@litera9
#همبودگی_آینده#جورجو_آگامبنآگامبن همبودگی را نه صرفاً نوعی عامل مقاومت، بلکه بیش از آن، واجد وجهی رخدادگون (رستگاری بخش) در نظر میگیرد، وجهی که حاکی از آیندگی همبودگی (در کنار غیر اجرایی بودن آن) است. او برای تبیین مفهوم همبودگی آینده و مفاهیم بر سازندهٔ آن، مبنا را فراتر رفتن از تقابل های مفهومی ای قرار میدهد که به طور سنتی سد راه چنین اندیشیدنی هستند. اما این فراترروی نه شباهتی به روایت کلیشه ای از دیالکتیک هگلی دارد و نه هیچ ربطی به واسازی دریدایی؛ چرا که قطب تراگذرنده آگامبنی نه سنتزی است که تضاد تز و آنتیتز را «حفظ - رفع» کند، و نه مبین تلاشی است برای عیان سازی سلطهٔ بر سازندهٔ تضادهای مقوم متافیزیک حضور؛ بل ناحیه ای است که در آن تقابل های موجود رنگ می بازند و تشخیص ناپذیر میگردند. در چنین ناحیه ای است که می توان به زبانی دیگر، همرسانی ای دیگر، توانمندی ای دیگر و در نهایت به همبودگی آیندهٔ فارغ از هر پیش فرضی اندیشید، ناحیه ای که در آن یگانه شرط تعلق متقابل تکینگی ها همان در - زبان - بودن آنها به مثابهٔ امر همگانی است.
از این روست که آگامبن در مقالهٔ «ایدهٔ زبان» مینویسد: هیچ همبودگی انسانی راستینی ممکن نیست بر اساس پیش فرضی به وجود اید - چه این پیشفرض ملتی باشد چه زبانی، یا حتی همرسانی پیشینی که هرمنوتیک از آن سخن میگوید. آنچه هستندگان انسانی را در میان خویش متحد میسازد نه طبیعتی است، نه اوایی و نه محبوس شدن در زبانی دلالتگر، بلکه بصیرتی است به نفس زبان و، از این رو، تجربهٔ حد زبان، تجربهٔ نهایت آن. همبودگی راستین تنها میتواند همبودگی ای باشد از پیش نامفروض.