🍃🍂🍁 ﷽ 🍁🍂🍃
📄
#معرفی_مقاله 📄
🌷 عنوان مقاله:
#تبار_خوانی_اعتباریات_علامه_طباطبائی_در_پرتو_نظریه_ی_اومولت🌷🌷 نویسندگان:
#دکتر_احمد_پاکتچی - دکتر حسین هوشنگی🌷
💐🍂💐💐🍂💐🍂💐🍂💐🍂💐
🔍 چکیده ی مقاله:
1️⃣ علامه طباطبایی و یاکوب اوکسکول، با ابتنا و اتکا بر واقعیات زیستی و تکوینی جانداران به نظریه پردازی در حوزه ی جهان ادراکی و انسان پرداخته اند .
2️⃣ نظریه ی اعتباریات علامه طباطبایی و نظریه ی اومولت اوکسکول واجد همسانی ها و قرابت هایی است که بستری را مهیا می کند تا بتوان پاره ای امکانات و قابلیت های تئوریک را در نظریه ی علامه بسط و گسترش داد.
3️⃣ ادراکات اعتباری ، تمهیدات ذهنی و ابزارهائی ادراکی است که تحت تأثیر نیاز های تکوینی و احساسات برآمده از آن ها جعل و ساخته می شود .
4️⃣ توجه به واقعیت زیستی و نیازهای جسمی و تکوینی، توجه به تأثیر ابعاد غیرمعرفتی بر دستگاه ذهن و معرفت و پیوند میان جنبه ی مادی و ادراکی و معنایی ، توجه به معیار کارایی و مفید بودن به جای معیار صدق و کذب ، تأکید بر وجوه سابجکتیو در اومولت و اعتباریات، ربط و پیوند با واقعیات ازطریق جسمانیت در اوکسکول و از جهت خاستگاه تکوینی و غایت خارجی در اعتباریات در علامه از وجوه همسانی موجود میان این دو نظریه است. اما وجوه اختلاف عمده را باید در باور به ادراکات اعتباری ثابت دانست که علامه آن را بر اساس احساسات و نیاز های نوعی و ثابت، توجیه و تبیین می کند ولی اوکسکول ساز و کار دوسویه ی تاثیرپذیری از خارج و بازتعریف مدام، جایی برای ثبات نمی گذارد. علاوه بر این در نظریه اوکسکول تفکیکی میان حقایق و اعتباریات، آن گونه که در نظریه ی علامه می توان یافت، به چشم نمی خورد.
5️⃣ با وجود اشتراک هایی که میان دو نظریه دیده می شود، تفاوت هایی که هم در مبانی و هم در اهداف بحث نزد دو اندیشمند وجود دارد، موجب تفاوت هایی در پرداخت بحث اعتباریات شده است.
6️⃣ از جمله رهیافت هایی که در نظریه اوکسکول دیده می شود و نزد علامه به وضوح به آن پرداخته نشده، جنبه ی زایایی، اعتباریات است.
7️⃣ در نظريه ی اوکسکول که اعتبار در يك رابطه، چرخه ای و تکرار شونده نگريسته مي شود، دو گونه سازوکار برای روند اعتبار طرح مي شود که هر دوی آن ها مي تواند به زايايي منجر شود، زايايي که به سبب ماهيت نظريه اوکسکول يك جنبه آن شناخت زايي و جنبه ديگر آن ساختن دنيای بيرون است.
8️⃣ نخستین سازوکار، رابطه ی میان واقعیت خارجی و امولت است که در قالب چرخه ی کاربردی تعریف می شود و ساز و کار دوم، رابطه ی میان خودِ امولت هاست که خود گام بعدی رابطه ی میان امولت و جهان خارج است.
⏪ لینک دسترسی به مقاله: yon.ir/wQVRs
🌷اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم 🌷
فایل کامل مقاله 👇👇👇
🌿
💠🌿🆔 @OstadPakatchi
🍃🌺🌿
💠🍃💠🌿💠🍃💠🍃💠