Forwarded From شامات ا سعید غفاری ا
🌗ماجرای فیلمسازی صدام حسین
@MELITA1

#سعید_غفاری
🖍صدام حسین خودش را سردار #قادسیه نامید و جنگ عراق با ایران را نبرد قادسیه خواند و در اواخر جنگ، میدانی در مرکز بغداد ایجاد کرد و آن را «شمشیرهای قادسیه» و «دست‌های پیروز» نامید و کلاه‌خود پنج هزار سربازشهید ایرانی را نیز در آنجا قرار داد.
نبرد قادسیه که در واقع جنگ مسلمانان با غیر مسلمانان بود، توسط #صدام به عنوان نمادی برای توجیه تهاجمش به ایران مورد استفاده قرار گرفت بر همین مبنا صدام سفارش تولید فیلمی سینمایی به نام "القادسیه" را هم به کارگردان مصری صلاح یوسف داد.
🔹ایده تولید فیلمی تاریخی و مذهبی که از نبرد قادسیه الهام گرفته شده باشد در همان سال نخست تهاجم عراق به ایران توسط کارشناسان امنیتی حزب بعث داده شد و دقیقا یکسال بعد یعنی در سال 1981 فیلم القادسیه با حمایت مالی صدام توسط صلاح ابو یوسف از پیشکسوتان سینمای مصر تولید گردید.
این فیلم با بودجه ۱۵ میلیون دلاری، گرانترین فیلمی بود که تا آن زمان در جهان عرب ساخته شد.عوامل تولید فیلم تقریبا از تمامی کشور های عربی گردهم آمدند تا فیلمی از پیروزی اعراب بر ایرانیان در سده هفتم میلادی بسازند.
🔸این فیلم با دستمایه قرار دادن یک روایت تاریخی و مذهبی تلاش کرد تا میان صدام حسین و سعد بن ابی وقاص تطبیقی بوجود آورد.
تطبیقی که مسیر آن برجسته نمودن و گسترش اختلاف میان اهل سنت و شیعیان بود تا بخشی مهم از جنگ تبلیغاتی برعلیه ایران را پوشش دهد.
در واقع صدام حسین با استخدام و به کارگیری ستاره های سینمای مصر در پی تولید یک اثر هنری نبود و یک هدف سیاسی را دنبال می کرد که بسیار هوشمندانه نیز طراحی شده بود.
🔹جالب اینکه نمایش فیلم القادسیه از سوی الازهر در مصر نامناسب و ممنوع اعلام گردید.دلیل آن اما به موضوع نشان دادن چهره "سعدبن ابی وقاص " مربوط می شد.
🔸تقریبا پس از جنگ تحمیلی عراق برعلیه ایران بیشتر هنرمندانی که در این فیلم تاریخی نقش داشتند از اینکه القادسیه با هدفی سیاسی از سوی صدام حسین تولید شد ابراز ناراحتی و انزجارمی کردند.
🔹در برخی از نوشته ها به این نکته اشاره شده است که این فیلم هرچند توسط #عراق اما با حمایت و هدایت آمریکایی ها تولید گردید.
🔸اما به هر حال #فیلم القادسیه یکی از آثار دینی و تاریخی #سینمای-عرب محسوب می شود.
Forwarded From شامات ا سعید غفاری ا
✅ 🔺 پروژه
" The Project on Shi’ism and Global Affairs "

@SHAMAT94

#سعید_غفاری
📌دانشگاه هاروارد درقالب پروژه ای به نام " شیعه و مسایل جهانی " عده ای از محققین را گردهم اورده و در حوزه های مشخصی مشغول انجام پزوهش و تولید محصولات علمی است.
🔹در صفحه نخست سایت پروژه فوق نوشته شده است :
" ابتکار عمل دانشگاه هاروارد برای تولید دانش پیشرفته در مورد ابعاد جهانی ، فراملی و جهانی احیای اسلام شیعی از منظر میان رشته ای "

به نظرم گشت و گذار در صفحات مجازی این پروژه هدفمند ، برای محققین داشته ها ، نقدها و بصیرتهای ارزشمندی را بدنبال خواهد داشت.
ان شا لله در فرصتی مناسب ابعاد مختلف پروژه "اسلام شیعی" دانشگاه هاروارد را معرفی خواهم کرد.

🔸 اما بهانه نوشتن این مختصر ، اشاره به آخرین کتابی است که آنها با عنوان : " وارث پیامبر ؛ زندگی علی بن ابیطالب " منتشر و در وبیناری از آن رونمایی نمودند.
نویسنده کتاب : حسن عباس از محققین پاکستانی مستقر در دانشگاه هاروارد است که عمده مطالعات وی در حوزه دولت پژوهی و البته پاکستان بوده است. آشنایی من با او بواسطه کتابی بوده است که وی با عنوان " پاکستان 2020 " منتشر کرده بود.
🔸پیش از این در سال 2012 حسن عباس کتابی را با عنوان " علی بن ابیطالب ، رهبری و حکمرانی خوب " نیز منشر کرده بود.
آثار منتشر شده توسط حسن عباس آنچنان که در ویکی پدیایش آمده به شرح زیر است :
• The Taliban Revival: Violence and Extremism on the Pakistan-Afghanistan Frontier (2014).[6]
• Pakistan's drift into extremism: Allah, the army and America's War on Terror (2005).[7][8]
• Pakistan 2020: A vision for building a better future.[9]
• "Ali Ibne Abi Talib on leadership and good governance." (2012) [10]


🔺رونمایی از کتاب فوق در 25 فبریه انجام گرفت و دکتر حسن عباس به طور مفصل نکات ، دقایق و ظرایفی از کتاب و چرایی نگارش انرا توضیح داد