Forwarded From سيره اهل بيت عليهم السلام
‼️حماقت احمق، بدتر از گناه گناهکار‼️

✅عده ای از اصحاب، در حضور حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله از مردى به خاطر عبادات بسیار و صفات خوبش ستايش می‌كردند.
رسول الله پرسيدند:
«کسی که از او تعریف می‌کنید، عقلش چگونه است؟»
اصحاب گفتند:
«يا رسول اللَّه! ما از كوشش در عبادت و خوبی‌هاى گوناگونش خبر می‌دهيم؛ اما شما از عقلش مى ‌پرسيد؟»
حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمودند:
«گرفتاریهایی که از حماقت احمق به وجود می‌آید، بزرگتر از بلایی است که از گناه گناهکار پدید می‌آید. در روز قیامت، مردم به میزان عقلشان به درجات عالى و قرب پروردگار می‌رسند.»

📚تحف العقول - صفحه ۹۱
📚مستدرک الوسائل،جلد ۱۱ ،صفحه ۲۱۰

#حضرت_محمد
@saqaleyn
Forwarded From کانال دفتر آیت الله العظمی روحانی
🌹خلقت پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) پيش از مخلوقات

استفتاء:
برخى از فضلا چنين گفته اند كه خلقت پيامبر اعظم (صلى الله عليه وآله) پيش از همه و اول از همه بوده است و استدلال كرده اند به اين آيه شريفه كه: «قُلْ إِن كَانَ لِلرَّحْمنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعَابدِينَ» (1); بر اساس ديدگاه اين فضلا اين آيه نشان مى دهد كه خلقت محمد (صلى الله عليه وآله) پيش از همه بوده گرچه از نظر زمانى خاتم پيامبران شده است ولى من به جهت بى اطلاعى نمى توانم بفهمم منظورشان از اين استدلال لطيف چيست؟ از شما كمك مى طلبم تا اين مسأله را برايم به طور مفصّل تبيين كنيد.

⭐️جواب حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی دام ظله :

باسمه جلت اسمائه؛
در روايتى از امام باقر (عليه السلام) آمده است كه: «ما پيش از همه، خلق شديم، و پيش از همه خدا را عبادت كرديم و تسبيح گفتيم، ما بوديم كه سبب خلقت ديگران شديم و حتى سبب شديم تا ديگران تسبيح خداوند گويند و او را عبادت كنند، به وسيله ما خدا شناخته شد، به وسيله ما خلايق، خدا را يگانه دانستند و به وسيله ما خداوند پرستش شد» (2) و اين آيه را تلاوت فرمود: «قُلْ إِن كَانَ لِلرَّحْمنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعَابدِين»; پس رسول خدا (صلى الله عليه وآله) اول از همه خدا را عبادت مى كرد و پيش از همه، وجود فرزند و شريك را براى خدا انكار كرد.»

البته مى توان نوعى ملازمت و همراهى را بين نبودِ فرزند براى خدا و وجود پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) كه نخستين موجودات است، در نظر گرفت و چنين گفت: اگر خدا فرزند داشت كه محال است و چنين نبوده و نخواهد شد پس وجود او دائمى بوده است. در حالى كه پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) بر اساس روايت اسحاق ابن عمار، چنين مى فرمايد: اگر خداوند فرزندى داشت من اولين عابد بودم يعنى او را اطاعت مى كردم، نتيجه اين كه وجود پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) نخستين موجودات است و گرنه اولين بودن (در عالم دنيا و ظاهر) در عبادت و اطاعت بر او صدق نمى كند.
-------------------------------------------------------------
1- بگو اگر براى خداى رحمان، فرزندى بود خود من نخستين پرستندگان بودم; زخرف: 81.
2- فنحن أوّل خلق الله، وأوّل خلق عبد الله وسبّحه، ونحن سبب خلق الخلق، وسبب تسبيحهم وعبادتهم، فبنا عرف الله، وبنا وحّد الله، وبنا عبد الله; بحارالانوار، ج 31.


#ولادت #ربیع_الاول #حضرت_محمد صلی الله علیه و آله
#شبهات #اعتقادی #آیت_الله_العظمی_روحانی
@rohani_ir
Forwarded From کانال دفتر آیت الله العظمی روحانی
🌹حقيقت محمديه 🌹

❓استفتاء:
آيا منظور از تعبير حقيقت محمديه غير از وجود محمدى است، به اعتبار اين كه حقيقت محمديه، آفرينش نور محض بوده و آفرينش پيامبر (صلى الله عليه وآله) در اين جهان به صورت يك وجود بشرى است؟ و آيا آيه ذيل به پاسخ پرسش من ارتباطى دارد: «وَ لَوْ جَعَلْنَاهُ مَلَكاً لَجَعَلْنَاهُ رَجُلا وَلَلَبَسْنَا عَلَيْهِم مَا يَلْبسُونَ» (1)؟


⭐️جواب حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی دام ظله:
باسمه جلت اسمائه؛ در روايتى از امام موسى كاظم (عليه السلام) نقل شده است كه:
«خداوند هنگامى كه اراده كرد محمد (صلى الله عليه وآله) را از آن (نور) بيافريند آن نور را دو قسم كرد، از قسمت اول محمد (صلى الله عليه وآله) را آفريد و از قسمت ديگر على ابن ابى طالب (عليه السلام) را و از آن نور كسى ديگر را نيافريد.... هيچ يك از اين دو بدون ديگرى برقرار نمى شود، چهره و ظاهرشان بشرى بوده و درون و باطنشان لاهوتى (خدايى) است، با اندام ناسوتى (انسانى) براى خلق (آدميان) ظاهر شدند تا مردم بتوانند ديدارشان را تحمل كنند و اين معنى قول خداوند است كه فرمود: «وَ لَلَبَسْنَا عَلَيْهِم مَا يَلْبسُونَ» (2).

از اين روايت چنين استفاده مى شود كه: ظهور پيامبر (صلى الله عليه وآله) در اين عالم با وجود نورى اش تفاوت دارد، زيرا سنخ و نوع آن وجود نورى نمى تواند با سنخ و نوع اين دنياى مادى تناسب داشته باشد; بنابراين معرفى وجود نورى وى با تعبير حقيقت محمديه و نيز معرفى وجود دنيايى اش با تعبير وجود محمدى، صرف اصطلاحات بوده و در متون شرعى نيامده است.
---------------------------------------------------------------
1-و اگر او را فرشته اى قرار مى داديم حتماً وى را به صورت مردى در مى آورديم و امر را هم چنان بر آنان مشتبه مى ساختيم; انعام: 9.

2- فلمّا أراد أن يخلق محمّداً منه، قسّم ذلك النور شطرين، فخلق من الشطر الأوّل محمّداً، ومن الشطر الآخر عليّ بن أبي طالب (عليهما السلام)، ولم يخلق من ذلك النور غيرهما.. لايقوم واحدٌ بغير صاحبه، ظاهرهما بشريّة وباطنهما لاهوتيّة، ظهرا للخلق على هياكل الناسوتيّة حتّى يطيقوا رؤيتهما، وهو قوله تعالى: (وَلَلَبَسْنَا عَلَيْهِم مَا يَلْبسُونَ)»; عبقات الانوار، ج 4، ص 121.


#ولادت #ربیع_الاول #حضرت_محمد صلی الله علیه و آله
#شبهات #اعتقادی #آیت_الله_العظمی_روحانی
@rohani_ir
Forwarded From حقیقت باستان
.
⚀اگر توانایی انسان بر اساس این سه ملاک اندازه گیری شود:
✔بزرگی برنامه
✔محدودیت امکانات
✔و عظمت نتایج به دست آمده
👈چه کسی جرأت دارد بزرگان تاریخ مدرن را با ( #محمد) مقایسه کند.
.
#آلفونس_دو_لامارتین
فیلسوف، نویسنده، شاعر و سیاستمدار نامدار فرانسه
.
⚀Si la grandeur du dessein, la petitesse des moyens, l'immensité du résultat sont les trois mesures du génie de l'homme, qui osera comparer humainement un grand homme de l'histoire moderne à #Mahomet ?
.
📚Histoire de la Turquie, 1, Volume 8. Page 277
By #Alphonse_de_Lamartine
.
#پیامبر_اکرم
#پیامبر_رحمت
#پیامبر_مهربانی
#حضرت_محمد #حضرت_محمد_ص #حضرت_محمد_صل_الله_علیه_وآله_وسلم

✅ @h4ghighat