Forwarded From اتچ بات
‍ [Forwarded from اتچ بات]
‍ فصلنامه پاژ نشریه علمی مؤسسه فرهنگی خردسرای فردوسی منتشر شد:

#فصلنامه_پاژ
دورة جدید ـ سال هشتم ـ شمارة سوم ـ پاییز 1398 ، شمارة پیاپی 35
این فصلنامه با مجوّز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ثبت: 8090 / 90 منتشر می شود

صاحب امتیاز: مؤسسّة فرهنگی خردسرای فردوسی
مدیر مسئول و سردبیر: محمدجعفر یاحقی
مدیر علمی: دکتر حمید طبسی
دبیر ویژه این شماره:
دکتر جواد رسولی

تحریریه:
دکتر کیمیا تاج نیا، دکتر محمود حسن آبادی،
دکتر حمید طبسی، دکتر علیرضا قیامتی،
رجبعلی لباف خانیکی، جواد محقّق نیشابوری،
دکتر محمّدجعفر یاحقّی
ویراستارا: لیلا بخت آور
تنظیم و صفحه آرا: مرضیه دلیری اصل
طراح جلد: فرید یاحقی
تلفن و دورنگار: 35019274- 051
صفحة خانگی: www.fch-ngo.com


✳️ سرمقاله: از خدا می‎طلبم صحبت روشن‎رایی/ دکتر محمّدجعفر یاحقی

#فهرست_مقالات:

✳️ خردمند و روشن دل و پاک تن!/ دکتر محمود مدبری

✳️ کارنامة روشن، نگاهی به زندگی آموزشی و پژوهشی پروفسور روشن رحمانی/ دکتر جواد رسولی

✳️ روابط بین‌المللی فلکلورشناسان تاجیک در دورة استقلال تاجیکستان / پروفسور روشن رحمانی

✳️ از مردم گیاه تا شاهنامه با روشن رحمانی/ دکتر جواد رسولی

✳️ اشاره ای به آوایِ درد شاعران بومی سُرا / دکتر محمّدرضا راشدمحصّل

✳️ بررسي اهمّيت و فواید فولکلور(فرهنگ عامّه)/ دکتر عاطی عبیات؛ دکتر جعفر عموری؛ صادق هاشمی امجد

✳️ بررسی باور عامیانة پیوند زشتی با ویرانگری در ادب حماسی بر اساس کهن‌الگوی یونگ/ دکتر سعید امامی؛ دکتر قاسم صحرایی

✳️ بررسی کهن الگوی پیر فرزانه در منظومة «کوراوغلی» بر اساس روان‌شناسی تحلیل یونگ/ دکتر عاتکه رسمی

✳️ سه پرندة شوم (جغد، زاغ و کرکس) در ربع مسکون، در باور عامّه/ دکتر علی نجفی؛ دکتر آسیه ذبیح نیا عمران

✳️ مقایسة منقبة‌الجواهر با مناقب‌العارفین/ دکتر محمّد جعفری (قنواتی)

✳️ چشمِ شور یا چشمِ سور؟(جُستاري دربارة پيشينه و ريشة لغت يك باور عاميانه)/ دکتر علی اصغر فیروزنیا

✳️ زمین شوره، سنبل بر نیارد(پی‌جویی مضمونی مشترک در اَدب پارسی)/ حسین مسرّت

✳️ عمو نوروز و حاجی فیروز/ دکتر کیوان پهلوان

✳️ بررسی ویژگی‌های جهان زیرین و سفر به آن در چهار افسانۀ یزدی/ زهرا دهقان دهنوی

✳️ روشن رحمانی، پیوندگر فولکلورهای حوزة ایران فرهنگی/ دکتر علی اشرف مجتهد شبستری

✳️ روشن رحمانی در خیابان بهار/ حسین آتش پرور

✳️ مروارید مردم شناسی تاجیکی/ مهدی جامی

✳️ چراغ روشن/ بهمن حمیدی

✳️ روشن رحمانی راهنمایی دانا، دوستی یکدل و استادی پُرمایه/ دکتر عباس قنبری عُدیوی

✳️ ناروشنی/ دکتر مجید اسدی

✳️ جویندة باغیرت/ دکتر مصطفی باباخانی

✳️ قصّه ها بازتاب تفکّر جامعه‌اند (مصاحبه با پروفسور روشن رحمانی و پروفسور اولریش مارزولف)/ مهناز مقدسی

✳️ عکس ها

(پذیرش سفارش و ارسال برای شهرستانها ): 05135019274
در صورت تمایل عضو كانال #خردسرای_فردوسی شوید و دیگر دوستان هم به این کانال فرهنگی دعوت کنید.

@kheradsarayeferdowsi
Forwarded From اتچ بات
فصلنامه پاژ نشریه علمی مؤسسه فرهنگی خردسرای فردوسی منتشر شد

#فصلنامه_پاژ
دورة جدید ـ سال هفتم ـ شمارة سوم ـ پاییز 1397 ، شمارة پیاپی 31

این فصلنامه با مجوّز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ثبت: 8090 / 90 منتشر می شود


صاحب امتیاز: مؤسسّة فرهنگی خردسرای فردوسی

مدیر مسئول و سردبیر: محمدجعفر یاحقی

مدیر علمی: دکتر حمید طبسی
تحریریه:
دکتر کیمیا تاج نیا، دکتر محمود حسن آبادی،
دکتر حمید طبسی، دکتر علیرضا قیامتی،
رجبعلی لباف خانیکی، جواد محقّق نیشابوری،
دکتر محمّدجعفر یاحقّی

ویراستارا: لیلا بخت آور
تنظیم و صفحه آرا: مرضیه دلیری اصل
طراح جلد: فرید یاحقی

تلفن و دورنگار: 35019274- 051

صفحة خانگی: www.fch-ngo.com


✳️ سرمقاله: پادشاه فصلها پاییز / دکتر محمّدجعفر یاحقی

فهرست مقالات:

✳️تأثیر شاهنامه بر افسانه های جهانی / دکتر محمّد جعفری قنواتی

✳️ «فلسفه دانِ بسیارگویْ» در سخنِ فردوسی کیست؟ / دکتر حمیدرضا اردستانی رستمی

✳️«پشت پا» یا «پُست پا»؟ نقدی بر مقالة «ویرایش صورت‌نگاشت یک واژه از شاهنامه (در داستان کاوۀ آهنگر)» / علی نورصبحی

✳️ چند نکته دربارۀ رزم‌نامۀ کنیزک و نکته‌ای دربارة زبان گورانی/ کامران ارژنگی

✳️ حافظ مردم / دکتر محمّدجعفر یاحقی

✳️ گسستِ زبانی و بیگانگی فرهنگی / علی بابک

✳️ ایماژهای زندگی در «صدای پای آب» / جواد محقّق نیشابوری

✳️ صورت درست یک بیت از ظهیرالدّین فاریابی / همایون شکری

✳️ سیر جغرافیای تاریخی بوزجان / فاطمه فخری ـ دکترسیّدعلی کرامتی مقدم

✳️ لاری (آب‌انبار ترکمن صحرا) / علیرضا حصارنوی

✳️ چهرۀ شاه آرمانی در بخش تاریخی شاهنامه / مظفر محمّدی

✳️ سیمای فردوسی و شاهنامه در تاریخ‌های رسمی و متون آموزشی معارف افغانستان /کاوه جبران

✳️ شهنشاه نامه / تحریریة پاژ

✳️ نگاهی به کتاب انجیلِ هم پیوند (تحریری کهن از انجیل همراه با تفسیر) / تحریریة پاژ

شعر و داستان:
با آثاری از:
توکل هروی / حامد صافی
فضل‌الله زرکوب / کیمیا تاج نیا
علی گردویی/ حورا حق‌شنو
دکتر نوش افرین احتشامی
داود دل فراز/ جواد بنی اسدی
اکرم اکبر فخر‌آبادی

و بخشهای:
جام جهان بین (جان جهان شاهنامه، جان مایه یلدا، جلوه های جام)
(گزارش چهل و سومین همایش میان فصلی مؤسسه) / حامد مهراد


(پذیرش سفارش و ارسال برای شهرستانها ): 05135019274
در صورت تمایل عضو كانال #خردسرای_فردوسی شوید و دیگر دوستان هم به این کانال فرهنگی دعوت کنید.
???
@kheradsarayeferdowsi
Forwarded From خردسرای فردوسی
#معرفی_نسخ_قدیمی

#شاهنامه_کارکیا

شاهنامه‌ی کارکیا (نگاشته در #لاهیجان به سال 899ق) #متعلق به #سده_نهم_هجری است و از این نظر مهم است که تاریخ نگارگری در گیلان را به سده نهم هجری یعنی در حدود ۵۰۰ سال پیش می‌رساند. این شاهنامه از #پرتصویرترین_شاهنامه‌های موجود است و در حدود ۳۰۰ تصویر را در خود جایی داده است.

?نسخه شاهنامه کارکيا، در لاهيجان و در #دربار_کارکيا_ميرزا_علي و به احتمال زياد با حضور هنرمندان مختلف از ساير نقاط ايران تأليف شده است. با بررسي نگاره‌ها و طريقه نسخه‌نگاري شاهنامه کارکيا، شناخت بيشتر وضعيت نگارگري ايران در زمان مربوطه و به روايتي در اواخر دوران ترکمانان، حاصل مي‌شود. تصاویر و نگارگری این شاهنامه، تلفیقی از مکاتب هرات، شیراز و ترکمانان است. هنرمندان مختلف از مکاتب گوناگون باهم جمع شدند و یک اثر تلفیقی به وجود آوردند.

این کتاب در دو نسخه موجود است. یک نسخه آن در دانشگاه استانبول و نسخه دیگر در موزه توپکاپی ترکیه نگهداری می‌شود. حدود ۴۰ تصویر از نگاره های این کتاب جدا شده و در موزه‌های مختلف اروپا و امریکا پخش و نگهداری شده است.
در این کتاب پیشینه ای از مکتب نگارگری در گیلان در سده نهم هجری و اینکه شاهامه کارکیا از چه مکتب هایی تاثیر گرفته ارائه داده شده است. همچنین گمانه ها بر این است که در گیلان تجربه ای از نقاشی و نگارگری در گیلان نداریم، جز در دوره باستان که البته در آن دوره هم نقاشی به‌صورت تصویری است. در دوره بعد از اسلام اولین تجربه تصویری در هنرگیلان به نگارگری در دربار کارکیا باز می گردد و بعد ها این تجربه بر نقاشی های زیارتگاهی تاثیر می گذارد که از دل آن یک پدیده سنتی جدید به وجود می آید.

با کشف این کتاب مدخل جدیدی در هنر نقاشی گیلان باز شده است. تا پیش از این، تاریخ نگارگری نقاشی گیلان، به دوره نقاشی های زیارتگاهی می دانستند؛ اما با پیدا شدن و کشف شاهنامه کارکیا، این تاریخ به عقب برمی گردد به این معنا که یک پیشینه نقاشی در گیلان وجود داشته است.
مدخلی بر شاهنامه کارکیا ( نگاشته در لاهیجان به تاریخ 895ق) پژوهش علی عباسی رودپشتی در 216 صفحه از سوی نشر بلور در سال 1395 و در رشت منتشر شده است.

#اول_شاهنامه 899ه .ق که به "سلطانعلی میرزا کارکیا"، حاکم لاهیجان اهدا شده بود و چون اسماعیل در دوران قبل از حکومت، در پناه آل کیا و در لاهیجان به سر می برد، این نسخه را از نزدیک مشاهده کرده بود.
#شاهنامه 899، بالغ بر #سیصد_نگاره دارد و با سبک ترکمان کار شده است. پیکره های این شاهنامه دارای سرهای بزرگ هستند و به همین جهت در تاریخ هنر نگارگری، این شاهنامه به "#شاهنامه_سربزرگ" مشهور گشته است.

شاهنامه 899 ه.ق، در دو جلد تهیه و طبع شده که امروزه، #جلد_اول آن در موزه ترکی و اسلامی استانبول (شماره MS1978) نگهداری می شود و دارای 202 نگاره است.
#جلد_دوم نیز در کتابخانه استانبول (یلدیز 7954 / 310) قرار دارد و 109 نگاره را در برگرفته است.
دقت و ظرافت در ترکیب بندی و استفاده هنرمندانه از رنگ در نگاره های شاهنامه سربزرگ، تاثیری همیشگی در ذهن شاه اسماعیل بر جا گذاشت بطوریکه در نگاره های مصور تهیه شده در عهد وی، می توان تاثیرات آن را پی گرفت.


در صورت تمایل عضو كانال #خردسرای_فردوسی شوید و دیگر دوستان هم به این کانال فرهنگی دعوت کنید.
@kheradsarayeferdowsi