهران بزرگ مي باشد و مركز مبارزه سيدالمجاهدين حضرت آيت الله حاج سيد ابوالقاسم كاشاني ( رضوان ا... تعالي) بود، در يك خانواده مذهبي قدم به عرصه وجود نهاد.

🔸وي پس از پايان رساندن دوره ابتدايي، ضمن اشتغال به كسب، به تحصيل علوم حوزوي پرداخت.

🔹مشاراليه دروس ادبيات صرف و نحو، منطق و فقه ، اصول ، تفسير، علم كلام ، رجال، علم حديث را از محضر اساتيد بزرگواري همچون:

▫️حجة الاسلام والمسلمين مرحوم حاج سيد علي اصغر ميردامادي

▫️آیت الله حاج شيخ احمد مجتهدي

▫️آیت الله سيد محمد ضياء آبادي

و منظومه سبزواري را در نزد:

▫️آيت الله حاج سيد رضي شيرازي

و نهج البلاغه را ازآيت الله سيد محمود طالقاني اولين امام جمعه تهران فرا گرفت

▫️علم كلام را از حضرت آيت الله حاج ميرزاحسن لواساني

🔹اخلاق و علوم اعتقادي در شعر و شاعري و نقد و تحليل آن را به غير از استفاده از كتابهاي معتبر اسلامي و ماخذ شيعي ازمحضر علماء بزرگواري همچون:

▫️آيت الله شيخ محمدجوادخراساني در تهران

▫️و آيت الله العظمي سيدابوالقاسم خوئي

▫️بوِيژه حضرت آيت الله العظمي سيد محمد هادي ميلاني

▫️و آيت الله ميرزاجواد آقا تهراني

▫️و حضرت آيت الله العظمي سيد محمدرضا گلپايگاني

▫️و آيت الله شيخ علي نمازي شاهرودي

▫️و آيت الله العظمي سيدمحمد وحيدي

▫️و آيت الله وحيد خراساني

▫️و حضرت آيت الله العظمي سيد عبدالحسين دستغيب شهيد محراب آموخت.

ادامه دارد...


#دعبل
https://t.me/deabelnews
Forwarded From محسن الویری
🔸بازدید از برخی مناطق طبیعی و تاریخی رشت ـ #بخش_دوم

روز یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ و در حاشیه دوره معرفتی ضیافت اندیشه ۱ که از ۲۹ تا ۳۱ تیر ۱۳۹۸ در دانشگاه گیلان برگزار شد، فرصتی دست داد که سری به این مناطق تاریخی شهر #رشت زده شود:

• بقعه السادات
#بقعه_السادات که نام سه عالم بزرگ در تابلوی سر در ورودی آن نوشته شده است در ابتدای بلوار آیت‌الله ضیابری قرار دارد. این عالمان عبارتند از:
میرعبدالباقی صدر الشریعه موسوی، آقا سیدحسین مجتهد (از احفاد امام موسی کاظم علیه السلام، سیدعبدالوهاب صالح.
در داخل بقعه پوستر قاب گرفته‌ای قرار دارد که افزون بر سه نام فوق دو نام دیگر هم در آن همراه با تصویر آنها وجود دارد:
ــ حضرت آیت‌الله میرعبدالباقی صدر الشریعه (در وسط پوستر)
ــ حضرت آیت‌الله سیدحسین آقا مجتهد (بالای سمت راست پوستر)
ــ حضرت آیت‌الله سیدعبدالوهاب صالح (بالای سمت چپ). متن سنگ قبر ایشان چنین است: "آرامگاه مرحوم مغفور حجه الاسلام سیدعبدالوهاب صالح علی الله مقامه تاریخ وفات ۱۵ مرداد ۱۳۱۷". ایشان مشهور به ضیابری هستند که ظاهرا این خیابان هم به نام ایشان نامیده شده است ولی جای تعجب بسیار است که این لقب نه در سر در ورودی بقعه و نه در پوستر و نه در سنگ قبر ذکر نشده است. آیت‌الله سید محمود موسوی ضیابری فرزند آقاسیدمهدی موسوی ضیابری (متوفای ۱۷ شهریور ۱۳۶۱ و مدفون در مسجد کاسه‌فروشان) که در یکی از یادداشت‌های شهریور ۱۳۹۶ نکته‌ای را در باره او و حضورش در مراسم تشییع جنازه آرسن خاچاطور میناسیان (مدفون در دبستان م. آهوردانیان مریم رشت) در سال ۱۳۵۶ ش. بیان کرده بودم متعلق به همین خاندان است ولی نسبت این دو با هم بر بنده مشخص نیست.
ــ حضرت آیت‌الله آقا شیخ جواد مجتهد رشتی (پایین سمت راست پوستر)
ــ حضرت آیت‌الله میرآقا معصوم کیایی (پایین سمت چپ پوستر). متن سنگ قبر ایشان چنین است: آرامگاه سیدالسالکین و شیخ العارفین مرحوم آقا میرآقا معصوم‌زاده کیایی معصوم علیشاه #نعمه‌اللهی، تولد ۱۳۰۹ قمری، وفات ؟
دو سنگ قبر دیگر متعلق به سیداشرف اشرفی اصلی فرزند سیدقاسم وفات بهمن ۱۳۲۰ و سیدلقمان الشریعه متوفای ۱۳۱۳ ش. در محوطه داخل بقعه وجود دارد.

• چاه امام زمان سلام الله علیه
در نزدیکی مسجد صفی و در حیاطی جداگانه ولی متصل به مسجد که از طریق در کوچکی که به بخش بانوان مسجد راه دارد چاهی به نام چاه #امام_زمان سلام الله علیه همانند چاه معروف #جمکران قرار دارد که محل رجوع بسیار زیاد مردم به ویژه زنان برای حاجت‌خواهی از طریق عریضه‌نویسی و افکندن آن در داخل چاه است. ظاهرا این چاه همان چاهی است که به دست شیخ صفی الدین اردبیلی برای شیخ زاهد گیلانی ساخته شده است. در حیاط این چاه فضایی برای روشن ساختن شمع تعبیه شده است و دیوار بیرونی این حیاط هم پر از نشانه‌های سوختن شمع است.
.... ادامه دارد.
@MohsenAlviri
Forwarded From محسن الویری
🔸(ادامه) بازدید از برخی مناطق طبیعی و تاریخی رشت ـ #بخش_دوم

• مسجد صفی
#مسجد_صفی یا مسجد سفید یا مسجد شهیدیه قدیم‌ترین مسجد شهر رشت است که در خیابان بحر العلوم حوالی بازار سنتی در قلب شهر قرار دارد و قدمت بنای کنونی آن به عهد صفویه می‌رسد. در باره وجه تسمیه این مسجد، چند قول وجود دارد، یکی از مشهورترین این اقوال ساخت این مسجد به عنوان عبادتگاه از سوی شیخ صفی ‎الدین اردبیلی برای #شیخ_زاهد_گیلانی است، شاید هم پیش از آن، همین مسجد به نام مسجد سفید وجود داشته و با توجه به حفر چاه مجاور آن (چاه امام زمان سلام الله علیه) از سوی صفی الدین اردبیلی برای شیخ زاهد به مسجد صفی تغییر نام داده است. کشته شدن صفی میرزا پسر شاه عباس اول در این منطقه، توجیهی دیگر برای این نام‌گذاری است که برخی بدان اشاره کرده‌اند. شواهد متعددی نشان دهنده تعمیر و توسعه و حتی بازسازی کامل مسجد در دوره‌های مختلف وجود دارد. به استناد گزارشی که ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی انعکاس یافت، نشانه‌هایی از وجود بنای این مسجد پیش از عهد #صفویه در عهد #ایلخانی و یا حتی پیش از آن در عهد #سلاجقه به دست آمده است. کتیبه‌ی سراسری که بخش‌هایی از آن در حجاب گچکاری پنهان شده، سر ستون‌های زیبا و محرابی مزین به نوار برق سبزرنگ از جمله بخش‌های قابل توجه داخل مسجد است. بناها و مغازه‌های اطراف مسجد هم سایه سنگین غیرقابل تحمل خود را بر این بنای تاریخی افکنده‌اند. این مسجد یکی از کانون‌های مبارزه در ایام پیروزی انقلاب بوده است.

امامت این مسجد بر عهده آیت‌الله سیدمجتبی #رودباری (متولد ۱۳۱۲ ش.) است. یک بار حضور در مسجد و شرکت در نماز ایشان برای آگاهی از محبوبیت ویژه ایشان نزد نمازگزاران بسنده است و خوانده‌ها و شنیده‌ها نیز گواهی‌های فراوانی از معنویت، علم، زهد، مردم‌داری، فروتنی و ساده‌زیستی این عالم بزرگوار و نمونه علمای بلاد در بردارد. ایشان پس از رحلت پدرشان مرحوم آیت‌الله سیدحسین رودباری که در محوطه بیرونی مسجد به خاک سپرده شده‌اند، رسما امامت این مسجد را از سال ۱۳۶۳ ش. بر عهده گرفته‌اند.

نامه‌ای به تاریخ ۲۷ مهر ۱۳۴۴ از ایشان خطاب به آیت‌الله ضیابری در باره ورود #امام_خمینی از #کاظمین به #نجف در دسترس است که تصویر آن در کتاب نهضت امام خمینی (ج ۲، ص ۱۷۹) آمده است. تصویر مربوط به حضور آیت الله رودباری در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال گذشته زیر باران شدید خبرساز بود.
@MohsenAlviri
Forwarded From حدیث‌پژوهی و مطالعات اسلامی
#معرفی_کتاب

📚خدا و انسان در اندیشه فیلسوفان مسلمان

✍ موسی ملایری.

قم: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث‏، 1396ش..
230ص.

#معرفی_اجمالی

در #بخش_اول این مجموعه در باب چیستی، روش و غایت فلسفه سخن گفته شده. در همین بخش نظامهای فلسفه اسلامی معرفی شده اند و به بیان علل افول یک نظام و طلوع نظام دیگر پرداخته است. در همین بخش از خاستگاه فلسفه اسلامی نیز سخن گفته شده و با تأکید بر اینکه فلسفه اسلامی خاستگاه بیرونی نیز داشته است، اما نباید از خاستگاه درونی آن، یعنی اندیشه های برخاسته از بطن فرهنگ اسلامی غفلت کرد، بلکه آنچه علل بقا و استمرار و شکوفایی فلسفه اسلامی را فراهم کرده، خرد شخصی مسلمین و تفکر خودجوش آنها بوده است.

#بخش_دوم به مباحث خداشناسی می پردازد. نخست به اثبات ذات و سپس به بررسی صفات پرداخته شده. نظریه های مرتبط با معنی شناسی صفات که در نوع منابع فلسفی مطرح نمی شوند، در این مجموعه به نحو مبسوط مورد بررسی قرار گرفته اند. و در جای جای بحث، آنگونه که متناسب با مذاق دانشجویان کلام باشد، تطبيق های مؤثری صورت گرفته است.

#بخش_سوم سراسر به مباحث انسان شناسی پرداخته است. سرنوشت نفس انسانی از آغاز تکون تا ورد به عالم آخرت در این بخش بررسی شده است.

🆔 @ae_quran_tehran
Forwarded From 📃بالکان نامه...
🛐🛐🛐🔝

🇦🇱 #شاعران_آلبانيایی_و_امام_حسين(ع)
#بخش_دوم

🔺️در بین آلبانیایی تبارهایی که در وصف حماسه حسينی شعر سروده اند یک نام جلوه بیشتری دارد: «نعيم فراشری». او كه شاعر "فارسی سرا" و معروف نهضت ملی ـ ميهنی آلبانی است، از بزرگ ترين شاعران بكتاشيه محسوب می شود و در ادبيات آلبانی نقش به سزايی دارد. به عقيده وی ،مذهب در تقويت جنبه معنوی تربيت انسان بسيار مؤثر است. هم چنین او درباره تربيت كودكان و نوجوانان مقالاتی از خود به جاگذاشته و در همين خصوص اشعار «بهشت» و «ايمان» را نيز سروده است .

🔹️از آثار نعیم می توان به مجموعه اشعار «كشاورزی و دامداری»، «گل های تابستانی» و كتاب «آرزوی واقعی آلبانيايی ها» و «تاريخ اسكندر بيك» اشاره نمود.

🔹️نعيم با علاقه فراوان آثار ادیبان نامدار ایرانی چون : سعدی و جلال الدين رومی را مطالعه كرد و از آن به بعد تحت تاثير آن ها قرار گرفت و شروع به نگارش به زبان فارسی نمود. دیوان "تخيلات" او كه به زبان فارسی نوشته شده، بيانگر احساسات و نگرش درونی این شاعر به زندگی است. كتاب «دستور زبان فارسی» او در سال 1871م به چاپ رسيد و در1877م تجديد چاپ شد.

🔹️این شاعر بزرگ هم چنين به خلق آثار نظم و نثر به زبان مادری پرداخت که اين متون هنوز به عنوان پايه تحصيلی ادبيات مدارس آلبانی تدريس می شوند.

🔹️نعیم فراشری با نگارش آثاری چون ديوان منظوم تاريخ اسكندربک (1898 م) و هم چنین دیوان کربلا در بيان حماسه خونين حسینی، شعر حماسی در ادبيات آلبانی را پايه گذاری كرد.

🍃از جمله اشعار او می توان به شعر زير اشاره كرد:
با (ايمان و قول ) به خدا ايمان دارم 
و به محمد و علی 
و خديجه و فاطمه 
حسن و حسين 
و به دوازده امام (ايمان دارم)
آن ها وجود داشتند و حقيقت داشتند
اصل و نسب ما به علی باز می گردد
او به ما راه حق را نشان داد
جد ما جعفر است 

🍃او در شعر ديگرش تحت عنوان "عباس علی" می سرايد:
ای فرشته ای كه نزد من آمدی 
از سوی خدای مقتدر آمدی
چرا از كربلا برايم نمي گويي ؟
تا در اشک غرق شوم 
ای ميدان كربلا!
كه در جلوی چشمانم نقش بسته ای
با خون پاك عباس علی
ای خدای بزرگ اين چه حكمتی است ؟

🍃او در يك دیگر ديگر از شعرهايش می گويد:
چرا فاطمه و دوازده امام را عزيز می داريم؟
و به حسن و حسين عشق می ورزيم؟
برای آن كه آن ها برحقند
و اصحاب فضل اند
و به كسی بدی نكرده اند...

🔺️از زمره ديگر شاعران آلبانیایی كه به امام حسين(ع) علاقه داشت و شعرهايی نيز در اين باره سروده است می توان «بابا احمد تورانی» را نام برد. وی كه در جوانی اماكن مقدسه عراق را زيارت كرده بود، در سال 1908 ميلادی بابای تكيه روستای خود «توران» می شود كه از شهرت بسياری برخوردار بوده است .

🍃او در يكی از اشعارش می گويد:
با آخرين توان 
فرياد زدم الامان 
ای حسين شهيد!
خدا دستهای خود را گشود
و مرا نجات داد
ای خاندان مرتضی!
مرا به فراموشی مسپاريد
و روح مرا
از خدمت در زير پرچم كربلا معاف مكنيد...
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
به #بالکان_نامه بپیوندید👇
🆔️ @balkannameh
منطقه پر رمز و راز #بالکان به روایت #محسن_سوهانی

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQRg988AcPIFxEyTfVqROVu0S-QwoEyWS_W2nils5GNp3cIKas-