#مصاحبه
برگزیده دوسالانه کتاب عاشورا عنوان کرد:
تعزیه موسیقی را از حصار تحریم مذهبی بیرون آورد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، اخیرا در اختتامیه «دوسالانه کتاب عاشورا»، یکی از تولیدات حوزه هنری همدان با عنوان «مجلسنامهی غم؛ تاریخ تعزیه در استان همدان» عنوان اثر برگزیده را در بخش ادبیات نمایشی از آن خود کرد. این کتاب جزو آثار موجود در مجموعه دانشنامه همدان نیز هست. به بهانه این موفقیت با اسماعیل مجللی نویسنده کتاب به گفتوگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان میگذرد.
اسماعیل مجللی که در تمام مدت مصاحبه بسیار با حرارت صحبت میکرد و به گرمی پاسخ سوالاتم را میداد، در آغاز خود را اینگونه معرفی کرد: اسماعیل مجللی هستم، متولد 1358 و فارغالتحصیل کارشناسی ارشد رشته ادبیات و کارشناسی ادبیات نمایشی. از 5، 6 سالگی تا الان در حوزه تعزیهخوانی مشغول فعالیت هستم، زیرا در خانوادهای به دنیا آمدم که در این عرصه فعال بودند و البته همچنان فعال هستند. در کنار فعالیت تعزیهخوانی به پژوهش در ادبیات هم علاقمند بودم به همین دلیل رشته تحصیلی خود را تئاتر انتخاب کردم و ادبیات نمایشی خواندم. بیش از 20 مقاله در این مورد نوشتم که در فصلنامهها و نشریات معتبر کشور چاپ شدند. در کارگاهها و نشستهای تخصصی آموزشی هم در کشور برگزار کردم. چندین بار در استانهای مختلف سوگوارههای تعزیه را داوری کردم و درنهایت کتابی با عنوان «شبیهنامه» را چاپ کردم. «شبیه نامه» دربرگیرنده صفر تا صدِ تعزیهخوانی در کشور است. درواقع هر اطلاعاتی را که در زمینه هنر تعزیه داشتم، بررسی کرده بودم یا شنیده بودم، در این کتاب آوردم. در 1200 صفحهی این کتاب، تعزیهخوانی در 31 استان را بررسی کردم در حالیکه در برخی استانها حتی یک خط نوشته هم درباره تعزیه وجود نداشت!
مجللی ادامه داد: کتاب دومم که در این جشنواره در بخش ادبیات نمایشی برگزیده شد، با حمایت حوزه هنری همدان به نحوه اجرای تعزیه در همدان میپردازد. تعزیهخوانی در همدان را از زمان قاجار که این هنر شکل گرفته بود، بررسی کردم تا زمان چاپ کتاب. با توجه به اینکه بخشی از همدان تُرکنشین است و برخی از شهرستانها هم تُرکزبان و به همین زبان هم تعزیه را اجرا میکنند، در این کتاب تعزیهی ترکی را هم بررسی و حتی شاعران این نسخهها را هم شناسایی کردیم. درصورتیکه در سطح کشور تقریبا یک دست است اما نسخههایی که در همدان اجرا میشود، مربوط به شاعرانی است که شناسایی کردیم و در این کتاب به زندگینامه آنان پرداختیم.
نویسنده «شبیه نامه» افزود: در این کتاب به تعزیه سیار یا به قول همدانیها تعزیه «گذر به گذر» هم پرداخته شده است. بهرغم اینکه «مجلسنامه غم» یک کتاب بومی تلقی میشود؛ مواردی در آن آورده شده است که آن را به سطح ملی ارتقا میدهد. مثلا بخش «نقش و جایگاه زنان در قرن 19 در شکلگیری تعزیه» نیز در این کتاب گنجانده شده است. یا در بخش دیگری به نقش یهودیان زمان قاجار که اسلام آوردند، در هنر تعزیه پرداخته شده است. سه مجلس تعزیه (اسلام آوردن ابوذر، عزاداری موسی و تعزیه عباس هندو) از نسخههای قدیمی و نایاب را که مربوط به نسخههای تکیه دولت بودند، در این کتاب لحاظ کردیم. در کنار این سه مجلس، دو مجلس شهادت امام حسین و امام رضا را هم به زبان ترکی در کتاب گنجاندم. از همان اول که تعزیه در همدان شکل گرفته بود، تعزیهخوانهایی از همدان به تهران رفته بودند و در تکیه دولت در دربار ناصرالدین شاه، تعزیه اجرا کرده بودند که آنها را نیز شناسایی کردیم و در کتاب آوردیم.
ادامه👇
https://www.ibna.ir/vdciurapvt1azy2.cbct.html
#دوسالانه_کتاب_عاشورا
@ashoorabook
برگزیده دوسالانه کتاب عاشورا عنوان کرد:
تعزیه موسیقی را از حصار تحریم مذهبی بیرون آورد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، اخیرا در اختتامیه «دوسالانه کتاب عاشورا»، یکی از تولیدات حوزه هنری همدان با عنوان «مجلسنامهی غم؛ تاریخ تعزیه در استان همدان» عنوان اثر برگزیده را در بخش ادبیات نمایشی از آن خود کرد. این کتاب جزو آثار موجود در مجموعه دانشنامه همدان نیز هست. به بهانه این موفقیت با اسماعیل مجللی نویسنده کتاب به گفتوگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان میگذرد.
اسماعیل مجللی که در تمام مدت مصاحبه بسیار با حرارت صحبت میکرد و به گرمی پاسخ سوالاتم را میداد، در آغاز خود را اینگونه معرفی کرد: اسماعیل مجللی هستم، متولد 1358 و فارغالتحصیل کارشناسی ارشد رشته ادبیات و کارشناسی ادبیات نمایشی. از 5، 6 سالگی تا الان در حوزه تعزیهخوانی مشغول فعالیت هستم، زیرا در خانوادهای به دنیا آمدم که در این عرصه فعال بودند و البته همچنان فعال هستند. در کنار فعالیت تعزیهخوانی به پژوهش در ادبیات هم علاقمند بودم به همین دلیل رشته تحصیلی خود را تئاتر انتخاب کردم و ادبیات نمایشی خواندم. بیش از 20 مقاله در این مورد نوشتم که در فصلنامهها و نشریات معتبر کشور چاپ شدند. در کارگاهها و نشستهای تخصصی آموزشی هم در کشور برگزار کردم. چندین بار در استانهای مختلف سوگوارههای تعزیه را داوری کردم و درنهایت کتابی با عنوان «شبیهنامه» را چاپ کردم. «شبیه نامه» دربرگیرنده صفر تا صدِ تعزیهخوانی در کشور است. درواقع هر اطلاعاتی را که در زمینه هنر تعزیه داشتم، بررسی کرده بودم یا شنیده بودم، در این کتاب آوردم. در 1200 صفحهی این کتاب، تعزیهخوانی در 31 استان را بررسی کردم در حالیکه در برخی استانها حتی یک خط نوشته هم درباره تعزیه وجود نداشت!
مجللی ادامه داد: کتاب دومم که در این جشنواره در بخش ادبیات نمایشی برگزیده شد، با حمایت حوزه هنری همدان به نحوه اجرای تعزیه در همدان میپردازد. تعزیهخوانی در همدان را از زمان قاجار که این هنر شکل گرفته بود، بررسی کردم تا زمان چاپ کتاب. با توجه به اینکه بخشی از همدان تُرکنشین است و برخی از شهرستانها هم تُرکزبان و به همین زبان هم تعزیه را اجرا میکنند، در این کتاب تعزیهی ترکی را هم بررسی و حتی شاعران این نسخهها را هم شناسایی کردیم. درصورتیکه در سطح کشور تقریبا یک دست است اما نسخههایی که در همدان اجرا میشود، مربوط به شاعرانی است که شناسایی کردیم و در این کتاب به زندگینامه آنان پرداختیم.
نویسنده «شبیه نامه» افزود: در این کتاب به تعزیه سیار یا به قول همدانیها تعزیه «گذر به گذر» هم پرداخته شده است. بهرغم اینکه «مجلسنامه غم» یک کتاب بومی تلقی میشود؛ مواردی در آن آورده شده است که آن را به سطح ملی ارتقا میدهد. مثلا بخش «نقش و جایگاه زنان در قرن 19 در شکلگیری تعزیه» نیز در این کتاب گنجانده شده است. یا در بخش دیگری به نقش یهودیان زمان قاجار که اسلام آوردند، در هنر تعزیه پرداخته شده است. سه مجلس تعزیه (اسلام آوردن ابوذر، عزاداری موسی و تعزیه عباس هندو) از نسخههای قدیمی و نایاب را که مربوط به نسخههای تکیه دولت بودند، در این کتاب لحاظ کردیم. در کنار این سه مجلس، دو مجلس شهادت امام حسین و امام رضا را هم به زبان ترکی در کتاب گنجاندم. از همان اول که تعزیه در همدان شکل گرفته بود، تعزیهخوانهایی از همدان به تهران رفته بودند و در تکیه دولت در دربار ناصرالدین شاه، تعزیه اجرا کرده بودند که آنها را نیز شناسایی کردیم و در کتاب آوردیم.
ادامه👇
https://www.ibna.ir/vdciurapvt1azy2.cbct.html
#دوسالانه_کتاب_عاشورا
@ashoorabook