Forwarded From
نامه‌ای در باب تساهل
اثر جان لاک

بحث «مدارای مذهبی» و «تساهل» در امر مذهب بحث پیچیده و درازدامنی است. این‌که باید با باورمندان مذهبی تا کجا #مدارا کرد پرسش جانداری است. فرض کنید باورهای مذهبی فردی به او مجوز #ناقص‌سازی_جنسی_زنان را می‌دهد. فرض کنید در باور مذهبی ِ فردی #کشتار #ملحدان و #ناباورمندان به خدا و یا دینی خاص عملی #مقدس شمرده شود آیا باید او بتواند بدون مانع چنین کند؟ از طرفی آیا می‌توان فردی را به صرف باورهای دینی‌ ِ خاصی که آزاری برای دیگری ندارد از #حقوق_انسانی خود محروم کرد؟

شما به وضعیت بهائیان در ایران توجه کنید. #بهائیان تنها به دلیل این‌که پیرو دین خاصی هستند از شرکت در #دانشگاه #محروم هستند و حتا سال‌های اولیه انقلاب جانشان نیز در خطر بود و بیش از ۲۰۰ نفر از آنان به صرف باور به دین #بهائیت #اعدام شدند. چگونه می‌توان این‌گونه #تعصبات_دینی را از بین برد تا انسان‌ها بتوانند ورای باورهای دینی‌شان از حقوق انسانی خود بهره‌مند بشوند.

«نامه‌ای در باره تساهل مذهبی» اثر جان لاک، در دفاع از مدارای مذهبی از مدتها پیش یکی از متن های کلاسیک در ادبیات دموکراسی شمارده شده است.

تاثیر فکر جان لاک (۱۶۳۲-۱۷۰۴ میلادی) بر اندیشه بنیان‌گذاران ایالات متحده به خوبی بحث و مستند شده است، اما لاک را می‌توان در مقام فیلسوفی دید که پدر فکری سرزمین‌هایی فراتر از آمریکا هم هست. تقریبا همه ویژگی‌های #دموکراسی #لیبرال مدرن در نوشته‌های جان لاک ترسیم شده است: دکترین مدارای مذهبی، دفاع از اختیار فرد در زندگی خویشتن، نظریه سرکشی در مقابل قدرت‌های #ناعادلانه، و #حق_مطلق برای داشتن مالکیت نامحدود.

این نامه در اصل به لاتین و در ۱۶۸۵ نوشته شد وقتی که جان لاک به حال تبعید در هلند به سر می برد و در ۱۶۸۹ زمانی منتشر شد که رژیم تازه ویلیام اورنج (William of Orange) که پروتستان بود در بریتانیا استقرار یافت. قانون مدارا که در همان سال ۱۶۸۹ تصویب شد #آزادی مذهبی را صرفا برای کسانی از پروتستان ها مجاز می‌دانست که تثلیث مقدس را تایید می‌کردند و آماده ادای سوگند برای تبعیت از سلطنت بودند. دیگر ناراضیان – و طبعا کاتولیک‌ها – حق #آزادی_مذهبی نداشتند و تا ۱۵۰ سال بعد هم این وضعیت ادامه یافت.

نامه #جان_لاک در قاره آمریکا زمانی پشتیبانی عینی پیدا کرد که #الهامبخش پیشگامان شورشی برای جدا کردن دولت از کلیسا شد. در بریتانیا، آزادی کامل مذهبی تا دو قرن امکان ظهور نیافت.


👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
کتاب ارزشمند دایره المعارف دموکراسی
زیر نظر سیمور مارتین لیپست
ترجمۀ فارسی به سرپرستی کامران فانی و نورالله مرادی
در ۳جلد

#دائره‌المعارف
#دموکراسی

⬇️⬇️
کتاب ارزشمند دمکراسی
نوشته : آنتونی آربلاستر
ترجمه : حسن مرتضوی

#دموکراسی

⬇️⬇️
کتاب ارزشمند حال و روز دموکراسی
جورجو آگامبن، آلن بدیو، دنیل بن سعید ودیگران
ترجمه : مجتبی گل محمدی
نسخه کم حجم

#دموکراسی
⬇️⬇️
دایره المعارف دموکراسی
زیر نظر سیمور مارتین لیپست
ترجمۀ فارسی به سرپرستی کامران فانی و نورالله نژادی

در 3 جلد

#دائره_المعارف
#دموکراسی

⬇️⬇️
Forwarded From جامعه‌شناسی
اختیارات قانونی (آیت الله) خمینی با قدرت شاه قابل قیاس نبود. انقلاب 1285 یک نظام پادشاهی #مشروطه ایجاد کرد، در حالی که انقلاب 1357 قدرتی به اندازه پیشوایی مذهبی برای رهبری در نظر گرفت. چنانچه یکی از شاگردان اصلی (آیت الله) خمینی (ح منتظری 16 مهر58) گفت اگر قرار باشد میان دموکراسی و ولایت فقیه یکی را انتخاب کند، در انتخاب دومی هیچ تردیدی نخواهد کرد زیرا ولایت فقیه در واقع صدای خداوند است.
@IranSociology
خود (آیت الله) خمینی بر این باور بود که قانون اساسی ابدا با #دموکراسی تناقض ندارد. زیرا " #ملت، روحانیون را دوست دارد. به روحانیون اعتقاد دارد. می خواهد رهبری اش به دست روحانیون باشد. پس درست است که مرجع نظارت داشته باشد بر اعمال نخست وزیر یا ریاست جمهوری. برای اینکه جلوگیری شود از اشتباهات یا برخلاف قانون که قرآن است عملی انجام نشود(1)". چند سال بعد (آیت الله) خمینی به این نکته اشاره کرد که دولت اسلامی در مقام امانتی الهی است که خداوند به پیامبر سپرده است_ می تواند بر اساس مصلحت، برخی از قوانین را معلق کند. مصلحت، نگره ای است مربوط به اهل سنت که در گذشته شیعه آن را رد کرده بود.

پ.ن1: ر،خمینی، « #دولت قدرت حاکمه ای است که از طریق خداوند به پیامبر تفویض شده است» کیهان هوایی، 30 دی 1367

منبع: #تاریخ #ایران #مدرن ، نوشته #یرواند_آبراهامیان ، ترجمه ابراهیم فتاحی، #نشر_نی ص 292-293

✅به کانال جامعه شناسی بپیوندید
@IranSociology
کتاب حاکمیت، دموکراسی و سیاست جهانی
در دوران جهانی شدن

نوشته : کلاوس مولر
ترجمه : لطفعلی
#دموکراسی
#سیاست
#تاریخ
↖️↖️