Forwarded From دكتر هادى انصارى
#امامت ، هویت مذهب حقًه #تشیع???
بخش اول ?


امامت اساساً هویت مذهب حقه تشیع است. مهمترین تفاوت #شیعه و سایر فرق اسلامی، #امامت است. از نظر شیعه امامت، استمرار #نبوت و جانشینی پیامبر است. #پیامبر اسلام شارع و آورنده دین هستند و امامان ما حافظان #دین هستند و این حفاظت در استمرار نبوت اتفاق می افتد.

دیگران راجع به امامت بحث #خلافت و حکومت سیاسی دارند و از نظر آنها امام کسی است که حاکم امت باشد. بنابراین بحث ما حکومت نیست و امامت مترادف با حکومت نیست. حکومت شأنی از شئون امام است.

امام #حسین تا امام #عسکری شرایط با آنها همراه نبود که به حکومت برسند ولی امامت آنها به قوت خود باقی است.

برای اینکه در این مورد صحبت کنیم باید اول در مورد تشیع صحبت کنیم. مراد از تشیع چیست و این تشیع از چه زمانی پیدا شده است. دیگران هم که وقتی قلم می زنند و کتاب می نویسند مطالبی را بیان می کنند که با اصول تاریخی منافات دارد. مثلا شیعه را مولود #صفویه یا #آل بویه عنوان می کنند. کسی که این افتخار برایش حاصل شده که شیعه #علی ابن ابی طالب باشد باید بداند که تاریخچه پیدایش شیعه از چه زمانی بوده است.

بحث را از اینجا شروع می کنیم که در بحث های کلامی و تاریخی شیعه را به سه شکل معرفی کرده اند. یک شیعه #سیاسی داریم، یک تشیع #ولایی داریم و یکی هم تشیع #اعتقادی داریم. بروز و ظهور تشیع در صحنه اجتماع به سه شکل است.

الف - تشیع سیاسی به کسانی می گویند که به مبانی فکری شیعه اعتقادی ندارند و اصلاً از آن مطلع هم نیستند ولی در یک جهت گیری سیاسی دم از #رهبری اهل بیت می زنند. چون رویکرد آنها سیاسی است اسم آنها را تشیع سیاسی می گذاریم. اینها نه به عنوان اینکه امامان از طرف خدا منصوب اند و اصلاً نصب الهی را اعتقاد ندارند فقط رهبری این گروه را پذیرفته اند چون اینها دارند با بنیاد ظلم مبارزه می کنند.

از بین ائمه هم با کسانی میانه دارند که قائم به #سیف بوده اند. یعنی در وجود امیرالمومنین ع ، امام حسن مجتبی ع و سیدالشهدا ع . آنها در وجود امام #سجاد ع به عنوان پذیرش امام توقف می کنند. بعد از ایشان، #زید ابن علی فرزند امام #زین العابدین ع را به عنوان امام قبول می کنند و ۴ امامی اند و به آنها #زیدیه می گویند. مبنای تفکر آنها سیاسی است و از نظر اعتقادی و کلامی طرفدار #معتزله هستند و از نظر فقهی تابع فقه #ابوحنیفه اند. گرایش آنها به اهل بیت صرفاً پذیرش آنها به عنوان رهبری در مبارزه با ظلم است. والا نه اعتقاد و نه دین خود را از اهل بیت نگرفته اند.

زید ابن علی ، ادعایی برای امامت نداشتند و دیگران خود را به این شخصیت بزرگوار منسوب کردند. در بین تمام مبارزات سیاسی مبارزات جناب #زید مورد تایید ائمه ما هم بوده است


…………………………
@drhadiansarii
Forwarded From خبرآنلاين
🔸فیلم منتشرنشده سخنرانی رهبرانقلاب درباره روز عرفه

#رهبری
@KhabarOnline_IR
Forwarded From 🍁
👈 سوال یک پزشک از دفتر #رهبری در مورد واکسن کرونا :

1_ نظر کارشناسی ما این است که این واکسن ها عوارض دارد آیا از نظر شرعی مکلف به تزریق این واکسن هستیم ؟
پاسخ : خیر واکسن زدن واجب نیست .

2_ در صورتی که تزریق واکسن بصورت قانونی در آمد آیا ما با علم به اینکه واکسن مضر است باید آن را تزریق کنیم ؟
پاسخ : خیر حتی اگر تزریق واکسن تبدیل به قانون شود نظر فقهی ایشان این است چنانچه به مضر بودن واکسن واقف هستید شرعا نباید واکسن بزنید .

#نه_به_واکسیناسیون_اجباری
ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺭﻫﺒﺮي اﺯ ﻣﻨﻈﺮﺣﮑﻮﻣﺖ اﺳﻼﻣﯽ و ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ
#رهبری
Forwarded From خبرآنلاين
🔸فیلم منتشرنشده سخنرانی رهبرانقلاب درباره روز عرفه

#رهبری
@KhabarOnline_IR
Forwarded From یک مشکاتی
https://t.me/joinchat/AAAAAD_rvJDM5LaScuJ7mQ

درباره‌ی کتاب الموسوعه القرآنیه الکبرى
المعجم فی فقه لغة القرآن و سِرّ بلاغته
با اشراف: استاد محمد واعظ‌ زاده خراسانی
در این کتاب هر واژه‌ی قرآنی در چهار #بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد:
اول: «النصوص اللغویة» که نظرات دانشمندان لغت آورده می‌شود.
دوم: «النصوص التفسیریة» که نظرات مفسران قرآن کریم درباره‌ی آن لغت گزارش می‌شود.
سوم: «الاصول اللغویة» که مباحث ادبی و بلاغت لغت می‌آید.
چهارم: «الاستعمال القرآنی» که کاربرد واژه در سوره‌های مختلف قرآن تحلیل می‌شود.

بخشی از یاداشت #رهبری انقلاب:
«این کتاب، کتاب بسیار خوبی است. در مراجعاتی که داشته‌ام، آن را از همه‌ی آنچه در این موضوع دیده‌ام بهتر یافتم. این فقط یک کتاب لغت نیست؛ یک موسوعه و دائرةالمعارف قرآنی است. بلکه در آن اقوال و آراء بسیار -آن هم به تفصیل- نقل شده و در آخر هر بحث هم، تحلیل‌هایی افزوده شده است. اسم معجم برای این کتاب، کوچک است.
این کتاب، کتاب با ارزش و مفیدی است که همانند آن را نداریم. حتی اهل سنت -مخصوصاً مصریها که کارهای زیادی در این زمینه دارند- مانند این را ندارند.»

نظر دکتر #مهدوی_راد درباره این کتاب:
مرحوم حضرت آیت‌الله علّامه شیخ محمد واعظ‌ زاده (رضوان‌الله‌علیه) هدفشان فراتر از تبیین لغت در حوزه‌ی استعمالی قرآن بوده و توجه داشتند که ابعاد بلاغت را هم بیان کنند ولی در عمل «المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته» همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند به یک تفسیر گسترده‌ی قرآنی تبدیل شده است. البته شاید برخی این وجه را از وجوه کاستی این کتاب بدانند و بگویند لغت یک چیز است و تفسیر چیزی دیگر، لکن سبک و سیاق کتاب این‌چنین است که بسیار روش‌مند و دقیق و نتیجتاً کارآمد است.

این کتاب تبدیل به یک کتاب تفسیری شده است و فراتر از کتاب لغت است؛ اگرچه آن بخش لغوی در قسمت آخر، خودش را می‌نمایاند. البته در لابه‌لای نقل‌ها گاهی به راز کاربردها توجه می‌شود.

ایشان در این کتاب ابتدا واژه را در کلام میراثِ لغوی پیگیری کرده‌اند و نه میراث تفسیری قرآنی؛ حتی اگر از کتاب تفسیری و قرآنی بهره می‌گیرند، از کتابی استفاده شده است که زاویه‌ی نگاهش ریشه‌یابی لغات است یا اینکه از بخشی از کتاب که فقط به لغت در این باره نگاه کرده است استفاده می‌کنند.

بعد از جمع‌بندی این مرحله که یک واژه‌شناسیِ دقیق است، کاربردهای این واژه در کتاب‌هایی که به واژه‌شناسی می‌پردازند همانند غریب‌القرآن‌ها، معجم‌ها و مفردات بررسی شده است. ایشان در این قسمت فقط نصوص -یعنی عین متن‌ها- را می‌آورند.

در مرحله‌ی سوم، آن واژه را در هر آیه‌ای که به‌کار رفته است و آن آیه را در تفسیرهای گوناگون -از تفسیر «مقاتل بن سلیمان» تا تفاسیر امروزی- مرور کرده‌اند.

وقتی کاربرد واژه در آیه‌های مختلف مشخص شد، آن مرحوم دو کار انجام می‌داد که شاهکار ایشان در این دو مرحله است که یکی «الاصول اللّغویة» و دیگری «الاستعمال القرآنی» است. یعنی در این بخش هم نشان می‌دادند ریشه‌ی اصلی و کاربرد اولیه‌ی عربی اصیل آن واژه چیست و هم اینکه به چه عنایتی معناهای دیگر در آن باب شده است. و نکته‌ی بعدی اینکه این واژه با توجه به این کاربرد اصیل، در حوزه‌ی کاربردی و استعمالی قرآن چه معنایی دارد و در فضای قرآنی چطور به‌کار برده می‌شود. آنچه در بخش دوم و سوم آمده است، گستره‌ی معنایی تفسیری و اصطلاحی قرآن است. پژوهشگر قرآنی در حین مطالعه‌ی این بخش‌ها به مواردی برخورد می‌کند که به راحتی و سهولت حتی با دستگاه‌های الکترونیکی هم به آن دست نمی‌یابد.
@yekmeshkati
Forwarded From دكتر هادى انصارى
نكوداشت آية الله آقا نجفى همدانى ??

دیروز هفتم #دی ماه ، #کنگره نکوداشت مرحوم آیة الله آقا #نجفی _همدانی ( داماد مرحوم آیة الله العظمی #نایینی) که افتخار دارم نوهٔ ایشان هستم ، در مرکز همایشهای دانشگاه علوم پزشکی #همدان برگزار گردید.
مرحوم آیة الله آقا نجفی همدانی ، #مفسر بزرگ قرآن ، بنام #انوار _درخشان ،
که از شخصیتی ویژه برخوردار بوده واز اساتیدی همچون آیات میرزای نایینی و#کمپانی و#میلانی ، وجز اینها برخوردار بوده وبا آیات #خویی و#طباطبایی ، صاحب المیزان وعلی محمد #بروجردی ، از درس مرحوم #قاضی ، خوشه چینی نموده وخود از خاصان دوران خویش بشمار می آمد ، با حضور نماینده مقام معظم #رهبری و#امام _جمعه همدان ، #وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی ووزیر علوم وارتباطات ، نمایندگان #بیوت _مراجع عظام #قم و#نجف _اشرف وجمع اساتید #حوزه و#دانشگاه وفرهیختگان واندیشمندان اسلامی وتمامی مسوولین استان همدان ، تشکیل گردید.
میهمان وسخنران ویژه این همایش ، علاوه بر اسانید حوزوی ودانشگاهی ، حضرت آیة الله رضا #استادی ووزیر فرهنگ وارشاد اسلامی بود که به نکته های بسیار دقیقی در مطالب خود ، نسبت به مرحوم آیة الله آقا نجفی همدانی اشاره کرده واین نکوداشت را سرآغازی برای تحقیق بیشتر در تفسیر وسایر تالیفات ایشان وبه ویژه ساده زیستی ودرون مردم بودن وبا مردم بودن بشمار آوردند. جاودانه بودن وحضور این شخصیت ، پس از گذشت دو دهه را علاوه بر جایگاه علمی ، نتیجه عوامل مهم
ساده زیستی وزندگی در درون جامعه وبا جامعه وهمدرد بودن با آنان ، عنوان نمودند.
در این مراسم ضمن گرامی داشت مقام والای این شخصیت علمی وتفسیر #انوار _درخشان ، از تمبر ملی مفسر #قرآن ، مرحوم آیة الله آقا نجفی همدانی که به تصویر این عالم #ربانی ، مزین گردیده بود ، رو نمایی شد.

___________
@drhadiansarii
Forwarded From بنیاد خیران و واقفان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
امام هادی علیه السلام:
سه چیز است که محبت آورد: قرض دادن، فروتنی و بخشش.

🏴شهادت ابن الرضای ثانی(ع) حضرت امام علی بن محمد الهادی علیه السلام تسلیت باد.🏴


حضرت امام هادی (سلام‌اللّه‌علیه) در مجموعه‌ی آثار و برکاتی که از ائمّه‌ی هدیٰ (علیهم‌السّلام) رسیده است، این خصوصیّت را دارد که در ضمن زیارت، مهم‌ترین فصول مربوط به مقامات ائمّه (علیهم‌السّلام) را با زیباترین تعبیرات بیان کرده‌اند. زیارت جامعه‌ی کبیره، از این بزرگوار است؛ زیارت امیرالمؤمنین در روز غدیر که یکی از غُرَر تعبیرات و فرمایشات ائمّه (علیهم‌السّلام) است، از این بزرگوار است.
مقام معظم رهبری مدظله العالی ۱۳۹۷/۰۱/۰۱


#امام_هادی
#تسلیت
#رهبری
#جامعه_کبیره
#بنیادخیران_وواقفان_دانشگاه
Forwarded From کانال مهدی نصیری
🔴کربلا به روایت یزید یا به روایت زینب س!

✍سید هاشم فیروزی

از یکسو یزید #نشسته بر بلندای منبر دارالخلافه راوی اصلی لشکر اشقیا از واقعه کربلاست.و در دگرسو زینب س #ایستاده در برابر لشکر اشقیا #رهبری می کند لشکر اتقیا را و روایت می کند واقعه کربلا را که مبادا تاریخ دچار تحریف شود!

آری روایت کربلا یا یزدیست و یا زینبی!

حذف روایت زینب س خواسته یا ناخواسته سطوحی از روایت یزید را بهمراه دارد.فهم و بسط صرفا مردانه واقعه کربلا روایتی ابتر است که پیامدهای آن تنها در دل تاریخ باقی نخواهد ماند، بلکه دامان امروز ما را نیز خواهد گرفت.

تنزل روایت زینب س حول کارکردهای عاطفی، احساسی و هیجانی بازهم سطوحی از تایید روایت یزید را بهمراه دارد.

اساسا فهم کنش های ارتباطی حضرت زینب س و دیگر زنان حاضر در واقعه عاشورا مبتنی بر برساخت تاریخی و موجود از زن امکانپذیر نیست!

کنشهای رفتاری کاراکترهای زنان حاضر در کربلا تماما حماسه است.حماسه ای از جنس زنانه و نه الزاما مبتنی بر فهم مردانه!

مراد بنده از حماسه زنانه باز نه آن حماسه مبتنی بر کهتری زنانگی مورد اشاره و فهم کنونی در ساحت رزم سخت، بلکه اساسا سطحی از حماسه است که بعضا مردانه تر از حماسه مردانه باید فهم شود،اما متاسفانه نمی شود!

از من بپرسید رزم مردانه مردان حاضر در میدان نبرد در نظام ادراکی امروز ما مردانه تر است یا رزم زنانه ی دل کندن زنان از همسر و فرزند خویش؟
حتما ناظر به شرایط سخت قبل،حین و انتظارات غیرقابل پیش بینی و دشوار پسینی خواهم گفت:

همه آنان(مردان) بجز امام معصوم که رفتند و شهید شدند یکبار شهید شدند، اما همه آنان(زنان) که ماندند چندین و چند بار به شهادت رسیدند!

زنان یکبار به هنگام شروع خزان هجران و حضور مردان در میدان نبرد شهید شدند و دگربار به هنگامه چکاچاک شمشیرهای در حال پایکوبی و رقص بر بلندای تن عزیزانشان شهید شدند.بار دیگر پس از بی سر و سامان شدن زمینیان و آسمانیان که حکم غارت خیمه ها را صادر کرد و یکبار پس از اسارت و طی مسیر به شام و یکبار در درون بازار و خیابان های شام و یکبار درون کاخ یزید و دگربار با تحمل تکرار رنج اسارت در بازگشت و در نهایت آخربار، باز این این خود کربلا بود که لشکر اتقیا به رهبری زنان را به شهادت رساند.

عاملیت زنانه متبلور در وجود نورانی زینب س،رباب س،دلهم همسر مکرم جناب ظهیر ،ام وهب و دیگر زنان را تحت هر عنوان اگر از کربلا حذف کنید و ساحت کنشگری آنان را از عاملیت به اوبژه گی تنزل دهید و این تنزل را از دل تاریخ به دل کنشهای اجتماعی امروز بکشانید، یقینا پیام کربلا را فهم نخواهید کرد!

عنصر مادرانگی ایستاده در کنار زنانگی زنان حاضر در کربلا را اگر درست فهم می کردیم و عاملیت زنانه حاضر درآن را به رسمیت می شناختیم و درست به تصویر می کشیدیم، داستان امروزمان کمی متفاوتر بود...

https://t.me/seyyedhashemfirouzi
📚@nasiri42