#ویژه
#استدلال_ناب_علامه_طباطبایی
#نقد_معرفت_شناسی
🎵 بشنوید | #برهان_صدیقین را از صدای ضبط شده ی خود علامه بشنوید!
🔸 سوال مرحوم پرورش از علامه طباطبایی درباره فرازی از دعای #ابوحمزه_ثمالی: (وَأَنْتَ دَلَلْتَنِي عَلَيْكَ، وَدَعَوْتَنِي إِلَيْكَ، وَلَوْ لاَ أَنْتَ لَمْ أَدْرِ مَا أَنْتَ).
🔻انسان واقع یابِ وجدانی است...
🔻 حضرت علامه طباطبایی در دقیقه 4.43 این فایل صوتی از روایتی خاص سخن میگویند که مضمون #برهان_صدیقین را خیلی روشن توضیح میدهد. اما عنوان میکنند که الفاظ این روایت را که به تعبیر ایشان «نگذشتنی» و «دیدنی» است، فراموش کردهاند...
پس از بررسی و جستجو، روایت یادشده در تفسیر شریف المیزان یافت شد که ترجمه آن را عینا میآوریم.
«و نیز به سند خود از عبدالاعلى مولى آل سام از امام صادق (علیهالسلام ) روایت کرده که در ضمن حدیثى فرمودند:
«و هر که گمان کند که خدا را شناخته و وقتى از او بپرسند:چطور شناختى؟، او در جواب، خدا را به حجاب و یا صورت و یا مثالى تشبیه کند، چنین کسى مشرک است؛ زیرا حجاب و مثال و صورت غیر خدا است. خداى تعالى واحد است و توحید او ضرورى است بنابراین چگونه داراى توحید است کسى که او را به غیر او شناخته است. تنها راه شناختن خدا این است که او را با او و از راه خود او بشناسند. هر کس او را به وسیله غیر او بشناسد در حقیقت او را نشناخته، بلکه همان غیر را شناخته است؛ چون میان خدا و خلایق واسطهاى نیست تا خلایق او را به وسیله آن واسطه بشناسند. خداوند همه عالم را از هیچ آفریده و به اسمائى مسمى مىشود و او غیر آن اسماء است و اسماء هم غیر اوست و اگر به وصفى توصیفش مىکنیم او غیر واصف و واصف، غیر اوست. بنابراین هر کس خیال کند که ایمانش به خداى تعالى ایمان به کسى است که او را نمىشناسد او گمراه از معرفت است چون مخلوق، جز با خدا چیزى را درک نمىکند. پس معرفت به خدا هم جز با خداى تعالى بدست نمىآید. آرى، نه خداوند در مخلوقات است و نه مخلوقات در اویند.»
#خداوند_معلوم_بالذات
📚 ترجمه المیزان، ج8،ص343.
🔮 https://t.me/joinchat/AAAAAD_rvJAFhV2ygQnAPA
#استدلال_ناب_علامه_طباطبایی
#نقد_معرفت_شناسی
🎵 بشنوید | #برهان_صدیقین را از صدای ضبط شده ی خود علامه بشنوید!
🔸 سوال مرحوم پرورش از علامه طباطبایی درباره فرازی از دعای #ابوحمزه_ثمالی: (وَأَنْتَ دَلَلْتَنِي عَلَيْكَ، وَدَعَوْتَنِي إِلَيْكَ، وَلَوْ لاَ أَنْتَ لَمْ أَدْرِ مَا أَنْتَ).
🔻انسان واقع یابِ وجدانی است...
🔻 حضرت علامه طباطبایی در دقیقه 4.43 این فایل صوتی از روایتی خاص سخن میگویند که مضمون #برهان_صدیقین را خیلی روشن توضیح میدهد. اما عنوان میکنند که الفاظ این روایت را که به تعبیر ایشان «نگذشتنی» و «دیدنی» است، فراموش کردهاند...
پس از بررسی و جستجو، روایت یادشده در تفسیر شریف المیزان یافت شد که ترجمه آن را عینا میآوریم.
«و نیز به سند خود از عبدالاعلى مولى آل سام از امام صادق (علیهالسلام ) روایت کرده که در ضمن حدیثى فرمودند:
«و هر که گمان کند که خدا را شناخته و وقتى از او بپرسند:چطور شناختى؟، او در جواب، خدا را به حجاب و یا صورت و یا مثالى تشبیه کند، چنین کسى مشرک است؛ زیرا حجاب و مثال و صورت غیر خدا است. خداى تعالى واحد است و توحید او ضرورى است بنابراین چگونه داراى توحید است کسى که او را به غیر او شناخته است. تنها راه شناختن خدا این است که او را با او و از راه خود او بشناسند. هر کس او را به وسیله غیر او بشناسد در حقیقت او را نشناخته، بلکه همان غیر را شناخته است؛ چون میان خدا و خلایق واسطهاى نیست تا خلایق او را به وسیله آن واسطه بشناسند. خداوند همه عالم را از هیچ آفریده و به اسمائى مسمى مىشود و او غیر آن اسماء است و اسماء هم غیر اوست و اگر به وصفى توصیفش مىکنیم او غیر واصف و واصف، غیر اوست. بنابراین هر کس خیال کند که ایمانش به خداى تعالى ایمان به کسى است که او را نمىشناسد او گمراه از معرفت است چون مخلوق، جز با خدا چیزى را درک نمىکند. پس معرفت به خدا هم جز با خداى تعالى بدست نمىآید. آرى، نه خداوند در مخلوقات است و نه مخلوقات در اویند.»
#خداوند_معلوم_بالذات
📚 ترجمه المیزان، ج8،ص343.
🔮 https://t.me/joinchat/AAAAAD_rvJAFhV2ygQnAPA