Forwarded From کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 شجره طیّبه

▪️ أَعْظَمَ‏ اللَّهُ‏ أُجُورَنَا [و أُجُوركُم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ (علیه السلام) وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ(علیه الصلاة و علیه السلام). [1]این شعار كه بین ما شیعه ‌ها به رسمیت شناخته شده كه می ‌گوییم «أَعْظَمَ‏ اللَّهُ‏ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِه‏(علیه الصلاة و علیه السلام)» دو بخش دارد: بخش اول، عرض تعزیت و تسلیتی است كه درخواست اجْر است، برای اینكه ما مصیبت‌زده هستیم، امام ما را شهید كردند، فرزندان امام ما را شهید كردند، اصحاب امام ما را شهید كردند، ما داغْدار هستیم و از خدای سبحان اجْر یكدیگر را از خدا مسئلت می‌كنیم!
▪️ امّا جمله دوم این شعار كه یك امر آموزنده است، این است كه از خدا می‌ خواهیم كه ما را طالب خون بهای حسین ‌بن ‌علی قرار دهد كه ما هم اهل مقاومت و قیام نهضت باشیم و خون بها را بگیریم. این جمله دوم، احتیاج به توضیح دارد، چون خون بهای هر كسی را اولیای او، فرزندان او باید بگیرند: ﴿مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیهِ سُلْطاناً﴾[2] وجود مبارك ولی عصر(ارواحنا فداه) ایشان ولیِ دَم است، او حق دارد كه قیام كند و خون بها بگیرد؛ امّا ما كه عرض می‌ كنیم، خدا آن توفیق را به ما دهد كه ما خون بهای سالار شهیدان را بگیریم، برای آن است كه ما در حقیقت فرزندان این خاندان هستیم. وقتی كه وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) اعلام كرد، فرمود: «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة»[3] من و علی‌ بن ابی ‌طالب پدران امّت هستیم، اعلام كردند، فرمودند: بیایید، فرزندان ما شوید، ما شما را به عنوان فرزندی قبول داریم، ما هم این افتخار را پذیرفتیم، آنها را به عنوان پدران روحانی ‌ما پذیرفتیم و شیعیان و پیروان اینها و فرزندان اینها شدیم. اگر ما فرزندی اینها را قبول كردیم و آنها هم ما را به عنوان فرزندی قبول كردند، در حقیقت پدر ما را شهید كردند و چون پدر ما را شهید كردند، ما حق داریم كه قیام كنیم و خون بها بگیریم.
▪️ وقتی ما فرزندان این خاندان شدیم که فرمود: «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» به یاد یك جدّ هم می ‌افتیم، اینها پدران ما هستند و جدّ دور ما هم وجود مبارك ابراهیم خلیل (سلام الله علیه) است، براساس همان معیاری كه پیغمبر و امیرمومنان (علیهما السلام) پدران ما هستند، آنها جدّ ما می ‌شوند. در بخش پایانی سورهٴ مباركهٴ «حج» آمده است: ﴿مِلَّةَ أَبیكُمْ إِبْراهیمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمینَ مِنْ قَبْلُ﴾[4] كه این ﴿مِلَّةَ﴾ منصوب است، به «اغراء»؛ یعنی دین پدر خود را بگیرید، شما فرزندان ابراهیم خلیل هستید، او موحّدانه عالَم را تربیت می ‌كرد، شما بیایید، دین پدری‌ خود را حفظ كنید: ﴿مِلَّةَ أَبیكُمْ إِبْراهیمَ﴾، پس ما یك شجره طیبه ‌ای داریم كه به اهل بیت (علیهم السلام) می ‌رسد و از آن‌جا تا ابراهیم خلیل (سلام الله علیهم اجمعین) این شجره هست.

.[1] مصباح المتهجد، ج2، ص772.
[2] . سوره إسراء، آیه33.
[3] . کمال الدین و تمام النعمه، ج1، ص261.
[4] . سوره حج، آیه78.


#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی

📚 دیدار اعضای مجمع تربیتی بانوان کشور
تاریخ: 1393/08/25

🆔t.me/esratvtelegram
Forwarded From کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 مجرای فیض اراده حق‌ تعالی

▪️ وجود مبارك پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) فرمود: از دعا بهره وافی ببرید، همیشه دعا مستجاب است، هیچ وقت دعا برنمی‌ گردد؛ زیرا او «دائم الفیض علی البریة» است، «دائمَ الفَضلِ عَلَی البَرِیة»[1] است، در رحمت او باز است؛ منتها در بعضی از موارد بازتر و گشوده ‌تر است. بخش‌ هایی كه مربوط به زمان و زمین است بخش ‌های بیرونی است، آن بخش‌ ها را همه می ‌توانند، درك كنند؛ شب‌ های جمعه هست، روزهای عرفه هست، روزهای مناسب دیگری است كه دعا مستجاب است، همیشه دعا مستجاب است، مخصوصاً در این ازمنه یا در آن امكنه یا در كنار مشاهد مشرّفه در مساجد و مانند آن.
▪️ شما آقایان طلبه ‌ها مخصوصاً بخش‌ های تبلیغی این زیارت نامه ‌ها را به عنوان درس و بحث مطالعه كنید، اگر كفایه، مكاسب و رسائل را مطالعه می‌ كنید، مباحثه می ‌كنید، این زیارت چندگانه وجود مبارك سیدالشهدا را كه مخصوصاً ماه محرّم و صفر، ماه زیارت این ذوات قدسی است، مطالعه كنید. یك وقت آدم زیارت می ‌خواند، ثواب می ‌برد؛ امّا وقتی شما زیارت نامه را یك دور مطالعه كردید و بعد مباحثه كردید، معلوم می ‌شود كه امامت ما هی؟ و چگونه اسرار عالم از قلب مطهّر امام به ما می‌ رسد؛ آن‌گاه اگر رفتید حرم، یك زیارت كوتاهی هم كردید عارفانه خواهد بود. در بخش ‌های وسیعی از زیارت سیدالشهدا (سلام الله علیه) دارد ـ برای همه ائمه هست ـ اگر كسی شما را عارفاً زیارت كند، ثواب آن كذا و كذاست. یكی از بهترین راه معرفت حقّ آنها، درس و بحث زیارت نامه ‌هایی است كه در این مزارها آمده، آن كف بحث‌ ها همین است كه مرحوم آقا شیخ عباس آورده، این كف است! اگر دسترسی به منابع اول داشته باشیم، با آن اسناد را مطالعه كنید كه «طوبی لهم و حسن مآب»، نشد این كف سواد است، كف درس و بحث امام ‌شناسی است.
▪️ این زیارت ‌ها، این بیانات نورانی كه درباره زیارت ائمه مخصوصاً سیدالشهدا است و در حرم ‌های اینها خوانده می‌ شود، گاهی از دور خوانده می ‌شود و گاهی هم از نزدیك، بخشی هم مربوط به حرم آنهاست كه ارادهٴ الهی به این تعلّق گرفته است که از مجاری شما به عالَم برسد كه «بِكُم فَتَحَ الله بِكُم یختِم»[2] می ‌شوند مجرای فیض اراده حق‌ تعالی، مقام فعل است، نه مقام ذات، كاری كه فرشته‌ ها می ‌كنند، اینها هم به طریق اُولی می ‌توانند، بكنند، چون انسان كامل و معصوم كسی است كه می ‌تواند، برتر از فرشته ‌ها باشد و درباره اینها خدا بفرماید: ﴿یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ﴾[3] منظور از این «آدم»، شخصِ «قضیة فی واقعه» نیست، منظور مقام آدمیت است، مقام انسان كامل است كه امروز مخصوص وجود مبارك حضرت است. اینها برتر از مدبّرات امر هستند.

[1] . مصباح للکفعمی، ص647.
[2] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج4، ص576.
[3] . سوره بقره، آیه33.


#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی

📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/09/06

🆔t.me/esratvtelegram
Forwarded From کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 نعمت عُظمی

▪️ جريان امامت مثل جريان نبوّت, نعمت الهي است؛ گرچه همه موجودات الهي به عنوان نِعم الهي مطرح هستند و همه نعمت ‌ها هم از ناحيه اوست ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾،[1] امّا هر نعمتي را منّت نمي‌گويند «المنّةُ هي النعمة العظميٰ».[2] منّت‌ هاي لفظي كمال نيست، اما منّت به معناي نعمتِ بزرگ است؛ ﴿لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَي الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولاً﴾[3] نبوّت, رسالت و قرآن را خدا منّت مي‌ داند. فرمود اين نعمت بزرگ را به مؤمنين داد، البته به همه داد، ولي مؤمنان بهره مي ‌برند؛ مثل ﴿ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُديً لِلْمُتَّقينَ﴾،[4] با اينكه فرمود: ﴿شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُديً لِلنَّاسِ﴾،[5] امّا آن‌كه بهره مي ‌برد اهل تقواست، فرمود: ﴿هُديً لِلْمُتَّقينَ﴾، با اينكه ﴿هُديً لِلنَّاسِ﴾ است. وجود مبارك رسول گرامي ﴿كَافَّةً لِلنَّاسِ﴾[6] است, ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمينَ﴾[7] است، امّا آن‌ کسانی كه از نبوّتش طَرْفي مي ‌بندند مؤمنان‌ هستند، فرمود: ﴿لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَي الْمُؤْمِنينَ﴾؛ همين بيان لطيف را كه تعبير از نعمت بزرگ به منّت است، درباره امامت هم فرمود كه ﴿وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ﴾،[8] وجود مبارك وليّ عصر(ارواحنا فداه) منّت است، مثل وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) منّت است، يعني نعمت عظما است.
▪️ خداي سبحان، آسمان و زمين و شمس و قمر را به عنوان نعمت عظما ندانست، فرمود اينها اموري هستند كه روزي بساطشان برچيده مي‌شود، اما نعمت ولايت, نعمت نبوّت, نعمت امامت چون «عند الله» است همچنان باقي است، اين طور نيست كه برچيده شود.

[1]. سوره نحل, آيه53.
[2]. ر.ک: غرر الحكم و درر الكلم، ص232؛ «...النِّعْمَةَ وَ أَعْظَمَ عَلَيْهِ الْمِنَّة».
[3]. سوره آل‌عمران, آيه164.
[4]. سوره بقره, آيه2.
[5]. سوره بقره, آيه185.
[6]. سوره سبأ, آيه28.
[7]. سوره انبياء, آيه107.
[8]. سوره قصص, آيه5.


#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی

📚 درس اخلاق
تاریخ: 1394/03/14

🆔t.me/esratvtelegram