Forwarded From فطرس مدیا
#کلیپ_مستند
پروفسور #بلژیکی
چگونه #مسلمان شد؟!

پروفسور «روش بولوَن» پژوهشگر و جراحِ #مسیحیِ بلژیکی در سال ‌1333 شمسی توسط آستان قدس #رضوی، جهت سامان ‌دادن به بیمارستان #امام_رضا(ع) و انتقال تجربیات به #مشهد دعوت شد
این جراح مسیحی از سال 1333 تا 1348، ریاست بخش جراحی آن بیمارستان را بر عهده داشت
با حضور او برای نخستین بار، جراحی نوین در #خراسان شکل می‌گیرد
بولوَن در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع)، بارها تحت تأثیر محیط حرم و کرامات امام(ع) در شفای بیماران، قرار گرفت
پس ‌از عمل جراحی آیت‌الله سید عبدالله میلانی از مراجع شیعه توسط او، بعد از آنکه متوجه شد ترجمۀ کلماتی که در زمان به هوش آمدن به زبان آوردند، دعای ابوحمزه ثمالی بود، تصمیم گرفت مسلمان شود
به گفتۀ او «انسان در لحظۀ به هوش آمدن، خود واقعی‌اش را نشان می‌دهد و وقتی دیدم که ایشان تمام وجودش غرق خداست، آن را با بعد از جراحیِ پاپ قیاس کردم که هنگامِ به ‌هوش‌ آمدن مشغول زمزمه‌کردن ترانه بود. آن لحظه دریافتم که اسلام، حقیقت واقعی است»
او در اواخر عمر در حضور آیت‌الله فقیه سبزواری، مسلمان شد
وی در 14 مرداد 1348 دارفانی را وداع کرد و در ضلع شرقی آرامگاه «خواجه‌ربیع» مشهد به خاک سپرده شد
با تشکر از احمد عبداله زاده مهنه

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
Forwarded From ادب و فرهنگ📙📘📕📒📓
دستنویس سفرنامه میرزا ابوالفتح نصرالله خان شیبانی به خراسان تقدیم می‌شود.
https://t.me/aaadab1397farhang

#دستنویس
#نسخه‌_خطی #قاجاریه #نصرالله_شیبانی #ابوالفتح_نصرالله #خراسان #سفرنامه #تصحیح
دستنویس سفرنامه میرزا ابوالفتح نصرالله خان شیبانی به خراسان تقدیم می‌شود.
https://t.me/aaadab1397farhang

#دستنویس
#نسخه‌_خطی #قاجاریه #نصرالله_شیبانی #ابوالفتح_نصرالله #خراسان #سفرنامه #تصحیح
Forwarded From معماری‌ ایرانی
نمونه بارزی از معماری سنتی ایران با رویکردی پایدار، بهره‌گیری از مصالح بوم‌آورد و انرژی پاکِ باد



#آسبادهای‌نشتیفان #خواف #خراسان
Forwarded From معماری‌ ایرانی
آسبادها، از بزرگ‌ترین مجموعه‌های خشت، گل و چوبی بازمانده از روزگار صفوی




#آسبادهای‌نشتیفان #خواف #خراسان
Forwarded From Ad Be
▫️ابن غریب #جرمغانی یکی از سرایندگان بومی استان #خراسان شمالی در قرن ۱۲ ق. است که از لحاظ تاریخی، اواخر عهد #صفوی، تمام دورۀ #افشاری و اوایل عصر #زندی را درک کرده و کلیات اشعاری از او به سه زبان #کرمانجی، فارسی و ترکی باقی مانده که این اشعار در انواع ادبی و قالب‌های شعری متنوعی سروده شده است.

▫️جلد اول این اثر شامل منظومۀ کرمانجی #شوق‌نامه، جلد دوم دربردارندۀ اشعار #فارسی و جلد سوم مشتمل بر باقی اشعار #کرمانجی است.

▫️از نام و نشان این شاعر #کرمانج اطلاع زیادی در دست نیست، جز اینکه او در اشعار خود «ابن غریب»، «ابن غریبی»، «غریب» و «غریبی» تخلص کرده و در #جرمغان سکونت داشته است.

▫️اشعار کرمانجی ابن #غریب مشتمل است بر؛ منظومۀ شوق‌نامه، مثنوی ساقی نامه، ۶۰ غزل، ۱۰ مخمس و یک مستزاد.

▫️تاکنون از کلیات ابن غریب دو نسخۀ خطی شناسایی شده که یکی ناقص است و فقط ۱۴ ورق از آن باقی ماندە، اما نسخۀ دوم کامل تر است و ۱۸۹ ورق دارد و کار تصحیح بر اساس آن انجام شده است.

▫️جلد اول این کلیات، یعنی #شوق‌نامه از لحاظ ساختاری شامل یک مقدمۀ مفصل و علمی- استنادی است تا مخاطب بتواند از طریق آن، شاعر و آثار او را بهتر بشناسد؛ همچنین، متن شوق‌نامه یک بار طبق الفبای نسخۀ اساس رونویسی و تصحیح شده، سپس، طبق شیوۀ سنت تصحیح، اختلافات دو نسخۀ اساس و بدل در بخشی جداگانه ثبت و ضبط شده است.

▫️هدف از تصحیح و إحیای کلیات ابن غریب این بود که مخاطبان آن منحصر به کرمانج زبانان #خراسان نشود؛ بنابراین، هم ابیات کرمانجی را با رعایت امانتداری به #فارسی برگرداندم و هم تمام متن کرمانجی را با الفبای مرسوم #کردی_آرامی مجدداً بازنویسی کردم تا اینکه هم فارسی زبانان از محتوای این منظومه بهره‌مند گردند و هم کردهای دیگر مناطق ایران و خارج از آن.

▫️ابن غریب در سرودن شعر به سه زبان کرمانجی، فارسی و ترکی مهارت خاصی داشته و از دو زبان عربی و تاتی نیز آگاه بوده‌است.

▫️کلیات ابن غریب آینۀ نستاً کاملی از کاربرد قالبهای متنوع شعری است و مهارت شاعر آنجایی است که توانسته شعر کرمانجی را در قالب‌های رایج شعر فارسی بگنجاند. او مخمساتی دارد که هر کدام از مصراعات آن به زبانهای کرمانجی، فارسی، ترکی و عربی است.

▫️ابن غریب دربارۀ انواع ادبی شعری عصر خود نیز آگاهی داشته و به عنوان مثال، سه منظومۀ #شوق‌نامه، #ساقی‌نامه و #سراپا را در پیروی از شاعران ادبیات فارسی به شعر درآورده است.

▫️شواهد متعددی در کلیات او وجود دارد که همگی حاکی از دانش بالای اوست؛ #موسیقی، #نجوم، #تاریخ، دین و مذهب، عرفان و تصوف از جمله موضوعات محوری مذکور در اشعار این شاعر است.

❗️لازم به ذکر است که در هیچکدام از تاریخ ادبیات‌های کردی #مارف_خزنه‌دار، #قانات_کردو و #علاءالدین_سجادی و تاریخ ادبیات در ایران، اثر #ذبیح‌الله_صفا هیچ نام و نشانی از #ابن_غریب وجود ندارد و معرفی و انتشار کلیات این شاعر گمنام پیشینۀ ادبیات مکتوب کرمانجی در خراسان را یک قرن به عقب خواهد برد، درحالیکه تاکنون کهن ترین شاعر این منطقه #جعفرقلی_زنگلی، شاعر کرمانج عهد #قاجاری معرفی شده است.
@litera9
میرغلام‌محمد غبار
(1276–1356 ش)
مورخ، سیاستمدار و نویسنده افغانستانی.
#تاریخ #خراسان #غبار
Forwarded From unknown
سیف‌الدین باخرزی یکی از مشایخ بزرگ #خراسان در قرن هفتم بود. کسی بود که تصوف عاشقانه را در بخارا و نقاط دیگر گسترش داده بود. توجه صوفیان #تبریز به این شیخ خراسانی خود نشانه‌ی علاقه‌ی تبریز به موضوع عشق عرفانی بوده است. عشقنامه‌های متعددی هم که در تبریز در این دوره نوشته شده است این معنی را تأیید می‌کند. اما تبریز به تصوف عاشقانه به قیمت سرکوب کردن عقل و فلسفه و حکمت علاقه نشان نمی‌داده است. مجموعه‌ی خطی ابوالمجد تبریزی نشان می‌دهد که فضلای این شهر، در کنار علاقه‌مندی به تصوف عاشقانه، به علوم عقلی روزگار خود و فلسفه و حکمت و کلام نیز توجه داشته‌اند. آثار ابن‌سینا (از جمله اشارات) و آثار ابوحامد غزالی (از جمله مشکاة‌الانوار) و بالأخره آثار فارسی شیخ اشراق این مطلب را نشان می‌دهد. البته، آثار عربی شیخ اشراق از جمله حکمة‌الاشراق، در این مجموعه نیست. به طور کلی آثار عرفانی و صوفیانه‌ی موجود در #سفینه_تبریز نمونه‌ی خوبی از منابع اصیل عرفان و تصوف ایرانی است، تصوفی که هنوز به آراء ابن‌عربی آمیخته نشده بوده است.


دکتر نصرالله پورجوادی
اشراق و عرفان(مقاله‌ها و نقدها)/ عرفان اصیل ایرانی در «سفینه‌ی تبریز»/ ص ۲۲۳



http://Telegram.me/alefnuun