کربلاخوانی در تاجیکستان!!
🔹 بارها از جزئیات مراسم کربلاخوانی در تاجیکستان برایم نقل شده بود.
میگفتند: «عادتاً در جنوب تاجیکستان در منطقهٔ #بدخشان و بیشتر #درواز این رسم میان تاجیکان رواج داشت.
آئین کربلاخوانی با مقتلخوانی از #روضهالشهدای حسین کاشفی و منظومههای بخشیده شده به حادثهٔ دشت کربلا، در دستگاه موسیقی مخصوص برگزار میشود».
🔹توضیح دادند که رواج این رسم در جنوب ربطی به اسماعیلیان این منطقه نداشت و مخصوص مردم عادی بود.
🔹از نام منطقهای به نام «یَفتَل» (اگر درست شنیدهباشم) در بدخشان افغانستان نام بردند که ریشهٔ کربلاخوانی تاجیکان را منسوب به آنجا میدانستند و
تأکید شد که اهل سنت در کوهستان، گاه تا صبح مینشستند
به یاد مصائب حسین(ع) کربلاخوانی میکردند و مردم هم با هوا و هوس (اشتیاق) گوش میکردند و اشک میریختند...
🔹استاد #جورهبیک_نذری، رئیس شعبهء آثار خطی پژوهشگاه شرقشناسی، که خود از خوانندگان بنام تاجیکستان و از منطقهٔ جنوب است، چند قطعه از حافظه در این موضوع خواند که از شعرهای مردمی و به قول تاجیکان خلقی است:
قیامت در زمین کربلا شد
عجب ظلمی به دشت کربلا شد
جدا کردند سرِ پاک حسین را
فغان و ناله در هفت آسمان شد
خداوندا که میکردی تماشا
حسین تو شهید کربلا شد!!
در پایان از نامهای #آدینه_هاشم و #یارمحمد_عشقی، که سال گذشته در سن ۸۳ سالگی درگذشت به عنوان آخرین نسل این کربلاخوانان در دوران شوروی یاد شد و یک رباعی:
آبیاست که از کوه صفا میریزد
از دیدهٔ پاک مصطفی میریزد
صد خنجر آبدار در دست یزید
خونیست به دشت کربلا میریزد
🔹در دوران معاصر هم قطعاتی از کربلاخوانی در تاجیکستان منتشر شده است که آثار #دولتمند_خالاف از آنهاست.
#بازنشر
#زنده_باد_زبان (انتشارات آروَن، ۱۳۹۸)
#حسن_قریبی
@hassangharibi