‍ (http://modir-robot.ir/axnegar/hpiS3YnY9WO3BF/6589466.jpg
با #علامه_امینی رفتیم پیش یکی از مراجع نجف. علامه تازه جلد اول #الغدیر را چاپ کرده بود و برای چاپ جلد دوم ، مشکل مالی داشت.
من که با آن مرجع انسی داشتم ، از موفقیت جلد اول گفتم. لبخند به لب مرجع که نشست ، برای چاپ جلد دوم تقاضای کمک مالی کردم.
چهره ایشان در هم رفت و فرمود : من برای کتاب شعر پولی ندارم!
نه فقط علامه ، من هم ناراحت شدم.
بعدا آن مرجع به من فرمود : کار بزرگ الغدیر اگر بخواهد #تاثیرگزار باشد ، نباید هیچ گونه وابستگی داشته باشد. کار #امیرالمومنین هم محتاج این و آن نیست.
آرام شدم.
علامه ، نه فقط برای تالیف الغدیر که حتی برای نشر آن هم #مجاهدت کرد.
و الغدیر ماندگار شد. و علامه جاودان!
.
با شنیدن آن چند سوال فکرم را درگیر کرده است:
- علامه امینی مگر چه کار خارق العاده ای کرده که این گونه مایه غبطه همه است؟
- مجاهدت های بی نظیر علامه ، برای چیست؟ چرا علامه تن به سختی های معمولا غیر قابل تحمل می داد؟
- آیا امروز می توان امیدوار به ظهور علامه دیگری بود؟
- به راستی اگر آن مرجع پول را می داد ولی از همه مخفی می کردند ، چه می شد؟
این سوالات و نظیر آن زمانی جواب می گیرد که ما #تاریخ با شکوه حوزه های علمیه را با دقت بخوانیم.
آنچه چشم نواز است ، #عدم_وابستگی حوزه هاست.
عدم وابستگی که باعث می‌شد در برابر هر کس و هر جایی #حریت داشته باشند.
تغییر رویه و‌منش شاهان #صفوی در آثر برخورد با علمای بزرگ محصول همین #استقلال است.
من گمان می کنم ، شاید علامه پول را می گرفت و کتاب را هم چاپ می کرد ، چه ضمانتی بود که نشود یکی مثل خیلی ها و خیلی موسسات در زمان ما! آنها که عادت کرده اند پول که باشد کار کنند و پول که نبود راحت از زیر #وظیفه فرار کنند.
تازه بعد از مدتی ، می بینی نتیجه کار بسیار کمتر از پولی است که هزینه شده است.
بله ! وابستگی به مرجعیت هیچ ایرادی ندارد و پول آن روز آن مرجع هم شاید دغدغه مالی آن روز علامه را برطرف می کرد اما ممکن بود دغدغه مندی علامه را هم برای همیشه بمیراند!
این #خطر را می بینیم و لمس می کنیم.
حرف آن مرجع هشداری است برای ما که دغدغه
#دین داریم ، دغدغه #فرهنگ_دینی.
پول #دولت ها ، وابستگی می آورد و دغدغه را می برد. معامله زیان باری است.
کاش #حوزه ها و نهادهای مرتبط با دین و فرهنگ دینی ، حواسشان به این #خسارت_محض باشد.
ما در برابر یک نفر مسئولیم و آن #امام_عصر ارواحنا فداه است. صاحب کار خود اوست ، بانی کار خود ایشان است. با خودش معامله کنیم که معامله پر سودی است.
به راستی علامه امینی از عدم وابستگی اش چه بدی دید؟
یا نه ، ما از این همه تعلق چه خیری دیده ایم؟
.
پ.ن۱: الحمدلله از سال هشتاد و نه در موسسه ای مشغول هستم که علی رغم فشار شدید مالی ، تاکنون حتی یک ریال #بودجه از دولت یا سایر نهادها نگرفته است.
و با کار کردن در همان مجموعه ، از #شهریه #طلبگی صرف نظر کردم.
پ.ن۲: تا حالا تنها وابستگی م به حوزه ، #معافیت_تحصیلی بود که الحمدلله با گذراندن #خدمت_سربازی از آن هم چشم پوشیدم. برای حفظ دغدغه ها ، گاهی لازم است، دست شستن از همه چیز!
پ.ن۳: این نوشته کوتاه هرگز در مقام مذمت کلیت #حوزه_علمیه یا نهادهای دینی نبود که الحمدلله با وجود همه انتقادات ، مسیر خود را پیش می برد. همچنین #طلبه های عزیزی که با همه وجود به سربازی امام زمان علیه السلام مشغولند.
Forwarded From دفتر آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
🔰به خانه های خود بروید

✨عندما احست نملة بالخطر على اهل قريتها قالت: «ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ»(1)! الا نستطيع أن ناخد العبرة من قصص القرآن الكريم ومن سنة

وقتی مورچه احساس #خطر برای مردم خود کرد، گفت: "به خانه های خود بروید!" 

📌آیا نمی توانیم از داستان های قرآن شریف و سنت پیامبر ما صلی الله علیه و آله درس بگیریم؟ 
#کرونا

📚(1) سوره النمل, آیه 18

دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی

@duzduzani_ir
Forwarded From آتانیوز-ATAnews
💢#درسی_که_از_فاجعه_کربلا_باید_اموخت

کربلا جنگی بود که در دهم محرم ۶۱ هجری قمری (برابر ۱۳ اکتبر ۶۸۰ میلادی) اتفاق افتاد. روز نبرد به عاشورا نیز معروف است. این نبرد میان سپاه کم تعداد حسین بن علی (نوه دختری پیامبر اسلام) و سپاه اعزامی از سوی یزید (دومین پادشاه دودمان اموی) در نزدیکی محلی به نام کربلا درگرفت. دلیل یزید بن معاویه برای جنگ، بیعت نکردن حسین بن علی با او بود. حسین بن علی نیز حکومت و زمامداری یزید بن معاویه را غیرشرعی و غیرقانونی می‌دانست که بر خلاف پیمان صلح حسن مجتبی و معاویة بن ابی‌سفیان به شکلی مورثی به یزید اول رسیده بود.

نمی‌توان سوگواریهای ظاهری برای حسین بن علی را درک کرد مگر آنکه این عزاداری‌ها #قهرمانانی را #تربیت کند که در برابر #حاکمان_ستمگر_می‌ایستند و از #حق_مظلوم_دفاع_میکنند ، چرا که تنها این است #معنای_حسین و فلسفه قیام حسین (ع). و معنای حقیقی سوگواری کردن برای او ... اگر که غیر از این باشد دیگر این عزاداریها معنایی نخواهد داشت.

اگر چنین نباشد انان که فقط از #فلسفه_کربلا و قیام تاریخی حسین بن علی تنها #کوبیدن بر #طبل_دوهل و سر سینه ، یا #تشنه_ماندن و بی ابی را اموخته اند هرگز حسینی نبوده اند و راه و مرام حسین بن علی را نشناخته اند.

حسین بن علی از دو انتخاب پیش روی خود بیعت با ظالم و یا شهادت، #شهادت را برگزید و سر خم نکرد بر #ظلم_خلیفه_زمانش. اما ما جمعیت 40 میلیونی ترکان در جغرافیای ایران با وجود این همه بی عدالتی ، ظلم و ستم ملی ، اعم از زبانی ، فرهنگی ، اقتصادی و محیط زیستی و خشک شدن #دریاچه_اورمیه و ایجاد شدن صحرا و #کربلایی_دیگر در قلب اذربایجان قدرت دید خود را بر این عینیات و واقعیات از دست داده ایم و یا اینکه بخاطر فرار از هزینه دادن در راه حق و نداشتن شهامت و #جسارت_حسینی چشم بر #مظلومیت خود و #ظلم_یزیدان زمانه بسته و یزیدان 1400 سال پیش را لعن و نفرین میکنیم چرا که ان یزیدان مرده اند و ایستادن در برابر مردگان اسان است.! اما ایستادن در برار بی عدالتی و ظلم ظالمین و یزیدان زمان حال #خطر دارد #هزینه دارد! جسارت ، ایمان و وجدان عدالت خواه می طلبد. و خیلیها این راه حق طلبی را ترک کرده و راه گریه و زاری مدح و نوحه را بدون عمل به فلسفه و پیام عاشورا که ازادمردانه زیستن و ازاده بودن است را برگزیده اند.

کسی که واقعا حسینی است و راه حسین را شناخته بر ظلم یزیدان زمانش می شورد و طلب حقوقش را می کند و پیش مظلوم می ایستد بر علیه دستگاه ظالمین. وگرنه حسین از هیچ کسی فقط گریستن و زاری کردن #بدون_عمل نمی خواهد. پیام حسین تعزیه ، گریه و زاری ، مدح ، مداحی ، و قمه زنی و ریختن خونمان در راه کسب ثواب بیشتر نبود.! پیام حسین بیعت نکردن و تسلیم نشدن در برابر ظلم خلیفه زمانه اش بود. چرا که ان حاکمیت را ظالم و غیر مشروع می دانست. او بر بی عدالتی ها شورید تا ما هم بر بی عدالتی ها بشوریم و تابع ، مطیع ، و تسلیم ظلم نباشیم. او تمام خاندانش و اهل بیتش را نثار این ارمان و راهش کرد با اینکه می توانست با بیعت کردن با ظالم ، هم جان خویش را بستاند هم صاحب مقام و منزلتی دنیوی شود. اما حسین بن علی جاه مقام ، و منزلت این دنیا را بر ازاده زیستن ابدی ترجیح ندادند. ایشان تن به زندگی که همراه با ذلت و خفت باشد ، نداند.

پس چرا ما ترکان تن بر این همه #بی_عدالتی ، تبعیض ها ، ظلم و فساد حاکمان و ظالمان زمانه خود داده ایم؟؟؟؟!!! ایا می ترسیم. یا هنوز فلسفه کربلا را نشناخته ایم و حسینی نشده ایم؟؟

بله نشناخته ایم چونکه از کودکی کربلا را فقط با گریستن ، اه ناله کردن و بی اب ماندن برایمان شناسانده اند. هر شخصیتی فارغ از هر ملیتی که دارد اگر که بر علیه ظالم در کنار مظلوم باشد و برای این هدف مقدس بجنگد بایستی الگوی مبارزاتی ما باشد. خواه این شخص ترک باشد ، و یا غیر ترک و عرب باشد ، رنگین پوست ، سفید پوست ، و یا سیاهپوست باشد هیچ فرقی نمی کند. چونکه مهم برای ما ارمان و اهداف انسانها است ، نه نژاد ، ملیت ، و جغرافیای ان مبارزان.

لطفا فریب چنین تبلیغات پان ایرانیستی ضد عرب ، ضد اسلام و ضد ترک باستانگرایان شئوونیست را نخوریم. چونکه اینان فلسفه کربلا و حسین را با منطق عرب بودنش و دعوای طایفگی بین حسین و یزید رد می کنند تا بر کوروش گراییشان صدمه ای وارد نشود.
برای ما مهم راه و هدف حسین است نه عرب بون یا نبودنش. راه حسین راه پیکار با ظلم است. و این راه راه ما نیز می باشد. پس رهرو راه تمامی ازادگان جهان باشیم. انانکه بر ظلم و بی عدالتی ساکت نبوده و نظاره گر ننشته اند و تا برقراری عدالت و برچیدن بساط ظلم ظالمان ، مبارزه کرده اند حتی به بهای از دست دادن جانشان.

#من_هم_یک_حسینی_هستم چرا که راه حسین راه من نیز می باشد.!

✍#سعید_مینایی (۹۸/۶/۱۷ نهم محرم.)

@ATAnews