Forwarded From کانال خوشنویسی مهدی قربانی
عبارت "هو الخلاق الباقی" به خط #ثلث_جلی بر کتیبۀ یک سنگ‌مزار دورۀ عثمانی

@MehdiQorbani
Forwarded From مهدی قربانی
قطعۀ #ثلث_جلی
اثر داود بکتاش

حافظ منشین بی می و معشوق زمانی
کایام گل و یاسمن و عید صیام است

?????

عید سعید فطر مبارک

@MehdiQorbani
Forwarded From کانال خوشنویسی مهدی قربانی
نام مبارک حضرت امام مهدی علیه‌السلام در کتیبه‌های مسجد شریف نبوی به خط #ثلث_جلی اثر #عبدالله_زهدی افندی

● متاسفانه این کتیبه دستخوش تحریف حکومت سعودی قرار گرفته و کلمه "حی" که اشاره به زنده‌بودن امام عصر دارد و از ترکیب جالب و بدیع حرف "ی" مهدی با "ح" محمد پدید آمده، به طرز ناشیانه‌ای مورد تخریب قرار گرفته است.

@MehdiQorbani
کتیبۀ #سبیل #ام_عباس در #قاهره

Hattat #abdullah_zühdi efendinin #kahire deki ümıabbas sebilin #celi_sülüs kitabesi

#کتابات سبیل أم عباس فی قاهرة بخط الثلث الجلی للخطاط عبدالله بک الزهدی

از زمانی که مصر به تصرف سلطان یاووز سلیم درآمد، تبدیل به یکی از ایالات حکومت عثمانی شد و فرهنگ تُرکی و عثمانی را نیز پذیرفت. حاکمان مصر همواره از سوی خلیفۀ عثمانی تعیین و از باب عالی (استانبول) اعزام می‌گردیدند. این حکام علاوه بر اجرای منویات سیاسی و مذهبی سلطان عثمانی، به تقلید از وی، اقدام به ساخت مساجد و مدارس و بناهای عام‌المنفعه می‌کردند. شیوۀ #معماری_عثمانی را هنوز هم می‌توان در بناهای باقیمانده از آن دوران دید. یکی از این آثار که تا امروز نیز محفوظ مانده، #سبیل_ام_عباس است. "سَبیل" در اصطلاح شرعی و فقهی، موقوفه‌ای است که فی سبیل الله برای استفادۀ عموم مسلمین ایجاد می‌شود. اما اُمّ عباس کیست؟
"عباس حلمی پاشا" یا "عباس دوم" (زادهٔ ۱۴ ژوئیه ۱۸۷۴ - درگذشتهٔ ۱۹ دسامبر ۱۹۴۴) پسر توفیق پاشا و آخرین #خدیو مصر بین سال‌های ۱۸۹۲ تا ۱۹۱۴ میلادی بود. #خدیو عنوان حاکمان سلسلۀ خدیوی بود که ماهیتی نیمه‌مستقل داشت. مادر عباس حلمی پاشا به تقلید از سَبیل‌های بناشده توسط خاندان عثمانی در استانبول، اقدام به ساخت چشمه‌ای در #قاهره نمود که کتیبۀ آن را #عبدالله_زهدی_افندی نوشته است. این کتیبه حاوی چهار بیت شعر تُرکی عثمانی است که به خط #ثلث_جلی و بر روی سنگ به شکل برجسته حکاکی و بر بالای این چشمه نصب شده و هم‌اکنون نیز مرمت و بر جای خود باقی است.
چند سال پیش یکی از دوستان، با دیدن واژۀ "حضرت عباس" در ابتدای مصرع نخست کتیبه و بدون توجه به متن و معنی اشعار، این سَبیل را به حضرت ام‌البنین مادر حضرت اباالفضل العباس علیه‌السلام نسبت داده بود که صد البته خطای فاحشی است!
برای مطالعۀ شرح حال و آثار #عبدالله_زهدی_افندی به کتاب #خوشنویسان_استانبول مراجعه فرمایید.

#هنر_اسلامی #فن_الإسلامی #خوشنویسی #کالیگرافی #مصر #قاهره #عثمانی
#islamicart #islamsanatı #hatsanatı #hattat #mısır #kitabe
Forwarded From کانال خوشنویسی مهدی قربانی
شعر ترکی عثمانی در رثای حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام
#قالب_زرنیخی #ثلث_جلی اثر محمد_نظیف افندی

● تصویر متن و ترجمۀ شعر، از صفحۀ ۲۶۸ کتاب #خوشنویسان_استانبول

@MehdiQorbani
Forwarded From مهدی قربانی
قالب زرنیخی #ثلث_جلی اثر #محمد_نظیف افندی با شعری به ترکی عثمانی در رثای حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام/کتاب خوشنویسان_استانبول ، صفحه 268

@MehdiQorbani
Forwarded From مهدی قربانی
شعر ترکی عثمانی در رثای سیدالشهداء علیه‌السلام به خط #ثلث_جلی اثر راشد افندی

● ترجمه: مپندار سرخی شفق صبحگاهی از خورشید است/ بلکه خورشید هر سحر بر خون حسین خون می‌گرید.

@MehdiQorbani
Forwarded From مهدی قربانی
عبارت "یا قمر بنی‌هاشم" قطعۀ #ثلث_جلی اثر احمد ناجی

● این عبارت بر پرچم گنبد مطهر حضرت اباالفضل العباس علیه‌السلام در کربلا نقش بسته است.

@MehdiQorbani
Forwarded From مهدی قربانی
عبارت "یا قمر بنی‌هاشم" قطعۀ #ثلث_جلی اثر احسان کاظمی

@MehdiQorbani
Forwarded From کانال خوشنویسی مهدی قربانی
قطعۀ #ثلث_جلی اثر حب‌الحسین نجفی

●قال الإمام الصادق علیه‌السلام: نفس المهموم لظلمنا تسبیح و همه لنا عبادة و کتمان سرنا جهاد فى سبیل الله. ثم قال ابو عبد الله علیه السلام: یجب ان یکتب هذا الحدیث بالذهب.

■امام صادق علیه السلام فرمود: نفس کسى که بخاطر مظلومیت ما اندوهگین شود، تسبیح است و اندوهش براى ما، عبادت است و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست. سپس امام صادق علیه السلام افزود: این حدیث را باید با طلا نوشت! (امالى شیخ مفید، ص ۳۳۸)

@MehdiQorbani