Forwarded From سلیس: ادب پژوهی شیعی
از ویژگی‌های شعر سید حسن حسینی پیچش‌های معنایی و اشارات و تبادرهای متعدد و تودرتو است. شعر زیر از «گنجشک و جبرئیل» انتخاب شده است. عبارات داخل پرانتز توضیح اشارات و تبادرهاست.
- یک شب ابوسفیان خم شد/ شما پا بر کوهان جاهلیت نهادید/ و رتیلی برگزیده از میان قبیله‌های زهرآگین/ از دیوار وحی/ بالا خزید (اشاره به لیلةالمبیت.)
چراغ که خاموش شد (رحلت پیامبر ص)/ دندان‌های حریصتان/ وقیحانه درخشید/ و دل‌هایتان – در تاریکی -/ کلمات عادل را (امیرالمؤمنین ع)/ برنتابید.
دیگر روز/ در کوی و برزن: (تبادر زن: عایشه)/ از بن دندان/ حریصانه جار زدید/ و با سوءظن (تبادر سوء زن: زن بد: عایشه)/ به میدان شدید/ آن روز ذوالفقار/ با فرودی مجمل (تبادر جنگ جمل)/ کوهان گندیدۀ شما را (تبادر شتر معروف عایشه در جمل)/ به دو نیم کرد
یک شب ابوسفیان (نماد مبارزه با اسلام) خم شد/ و دست بی نجابت شما (نجابت از اوصاف حضرت فاطمه زهرا س است و ایشان را متبادر می‌کند)/ به دشنه‌ای بلند (نماد خیانت و ضربه از خودی خوردن)/ و چفیه‌ای سیاه/ پیوست.
- چراغ که خاموش شد (رحلت پیامبر ص)/ پشت شهر سوخت (تبادر احراق بیت فاطمه س، تبادر پشت در بودن ایشان، تبادر پشت و پناه امت بودن ایشان و خانوادۀ ایشان/ و دهان زخم کنار کوچۀ قلبم (تبادر ماجرای کوچۀ بنی‌هاشم)/ خمیازه‌ای کشید/ و برق پولادی دوپهلو (تبادر پهلوی مجروح حضرت زهرا س)/ میان دنده‌های من فاصله انداخت (تبادر دندۀ شکستۀ ایشان) (صص 87-89)


پ.ن: شاعر برای پاس‌داشت وحدت، از عاملان حمله به خانۀ حضرت فاطمه (س) نامی به میان نیاورده و ابوسفیان را ریشۀ این فتنه معرفی کرده است!

#سیدحسن_حسینی #شعر_شیعی #شعر_تاریخی #تحریف_تاریخ #تبادر #ایهام_تبادر #کنایه #گنجشک_و_جبرئیل #شعر_نو #شعر_نیمایی #حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا #پیامبر #امام_علی #امیرالمومنین #امیر_المومنین #ابوسفیان #جمل #سقیفه #وحدت #وحدت_اسلامی #لیله_المبیت #رضا_بیات #سلیس #ادب_پژوهی_شیعی
Forwarded From کانال برهان
#کمی_تأمل

شرح علمای اهل سنت بر روایت
"حسین منی و انا من حسین"

〰〰〰〰🔸🌀🔹

دقت کنید:

☑️ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: " «حُسَيْنٌ مِنِّي وَأَنَا مِنْ حُسَيْنٍ» ") قَالَ الْقَاضِي: كَأَنَّهُ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - عَلِمَ بِنُورِ الْوَحْيِ مَا سَيَحْدُثُ بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْقَوْمِ فَخَصَّهُ بِالذِّكْرِ وَبَيَّنَ أَنَّهُمَا كَالشَّيْءِ الْوَاحِدِ فِي وُجُوبِ الْمَحَبَّةِ وَحُرْمَةِ التَّعَرُّضِ وَالْمُحَارَبَةِ وَأَكَّدَ ذَلِكَ بِقَوْلِهِ: (" «أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَيْنًا» ") ، فَإِنَّ مَحَبَّتَهُ مَحَبَّةُ الرَّسُولِ، وَمَحَبَّةُ الرَّسُولِ مَحَبَّةُ اللَّهِ

📖فرموده ی پیامبر (صلی الله علیه و آله) : حسین از من ومن ازحسینم ، قاضی می گوید : انگار که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم بوسیله ی نور وحی از آنچه که بین حسین علیه السلام و قوم به وقوع می پیوندد آگاه گردیده پس او را به طور مخصوص ذکر کرده و نیز تبیین نمود که او و حسین علیهما سلام در وجوب محبت و حفظ حرمت و عدم تعرض و محاربه همچون شیء واحدی هستند
بدلیل فرموده اش : خداوند دوست میدارد همانکه حسین را دوست بدارد ، چرا که محبت بر حسین همان محبت به پیامبر اکرم ومحبت پیامبر اکرم همانا محبت خداوند است .

📜الكتاب: مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح- المؤلف: علي بن (سلطان) محمد، أبو الحسن نور الدين الملا الهروي القاري (المتوفى: 1014هـ)- ناشر: دار الکتب العلميه – ج 11 ص 317

☑️ قوله ( حسين مني وأنا من حسين ) أي بيننا من الاتحاد والاتصال ما يصح أن يقال كل منهما من الآخر

📖 واما معني آن ، در حاشیه ی سندی بر ابن ماجه : فرموده اش صلی الله علیه وآله وسلم (حسین از من ومن از حسینم ) یعنی بین من و او آنچنان اتحاد و اتصال و ارتباطی است که گفته شود هرکدام از آنان از یکدیگرند .

📜حاشية السندي على سنن ابن ماجه = كفاية الحاجة في شرح سنن ابن ماجه دار الجيل - بيروت، بدون طبعة ج1ص65

=============

امام حسین علیه سلام در جنگ #جمل و ایضا جنگ #صفین و ایضا جنگ نهروان در کنار مولا علی علیه السلام بودند و #عایشه و #معاویه و خوارج به همراه سپاهیانشان در مقابل سید الشهدا جنگیدند
و علمای مخالفین هم اقرار کردند که بر اساس روایت حسین منی و انا من حسین، مفادی که از آن برداشت می شود این است جنگ با امام حسین علیه السلام جنگ با رسول الله است و در نزد هیچ مسلمانی شک و شبهه ای نیست که جنگ با رسول الله هم کفر است.

سوال ما از اهل تسنن این است پاسخ شما در دفاع از کفر #عایشه و #معاویه بابت جنگ با سیدالشهداء علیه صلوات الله چیست؟
و چرا سنگ امثال #یزید را به سینه می‌زنید؟؟
و در مقام تبرئه او هستید؟؟

〰〰〰〰〰〰

©کانال برهان و نقل نکات ناب از کتب مخالفین شیعه

@borrhan
#جمل

✅ دیدگاه امیرمومنان علی علیه درباره اصحاب جمل [كتب شيعه]

~~~~♦️~~~~~~~

✍️ 3 قال: حدثنا أبو الحسن علي بن بلال المهلبي [1] رحمه الله يوم الجمعة لليلتين [2] بقيتا من شعبان سنة ثلاث وخمسين وثلاثمائة قال: حدثنا محمد ابن الحسين بن حميد بن الربيع اللخمي قال: حدثنا سليمان بن الربيع النهدي [3] قال: حدثنا نصر بن مزاحم المنقري قال: حدثنا يحيى بن يعلى الاسلمي، عن علي ابن الحزور [4]، عن الاصبغ بن نباتة رحمه الله قال: جاء رجل إلى أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام بالبصرة فقال: يا أمير المؤمنين هؤلاء القوم الذين نقاتلهم، الدعوة واحدة، والرسول واحد، والصلاة واحدة، والحج واحد، فبم نسميهم ؟ فقال له أمير المؤمنين عليه السلام: سمهم بما سماهم الله عزوجل [ به ] في كتابه [5]، أما سمعته تعالى يقول: " تلك الرسل فضلنا بعضهم على بعض منهم من كلم الله ورفع بعضهم درجات وآتينا عيسى ابن مريم البينات وأيدناه بروح القدس ولو شاء الله ما اقتتل الذين من بعدهم من بعد ما جاءتهم البينات ولكن اختلفوا، فمنهم من آمن ومنهم من كفر " [1]. فلما وقع الاختلاف كنا أولى بالله، وبدينه، وبالنبي صلى الله عليه وآله وسلم، وبالكتاب، وبالحق. 👈فنحن الذين آمنوا، وهم الذين كفروا👉، وشاء الله منا قتالهم فقاتلناهم بمشيئته وأمره و إرادته [2].

📚📕كتاب الأمالى لفخر الشيعة ابي عبد الله محمد بن محمد بن النعمان العكبرى البغدادي الملقب بالشيخ المفيد (ره) المتوفى 413
تحقيق الحسين استاد ولي على اكبر الغفاري
منشورات جماعة المدرسي في الحوزة العلمية قم المقدسة
جزء : 1 صفحة : 101-102
http://yon.ir/XzxHH

http://lib.eshia.ir/15035/1/101
http://lib.eshia.ir/15035/1/102

ترجمه:

3 - اصبغ بن نباته ( ره ) گويد : در بصره مردى خدمت امير المؤمنين علىّ بن ابى طالب ( ع ) آمد عرضكرد : اى امير مؤمنان با اين مردمى كه ميجنگيم دعوتمان يكى و پيامبرمان يكى و نمازمان يكى و حجّمان يكى است ، پس نام آنها را چه بگذاريم ؟ فرمود : به همان نامى كه خداوند در كتاب خود ناميده است ، مگر نشنيده‌اى كه مىفرمايد : « اين پيامبران بعضى از آنان را بر بعضى ديگر برترى داديم ، بعضى از آنان با خدا سخن گفت : و درجات پاره‌اى را بالا برده ، و به عيسى بن مريم دلائل روشن داديم و او را به روح القدس تأييد نموديم ، و اگر خدا ميخواست آنان پس از وى بعد از آنكه دلائل روشن برايشان آمد مقاتله نميكردند ولكن اختلاف كردند ، پس پاره‌اى از آنان ايمان آوردند و پاره‌اى كفر ورزيدند » [1] . پس چون اختلاف ميان ما افتاد ما به خدا و دين او و پيامبر ( ص ) و كتاب و حقّ سزاوارتريم ،👈 پس ما مؤمنانيم و آنان كافران👉 ، خدا جنگ با آنان را از ما خواسته است ، و ما هم به خواست و فرمان و ارادهء خدا با ايشان بجنگ برخاستيم .

[1] - بقرة : 253 .


📚📕نام کتاب : الأمالي ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المفيد    جلد : 1 صفحه : 113-114
http://ito.lib.eshia.ir/86025/1/113
http://ito.lib.eshia.ir/86025/1/114

🔗 مطلب مرتبط :
▪️امیر المومنین علیه السلام فرمودند: لعنت بر اهل جمل باد. مردی گفت: یا امیر المومنین (علیه السلام) 👈البته لعنت به جز بر مومنین آن‌‌‌ها.!! حضرت فرمودند: وای بر تو، در بین آن‌‌ها هیچ مؤمنی نیست.
🌐 بحار الانوار، جلد ۳۲، صفحه۳۲۶

▪️ امام ص
باشد!
🌐 دلائل الامامة، صفحه ۲۶۱

🔗 پیشنهاد
مطالعه

🆔 @borrhan
Forwarded From کانال برهان
#فرازی_از_تاریخ
#حدیث_منزلت

📢📢📢 در سوم شعبان المعظم سال چهارم هجری قمری چه اتفاقی افتاد⁉️

~~~~~~~🔅🔅🔅

🕙🕚🕓… در چنین روزی ، سرور و سالار شهیدان ، اشک هر مؤمن ، امام زاهد عابد ، شهید غریب ،.عطشان نینوا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام ، عالم را به نور خود منور فرمود (۱)

🔰نام مبارک آن حضرت در #تورات "شبیر" و در #انجیل "طاب" است ؛
کنیهء آن حضرت "ابو عبدالله" و برخی از القاب ایشان :
"الشهید" ، "السعید" ، "السبط الثانی" ، "الإمام الثالث" ، "الرشید" ، "الطیب" ، "الوفی" ، "السید" ، "الزکی" ، "المبارک" ، "تابع لمرضات الله" است…(۲)

💠 نام پرعظمت "حسین" از جانب پروردگار برای دومین فرزند امیرالمؤمنین و صدیقه کبری سلام الله علیهما انتخاب شد؛

👈در روز اول یا هفتم ولادت ایشان ، امین وحی الهی ، جبرئیل ، فرود آمد و اینگونه عرضه داشت:

❇️ سلام خداوند بر تو باد ای پیامبر ، این نوزاد را به نام پسر کوچک هارون ، شبیر نام بگذار ، که به عربی "حسین" گفته می شود ؛‌ زیرا که علی برای شما بسان هارون است برای موسی بن عمران ، جز آنکه شما خاتم پیامبرانی..(۳)

◀️ یکی از معجزات روز ولادت آن حضرت این بود که "فطرس ملک" یا "درداییل" ، پناه به آن امام مظلوم برد و خداوند او را بخشید و به مقام قبلی اش بازگردانید…(۴)…


🔶🔸آن حضرت شش سال و چند ماه با جد گرامی خود رسول اکرم صلی الله علیه و آله بود ، و مدت ۳۰ سال با امیرالمومنین علیه السلام زندگی نمود و در جنگ #جمل و #صفین شرکت داشت.(۵)

🔘 در دوران خلافت غاصبانهء عمر ، امام حسین علیه السلام در سن ۱۰ سالگی وارد مسجد شد و خلیفهء دوم را بر منبر پیامبر مشاهده کرد که سخن میگفت ، از منبر بالا رفت و فریاد زد:

⚠️ "ای دروغگو ! از منبر پدرم رسول خدا فرود آی و بر منبر پدر خودت بنشین!" (۶)

✍ …پس از شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام ، او همراه و شریک رنج های امام مجتبی علیه السلام بود و پس از شهادت مظلومانهء برادر ، امامت به آن وجود سرا پا جود رسید،
و سرانجام بعد از مصایب و اذیت ها و زخم زبانها ، در روز عاشورا ، دهم محرم سال ۶۱ هجری قمری آن حضرت را به شهادت رسانیدند.

~~~~~~~~~~~

1⃣ بحارالانوار ۲۰۰/۴۴
2⃣ بحارالانوار ۲۳۷/۴۳
3⃣ بحارالانوار ۲۳۸/۴۳
4⃣ بحارالانوار ۲۴۴/۴۳ و ۲۴۸/۴۳
5⃣ الإصابه ۶۹/۲
6⃣ ینابیع الموده ج۲ صص ۴۲ ، ۴۶۶ (از منابع اهل تسنن)

🔮..کانال برهان و مروری بر فرازهای حساس تاریخ اسلام

@borrhan
Forwarded From اتچ بات
#شبهات_محرم
#حرکت_حسینی

⁉️❗️چرا جناب محمد حنفیه برادر امام، با آن سوابق درخشان در #جمل و #صفین و نهروان و با آن شجاعت و قرابت در کربلا حضور نداشتند؟؟؟

〰〰▪️▪️〰〰〰〰〰

✅ پاسخ اجمالی آنکه:
به امر حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام در مدینه ماند تا اوضاع بانوان و پیران بنی هاشم را سامان دهد؛ و برای امام علیه‌السلام گزارش ارسال می‌کرد.


☑️ قال : فقال الحسين  : يا أخي والله لو لم يكن ملجأ ، ولا مأوى لما بايعت يزيد بن معاوية ، فقطع محمد ابن الحنفية الكلام وبكى ، فبكى الحسين معه ساعة ثم قال : يا أخي جزاك الله خيرا ، فقد نصحت وأشرت بالصواب ، وأنا عازم على الخروج إلى مكه ، وقد تهيأت لذلك أنا وإخوتي وبنو أخي وشيعتي ، وأمرهم أمري ورأيهم رأيي ، وأما أنت يا أخي فلا عليك أن تقيم بالمدينة ، فتكون لي عينا لا تخفي عني شيئا من امورهم.

..اما تو ای برادرم نه؛ [یعنی همراه آنان در رکاب من نخواهی بود] شما باید در مدینه بمانی، و از طرف من مراقب باشی؛ تا چیزی از کارهای آنان از من پنهان نماند.

📗📔نام کتاب : بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء نویسنده : العلامة المجلسي  جلد : 44  صفحه : 329
http://lib.eshia.ir/11008/44/329

📗📔نام کتاب : أعيان الشيعة نویسنده : الأمين، السيد محسن  جلد : 1  صفحه : 588
http://lib.eshia.ir/71735/1/588

👈👈 در این روایت امام به ایشان امر میکنند که تو ملزم نیستی که با من بیایی و هیچ اشکالی بر تو نیست؛ داخل مدینه باش و از طرف من مراقب باش چرا که مدینه وضع حساسی دارد ، و مرا پیوسته از وضع اینان در مدینه آگاه کن.


⬇️ باید بدانیم که حضرت سیدالشهداء (علیه‌السلام) وصیت نامه ای خطاب آن جناب محمد حنفیه نگاشتند؛
متن این وصیت را علامۀ مجلسی در کتاب بحارالانوار، از مقتل ابن ابی طالب نقل می کند.
(📕 بحار، ج 44، صص 329-330 از مقتل محمد بن ابی طالب موسوی؛ ج44 ، ص450 حوادث کربلا)

🔖"و کتَب الحسینُ قبلَ خُروجه من المدینة وصیّهً قال فیها بِسْمِ اللّه‌ِ الرَّحمنِ الرَّحیِمِ هذا ما أوصی به الحسین بن علی بن أبی طالب إلی أخیه محمد المعروف بابن الحنفیة أن الحسین یشهد أن لا إله إلا اللّه وحده لا شریک له و أن محمداً عبده و رسوله جاء بالحق من عند الحق و أن الجنة و النار حق و (أنَّ السّاعَة آتِیَةٌ لارَیْبَ فِیها) وَ (أَنَّ اللّه‏َ یَبْعَثُ مَنْ فی الْقُبُور) و أنی لم أخرج أشِراً ولابطِراً ولامفسداً و لاظالماً و إنما خرجت لطلب الإصلاح فی أمة جدی صلى‌‏الله‌‏علیه‏‌و‏آله‌‌؛ أرید أن آمر بالمعروف و أنهى عن المنکر و أسیر بسیرة جدی و أبی على بن أبی طالب فمن قبلنی بقبول الحق فاللّه‏ أولى بالحق؛ و من ردَّ على أصبر حتى یقضی اللّه‏ بینی و بین القوم و هو خیر الحاکمین. وهذه وصیتی یا اخی الیک و ما توفیقی الا باللّه‏ علیه توکلتُ و إلیه انیب."

👈👈 و معنای این سخن آنست که جناب محمد در باطن وصی امام وقت خود بوده است؛ و به دستور امام وقت در مدینه مانده است.
سیدالشهداء سلام الله علیه و محمد بن حنفیه از طریق علم امامت می‌دانستند که شهادت در کربلا قسمت جناب محمد بن حنفیه نشده است؛
و به حساب تقدیر الهی شهادت ایشان مقدر نشده است. پس وظیفۀ آن جناب این بود، امام ایشان به او امر کرده بودند که در مدینه باشد؛
و باید اطاعت می کرد.


➕ مؤید دیگر کلام ما همان نامه ای است که سیدالشهداء علیه‌السلام از کربلا برای محمد بن الحنفیه نوشتند:

💠 امّا بعد فَکُان الدنیا لم تَکُن و کَأَنَ الآخره لَم تزَلَ و السلام.

(📕 کامل الزیارات ۷۴/۱ - اسکن در پست بعد الحاق میشود.)

👈👈 و این سخن معنایش این است که رابطۀ او با امام حسین علیه السلام رابطۀ محفوظی بوده؛ که حضرت به ایشان نامه مینویسند؛ و این پیام را هم اعلام می‌کنند.

🌐 و مطلب بسیار مهم دیگر که از روایات معلوم می شود این است که سید الشهداء علیه‌السلام الزام عمومی نداشتند؛ و تنها الزام عمومیِ که داشتند عدم بیعت با #یزید بود.

یعنی از سید الشهداء (علیه‌السلام) معلوم بود که من با یزید بیعت نمی‌کنم؛ کسی هم نباید با یزید بیعت کند. اما الزام به اینکه پیروان من باید با من بیایند ، نبود.

گاهی دعوت می کردند؛ دعوت به نصرت، اما امر غیر الزام بود؛

شاهد این مطلب روایتی است که شیخ صدوق در عِقابُ الأعمال، به سند خود از «عَمرو بن قَیس مشرقی» و پسر عمویش نقل می کند.
عمرو بن قیس می گوید و من و پسر عمویم در قصر بَنی مُقاتِل (قصر بَنی مُقاتِل نزدیک کربلا است؛ در مرحلۀ آخر قبل از کربلاست) خدمت حضرت رسیدیم ؛

《1》
Forwarded From دكتر هادى انصارى
#امامت ، هویت مذهب حقًه #تشیع 🔹🔹🔹

بخش چهارم 🔴

قول دوم این است که می گویند پیدایش تشیع به اواخر حکومت #عثمان باز می گردد. عثمان با شخصیتی به نام #عبدالله ابن سبا مواجه شد که عبدالله مورد تهمت است که می گویند #یهودی بود که مسلمان شد و برای انتقام گیری از #خیبر و جنگ هایی که مسلمین در صدر اسلام علیه یهودی ها کردند، او #مسلمان شد و بخشی از عقاید یهودیت و بخشی از عقاید اسلامی را با هم آمیخت و رهبری علی ابن ابی طالب ع را مطرح کرد تا بتوانند به اسلام ضربه بزنند. این یکی از تهمت های ناروایی است که به #شیعه می زنند.

می گویند که نظریه پرداز این قول کسی است به نام #سیف ابن عمر. او شیعه را مولود افکار عبدالله #سبا قرار می دهد و می گوید او این فرقه و مذهب را تاسیس کرده است. ما اختلافات زیادی با #سباییه داریم و هرگز آنها نمی توانند مبداء و مظهر شیعه باشند.

علامه #عسکری در رابطه با ناقل این روایت که شیعه به عبدالله سبا باز می گردد، می گوید این روایت را سیف ابن عمر نقل کرده است. او اولاً #زندیق است.
دوم اینکه در بین رجال متهم است که در جعل حدیث قهار است. لذا قابل اعتماد نیست. #طه حسین در کتاب #علی و #بنون می گوید بعد از بررسی داستان مربوط به عبدالله سبا، او فردی است خیالی. لذا موجودیت او زیر سوال است.

بنابراین نظر دوم در مورد پیدایش شیعه این بود.

اما نظریه سوم
می گوید پیدایش #تشیع اعتقادی به حادثه #فتنه _الدار برمی گردد. خلیفه سوم کشته می شود و به تحریک دو نفر از اشخاصی که اسمشان در تاریخ هست به قصد خونخواهی عثمان جنگی بزرگ در مقابل امیرالمومنین ع راه می اندازند. نوک پیکان این قضیه #طلحه و #زبیر هستند. می گویند آنهایی که در جنگ #جمل در رکاب امیرالمومنین ع بودند، شیعه علی ابن ابی طالب ع هستند. پس می گویند #شیعه در #جنگ جمل پیدا شده است.

نظریه بعدی که وجود دارد این است که می گویند پیدایش شیعیان اعتقادی به مسئله #حکمیت باز می گردد. جنگ #علی(ع) با #معاویه در جنگ #صفین است. در این #جنگ وقتی کار در حال اتمام است با دسیسه #قران به سر نیزه زدن باعث شد که یک عده که دارای یک جمود فکری بودند و الان هم عده ای از آنها هستند، اینها دست از جنگ برداشتند و امیرالمومنین ع را تهدید کردند که اگر بخواهی #جنگ را ادامه دهی خودت را می کشیم. لذا حضرت را وادار کردند که از جنگ دست بردارد.

طرفین توافق کردند که حکمیت برقرار شود. امیرالمومنین ع #مالک را می خواست نماینده خود کند، آنها امیرالمومنین ع را وادار کردند که ابوموسی #اشعری باشد. امیرالمومنین ع در چهار سال حکومت خود نیز مبسوط الید نبود و نمی توانست خیلی از کارها را انجام دهد. #شریح قاضی را که حضرت برکنار کردند، تحت فشار مجبور شدند او را بازگردانند. اتفاق حکمیت زاینده جنگ دیگری بود به نام #جنگ _نهروان.

لذا این نظریه می گوید که شیعه #اعتقادی از زمانی شکل گرفت که علی(ع) در تقابل با #نهروانیان قرار گرفت.

یکی از علائم #شیعه این است که می گویند #انگشتر در دست راست باشد. دلیل این مسئله چیست؟ دلیل همین قصه حکمیت است. چون #عمروعاص انگشتر را از دست راست گرفت و به دست چپ کرد و یکی از علامت های مومن این است که انگشتر در دست راست داشته باشد که تقابل با قضیه #حکمیت داشته باشد.

نظریه پنجم تاریخی در پیدایش تشیع است که می گویند در پی شهادت #سیدالشهدا و عدم همیاری #امت با ایشان بعد از ندامت انها، گروهی به خونخواهی سیدالشهدا ع در مقابل حکومت #شام ایستادگی کردند که #توابین و گروه دیگری به رهبری #مختار بودند. می گویند تشیع همه آنهایی بودند که در رکاب مختار به قصد خونخواهی حضرت سیدالشهدا ع با حکومت شام تقابل کردند و تمام قاتلان # کربلا را به هلاکت رساندند.

اما حرف ما چیز دیگری است که به استناد روایات وقتی آیه شریفه در سوره مبارکه شعری آیه ۲۱۴ نازل شد، «وَأَنذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ» ای #پیامبر اول رسالت خود را به قوم و خویش خود ابلاغ کن. این یعنی در سال سوم #بعثت. در آن دعوت جملات زیبایی بیان می کنند که فرمودند هیچ کس به اندازه من برای خویش و قوم اش خیرخواه نبوده است. من پیامبر خدا هستم و رسالت خود را بیان کردند.

بعد فرمودند چه کسی حاضر است به من کمک کند تا بعد از من #وارث و #برادر و #وزیر و #وصی و #خلیفه من باشد؟ آنها همه بزرگان #قریش بودند و قبول نداشتند. امیرالمومنین ع بلند شدند و ایستادند. سه بار این اتفاق افتاد و آنگاه که امیرالمومنین ع برای بار سوم اعلام آمادگی کردند، پیامبر فرمود «إِنَّ هَذَا #أَخِی وَ #وَصِیی وَ #خَلِیفَتِی فِیکُمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَأَطِیعُوا» یعنی این برادر، وصی و جانشین من در میان شماست. سخن او را بشنوید و از او اطاعت کنید.

این روایت در سیره #ابن هشام، #تاریخ بیهقی، #تاریخ طبری و #ابن اثیر آمده است. یعنی در سال سوم #بعثت بحث تشیع مطرح بوده است.


……………………………………
@drhadian
#کمی_تأمل

شرح علمای اهل سنت بر روایت
"حسین منی و انا من حسین"

〰〰〰〰🔸🌀🔹

دقت کنید:

☑️ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: " «حُسَيْنٌ مِنِّي وَأَنَا مِنْ حُسَيْنٍ» ") قَالَ الْقَاضِي: كَأَنَّهُ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - عَلِمَ بِنُورِ الْوَحْيِ مَا سَيَحْدُثُ بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْقَوْمِ فَخَصَّهُ بِالذِّكْرِ وَبَيَّنَ أَنَّهُمَا كَالشَّيْءِ الْوَاحِدِ فِي وُجُوبِ الْمَحَبَّةِ وَحُرْمَةِ التَّعَرُّضِ وَالْمُحَارَبَةِ وَأَكَّدَ ذَلِكَ بِقَوْلِهِ: (" «أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَيْنًا» ") ، فَإِنَّ مَحَبَّتَهُ مَحَبَّةُ الرَّسُولِ، وَمَحَبَّةُ الرَّسُولِ مَحَبَّةُ اللَّهِ

📖فرموده ی پیامبر (صلی الله علیه و آله) : حسین از من ومن ازحسینم ، قاضی می گوید : انگار که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم بوسیله ی نور وحی از آنچه که بین حسین علیه السلام و قوم به وقوع می پیوندد آگاه گردیده پس او را به طور مخصوص ذکر کرده و نیز تبیین نمود که او و حسین علیهما سلام در وجوب محبت و حفظ حرمت و عدم تعرض و محاربه همچون شیء واحدی هستند
بدلیل فرموده اش : خداوند دوست میدارد همانکه حسین را دوست بدارد ، چرا که محبت بر حسین همان محبت به پیامبر اکرم ومحبت پیامبر اکرم همانا محبت خداوند است .

📜الكتاب: مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح- المؤلف: علي بن (سلطان) محمد، أبو الحسن نور الدين الملا الهروي القاري (المتوفى: 1014هـ)- ناشر: دار الکتب العلميه – ج 11 ص 317

☑️ قوله ( حسين مني وأنا من حسين ) أي بيننا من الاتحاد والاتصال ما يصح أن يقال كل منهما من الآخر

📖 واما معني آن ، در حاشیه ی سندی بر ابن ماجه : فرموده اش صلی الله علیه وآله وسلم (حسین از من ومن از حسینم ) یعنی بین من و او آنچنان اتحاد و اتصال و ارتباطی است که گفته شود هرکدام از آنان از یکدیگرند .

📜حاشية السندي على سنن ابن ماجه = كفاية الحاجة في شرح سنن ابن ماجه دار الجيل - بيروت، بدون طبعة ج1ص65

=============

امام حسین علیه سلام در جنگ #جمل و ایضا جنگ #صفین و ایضا جنگ نهروان در کنار مولا علی علیه السلام بودند و #عایشه و #معاویه و خوارج به همراه سپاهیانشان در مقابل سید الشهدا جنگیدند
و علمای مخالفین هم اقرار کردند که بر اساس روایت حسین منی و انا من حسین، مفادی که از آن برداشت می شود این است جنگ با امام حسین علیه السلام جنگ با رسول الله است و در نزد هیچ مسلمانی شک و شبهه ای نیست که جنگ با رسول الله هم کفر است.

سوال ما از اهل تسنن این است پاسخ شما در دفاع از کفر #عایشه و #معاویه بابت جنگ با سیدالشهداء علیه صلوات الله چیست؟
و چرا سنگ امثال #یزید را به سینه می‌زنید؟؟
و در مقام تبرئه او هستید؟؟

〰〰〰〰〰〰

©کانال برهان و نقل نکات ناب از کتب مخالفین شیعه

@borrhan