Forwarded From ادبیاتliterature9@
چرا باید زرّین‌کوب خواند؟
#حسن_انصاری
@literature9
🅾منصف یا متعصب؟!

#حسن_انصاری
پیشتر نقدی درباره ادعای آقای حسن انصاری درباره علمای شیعه و جایگاه نهج البلاغه نزد ایشان نگاشتیم.¹

در آن یادداشت، آقای انصاری ادعایی نموده بودند که متعرض شدن به آن لازم می‌نماید؛
حسن انصاری:
◀ابن ابی الحدید آدم بسیار منصفی است.
◀ابن ابی الحدید از نمونه‌های کم نظیر دنیای اسلام است.²
این ادعا در حالی است که در کتب علامه سید جعفر مرتضی عاملی، ابن ابی الحدید «سنی متعصبی» معرفی شده است.³ در آینده شواهدی از این تعصبات ابن ابی الحدید را ارسال خواهیم کرد ان شاءالله، اما اکنون تذکر نکته‌ای ضروری به نظر می‌رسد:
امیرالمؤمنین علیه السلام دارای چنان فضائل و عظمتی بودند که حتی شقی‌ترین افراد و بزرگترین دشمنان ایشان زبان به مدح ایشان می‌گشودند، حتی معاویه ملعون بعضا در مظلومیت امیرالمؤمنین علیه السلام می‌گریست و مدام از فضائل ایشان می‌گفت. و اصلا از ویژگی‌های ناصبی این است که در عین اعتراف به مقامات امیرالمؤمنین علیه السلام، به دشمنی با ایشان می‌پردازد و تن به ولایتشان نمی‌دهد.
پس نباید با دیدن برخی عبارات و تمجیدها، حکم به منصف بودن یک فرد کرد؛ قضاوت درباره انصاف یک سنی قطعا با مطالعات سطحی میسر نخواهد شد.
@nosakh_shii
----------------------------------------
۱. ر.ک: t.me/nosakh_shii/62
۲. ر.ک: t.me/azbarresihayetarikhi/2142
۳. سید جعفر مرتضی عاملی، الگوی سیره پژوهی و اندیشه‌های اسلامی، ص۹۰
Forwarded From ادبیاتliterature9@
دو نکته درباره متن #زیارت_عاشوراء
@literature9

قبلاً درباره اصالت متن زیارت عاشوراء نوشته‌ام. صرفاً دو نکته را در اینجا به اختصار تمام عرض می‌کنم:

نکته نخست این است که باید متن این زیاتنامه را به عنوان مرامنامه شیعیان در دوره اموی و اوائل عصر عباسی دانست. این متن بازتاب دهنده باورها و اندیشه‌های ضد امویِ شیعیان است در دورانی که یاد و خاطره قیام امام حسین (ع) در دل و ضمیر شیعیان به عنوان موتور محرک علیه سلطه‌ی امویان به کار گرفته می‌شد و مایه وحدت‌بخشی به جامعه شیعه بود. امویان، ایدئولوژی قدرت‌پرستانه خود را تحت پوشش اندیشه وحدت جماعت و خلافت‌اللهی قرار داده بودند و متن زیارت عاشوراء با ادبیاتی برخاسته از عمق متون دینی هم امویان و مذهبشان را به چالش می‌کشد و هم با اشاره‌های مکرر به آل‌محمد مذهب بدیل را نشان می‌دهد و وحدت بر حول آل‌محمد را تبلیغ می‌کند. دو‌گانه‌ی آل‌محمد و آل‌ابوسفیان و معاویه در این متن از همینجا ریشه می‌گیرد. لعن‌های این متن را هم باید در همین چارچوب دید و فهمید.

نکته دوم: متن زیارت عاشوراء متنی است که تداوم و مشروعیت اندیشه‌ی مذهبی و مبانی فکری و دینی و سیاسی بنی امیه را نشانه گرفته است. یزید در این متن تنها یک نام است و در پشت آن کل نظام فکری و دینی امویان و مبلغان فکری آنان و فقیهان و قاضیان سلطه‌پرست دوران بنی امیه را تداعی می‌کند. به درستی نشان می‌دهد که قتل فرزند پیامبر با چه مبانی مذهبی و با چه انحرافی در دین ممکن شد و توجیه یافت و چه کسانی با کلام و رفتار و حتی سکوتشان درصدد مشروعیت بخشی به آن بودند. کربلا خلق‌الساعه پیش نیامد. نتیجه روندی پنجاه ساله بود که در آن سلطه خلیفگان و مبانی بیعت و وحدت جماعت در حول خلیفه بر قرآن و سنت پیامبر ارجحیت پیدا کرد و دین ابزار قدرت شد. مسئله‌ی متن زیارت عاشوراء مسئله‌ی دو نگاه به دین است. این متن منطق احیای دین که بُن‌مایه‌ی اصلی هدف امام حسین در عدم قبول بیعت با یزید بود را برآفتاب می‌کند و دوگانگی منطق دینی بنی‌امیه را که بر پایه سنت جماعت و بیعت و ادعای خلافت اللهی استوار بود با منطق آل‌محمد نشان می‌دهد. با توجه به محتوای سیاسی چنین پیامی در دورانی که این متن تدوین شده ( اوائل سده دوم قمری) است که باید اشارات این متن و توجه به نام‌ها و تأکیدها را در آن فهمید. به همین دلیل است که معتقدم متن زیارت عاشوراء مرامنامه سیاسی و مذهبی شیعیان در سده دوم قمری بوده است.


#حسن_انصاری @azbarresihayetarikhi
موسسه مطالعات پیشرفته‌ی پرینستون
Forwarded From |بررسی‌های کلامی|
🔴 افسانه‌ یا تحریف تاریخ؟
#حسن_انصاری
t.me/kalam_shia/229

دکتر حسن انصاری در نوشتاری سعی در القای این مطلب دارند که اکثر فقها و علمای شیعه فیلسوف بودند و این تصور که فقها مخالف فلسفه بوده‌اند افسانه‌ای بیش نیست!
ما چند جمله از ایشان را نقل می‌کنیم سپس دو نکته را تذکر می‌دهیم: [عین مطلب ایشان را می‌توانید در لینک زیر ببینید:t.me/azbarresihayetarikhi/2233]

حسن انصاری:
آقای بروجردی فلسفه خوانده بود
حتی سید ابوالحسن اصفهانی فلسفه آموخته بود
در چند قرن اخیر بسیاری از فقها فیلسوف بودند
آیت الله خویی هم حکمت آموخته بود
حتی می‌توان در زمان علامه حلی هم از اهتمام به فلسفه و دانش‌های عقلی سراغ گرفت.
شاگردان وحید بهبهانی نزد استادان برجسته، فلسفه را آموخته بودند
و....

◀ما بارها نشان داده‌ایم آقای انصاری در نتیجه‌گیری از مطالب به گونه‌ای عجیب رفتار می‌کنند، این مشکل در کتاب‌های ایشان نیز کم نیست. نتایجی که هیچ ربطی به مقدماتش ندارد.
آقای انصاری در اینجا دو خلط کرده‌اند:
۱. کسی که مطالب یک گروه و یا یک علمی را بیاموزد لزوما از خود آن گروه نیست، وگرنه لازم می‌آید خود آقای انصاری شیخی باشد! چون مدعی است مبانی شیخیه را به خوبی فراگرفته است. و نیز در عین حال تفکیکی نیز باشد چون مدعی‌اند مبانی این مکتب را از دکتر رحیمیان[از اساتید انجمن] و... آموخته است.

۲. خلط دوم و همیشگی دکتر حسن انصاری آن است که علوم عقلی را مساوی با فلسفه می‌داند، و گویا اصلا نمی‌تواند تصور کند که کسی عقل را بپذیرد ولی منکر فلسفه باشد؛ نمونه این امر علامه حلی و ملا محمد طاهر قمی، میرزای قمی و... است. علامه حلی از بزرگترین علما و عقلای شیعه که می‌گوید خواندن فلسفه حرام است مگر برای نقض کردن.
گویا تصور آقای انصاری آن است که هر کس که بخواهد فلسفه را نقد کند نباید آن را بیاموزد و نیاموخته ردش کند وگرنه نامش در لیست آقای انصاری قرار خواهد گرفت و فیلسوف نامیده خواهد شد! فقط همین مانده بود که تاریخ معاصر را هم تحریف کرده و آیت الله بروجردی را فیلسوف و طرفدار فلسفه بدانیم، و همچنین سید ابوالحسن اصفهانی را! بله آیت الله بروجردی فلسفه را عمیق خوانده بود ولی این چه استدلالی است بر اینکه ایشان فیلسوف بودند؟!
آقای انصاری در راستای فیلسوف کردن علمای شیعه اسم از آیت الله خویی می‌آورند و می‌گویند او نزد سید علی قاضی درس خوانده بود!
واقعا این نحو استدلال کردن‌ها عجیب است.
پس احتمالا علامه امینی هم سنی است زیرا نزد برخی اهل سنت تعالیمی دیده است!
و نیز بماند که داستان آیت الله خویی و سید علی قاضی بسیار متفاوت از تصورات آقای انصاری است و همیشه تحلیل‌های سطحی سهم نوشته‌های آقای انصاری است.

ایشان در انتها مدعی می‌شوند:
امروزه فهم اصول فقه بدون فلسفه دانی اصلا ممکن نیست.
داوری درباره این ادعا را نیز به آشنایان با علم اصول وامی‌گذاریم، هر چند که خلط عقل و فلسفه را در ذهنیت آقای انصاری تذکر دادیم.
@kalam_shia
Forwarded From کاتبان
زیارت نامه ها و متن های ادعیه شیعی. قسمت دوم: اندر اصالت متن زیارت عاشوراء

http://ayyam.kateban.com/post/2753

#حسن_انصاری

#Kateban
نقدی بر یک نظریه جديد درباره غیبت امام عصر (عج)

http://ansari.kateban.com/post/2739

#حسن_انصاری
بررسی انتقادی یک کتاب درباره حسن بن موسی النوبختی (۲): نقدی بر یک نظریه جديد در رابطه با مسئله غیبت

http://ansari.kateban.com/post/2739

#حسن_انصاری
🔸 چند اشاره به وضعیت دو کتاب در تمهید الأصول شیخ طوسی



لینک مقاله: 👇
http://ansari.kateban.com/post/2878

#حسن_انصاری



@Kateban
🔸 یک معتزلی سده ششم در خانه بزرگ شیعیان امامی ری



لینک مقاله: 👇
http://ansari.kateban.com/post/2877

#حسن_انصاری



@Kateban
Forwarded From کاتبان
🔸خوابگزاری قرآن یا تعطیل تاریخ ادبیات و علوم ادبی (قسمت دوم نقد دکتر سروش)



لینک مقاله: 👇
[http:
🔸خوابگزاری قرآن یا تعطیل تاریخ ادبیات و علوم ادبی (قسمت دوم نقد دکتر سروش)



لینک مقاله: 👇
http://ansari.kateban.com/post/2810


#حسن_انصاری


@Kateban