۷۷ عبارت برگزيده از بيانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی درباره‌ی #حج
📖 @Y_1360 📖
Forwarded From Saafi.com
📢 بیانات حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار رییس سازمان #حج و زیارت، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران و خانواده های معظم شهدای #منا :

👇👇👇👇👇👇👇👇

http://saafi.com/news/5141
فرار به سوی خدا
🔹️ در بعضی از روایات ما ذیل این آیه كریمه ای كه ذات اقدس الهی در قرآن فرمود: ﴿فَفِرُّوْا إِلَی اللَّهِ﴾[۱] گفتند: منظور حج است. فرار كنید، سفر كنید به طرف خدا؛ این #سیر_الی_الله را همان حج دانستند.
گرچه هر جا #انسان خدا را می ‌تواند #زیارت كند و عبادت كند و «ضیف الرحمن» باشد، ولی ذات اقدس الهی بعضی از مكان ها را و بعضی از زمان ها را برای ضیافت و برای پذیرایی آماده كرده است و مشخص كرده است فرمود: ﴿فَفِرُّوْا إِلَی اللَّهِ﴾ كه در ذیل این كریمه آمده است یعنی سفر به حج[۲] قهراً فرار از غیر خداست به خدا.

📚 [۱] سوره مبارکه ذاریات، آیه شریفه ۵۰
[۲]. الكافی، ج ۴، ص ۲۵۶؛ «عن ابی‌ جعفر(علیه السلام) قال : ﴿فَفِرُّوْا إِلَی اللَّهِ إِنِّی لَكُم مِنْهُ نَذِیرٌ مُبِینٌ﴾ قال: حُجّوا الی الله عزّ وجلّ»

(سخنرانی مورخ ۱۳۷۰/۱۲/۲۷)

#حج #سفر #کعبه #خانه_خدا #حاجی #فرار
#فرار_به_سوی_خدا #خدا #جوادی_آملی
#آیت_الله_جوادی_آملی
Forwarded From جامعه‏ و فرهنگ | پیمان اسحاقی
📖 #مقاله «اسناد آرشیوی عثمانی در مورد زیارتگاه‌های کربلا، نجف و حجاز (1660-1720 میلادی): جنگ‌های اوقاف، نظام غنایم و زائران ایرانی»

👈 سلیم گونگوررلر، دانش‌آموخته دانشگاه جورج‌واشنگتن #آمریکا و پژوهشگر در فرهنگستان علوم #اتریش‌‏، که در زمینه ارتباط امپراطوری #عثمانی با ایران و نیز شیعیان پژوهش می‌کند، بیست سند ارزشمند از دوره عثمانی را ترجمه و تحلیل کرده است. این سندها کشمکش‌های میان حاکمیت عثمانی با ایرانیان و شیعیان در زمینه عتبات عراق و نیز حج را نشان می‌دهد. این مقاله که عملا‌ً حجمی در حد و اندازه یک کتاب دارد، در روزهای گذشته توسط ژورنال معتبر ”تاریخ اجتماعی و اقتصادی شرق“ منتشر شده است. برای مطالعه متن کامل این مقاله به این لینک مراجعه کنید.

#ایران_شناسی #شیعه_شناسی #حج

کانال جامعه و فرهنگ | پیمان اسحاقی
https://t.me/peymaneshaghi110
Forwarded From جامعه‏ و فرهنگ | پیمان اسحاقی
📖 #مقاله «اسناد آرشیوی عثمانی در مورد زیارتگاه‌های کربلا، نجف و حجاز (1660-1720 میلادی): جنگ‌های اوقاف، نظام غنایم و زائران ایرانی»

👈 سلیم گونگوررلر، دانش‌آموخته دانشگاه جورج‌واشنگتن #آمریکا و پژوهشگر در فرهنگستان علوم #اتریش‌‏، که در زمینه ارتباط امپراطوری #عثمانی با ایران و نیز شیعیان پژوهش می‌کند، بیست سند ارزشمند از دوره عثمانی را ترجمه و تحلیل کرده است. این سندها کشمکش‌های میان حاکمیت عثمانی با ایرانیان و شیعیان در زمینه عتبات عراق و نیز حج را نشان می‌دهد. این مقاله که عملا‌ً حجمی در حد و اندازه یک کتاب دارد، در روزهای گذشته توسط ژورنال معتبر ”تاریخ اجتماعی و اقتصادی شرق“ منتشر شده است. برای مطالعه متن کامل این مقاله به این لینک مراجعه کنید.

#ایران_شناسی #شیعه_شناسی #حج

کانال جامعه و فرهنگ | پیمان اسحاقی
https://t.me/peymaneshaghi110
⁉️⁉️ آیا شمر جانباز جنگ #صفین و از یاران و شیعیان حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام بود و بعدها راهش عوض شد و قاتل #سیدالشهدا علیه السلام گردید؟؟؟


✍... یکی از مطالبی که این روزها دست به دست می شود این است که شمر از جانبازان جنگ #صفین و از شیعیان امیرالمومنین بوده و بارها به #حج رفته بود و از بس #نماز خوانده بود پیشانی و زانوهایش پینه بسته بود؛

تمام تلاش نویسنده و گوینده مطلب این است که می خواهد طوری القا کند که آری امام حسین علیه السلام را شیعیان کشتند!
پس آی شیعیان مواظب باشید شمر نشوید!!!

حال واقعیت چیست؟

از ۵ جهت مطلب را بررسی می‌کنیم:

▪️تولد شمر
▪️قبل از جنگ #صفین
▪️حضور در جنگ صفین
▪️جانبازی در جنگ صفین
▪️بعد از جنگ صفین


❌ ۱) تولد شمر از راه حرام:

در نحوه زنازادگى وى نقل شده که روزى مادر شمر که زن بزچرانى بود و در بیابان به کار خود مشغول بود ، از چوپانى که از کنار او مى‌گذشت ، تقاضاى آب کرد تا با آن رفع عطش کند . چوپان تقاضاى شیطانى خود را شرط دادن آب قرار داد و مادر شمر نیز پذیرفت و از این طریق ، #نطفه شمر منعقد شد!

و به این دلیل بود که در کربلا هم امام حسین علیه السلام شمر را پسر زن بز چران خطاب کرد و هم جناب زهیر بن قین علیه السلام خطاب به شمر گفت:
ای فرزند زنی که بر پاشنه پایش ادرار می‌کند(استعاره از زنی که در سن کم زنا کرده)

بحارالانوار ج۴۵ص۵
http://lib.eshia.ir/71860/45/5


❌ ۲) شمر قبل از جنگ #صفین:

شمر از قبیله ی هوازن بود که پدرش و قبیله اش مسلمان نمی‌شدند تا وقتی که از مسلمانان شکست خوردند و بعد اسلام آوردند!


❌۳) حضور شمر در جنگ #صفین

حضور شمر در جنگ صفین به همراه قبیله اش هوازن و تیره اش بنی ضباب در جبههء امیرالمومنین علیه السلام قطعی است ؛ اما مساله #انگیزهء حضور اوست!
در زمان جنگ صفین، شمر از بزرگان قبیلهء خودش نبوده و به دستور بزرگان قبیله خودش که تصمیم گرفته اند در لشکر امیرالمومنین باشند،
بر مبنای سنت قبیله گرایی مانند سایر مردان قبیله‌اش در جبههء امیرالمومنین علیه السلام قرار گرفته و با انگیزه‌های قومی قبیله ای در جنگ حضور داشته است.

👈 شاید برای تان سوال باشد که مگر می‌شود؟

باید گفت بله در عرب آن روزها سنت قبیله‌گرایی رواج زیادی داشته و نمونه‌اش شخصی که حکایت او در منابع مخالفین ما آمده، به اسم قزمان بن حارث از افراد حاضر در جبهه رسول خدا در جنگ اُحد بود که وقتی در جنگ جراحت دید و در حال مرگ بود اطرافیانش گفتند:

ای قزمان تو امروز به امتحان و بلای سختی گرفتار شدی بنابراین بشارت باد تو را شهادت و باغ بهشت بر تو گوارا باد.

قزمان جواب داد:
باغی از بهشت؟ لب فرو بندید، شما گمان کرده اید که من به خاطر اسلام جنگیدم؟
نه.چنین نیست.
من تنها برای #قبیله ام و #خویشاوندانم جنگیدم.
قزمان این را گفت و برای رهایی از رنج جراحت با بریدن رگهای پشت آرنج دست خود،خودکشی کرد.
و رسول خدا گفت او از اهل جهنم است.


❌۴) جانبازی شمر در جنگ #صفین

روایت طبری و نصر بن مزاحم از شمشیر خوردن صورت شمر در جنگ صفین قابل استناد نیست.
زیرا روایت طبری مستقل نیست و همان روایت نصر بن مزاحم است پس این روایت خبر واحد است و
راوی خبر واحد جانبازی شمر ، اشخاصی هستند که یکی در کارنامه‌اش نوکری #یزید را کرده است و دیگری نوکری خاندان عمر را.
و برای شیعیان این روایات قابل پذیرش نیست.

حتی در صورت پذیرش اینکه شمر در جنگ صفین جانباز شده باید بگوییم او جانباز سنت و دستور بزرگان قبیله خودش شده نه جانباز راه امام معصوم علیه السلام.


❌۵) شمر #بعد از جنگ #صفین

شمر بعد از صفین با #معاویه بیعت کرد. در صورتی که بعد از صفین افراد دو دسته شدند یا به امیرالمومنین علیه السلام وفادار ماندند یا به خوارج پیوستند و هم با امیرالمومنین و هم با معاویه دشمنی کردند.
اما شمر راه سوم را انتخاب کرد و با معاویه بیعت کرد و مامور شد که شیعیان را بکشد که نمونه بارز آن کشتن حجر بن عدی بود؛
تا نشان دهد که از سر محبت به علی علیه السلام در صفین حضور نداشته!و بعدها هم که ماجرای کربلا را به وجود آورد.
____

از تمام این مطالب اثبات می شود که شمر نه تنها شیعه و از جانبازان صفین نیست بلکه زنازاده‌ای است که از تولد تا مرگ ، دشمنی اهل بیت علیهم السلام را داشته است.
و #حج رفتن و #نماز خواندن به تنهایی دلیل بر عاقبت به خیری نیست و حرامزاده ترین های تاریخ مانند شمر هم اهل نماز و حج بوده اند و
آن چه مهم است #ولایت اهل بیت علیهم السلام است.
و هیچ شیعه ای حاضر نیست امام‌ خود را بکشد و قاتلین سیدالشهداء علیه‌السلام همگی غیر شیعه بودند.
@shia_lib
Forwarded From کانال برهان
فايل اسرار الحج اسماعيل حقي 1127
Forwarded From سرباز روح الله رضوی
باد بود و باران و برائت!
#کشمیر
#فلسطین
#حج
#حج۹۸
#جهان_وطن
Forwarded From سنابرق
⚡️#پیاده_روی برای زیارت امام حسین #اصالت دارد و یکی از #مناسک مورد تاکید است.

🔻آن چه از روایات استفاده می شود آن است که اهل بیت (علیهم السلام) هم بر اصل زیارت سیدالشهدا و هم بر پیاده رویِ زیارت آن حضرت تاکید و تشویق فراوان نموده اند.

🔹#سنّت پیاده روی از زمان پیامبر اعظم در موضوع #حج مورد تاکید و اهتمام شارع و متشرعه بود تا جایی که اکثر افرادی که در خدمت پیامبر از مدینه به حج مشرف شدند پیاده بودند. (وَ لَقَدْ كَانَ أَكْثَرُ مَنْ حَجَّ مَعَ النَّبِيِّ ص مُشَاةً، تهذیب الاحکام، ج۵، ص۱۱)

🔸این سنت توسط اهل بیت به صورت جدی تر پیگیری شد.
#امام_مجتبی بیست سفر با پای پیاده در حالی که محامل در کنار ایشان بود، به حج مشرف شدند. (وَ حَجَّ [الحسن بن علی (علیه السلام)] عِشْرِينَ حَجَّةً مَاشِياً عَلَى قَدَمَيْهِ، تهذیب الاحکام، ج۵، ص۱۱. كَانَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع يَحُجُّ مَاشِياً وَ تُسَاقُ مَعَهُ الْمَحَامِلُ وَ الرِّحَالُ، الکافي، ج۴، ص۴۵۶) همچنین گزارشات مشابهی درباره سفر حج پیاده #امام_حسین و #امام_سجاد (علیهماالسلام) نیز نقل گردیده است. (وَ كَانَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع يَمْشِي إِلَى الْحَجِّ وَ دَابَّتُهُ تُقَادُ وَرَاءَهُ؛ المحاسن، ج۱، ص۷۰. حَجَّ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع مَاشِياً فَسَارَ عِشْرِينَ يَوْماً مِنَ الْمَدِينَةِ إِلَى مَكَّةَ، الإرشاد، ج۲، ص۱۴۴.)

🔹موضوع افضیلت حج پیاده بر سواره، از مسائلی مورد توجه متشرعه در آن زمان بود و اصحاب امام صادق مکرر از این موضوع می پرسیدند، و امام صادق نیز اصحاب را به حج پیاده تشویق می نمودند تا جایی که شیخ طوسی در این باره گوید: روایات بسیاری در تشویق به حج پیاده نقل گردیده است. (قَدْ رُوِيَتْ أَخْبَارٌ كَثِيرَةٌ فِي الْحَثِّ عَلَى الْحَجِّ مَاشِيا، تهذیب الاحکام، ج۵، ص۱۱)

🔸همچنین شیخ طوسی به #سند_صحیح از هشام بن سالم نقل می کنند که گوید: دَخَلْنَا عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَا وَ عَنْبَسَةُ بْنُ مُصْعَبٍ وَ بِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِنَا فَقُلْنَا جَعَلَنَا اللَّهُ فِدَاكَ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ الْمَشْيُ أَوِ الرُّكُوبُ فَقَالَ مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَيْ‏ءٍ أَفْضَلَ مِنَ الْمَشْيِ الْحَدِيثَ (تهذیب الاحکام، ج۵، ص۱۳)
هشام بن سالم گوید: من و عنبسه و عده ای از اصحاب بر امام صادق وارد شدیم و به حضرت گفتیم: خداوند ما را فدای شما قرار دهد، کدامیک فضلیت بیشتری دارد، (حج) پیاده یا سواره؟ امام صادق فرمود: خداوند با چيزى بهتر از پياده رفتن پرستش نشده است.

⬅️ در چنین #فضای_تاریخی که مساله پیاده روی برای حج خانه خدا مورد اهتمام اصحاب ائمه بوده، بعد از شهادت حسین بن علی (علیه السلام)، اهل بیت روایات بسیاری در باب #فضیلت پیاده روی برای زیارت امام حسین بیان نموده اند که به روشنی بر #ارزش_اصالی پیاده روی برای زیارت سید الشهداء ع دلالت دارد.
به عنوان شاهد این مدعا دو حدیث از احادیث فضیلت پیاده روی زیارت امام حسین علیه السلام ذکر می شود:

◾️حدیث اول: هر قدم هزار حسنه!

ابن قولویه قمی در کتاب #کامل_الزیارات از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که فرمودند: مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ #مَاشِياً كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ فَإِذَا أَتَيْتَ الْفُرَاتَ فَاغْتَسِلْ وَ عَلِّقْ نَعْلَيْكَ وَ امْشِ حَافِياً وَ امْشِ مَشْيَ الْعَبْدِ الذَّلِيلِ فَإِذَا أَتَيْتَ بَابَ الْحَائِرِ فَكَبِّرْ أَرْبَعاً ثُمَّ امْشِ قَلِيلًا ثُمَّ كَبِّرْ أَرْبَعاً ثُمَّ ائْتِ رَأْسَهُ فَقِفْ عَلَيْهِ فَكَبِّرْ أَرْبَعاً وَ صَلِّ عِنْدَهُ وَ سَلِ اللَّهَ حَاجَتَكَ ( كامل‏ الزيارات، ص۱۳۳)
ترجمه: كسى كه #پياده به #زيارت قبر حضرت امام حسين (عليه السّلام) برود خداوند متعال به هر قدمى كه بر میدارد هزار حسنه برايش ثبت و هزار گناه از وى محو میفرمايد و هزار درجه مرتبه‏ اش را بالا میبرد سپس فرمودند: وقتى به فرات وارد شدى ابتداء غسل كن و كفش‏هايت را آويزان نما و پاى برهنه راه برو و مانند بنده ذليل راه برو و وقتى به درب حائر رسيدى چهار مرتبه تكبير بگو سپس اندكى حركت كن باز چهار بار تكبير گفته بعد به طرف بالاى سر حضرت برو و در آنجا بايست و سپس چهار مرتبه تكبير بگو و نزد قبر نماز بخوان و از خداوند متعال حاجت خود را بخواه‏.

◽️حدیث دوم: ثواب آزاد كردن بنده‏ اى از اولاد حضرت اسماعيل!

ابن قولویه قمی در کتاب کامل الزیارات از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که فرمودند: «مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ ع #مَاشِياً كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ وَ بِكُلِّ قَدَمٍ يَرْفَعُهَا وَ يَضَعُهَا عِتْقَ رَقَبَةٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ» (كامل الزيارات، ص134)
ترجمه: كسى كه پياده به زيارت قبر حضرت امام حسين (عليه السّلام) برود خداوند م