#ویتگنشتاین_و_نگریستن_از_وجه_ادبی - #دکتر_سروش_دباغ

#مقاله - #زیبایی_شناسی_هنر - #فلسفه_هنر
چکیده: در يكي از فقرات رساله منطقي- فلسفي ويتگنشتاين آمده است: «اخلاق و زيبايي شناسي يكي اند و عين هم»، بدون اين كه توضيحي در اين باب داده شود. در اين مقاله كوشيده شده است تا با تبيين مرزهاي انديشيدن و تفكيك ميان امور گفتني و امور نشان دادني و وام گرفتن مفهوم سوژه متافيزيكي در فضاي رساله منطقي- فلسفي، توضيح داده شود كه اخلاق و زيبايي شناسي يا به تعبير دقيق تر، تجربه ي اخلاقي و تجربه ي زيبايي شناختي در منظومه ي ويتگنشتاين متقدم، متضمن نگريستن به عالم از وجه ابدي اند. در انتها محدوديت هاي اين نگاه ويتگنشتايني مورد بحث قرار گرفته است.


@litera9
🎙فایلهای_صوتی
#شرح_منطق_الطیر
#عطار_نیشابوری
#دکتر_سروش_دباغ
#ادبی_عرفانی
#پنج_قسمت
منطق الطیر یا مقامات‌الطیور منظومه‌ای‌ است از عطار نیشابوری که به زبان فارسی و در قالب مثنوی در بحر رمل مسدس مقصور(محذوف) سروده شده‌است. کار سرودن این مثنوی در قرن ششم هجری قمری (۱۱۷۷ میلادی) پایان یافته‌است.ابیات این مثنوی را معمولا بین ۴۳۰۰ تا ۴۶۰۰ بیت دانسته‌اند، از مثنوی‌های تمثیلی عرفان اسلامی به شمار می‌آید.مراحل و منازل در راه پوییدن و جُستن عرفان یعنی شناختن رازهای هستی در منطق‌الطّیر عطار هفت منزل است.او این هفت منزل را هفت وادی یا هفت شهر عشق می‌نامد.هفت وادی به ترتیب چنین است: طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، و فقر که سرانجام به فنا می‌انجامد.

↕️↕️
#ویتگنشتاین_و_نگریستن_از_وجه_ادبی - #دکتر_سروش_دباغ

#مقاله - #زیبایی_شناسی_هنر - #فلسفه_هنر
چکیده: در يكي از فقرات رساله منطقي- فلسفي ويتگنشتاين آمده است: «اخلاق و زيبايي شناسي يكي اند و عين هم»، بدون اين كه توضيحي در اين باب داده شود. در اين مقاله كوشيده شده است تا با تبيين مرزهاي انديشيدن و تفكيك ميان امور گفتني و امور نشان دادني و وام گرفتن مفهوم سوژه متافيزيكي در فضاي رساله منطقي- فلسفي، توضيح داده شود كه اخلاق و زيبايي شناسي يا به تعبير دقيق تر، تجربه ي اخلاقي و تجربه ي زيبايي شناختي در منظومه ي ويتگنشتاين متقدم، متضمن نگريستن به عالم از وجه ابدي اند. در انتها محدوديت هاي اين نگاه ويتگنشتايني مورد بحث قرار گرفته است.
Forwarded From سرای کتاب
#ویتگنشتاین_و_نگریستن_از_وجه_ادبی - #دکتر_سروش_دباغ

#مقاله - #زیبایی_شناسی_هنر - #فلسفه_هنر
چکیده: در يكي از فقرات رساله منطقي- فلسفي ويتگنشتاين آمده است: «اخلاق و زيبايي شناسي يكي اند و عين هم»، بدون اين كه توضيحي در اين باب داده شود. در اين مقاله كوشيده شده است تا با تبيين مرزهاي انديشيدن و تفكيك ميان امور گفتني و امور نشان دادني و وام گرفتن مفهوم سوژه متافيزيكي در فضاي رساله منطقي- فلسفي، توضيح داده شود كه اخلاق و زيبايي شناسي يا به تعبير دقيق تر، تجربه ي اخلاقي و تجربه ي زيبايي شناختي در منظومه ي ويتگنشتاين متقدم، متضمن نگريستن به عالم از وجه ابدي اند. در انتها محدوديت هاي اين نگاه ويتگنشتايني مورد بحث قرار گرفته است.