Forwarded From علوم قرآن و حدیث
#اعجاز_قرآن
#تحدی_قرآن
? اعجاز قرآن (قسمت هشتم)
♦️ شبهات تحدی
1⃣ نامفهوم بودن معناى مثل
نخستين اشكالى كه به تحدى قرآن شده، گفته اند، معناى دقيق واژه «مِثل» {در مِنْ مِثله} در اين تحدى نامعلوم است. قرآن نگفته است كه منظورش از مثل چيست؟ بنابراين دعوت به مبارزه اى كرده كه معيار داورى آن مشخص نيست.
✅? پاسخ
براى دعوت مخالفان و كسانى كه ترديد در اصالت و حيانى بودن قرآن دارند، از كلمه مِثل و مانند استفاده كرده و كلمه مانند قرآن، يعنى کلماتی که با تمام ويژگى هاى صورى و معنوى مانند قرآن باشد كه اين معنا، براى آشنايان به قرآن بويژه اهل تخصص روشن است. متخصصان از هر مذهب و ملتى كه با قرآن آشنا باشند، مى دانند چه متنى مى تواند برابرى كند، چنانكه در زمان نزول قرآن، اعرابى كه اين آيات را مى شنيدند و خود صاحب سخن بودند و شعر و نثر را مى شناختند و كم و بيش با حكمت ها و معارف بشرى آشنا بودند، همانندى براى آنان روشن بود. از این رو لزومى نداشت معناى دقيق واژه مثل تعريف شود. امروز اگر كسى ادعا كند: من تابلويى نقاشى كرده ام كه هيچكس نمى تواند مانند آن را بياورد، براى مخاطب هنرمند و نقاش اين جمله شناخته شده است.
به همين دليل كسانى در پنهان و آشكار به تمرين پرداختند. جمله ها و كلماتى را بر ساختند، ولى ديگرانى كه اين جمله ها را شنيدند، چه آن هايى كه مسلمان بودند و چه آن هايى كه مسلمان نبودند، نگفتند: اين جمله ها مانند قرآن و با قرآن برابرى كرده است. امروز - نه عصر فرود آمدن قرآن - نوشته هايى درسايت هاى اينترنتى توسط برخى اعراب مسيحى عرضه شده و همه مى توانند به آن نوشته ها مراجعه كنند، لازم نيست پيروان قرآن باشند، ديگران هم مى توانند به راحتى داورى كنند كه آن متن ها مثل قرآن نيستند. و دليل و معيار مانند نبودنشان هم روشن است. امروز هم با همه توسعه اى كه در هرمنوتیک، معناشناسی، زبانشناسی و فلسفه تحليلى زبان انجام گرفته و پيچيدگى هاى كلام برجسته شده، مى فهمند وقتى كه سخن از مثل قرآن مى شود، چه خصوصیاتی مطرح است و لذا تلاش مى كنند كه با سبك و سياق قرآن، مانندى عرضه كنند.
? ادامه دارد...
#سرفصل_علوم_قرآنی #آموزش
? @qurunied
Forwarded From علوم قرآن و حدیث
#اعجاز_قرآن
#تحدی_قرآن
💠 اعجاز قرآن (قسمت نهم)
♦️ شبهات تحدی
2⃣ مبهم بودن تفسير تحدى
گفته شده: معلوم نيست مفسرانى كه آيات تحدى را تفسير كرده اند و گفته اند هيچ بشرى نمى تواند سوره اى بياورد كه به لحاظ زيبايى و فصاحت و بلاغت و عمق معانى مثل قرآن باشد، چنين تفسيرى از آيات تحدى، با كدام دليل قطعى و با استناد به كدام شواهد و قرائن مُحكم بدست آمده است؟
✅💠 پاسخ
اگر كسى با سبك جسته جسته و پاشانى بودن قرآن آشنا باشد، مى داند كه قرآن مطالب خود را يك جا بيان نكرده است. تحدى در سوره هاى چندى بيان شده ـ كه اين پاشانى بودن، اهدافى را دنبال كرده كه موضوع سخن ما نيست ـ و در مجموع اين ويژگى ها را نشان مى دهد.
🔹 مفسران اسلامى و غيراسلامى در تفسير اين آيات همگى اتفاق نظر دارند كه منظور از همتاطلبى همانندى قرآن با همه ويژگى هاى اين كتاب است، ويژگى هايى كه اندازه اى از آن در عصر نزول قرآن مورد توجه قرار گرفت، مانند ادبيات، فصاحت و بلاغت قرآن. ويژگى هايى كه بعدها شناخته و برجسته شده، مانند: عمق معانى و جاذبه معنوى و تأثيرگذارى اجتماعى، كه همگى آن با استناد به خود قرآن و همانندى با آن به دست آمد، چون مانند قرآن بودن، از هر جهت مى تواند باشد و در ميان مفسران در اين جهت ترديدى نبود و شواهد آن به شرح زير بود.
✅ معيار تحدى ويژگى هاى قرآن
وقتى گفته مى شود مانند قرآن، معيار تحدى است، همه ويژگى هاى قرآن از لفظ و معنا مورد نظر است، هر چند كه در ميان مفسران كسانى به صورت و لفظ تأكيد بيشترى داشته باشند و كسانى به معناى آن تكيه داشته باشند، اما همگى همانندى قرآن را پذيرفته اند.
✅ معرفى قرآن توسط قرآن
قرآن در آياتى خود را معرفى كرده است، مانند هدايتگرى (بقره/2) جداسازى حق از باطل (بقره/ 185) شفا و رحمت (اسراء/17) پندآموزى و يادآورى (اسراء/41) و هدايت، رحمت و بشارت (هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى لِلْمُسْلِمِينَ) (نحل/89). و از مخاطبان مى خواهد كه اين ويژگى قرآن را مورد توجه قرار دهند. در آيات ديگر، قرآن كتاب حكمت، علم، موعظه، رساندن پيام هاى معنوى و وسيله بيرون آمدن از تاريكى به نور معرفى مى شود. بلكه در آيه ديگر با صراحت درباره محتواى اين كتاب تحدى مى كند و مى گويد: (قُلْ فَأْتُوا بِكِتاب مِنْ عِنْدِ اللّهِ هُوَ أَهْدى مِنْهُما)(قصص/49) اگر راست مى گوييد كتابى را از سوى خدا بياوريد كه هدايتگرى آن از قرآن و تورات بيشتر باشد; و صراحت در تحدى به محتواى قرآن است نه به فصاحت و بلاغت، زيرا آنچه در هدايت نقش دارد، همان محتوا و معارف كتاب است، هر چند زيبايى بيان و جاذبه در كلام تأثيرگذار در مسائل معنوى هم مى باشد.
🔹 البته فصاحت و بلاغت تنها امور لفظى نيست، كه هركسى بتواند با آوردن الفاظى زيبا، كلام خود را فصيح و بليغ كند. براى رسايى و شيوايى، بايد معانى و معارف درست و بلندى را در نظر گرفت، تا بتوان آن ها را در قالب الفاظ رسا و شيوا ريخت، و قدرت شيفتگى و تأثير در دل ها داشته باشد.
✅ تجربه بيرونى در مقايسه و تطبيق
مسلمانان صرف نظر از كتاب آسمانى كه به آن اعتقاد دارند، در جاهايى ديگر دست به مقايسه مى زنند. وقتى بخواهند بطور كلى چيزى را با چيز ديگر مقايسه كنند، لازم نيست معيار دقيق چون ترازو و شاغول داشته باشند تا بفهمند اين نوشته بر اين كتاب برترى دارد. سطح اين شعر با اين شعر قابل مقايسه نيست. اين در صورتى است كه بخواهند برترى متنى را با متنى ديگر تنها از يك جهت بررسى كنند، اما در مورد قرآن هرگز يك جنبه آن مورد لحاظ نيست، هر چند مفسران و اديبان مسلمان و غيرمسلمان از ميان مستشرقان چنين كارى كرده اند، در صورتى كه اصولا كارهايى از سنخ ارزيابى متن، مانند امور فيزيكى و شيمى و رياضى نيست كه با كميت قابل شناخت باشد. امور هنرى و علمى و انسانى با همه اختلاف سليقه ها و ذوقيات و روحيات و پيش فرض ها مى تواند به نقطه اى برسد كه قابل مقايسه باشد و مسلمان و غيرمسلمان تشخيص دهند كه اين نوشته با همه ابعاد و جهات لفظى و محتوايى به لحاظ زيبايى، فصاحت و بلاغت و عمق معانى مانند قرآن هست يا نيست، و تاكنون كسى نوشته اى عرضه نكرده كه مورد توافق حتى غيرمسلمانان باشد كه بگويد در مقام تحدى و مبارزه طلبى با قرآن آن اثر، برترى محتوايى، تربيتى و هدايتى و معنوى و جاذبه و كشش دارد و مى تواند چنين تأثيرگذار و تحول آفرين و تمدن ساز باشد، آن گونه كه قرآن بوده و در ميان مسلمانان تأثير گذاشته است. و از نظر رسايى ادبى و تصويرسازى هنرى، نفوذ و در كشش، برتر از قرآن، يا مانند قرآن است. اگر چنين چيزى باشد، نيازى به ميزان و معيار شخصى نيست، چنان شايع و گسترده خواهد شد كه افزون بر افكار عمومى، خواص را به خود جلب خواهد كرد.
🌺 ادامه دارد...
#سرفصل_علوم_قرآنی #آموزش
🆔 @qurunied
Forwarded From علوم قرآن و حدیث
#اعجاز_قرآن
#تحدی_قرآن
💠 اعجاز قرآن (قسمت ششم)
♦️ تحدی قرآن (همتا طلبی)
✅ معنای تحدی:
🔹در لغت تحدی به معنای همتا خواهی، مبارزه طلبی، هماوردی، یکتایی در مانند است.
🔹اصطلاحی است که قرآن پژوهان آن را در عصر گفتمان اعجاز بر اساس دسته ای از آیات، باب کردند. بنابراین هرچند اين اصطلاح در قرآن نيامده، اما محتوای آن در آيات بسياری مطرح شده است.

✅ روال منطقی: مشی اولیه هیچ یک از پیامبران تحدی نبوده است. آنان می خواستند که مردم با درک و دریافت ایجابی به حقیقت کلام برسند. آنها طالب هدایت مردم و توجه به حقیقت کلام و معارف الهی بوده اند. تنها در شرایط خاص است که پیامبران به تحدی روی می آوردند. تحدی الزامی ندارد که به کتاب باشد، چنانکه تحدی اختصاص به پیامبر اسلام نداشته است. حضرت نوح هم تحدی کرده است ، موسی هم به صورت عملی تحدی کرده است .

✅ جایگاه تحدی: تحدی امری عقلایی است. هرکسی که ادعایی دارد و مدعی است که این سخنان او نیست و امری قدسی و الهی است، باید برای ادعای خود دلیل بیاورد. نزدیک ترین راه آن است که بگوید، این کار من خارق العاده و خارج از توان شما است و اگر فکر می کنید که شما می توانید مانندش را بیاورید، پس بیاورید.
از سوی دیگر بحث اعجاز، برآمده از تحدی است. تحدی و يا مبارزه طلبی، يکی از موضوعات بحث اعجاز قرآن است که در کتاب های علوم قرآن به عنوان نقطه عطف، مطرح شده است. به عبارت دیگر تحدی سرآغاز و منشأ گفتمان اعجاز قرآن کريم است، زيرا با طرح اين آيات، زمینه بحث در باره اعجاز مطرح شد و از آن برای سند حقانيت پيامبر (صلی الله علیه و آله) و حجيت نبوت وی بوسيله کتاب مطرح شده است.

✅ تحدی در فرهنگ عرب: افزون بر سابقه تاریخی تحدی در میان پیامبران، در عرف و فرهنگ عرب كه شعر و سخن و عرضه بهترين و آهنگين ترين كلمات هنر آن قوم بود، رسم تحدی ادبی و هنری امر طبیعی بوده و به فراوانی وجود داشته است، لذا هم نظر به عادات و سنن آنان و هم نظر به اينكه ادعا می كردند كه اگر بخواهند می توانند نظير قرآن را بياورند، خداوند تحدی می كند.
🌺 ادامه دارد...
#سرفصل_علوم_قرآنی #آموزش
🆔 @qurunied
Forwarded From علوم قرآن و حدیث
#اعجاز_قرآن
#تحدی_قرآن
💠 اعجاز قرآن (قسمت هشتم)
♦️ شبهات تحدی
1⃣ نامفهوم بودن معناى مثل
نخستين اشكالى كه به تحدى قرآن شده، گفته اند، معناى دقيق واژه «مِثل» {در مِنْ مِثله} در اين تحدى نامعلوم است. قرآن نگفته است كه منظورش از مثل چيست؟ بنابراين دعوت به مبارزه اى كرده كه معيار داورى آن مشخص نيست.
✅💠 پاسخ
براى دعوت مخالفان و كسانى كه ترديد در اصالت و حيانى بودن قرآن دارند، از كلمه مِثل و مانند استفاده كرده و كلمه مانند قرآن، يعنى کلماتی که با تمام ويژگى هاى صورى و معنوى مانند قرآن باشد كه اين معنا، براى آشنايان به قرآن بويژه اهل تخصص روشن است. متخصصان از هر مذهب و ملتى كه با قرآن آشنا باشند، مى دانند چه متنى مى تواند برابرى كند، چنانكه در زمان نزول قرآن، اعرابى كه اين آيات را مى شنيدند و خود صاحب سخن بودند و شعر و نثر را مى شناختند و كم و بيش با حكمت ها و معارف بشرى آشنا بودند، همانندى براى آنان روشن بود. از این رو لزومى نداشت معناى دقيق واژه مثل تعريف شود. امروز اگر كسى ادعا كند: من تابلويى نقاشى كرده ام كه هيچكس نمى تواند مانند آن را بياورد، براى مخاطب هنرمند و نقاش اين جمله شناخته شده است.
به همين دليل كسانى در پنهان و آشكار به تمرين پرداختند. جمله ها و كلماتى را بر ساختند، ولى ديگرانى كه اين جمله ها را شنيدند، چه آن هايى كه مسلمان بودند و چه آن هايى كه مسلمان نبودند، نگفتند: اين جمله ها مانند قرآن و با قرآن برابرى كرده است. امروز - نه عصر فرود آمدن قرآن - نوشته هايى درسايت هاى اينترنتى توسط برخى اعراب مسيحى عرضه شده و همه مى توانند به آن نوشته ها مراجعه كنند، لازم نيست پيروان قرآن باشند، ديگران هم مى توانند به راحتى داورى كنند كه آن متن ها مثل قرآن نيستند. و دليل و معيار مانند نبودنشان هم روشن است. امروز هم با همه توسعه اى كه در هرمنوتیک، معناشناسی، زبانشناسی و فلسفه تحليلى زبان انجام گرفته و پيچيدگى هاى كلام برجسته شده، مى فهمند وقتى كه سخن از مثل قرآن مى شود، چه خصوصیاتی مطرح است و لذا تلاش مى كنند كه با سبك و سياق قرآن، مانندى عرضه كنند.
🌺 ادامه دارد...
#سرفصل_علوم_قرآنی #آموزش
🆔 @qurunied
Forwarded From علوم قرآن و حدیث
?بسم الله الرحمن الرحیم?
#اعجاز_قرآن
#تحدی_قرآن
? اعجاز قرآن (قسمت یازدهم)
♦️ شبهات تحدی
4️⃣ ضرورت شهادت غيرمسلمانان بر اعجاز قرآن
گفته شده، شهادت اديبان بزرگ عرب مسلمان بر فصاحت و بلاغتِ فوقِ توانِ بشر ارزشى ندارد و نظرات اديبان غيرمسلمان در حدى نبوده كه به حقانيت نبوّت محمد و آسمانى بودن قرآن اعتراف كنند و مسلمان شوند.
✅? پاسخ
♦️ در اين باره صحبت نمى كنيم، كه چرا شهادت اديبان عربِ مسلمان به عنوان متخصص رشته ادبيات و سخن شناس نمى تواند چيزى را اثبات كند، با اينكه اين اديبان براى خود صاحب نظر هستند و اگر در اين باره ترديدى داشته باشند، ترديد آن ها مى تواند براى خود و ديگران مؤثر باشد و شهادت آن ها و خبر از بى مانند بودن آن دست كم براى مسلمانان ديگر حجت است، چنانكه كسانى از آنان پيش از آشنايى با قرآن مسلمان نبوده اند و در اثر جاذبه قرآن مسلمان و مؤمن به آن شده اند.
? اما نظرات اديبان غيرمسلمان را بايد به دو بخش تقسيم كرد، يكى، شهادت آنان برفصاحت و بلاغت فوق توان بشر است، و يكى ايمان آن ها. در ابتدا بايد تأكيد كرد كه بى مانندى قرآن بمثابه متنى است كه يكى از ويژگى هاى آن فصاحت و بلاغت است و ادعاى همتاطلبى، به مجموع ويژگى ها قرآن باز مى گردد و نه يك جهت آن، چون مثل قرآن، مِثل از همه جهاتى است تا مانند قرآن بشود.
? بنابراين، در صورتى اين شهادت مى تواند مفيد باشد كه آنان بتوانند كتابى مانند قرآن بياورند تا نقض ادعاى قرآن كند، ولى لازم نيست كه شهادت بر برترى بدهند، چون در بحث تحدى در علوم قرآن، كسى ادعا نكرده است كه بايد غيرمسلمانان شهادت بر اين جهت بدهند. يا بايد مسلمانان شهادت بدهند، بلكه گفته شده اگر در الهى بودن اين كتاب ترديد دارند، مانند قرآن را بياورند.
? اما اينكه لازم باشد، هر اديبى كه قرآن را مطالعه مى كند اعتراف كند و مسلمان بشود، اين هم دليل ندارد، اعتراف كردن و پذيرفتن دين به عوامل گوناگونى وابسته است. كسانى كه مسيحى شده اند و يا تابع اديان ديگر شده اند، به دليل داشتن متنى برتر مسيحى و يهودى و بودائى نشده اند و همه مشركانى كه در آغاز صدراسلام به پيامبر ايمان آوردند و مسلمان شدند، الزاماً به خاطر فصاحت و بلاغت قرآن مسلمان نمى شدند، بودند مشركانى كه به شگرفى و زيبايى قرآن اذعان داشتند و يهوديانى و مسيحيانى كه حقانيت پيامبر را اعتراف مى كردند، اما در اثر لجاجت و عناد ايمان نياورند. امروز هم مى تواند كسانى باشند كه حقيقت را بشناسند، اما به دلايل ديگر چون هوا و هوس و منافع، يا رفتار غلط مسلمانان، عقب ماندگى، ستم و استبداد حاكمان كشورهاى اسلامى به نام دين، مسلمان نشوند، يا از اسلام گريز پيدا كنند و به دعوت همتاطلبى قرآن كسانى بخواهند در مقام رويارويى، كتابى بياورند كه با همان ويژگى از قرآن برترى داشته باشد، يا دست كم مانند قرآن باشد. و تا كنون كسى چنين كتابى عرضه نكرده كه در ميان خردمندان جلب توجه كند و پذيرفته شده باشد كه از همه جهات -باز تأكيد مى كنم نه فصاحت و بلاغت - همانند قرآن است.
? ادامه دارد...
#سرفصل_علوم_قرآنی #آموزش
? @qurunied
Forwarded From علوم قرآن و حدیث
?بسم الله الرحمن الرحیم?
#اعجاز_قرآن
#تحدی_قرآن
? اعجاز قرآن (قسمت دهم)
♦️ شبهات تحدی
3️⃣ داورى تحدى با كيست؟
گفته شده در صورتى كه مسيحى عرب زبان در پاسخ به تحدى قرآن متنى ارائه كرد و مدعى شد كه اين متن حتى از قرآن هم بهتر است، داورى آن به عهده چه كسى بايد گذاشت؟
✅? پاسخ
♦️ داوران آن مى تواند متخصصان و كارشناسان از هر ملت و عقيده باشد، به شرطى كه اكثر كارشناسان تصديق كنند كه اين متن بر قرآن برترى صورى و معنايى با همه ويژگى هاى قرآن دارد.
? اصولا اگر متنى با اين ويژگى ها نگارش يافت، نياز به دعوت از كارشناسان خاص از اديان و افراد لائيك ندارد. كافى است كه چنين متنى با داعيه تحدى منتشر شود و با انتشار آن قضاوت ديگران را به سوى خود جلب مى كند و در سطح افكار عمومى مشخص مى شود كه آيا واقعاً برترى دارد يا ندارد.
? و البته تاكنون تا قرن پانزدهم هجرى، نوشته اى در تقابل و تحدى با قرآن نوشته نشده كه زيبايى، بلاغت، فصاحت و مضامين عالى اخلاقى و عرفانى قرآن را به چالش بكشد و كارشناسان بگويند: اين كتاب بر قرآن همانندى دارد تا چه برسد به اينكه برترى داشته باشد.
? ادامه دارد...
#سرفصل_علوم_قرآنی #آموزش
? @qurunied