Forwarded From زبدة الفوائد
🔸 نمونه بارزی از تحریف و تقطیع مخلّ توسّط برخی از معاصرین

به مناسب ایّام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بیان این نکته خالی از لطف نیست که در کتاب "شهید جاوید" [آقای صالحی نجف آبادی]، ادّعا شده است که هدف امام حسین علیه السلام از قیام، تشکیل حکومت بوده و ایشان علم به شهادت نداشته است.1️⃣
به همین مناسبت، بحث کتاب به علم امام کشیده شده است. یکی از نقدهایی که بر کتاب شهید جاوید نوشته شده است، نقد مرحوم [آیت الله] حاج سیّد ابوالفضل زنجانی می باشد که مؤلّف شهید جاوید (آقای صالحی نجف آبادی)، با حذف بخشی از قسمتهای آن، این نقد را در مقدّمه چاپ های بعدی کتاب به عنوان تأیید کتاب، به چاپ رسانده است.2️⃣

آقای استادی در کتاب "سرگذشت کتاب شهید جاوید" که اثر جالبی است، می نویسد: قصد داشتم بر کتاب شهید جاوید نقدی بنویسم که مؤلّف کتاب به قصد منصرف کردن من از نوشتن نقد، نامه آقای سیّد ابوالفضل زنجانی را به من داد.
💠 آقای استادی از این نامه زیراکسی تهیه کرده و در کتاب سرگذشت شهید جاوید چاپ کرده است. مقایسه نامه منتشر شده در کتاب شهید جاوید و نامه چاپ شده در کتاب سرگذشت شهید جاوید، نشان می دهد که در کتاب شهید جاوید، حدود سی خط از این نامه حذف شده است.

آقای سیّد ابوالفضل زنجانی در ابتدای نامه و در حدود ۵ تا ۶ سطر از قلم قوی و مقتدر صاحب کتاب تمجید کرده و پس از آن بیان می کند "نکته مهمی که از آن غفلت شده این است که" و پس از این یک سطر، شروع در بیان نقد کرده است. در کتاب شهید جاوید، این سطر حذف شده که با حذف آن، خواننده تصوّر می کند این نقدها در ادامه تأییدات است.

💠 نقد اساسی آقای سیّد ابوالفضل زنجانی به کتاب شهید جاوید این است که در تحلیل حرکت انبیاء و ائمّه علیهم السلام، اتمام حجّت نقشی اساسی دارد. به همین دلیل نهضت امام حسین علیه السلام نیز نهضت اتمام حجّت بود و با این که می دانستند به شهادت می رسند، برای اتمام حجّت بر امّت، قیام کردند. به این منظور که من به فریاد استغاثه شما پاسخ مثبت دادم، امّا شما بودید که به وظیفه خود عمل نکردید. پس یکی از اهداف امام حسین علیه السلام به گفته آن حضرت، امر به معروف و نهی از منکر است و امر به معروف با علم به عدم تحقّق معروف، برای اتمام حجّت بر بندگان است نه با هدف تحقّق خارجی معروف. بحث اتمام حجّت، نکته ای است که به وسیله آن مباحث کلامی متعدّدی حل می شود.

#تحریف
#تقطیع

———————————————————————
1️⃣ کتاب شهید جاوید اثر نعمت الله صالحی نجف آبادی است که در سال 1349 شمسی منتشر شد. چیزی از چاپ این کتاب نگذشت که مطالب آن پیرامون هدف از حرکت سیّد الشهدا علیه السلام و علم و عصمت امام، مورد اعتراض جدّی تعداد زیادی از علما و فضلا قرار گرفت. برخی از مهمترین افرادی که در نقد و ردّ این کتاب، اعلامیه یا یادداشت یا کتاب منتشر کرده اند، عبارتند از آیات عظام و حجج اسلام آقایان: سیّد ابوالفضل مجتهد زنجانی، سیّد ابوالحسن رفیعی قزوینی، سیّد محمّد رضا گلپایگانی، شیخ لطف الله صافی گلپایگانی، سیّد محمّد حسین طباطبایی، شیخ علی پناه اشتهاردی، شیخ محمّد تقی بروجردی، شیخ مرتضی حائری یزدی، سیّد شهاب الدین مرعشی نجفی، میرزا ابوالفضل زاهدی قمی، شیخ محمّد کرمی و ...

2️⃣ بعد از چاپ اوّل کتاب شهید جاوید در سال 1349 شمسی، جزوه ای در 14 صفحه از طرف مؤلّف آن منتشر شد که به قول خودشان حاوی نامه های تقدیر و برخی تقریظ های وارد بر این کتاب بود. یکی از این ها، همان نامه محققانه حضرت آیت الله حاج سیّد ابوالفضل مجتهد زنجانی در نقد این کتاب است که با تقطیع و تلخیص، به صورت تقریظ و در مدح کتاب قلمداد شد.
💠 👈 در واقع متاسفانه آقای صالحی نجف آبادی حدود 30 سطر از این نامه که در نقد کتاب شهید جاوید نوشته شده بود را حذف کردند و با تحریف و تقطیع این نامه، آن را به صورت مدح کتاب و با عنوان تقریظ در چاپ دوم منتشر کردند.
(برای اطّلاع بیشتر ر.ک: سرگذشت کتاب شهید جاوید، رضا استادی، ص138-150)


🔺درس خارج اصول #آیت_الله_سید_جواد_شبیری_زنجانی ، تاریخ: 7 مهر 1397.

@zobdatolfavaed
Forwarded From unknown
🎧 صوت
🔗 دوره تخصصی آموزش علم رجال

〽️ "جستارهایی در دانش رجال"
🎙استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی

🌐 لینک صفحه

📮31
جلسه سال 97


🏢 مرکز ف#ج](https://goo.gl/maps/5rHTAAKv9hev1Xf76" rel="nofollow" target="_blank">قهی اهل البیت (ع)

#️⃣
Forwarded From فطرس مدیا
دستبرد وهابیت در صحیح بخاری
#خط_سانسور
@fotrosmediatv

دشمنان قسم خورده اهل بیت، برای رسیدن به مقاصدشون حتی به صحیح بخاری هم رحم نکردند و این کتاب رو مورد سانسور قرار دادن !

#امیرالمومنین #وهابیت #امام_علی #تحریف #صحیح_بخاری #تاریخ #حضرت_علی #سانسور #
__________________________
🆔 @fotrosmediatv
Forwarded From کانال برهان
#سیرهء علمای اهل تسنن در نقل حقایق و شیوه برخورد با نقل احادیث (۱۴)


❕❗️طبری امام حسین علیه السلام را نه مظلوم می‌داند و نه شهید!!!

〰〰〰〰〰〰〰▪️▪️

مظلومیت و شهادت دو شاخصه ی مهم در تاریخ برای سیدالشهداء علیه السلام است تا آنجا که او با این دو امتیاز به «شهیدِ مظلوم»شهره ی آفاق است،

با این حال طبری گویی در تاریخش می‌خواهد به هر ترتیبی شده از این دو امتیاز روی گرداند که هر کدام را اینک به اجمال بررسی می‌کنیم:

1⃣ طبری با این که کشتگان در حملهء اعراب به ایران را در جنگ قادسیه و غیره به وضوح #شهید می‌خواند و واژگانِ شهادت و شهید و شُهدا را در حق آنها بسیار به کار می برد.

(ر.ک:تاریخ الطبری3 /283،292،352،364؛4 /79،دار احیاء التراث العربی،بیروت،1429ق)


اما به بابِ مقتل الحسین علیه السلام در تاریخ طبری از اول تا آخر که نگاه می‌کنیم هرگز از واژگانی چون شهادت و شهید اثری نمی بینیم.!!!

البته طبری هم مانند بسیاری ازمحدّثانِ متقدّم، آرا و حرفهایش را در لابه لایِ اخباری که برگزیده است نشان می دهد تا زیرکانه از ابرازِ صریحِ عقائدش خود را دور نگه دارد،

با این حال طبری بر خلافِ کشتگان در فتوحات،در گزارش از شهادتِ امام حسین علیه‌السلام و یارانش همه جا از واژه ی«قُتِلَ/کشته شد»
استفاده می کند؛
فقط در پایانِ گزارشش ازوقایع سال 61 یک جا در ضمن شعری،
آن هم از زبان دو شخص بسیارمنفور- یعنی عبیدالله بن الحر الجعفی و عبیدالله بن زیاد- امام حسین علیه‌اسلام را شهید می خواند که این
هم بیشتر به مسخره می ماند!

(همان/317).


2⃣ طبری اباء دارد حضرت امام حسین علیه السلام را حتی «مظلوم»بنامد!

در میان اخبار مفصلی که در باب مقتل الحسین علیه السلام برگزیده است یک بار هم دیده نشد که از آن حضرت با عنوانِ مظلوم یاد کند،
طبری به جای امام حسین علیه السلام همه جا عثمان را مظلوم می نامد،
علاوه بر حوادثِ سال 36 و 37 حتی در باب مقتل الحسین علیه السلام هم ضمنِ گزارشِ وقایعِ سال 60 و 61 نیز عثمان را به جای حضرت حسین علیه السلام مدام مظلوم می خواند!

(همان4/312؛5/7،278)

❗️❕به این ترتیب گویی طبری می خواهد به خوانندگانِ تاریخش چنین القاء کند که عاشورا و قتلِ حسین سلام الله علیه تاوانِ قتل عثمان بوده است
برای همین در گزارش فجایع کوفه و کربلا هم به هر بهانه ای از عثمان نام می‌برد!

(همان5/278،292،293،314)

وی با این که بخشی از تاریخش را به مرثیه هایی در رثای عثمان اختصاص میدهد
(همان4/287-289)

اما این کار را هرگز در حقِ حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و امام حسین سلام الله علیه و شهدای کربلا نمی کند.

❗️❕طبری حتی جسارت را تا آنجا می رساند که با نقلِ شعری ازحسان بن ثابت در رثای عثمان می خواهد خونِ عثمان را به گردنِ حضرتِ علی علیه السلام بیاندازد!(همان4/289)

!!!!!!!!!!!!!!!!!!

این همه #تحریف انسان را ناخواسته به این سوء ظن وامی دارد که بگوید:
نکند طبری هم عثمانی مذهب بوده است!؟

@borrhan
Forwarded From انجمن بین‌المللی ترنم صلح
📍Did Imam Hussain (AS) go to Karbala in order to suicide himself?
❇️ آیا امام حسین (ع) به کربلا رفت تا خودکشی کند؟
#راه_اسلام | #امام_حسین | #قیام_کربلا | #یزید | #تحریف | #انحراف
💯 ترجمه و تدوین: انجمن بین المللی ترنم صلح
@ThrillofPeace
💠 اینستاگرام ما
https://www.instagram.com/ThrillofPeace
Forwarded From unknown
💠 #شبهه
امام #حسین ع در #ملاقات با #عمروبن سعد پیشنهاد #سازش داده است.
💠 امروزه افرادی چون #حسن_روحانی، #سروش_محلاتی و #احمد_قابل، برای توجیح رابطه با #آمریکا به یک روایت از #طبری استناد می کنند که امام حسین ع با عمربن سعد مذاکره کرد و از وی درخواست کرد تا اجازه دهد از #کربلا خارج شود یا با #یزید #بیعت کند.

💠 #پاسخ:
✅ 1- طبری می نویسید: #مردم از روی #حدس و #گمان درباره #ملاقات امام حسین ع با عمربن سعد، سخن می گفتند:
💠 #حسین ع به عمربن سعد گفته است بیا دو #لشکر را رها کنیم یا من به جای دیگری بروم یا با #یزید #بیعت کنم.
💠👈👈یعنی این سخنان مال امام نیست.
💠 #طبری در ادامه می نویسد:
💠 اما #عقبه_بن_سمعان می گوید: من همه جا همراه حسین ع بودم. بخدا آنچه مردم درباره #مذاکره یا #ملاقات امام #حسین ع با عمربن سعد می گویند، درست نیست.
✅ پس این سخنان مال امام نیست.

✅امام حسین ع بعد از شنیدن خبر #شهادت #مسلم بن عقیل و بیعت شکنی # #کوفه به راه خود ادامه داد.
✅ در بین راه خیلی ها از جمله #فرزدق به امام گفتند، #شمشیر مردم کوفه برعلیه تو است.
💠 پس اگر امام قرار بود به کوفه نرود، و مذاکره کند، از همانجا برمی گشت.

💠 امام حسین ع از ابتدا با #یزید فاسد و فاجر بیعت نکرد، بعد الان در مذاکره با عمربن سعد پیشنهاد #بیعت یا #خروج از #کربلا می دهد؟
✅در برخی گزارش ها آمده است که پیشنهاد #آتش_بس و بازگشت حسین ع از کربلا، از سوی عمربن سعد بوده است. وی می خواست غائله را بخواباند، لذا از طرف خودش به #عبیدالله ملعون نامه نوشت.

💠 نتیجه: امام بارها بنی امیه را بخاطر فساد و ظلم تهدید کرد،
💠 امام در گفت و گوی با عمربن سعد، مذاکره نکرد، بلکه وی را نهیب زده و از عذاب الهی ترساند.
💠 عده ای برای توجیه رفتار غلط خود در رابطه مذاکره با #آمریکا، تاریخ را #تحریف می کنند.

📚طبری، ج5، ص414- 454، الارشاد، ج2، ص87.

💠 به ما بپیوندید 👇 👇 👇 👇 👇 👇 👇
@ahlolbit
🔸 نمونه بارزی از تحریف و تقطیع مخلّ توسّط برخی از معاصرین

به مناسب ایّام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بیان این نکته خالی از لطف نیست که در کتاب "شهید جاوید" [آقای صالحی نجف آبادی]، ادّعا شده است که هدف امام حسین علیه السلام از قیام، تشکیل حکومت بوده و ایشان علم به شهادت نداشته است.1️⃣
به همین مناسبت، بحث کتاب به علم امام کشیده شده است. یکی از نقدهایی که بر کتاب شهید جاوید نوشته شده است، نقد مرحوم [آیت الله] حاج سیّد ابوالفضل زنجانی می باشد که مؤلّف شهید جاوید (آقای صالحی نجف آبادی)، با حذف بخشی از قسمتهای آن، این نقد را در مقدّمه چاپ های بعدی کتاب به عنوان تأیید کتاب، به چاپ رسانده است.2️⃣

آقای استادی در کتاب "سرگذشت کتاب شهید جاوید" که اثر جالبی است، می نویسد: قصد داشتم بر کتاب شهید جاوید نقدی بنویسم که مؤلّف کتاب به قصد منصرف کردن من از نوشتن نقد، نامه آقای سیّد ابوالفضل زنجانی را به من داد.
💠 آقای استادی از این نامه زیراکسی تهیه کرده و در کتاب سرگذشت شهید جاوید چاپ کرده است. مقایسه نامه منتشر شده در کتاب شهید جاوید و نامه چاپ شده در کتاب سرگذشت شهید جاوید، نشان می دهد که در کتاب شهید جاوید، حدود سی خط از این نامه حذف شده است.

آقای سیّد ابوالفضل زنجانی در ابتدای نامه و در حدود ۵ تا ۶ سطر از قلم قوی و مقتدر صاحب کتاب تمجید کرده و پس از آن بیان می کند "نکته مهمی که از آن غفلت شده این است که" و پس از این یک سطر، شروع در بیان نقد کرده است. در کتاب شهید جاوید، این سطر حذف شده که با حذف آن، خواننده تصوّر می کند این نقدها در ادامه تأییدات است.

💠 نقد اساسی آقای سیّد ابوالفضل زنجانی به کتاب شهید جاوید این است که در تحلیل حرکت انبیاء و ائمّه علیهم السلام، اتمام حجّت نقشی اساسی دارد. به همین دلیل نهضت امام حسین علیه السلام نیز نهضت اتمام حجّت بود و با این که می دانستند به شهادت می رسند، برای اتمام حجّت بر امّت، قیام کردند. به این منظور که من به فریاد استغاثه شما پاسخ مثبت دادم، امّا شما بودید که به وظیفه خود عمل نکردید. پس یکی از اهداف امام حسین علیه السلام به گفته آن حضرت، امر به معروف و نهی از منکر است و امر به معروف با علم به عدم تحقّق معروف، برای اتمام حجّت بر بندگان است نه با هدف تحقّق خارجی معروف. بحث اتمام حجّت، نکته ای است که به وسیله آن مباحث کلامی متعدّدی حل می شود.

#تحریف
#تقطیع

———————————————————————
1️⃣ کتاب شهید جاوید اثر نعمت الله صالحی نجف آبادی است که در سال 1349 شمسی منتشر شد. چیزی از چاپ این کتاب نگذشت که مطالب آن پیرامون هدف از حرکت سیّد الشهدا علیه السلام و علم و عصمت امام، مورد اعتراض جدّی تعداد زیادی از علما و فضلا قرار گرفت. برخی از مهمترین افرادی که در نقد و ردّ این کتاب، اعلامیه یا یادداشت یا کتاب منتشر کرده اند، عبارتند از آیات عظام و حجج اسلام آقایان: سیّد ابوالفضل مجتهد زنجانی، سیّد ابوالحسن رفیعی قزوینی، سیّد محمّد رضا گلپایگانی، شیخ لطف الله صافی گلپایگانی، سیّد محمّد حسین طباطبایی، شیخ علی پناه اشتهاردی، شیخ محمّد تقی بروجردی، شیخ مرتضی حائری یزدی، سیّد شهاب الدین مرعشی نجفی، میرزا ابوالفضل زاهدی قمی، شیخ محمّد کرمی و ...

2️⃣ بعد از چاپ اوّل کتاب شهید جاوید در سال 1349 شمسی، جزوه ای در 14 صفحه از طرف مؤلّف آن منتشر شد که به قول خودشان حاوی نامه های تقدیر و برخی تقریظ های وارد بر این کتاب بود. یکی از این ها، همان نامه محققانه حضرت آیت الله حاج سیّد ابوالفضل مجتهد زنجانی در نقد این کتاب است که با تقطیع و تلخیص، به صورت تقریظ و در مدح کتاب قلمداد شد.
💠 👈 در واقع متاسفانه آقای صالحی نجف آبادی حدود 30 سطر از این نامه که در نقد کتاب شهید جاوید نوشته شده بود را حذف کردند و با تحریف و تقطیع این نامه، آن را به صورت مدح کتاب و با عنوان تقریظ در چاپ دوم منتشر کردند.
(برای اطّلاع بیشتر ر.ک: سرگذشت کتاب شهید جاوید، رضا استادی، ص138-150)🔸 نمونه بارزی از تحریف و تقطیع مخلّ توسّط برخی از معاصرین

به مناسب ایّام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بیان این نکته خالی از لطف نیست که در کتاب "شهید جاوید" [آقای صالحی نجف آبادی]، ادّعا شده است که هدف امام حسین علیه السلام از قیام، تشکیل حکومت بوده و ایشان علم به شهادت نداشته است.1️⃣
به همین مناسبت، بحث کتاب به علم امام کشیده شده است. یکی از نقدهایی که بر کتاب شهید جاوید نوشته شده است، نقد مرحوم [آیت الله] حاج سیّد ابوالفضل زنجانی می باشد که مؤلّف شهید جاوید (آقای صالحی نجف آبادی)، با حذف بخشی از قسمتهای آن، این نقد را در مقدّمه چاپ های بعدی کتاب به عنوان تأیید کتاب، به چاپ رسانده است.2️⃣
آقای استادی در کتاب "سرگذشت کتاب شهید جاوید" که اثر جالبی است، می نویسد: قصد داشتم بر کتاب شهید جاوید نقدی بنویسم که مؤلّف کتاب به قصد منصرف کردن من از نوشتن نقد، نامه آقای سیّد ابوالفضل زنجانی را به من داد.
💠 آقای استادی از این نامه زیراکسی تهیه کرده و در کتاب سرگذشت شهید جاوید چاپ کرده است. مقایسه نامه منتشر شده در کتاب شهید جاوید و نامه چاپ شده در کتاب سرگذشت شهید جاوید، نشان می دهد که در کتاب شهید جاوید، حدود سی خط از این نامه حذف شده است.

آقای سیّد ابوالفضل زنجانی در ابتدای نامه و در حدود ۵ تا ۶ سطر از قلم قوی و مقتدر صاحب کتاب تمجید کرده و پس از آن بیان می کند "نکته مهمی که از آن غفلت شده این است که" و پس از این یک سطر، شروع در بیان نقد کرده است. در کتاب شهید جاوید، این سطر حذف شده که با حذف آن، خواننده تصوّر می کند این نقدها در ادامه تأییدات است.

💠 نقد اساسی آقای سیّد ابوالفضل زنجانی به کتاب شهید جاوید این است که در تحلیل حرکت انبیاء و ائمّه علیهم السلام، اتمام حجّت نقشی اساسی دارد. به همین دلیل نهضت امام حسین علیه السلام نیز نهضت اتمام حجّت بود و با این که می دانستند به شهادت می رسند، برای اتمام حجّت بر امّت، قیام کردند. به این منظور که من به فریاد استغاثه شما پاسخ مثبت دادم، امّا شما بودید که به وظیفه خود عمل نکردید. پس یکی از اهداف امام حسین علیه السلام به گفته آن حضرت، امر به معروف و نهی از منکر است و امر به معروف با علم به عدم تحقّق معروف، برای اتمام حجّت بر بندگان است نه با هدف تحقّق خارجی معروف. بحث اتمام حجّت، نکته ای است که به وسیله آن مباحث کلامی متعدّدی حل می شود.

#تحریف
#تقطیع

———————————————————————
1️⃣ کتاب شهید جاوید اثر نعمت الله صالحی نجف آبادی است که در سال 1349 شمسی منتشر شد. چیزی از چاپ این کتاب نگذشت که مطالب آن پیرامون هدف از حرکت سیّد الشهدا علیه السلام و علم و عصمت امام، مورد اعتراض جدّی تعداد زیادی از علما و فضلا قرار گرفت. برخی از مهمترین افرادی که در نقد و ردّ این کتاب، اعلامیه یا یادداشت یا کتاب منتشر کرده اند، عبارتند از آیات عظام و حجج اسلام آقایان: سیّد ابوالفضل مجتهد زنجانی، سیّد ابوالحسن رفیعی قزوینی، سیّد محمّد رضا گلپایگانی، شیخ لطف الله صافی گلپایگانی، سیّد محمّد حسین طباطبایی، شیخ علی پناه اشتهاردی، شیخ محمّد تقی بروجردی، شیخ مرتضی حائری یزدی، سیّد شهاب الدین مرعشی نجفی، میرزا ابوالفضل زاهدی قمی، شیخ محمّد کرمی و ...

2️⃣ بعد از چاپ اوّل کتاب شهید جاوید در سال 1349 شمسی، جزوه ای در 14 صفحه از طرف مؤلّف آن منتشر شد که به قول خودشان حاوی نامه های تقدیر و برخی تقریظ های وارد بر این کتاب بود. یکی از این ها، همان نامه محققانه حضرت آیت الله حاج سیّد ابوالفضل مجتهد زنجانی در نقد این کتاب است که با تقطیع و تلخیص، به صورت تقریظ و در مدح کتاب قلمداد شد.
💠 👈 در واقع متاسفانه آقای صالحی نجف آبادی حدود 30 سطر از این نامه که در نقد کتاب شهید جاوید نوشته شده بود را حذف کردند و با تحریف و تقطیع این نامه، آن را به صورت مدح کتاب و با عنوان تقریظ در چاپ دومز منتشر کردند.
(برای اطّلاع بیشتر ر.ک: سرگذشت کتاب شهید جاوید، رضا استادی، ص138-150)
🔸 نمونه بارزی از تحریف و تقطیع مخلّ توسّط برخی از معاصرین

به مناسب ایّام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بیان این نکته خالی از لطف نیست که در کتاب "شهید جاوید" [آقای صالحی نجف آبادی]، ادّعا شده است که هدف امام حسین علیه السلام از قیام، تشکیل حکومت بوده و ایشان علم به شهادت نداشته است.1️⃣
به همین مناسبت، بحث کتاب به علم امام کشیده شده است. یکی از نقدهایی که بر کتاب شهید جاوید نوشته شده است، نقد مرحوم [آیت الله] حاج سیّد ابوالفضل زنجانی می باشد که مؤلّف شهید جاوید (آقای صالحی نجف آبادی)، با حذف بخشی از قسمتهای آن، این نقد را در مقدّمه چاپ های بعدی کتاب به عنوان تأیید کتاب، به چاپ رسانده است.2️⃣

آقای استادی در کتاب "سرگذشت کتاب شهید جاوید" که اثر جالبی است، می نویسد: قصد داشتم بر کتاب شهید جاوید نقدی بنویسم که مؤلّف کتاب به قصد منصرف کردن من از نوشتن نقد، نامه آقای سیّد ابوالفضل زنجانی را به من داد.
💠 آقای استادی از این نامه زیراکسی تهیه کرده و در کتاب سرگذشت شهید جاوید چاپ کرده است. مقایسه نامه منتشر شده در کتاب شهید جاوید و نامه چاپ شده در کتاب سرگذشت شهید جاوید، نشان می دهد که در کتاب شهید جاوید، حدود سی خط از این نامه حذف شده است.

آقای سیّد ابوالفضل زنجانی در ابتدای نامه و در حدود ۵ تا ۶ سطر از قلم قوی و مقتدر صاحب کتاب تمجید کرده و پس از آن بیان می کند "نکته مهمی که از آن غفلت شده این است که" و پس از این یک سطر، شروع در بیان نقد کرده است. در کتاب شهید جاوید، این سطر حذف شده که با حذف آن، خواننده تصوّر می کند این نقدها در ادامه تأییدات است.

💠 نقد اساسی آقای سیّد ابوالفضل زنجانی به کتاب شهید جاوید این است که در تحلیل حرکت انبیاء و ائمّه علیهم السلام، اتمام حجّت نقشی اساسی دارد. به همین دلیل نهضت امام حسین علیه السلام نیز نهضت اتمام حجّت بود و با این که می دانستند به شهادت می رسند، برای اتمام حجّت بر امّت، قیام کردند. به این منظور که من به فریاد استغاثه شما پاسخ مثبت دادم، امّا شما بودید که به وظیفه خود عمل نکردید. پس یکی از اهداف امام حسین علیه السلام به گفته آن حضرت، امر به معروف و نهی از منکر است و امر به معروف با علم به عدم تحقّق معروف، برای اتمام حجّت بر بندگان است نه با هدف تحقّق خارجی معروف. بحث اتمام حجّت، نکته ای است که به وسیله آن مباحث کلامی متعدّدی حل می شود.

#تحریف
#تقطیع

———————————————————————
1️⃣ کتاب شهید جاوید اثر نعمت الله صالحی نجف آبادی است که در سال 1349 شمسی منتشر شد. چیزی از چاپ این کتاب نگذشت که مطالب آن پیرامون هدف از حرکت سیّد الشهدا علیه السلام و علم و عصمت امام، مورد اعتراض جدّی تعداد زیادی از علما و فضلا قرار گرفت. برخی از مهمترین افرادی که در نقد و ردّ این کتاب، اعلامیه یا یادداشت یا کتاب منتشر کرده اند، عبارتند از آیات عظام و حجج اسلام آقایان: سیّد ابوالفضل مجتهد زنجانی، سیّد ابوالحسن رفیعی قزوینی، سیّد محمّد رضا گلپایگانی، شیخ لطف الله صافی گلپایگانی، سیّد محمّد حسین طباطبایی، شیخ علی پناه اشتهاردی، شیخ محمّد تقی بروجردی، شیخ مرتضی حائری یزدی، سیّد شهاب الدین مرعشی نجفی، میرزا ابوالفضل زاهدی قمی، شیخ محمّد کرمی و ...

2️⃣ بعد از چاپ اوّل کتاب شهید جاوید در سال 1349 شمسی، جزوه ای در 14 صفحه از طرف مؤلّف آن منتشر شد که به قول خودشان حاوی نامه های تقدیر و برخی تقریظ های وارد بر این کتاب بود. یکی از این ها، همان نامه محققانه حضرت آیت الله حاج سیّد ابوالفضل مجتهد زنجانی در نقد این کتاب است که با تقطیع و تلخیص، به صورت تقریظ و در مدح کتاب قلمداد شد.
💠 👈 در واقع متاسفانه آقای صالحی نجف آبادی حدود 30 سطر از این نامه که در نقد کتاب شهید جاوید نوشته شده بود را حذف کردند و با تحریف و تقطیع این نامه، آن را به صورت مدح کتاب و با عنوان تقریظ در چاپ دوم منتشر کردند.
(برای اطّلاع بیشتر ر.ک: سرگذشت کتاب شهید جاوید، رضا استادی، ص138-150)
Forwarded From کانال برهان
✅ فهرستی از مهمترین فعالیت های تیم نویسندگان کانال برهان در خصوص سبط اکبر امام مجتبی عليه‌السلام:::

▪️وقایع روز ۱۵ رمضان سال ۲ هجری ، سالروز ولادت امام مجتبی علیه السلام:
https://t.me/borrhan/33900

▪️احتجاج امام مجتبی عليه السلام به #آیه_تطهیر هنگامی که در عراق به ایشان سوء قصد شد:
https://t.me/borrhan/32585
https://t.me/borrhan/32191

▪️#تحریف روایت شهادت امام مجتبی عليه السلام توسط #معاویه در تاریخ طبری:
https://t.me/borrhan/32719

▪️سستی یاران امام مجتبی عليه السلام ، گوشه‌ای از مظلومیت آن حضرت:
https://t.me/borrhan/30543

▪️کلام امام مجتبی عليه السلام خطاب به مغیره و اشاره به حضرت محسن علیه السلام:
https://t.me/borrhan/31723

▪️آیا صلح امام حسن مجتبی علیه السلام نشانه کناره گیری ایشان از خلافت و واگذاری آن به معاویه است؟
https://t.me/borrhan/30539

▪️صلح امام مجتبی عليه السلام اگر نبود ۱ شیعه را باقی نمی‌گذاشتند:
https://t.me/borrhan/30536
https://t.me/borrhan/30534

▪️امام مجتبی علیه السلام و مقایسه صلح خود با صلح رسول خدا صلی الله علیه و آله در حدیبیه
https://t.me/borrhan/37639

▪️سیاهپوشی امام مجتبی در رثای امیر المومنین علیه السلام:
https://t.me/borrhan/28355?single

▪️خطبه امام مجتبی عليه السلام پس از شهادت امیرالمومنین از منابع شیعه و سنی:
https://t.me/borrhan/25831
https://t.me/borrhan/25832
https://t.me/borrhan/17100

▪️دستور امام مجتبی عليه السلام به تربیت فرزندان با بغض دشمنان اهل بیت علیهم السلام:
https://t.me/borrhan/25626

▪️امام مجتبی عليه السلام و پایین کشیدن ابوبکر از منبر نبوی به اعتراف مخالفین:
https://t.me/borrhan/23425

▪️امام مجتبی عليه السلام زینت دوش نبی به اعتراف مخالفین:
https://t.me/borrhan/20584

▪️شباهت چهره و صورت امام مجتبی با رسول خدا صلی الله علیه و آله
https://t.me/borrhan/33907

▪️امام مجتبی عليه السلام و بیان عبارت "لا یوم کیومک یا اباعبدالله":
https://t.me/borrhan/20568
https://t.me/borrhan/28289
https://t.me/borrhan/36817
https://t.me/borrhan/43008

🔻#بسیار_مهم:: نامگذاری فرزندان امام مجتبی عليه السلام به نام خلفا و #تحریف در نام یکی از فرزندان آن حضرت توسط بزرگان اهل تسنن!
https://t.me/borrhan/20443
https://t.me/borrhan/25621

▪️امام مجتبی عليه السلام و مذمت #عایشه :
https://t.me/borrhan/15391

🔻#بسیار_مهم:: پاسخ به شبهه مطلاق بودن امام مجتبی عليه السلام:
https://t.me/borrhan/25628
🔖و معرفی کتاب از #دکتر_حسین_فریدونی در این رابطه:
https://t.me/borrhan/33911

▪️عاقبت اهانت به قبر مطهر امام مجتبی عليه السلام:
https://t.me/borrhan/25625

▪️نام "حسن" اسمی که خدا از مردم پنهان داشت تا رسولخدا این نام را برای فرزندش برگزیند:
https://t.me/borrhan/25616
https://t.me/borrhan/25617
https://t.me/borrhan/25618
https://t.me/borrhan/25619
https://t.me/borrhan/25620

▪️جلوه کَرم امام مجتبی عليه السلام در زمان ظهور امام مهدی ارواحنافداه:
https://t.me/borrhan/25622

▪️شرح یکی از علمای عامه بر حدیث رسول خدا محب هر کسی است که امام مجتبی را دوست دارد و دشمن دشمن اوست ، و برخی از مدارک این حدیث شریف و دستور پیامبر به محبت امام مجتبی عليه السلام:
https://t.me/borrhan/17214
https://t.me/borrhan/17216
https://t.me/borrhan/17217
https://t.me/borrhan/17191
https://t.me/borrhan/17161
https://t.me/borrhan/17129
[https://t.me/borrhan/30546
https://t.me/borrhan/25627
https://t.me/borrhan/40944
https://t.me/borrhan/40945

▪️بیان نبوی در رابطه با امام مجتبی
الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا - ریحانة النبي - ثمرة فؤادي :
https://t.me/borrhan/30535
https://t.me/borrhan/33908
https://t.me/borrhan/33910

▪️روایتی زیبا در مناقب امام عصر علیه السلام از زبان امام مجتبی عليه السلام:
https://t.me/borrhan/19485

▪️روایتی ناب:
امام عصر علیه السلام از فرزندان امام مجتبی و سیدالشهدا به اعتراف مخالفین: #اهلسنت_و_مهدویت
https://t.me/borrhan/25624

▪️دوست و دشمن امام مجتبی عليه السلام دوست و دشمن رسولخدا نقل از ۵ طریق در کتب عامه
[https://t.me/borrhan/30546
https://t.me/borrhan/30547
https://t.me/borrhan/29308

▪️تواتر روایت امام مجتبی آقای اهل بهشت، با نقل از ۱۶ صحابی
https://t.me/borrhan/30538
https://t.me/borrhan/40938?single
https://t.me/borrhan/40940
https://t.me/borrhan/40941
https://t.me/borrhan/36439

▪️نگاهی کوتاه به فرازهای زیارت امام مجتبی و بیان یکی از علل القاب فراوان ذکر شده برای آن حضرت:
https://t.me/borrhan/30541?single

▪️امام مجتبی و انفاق ۲ بار کامل اموال خود:
https://t.me/borrhan/33903


《1》