سنگر ساز بی سنگر
[https://www.skyroom.online/ch/khaneketab/khaneket
✅ما در جهانی زندگی می‌کنیم که گسترش و جهتِ پیشرفت علوم، دست‌کم در جهان دوم و سوم عمدتاً در اختیارِ جهان غرب است و ما به دلایل متعددی، بعد از رونق سده های اولیه، مخصوصاً در قلمرو علوم طبیعی و علوم اجتماعی، شاهد افول چشم‌گیری در جهان اسلام بوده ایم.

✔با وقوع انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی که با نظر به تعابیر رهبران آن، تضادهای آشکاری با علوم مدرن خواهد داشت، مسئله سیاست‌گذاریِ علم، به معنای عام آن و توجه به «چرخه علوم» گریزناپذیر است.

✔کاوش در مستندات تاریخ علم مدرن غربی و مرور تاریخ علم در جهان اسلام در این کتاب، تلاشی برای تمهید بنیان های سیاست گذاری علم در جهان اسلامی است.

✔تأکید اصلی پژوهش حاضر که در شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و اجرا شده است، بر «تعامل» و «رابطه» علوم طبیعی و انسانی و چرخه محتملی است که می تواند میان این علوم و دستاوردهای آنها شکل بگیرد. به‌ موازات همین چهارچوب، تحلیلیِ تاریخی تا دوره رنسانس پیگیری شد.

🖋در مقام طرح مساله، دکتر محمدرضا قائمی نیک مولف محترم این کتاب متذکر به مقدمات و تمهیداتی شده که برای نیل به آستان و مقام ارائه راه حل نهایی برای سیاست گذاری علم ضروری یافته است.

📍این کتاب در 327 صفحه و به قيمت 80 هزار تومان در مهر ماه سال 1400 منتشر و تقديم علاقه‌مندان شده است.

🔗لينك كوتاه:
https://b2n.ir/SciencePolicyMakin

🌐انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام در فضای مجازی
press.isu.ac.ir
ble.ir/ketabesadiq_isu
instagram.com/ketabesadiq


#Science_Policy_Making #Natural_Sciences #Humanities
#سیاست_گذاری_علم #علوم_طبیعی #علوم_انسانی #علوم_اجتماعی #جهان_اسلام #حکمت_متعالیه
Forwarded From پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت
📜 یادداشت؛ تبار تمدن در جهان اسلام
📝 سجاد هجری

🖊 به گزارش #خبرگزاری_مهر ، آن‌چه پیش روست، یادداشتی‌ست بسیار کوتاه در مقام طرح مسئله ، به قلم #سجاد_هجری ، #پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت، درباره واژه‌ #تمدن_در_جهان_اسلام است که در آن به برخی کاربردهای این واژه در متن‌های دوران اسلامی اشاره شده است.

🖊 امروزه، در ایران، واژه‌ی «تمدن» پربسامد بکار می‌رود؛ ولی جای شگفتی‌ست که کسی تا کنون تبار این واژه را در « #جهان_اسلام » نکاویده؛ تا آن‌جا که برخی کارشناسان، به نادرست، پنداشتند که این واژه ساخته ترجمان‌های عثمانی در سده ۱۹ ام م. درجای برابرنهاد civilisation فرانسوی‌ست؛ زیرا آن را تا سده‌ی ۱۳ ام ه. ق. نمی‌توان در فرهنگ‌های نام‌ور و در دسترس فارسی و تازی یافت؛ با آن‌که واژه‌ی «تمدین» در واژه‌نامه‌ها آمده و انتظار می‌رفت که از مطاوعه‌ آن، تمدن، نیز یادی شود.

🖊 تمدن حتی در فرهنگ‌های متأخر مانند نفیسی، نظام و دهخدا نیز بی‌هرگونه گواه (شاهدمثال) از نظم و نثر معنا شده.

💠 برای مطالعه کامل این یادداشت به لینک زیر مراجعه کنید👇
🌐https://www.mehrnews.com/news/4603179/تبار-تمدن-در-جهان-اسلام
Forwarded From دورنما
فایل متنی مقاله «نگاه انتقادی به نظریۀ محمد ارکون درباره هرمنوتیک قرآن» نوشتۀ عبدالکبیر صالح

#دورنما #مطالعات_اسلام #محمد_ارکون #جهان_اسلام
#عبدالکبیر_صالح #هرمنوتیک_قرآن
#اسلام‌شناسی_در_عصر_مدرن
@doornamaa
Forwarded From دورنما
📃 اﺻﻼح ﺣﻘﻮق اﺳﻼﻣﯽ در ﭘﺮﺗﻮ ﻧﻈﺮﯾﮥ نسخ ﻣﻌﮑﻮس
(مروری بر کتاب «ﺑﻪ ﺳﻮی اﺻﻼﺣﺎت اﺳﻼﻣﯽ» اثر ﻋﺒﺪالله اﺣﻤﺪ ﻧﻌﯿﻢ)
✍ نوشتۀ ریحانه علیرضایی

#دورنما #نسخ_معکوس
#عبدالله_احمد_نعیم #حقوق_اسلامی #ریحانه_علیرضایی #جهان_اسلام
#اسلام‌شناسی_در_عصر_مدرن
@doornamaa
رادیو دورنما - اپیزود نهم
مروری بر کتاب «ﺑﻪ ﺳﻮی اﺻﻼﺣﺎت اﺳﻼﻣﯽ» نوشتۀ عبدالله احمد نعیم


#دورنما #نسخ_معکوس
#عبدالله_احمد_نعیم #حقوق_اسلامی #ریحانه_علیرضایی #جهان_اسلام
#اسلام‌شناسی_در_عصر_مدرن
@doornamaa