@shafiei_kadkani

ـــــــــــــــــــــــ
جلسهٔ درس #سه_شنبه شانزدهم مهر‌ماه ۱۳۹۸
مبحث «عرفان خراسانی و ابن‌عربی»
#محمدرضا_شفیعی_کدکنی

▪️عرفان خراسان و عرفان ابن‌عربی یا به قولی عرفانِ نظری
▪️تفاوت بنیادین عرفان خراسانی و جریان ابن‌عربی و اتباعش
▪️شمس تبریزی و عین‌القضات همدانی در حوزهٔ عرفان خراسانی‌ست. جغرافیا ملاک نیست.
▪️عمل‌گراییِ خراسانی و تئوری‌پردازیِ ابن‌عربی
▪️عارفانِ تذکرة‌الاولیاء و عرفان خراسانی
▪️«انسان» از منظر بوسعید و ابن‌عربی
▪️حضرات‌ِ خَمْس
▪️عبدالکریم جیلی تببین‌کنندهٔ عرفان و ترمینولوژی زبان ابن‌عربی
▪️اللّمعِ ابونَصر سَرّاج طوسی و رسالة‌ القشیریَهٔ امام قشیری را به عنوان زبان عرفانی خراسانی اگر ایندکس کنید...
▪️تحلیل، برمبنای واژگان کتاب هر دو نحلهٔ عرفانی
▪️تحلیل نوع عرفان و نگاه به دین از دو منظر خراسانی و جریان ابن‌عربی
▪️قلمرو دین، انتزاع و پارادایم‌های دینی
▪️جایگاه نجم‌الدین کبریِ خِیوَقی در بحث ما
▪️تهِ حرفِ حکمتِ اشراقِ سهروردی و حرفِ ابن‌سینا
▪️این طرز نگاه به مقولات را بیاموزید! می‌خواهم به شما یاد بدهم. خیلی مهم است.
▪️وحدت وجود
▪️خیام عارف نیست. تفاوت خیامیات و خیام
Forwarded From شفیعی کدکنی
@shafiei_kadkani

ـــــــــــــــــــــــ
جلسهٔ درس #سه_شنبه
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
محمدرضا شفیعی کدکنی
دانشگاه تهران
#صوت


▪️پیرامون جریانِ شعری و چیستیِ آن
▪️ترانه‌سرایی و جریان‌شناسی ترانه از اواخر قاجار تا روزگارِ ما و ذکری از قهرمانانِ ملّی ایران چون عارف، بهار سایه و...
▪️ملودی قوی و اجرای استوار، شعر ضعیف را جمع‌و‌جور می‌کند.
▪️سخنی پیرامون استاد محمدرضا شجریان
▪️حضور موسیقی در شعر جاهلی عرب
▪️تبیین ساختار عروضی شعر عرب و مقایسهٔ آن با شعر فارسی؛ عروضِ عرب به دقت عروض فارسی نیست.
▪️سخنی از ظرفیت‌های موسیقایی زبان فارسی.
▪️موسیقی ایرانی در جهان اسلام فرمانروای مطلق و اصلی‌ست.
▪️اجرای موزیکالِ بیتی از قصیدهٔ شاهکار ابوتمّام در فتحِ عَمّوریّه برای نشان‌دادن ساختار عروضی(مفتعلن‌‌ها) و موسیقایی شعر عرب :
تَدْبيرُ مُعْتَصِمٍ بِاللَّهِ مُنْتَقِمِ
للهِ مُرتقِبٍ فی اللّه مُرتَغِبِ
▪️بحثی پیرامون دقت ریاضیِ عروض در زبان‌های دیگر
▪️سخنی از فونتیک(آواشناسی) و سمانتیک(معناشناسی) زبان
– سخن آخر:
▪️با دلایلِ مُتقَن و از سرِ اطلاع و خاطر‌ْجمعی می‌گویم هیچ شاعری در بحث ظرافت‌هایِ سمانتیک بر روی کرهٔ زمین هم‌پای حافظ نیست.
@shafiei_kadkani
ـــــــــــــــــــــــ
جلسهٔ درس #سه_شنبه
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
محمدرضا شفیعی کدکنی
دانشگاه تهران
@litera9
▪️پیرامون جریانِ شعری و چیستیِ آن
▪️ترانه‌سرایی و جریان‌شناسی ترانه از اواخر قاجار تا روزگارِ ما و ذکری از قهرمانانِ ملّی ایران چون عارف، بهار سایه و...
▪️ملودی قوی و اجرای استوار، شعر ضعیف را جمع‌و‌جور می‌کند.
▪️سخنی پیرامون استاد محمدرضا شجریان
▪️حضور موسیقی در شعر جاهلی عرب
▪️تبیین ساختار عروضی شعر عرب و مقایسهٔ آن با شعر فارسی؛ عروضِ عرب به دقت عروض فارسی نیست.
▪️سخنی از ظرفیت‌های موسیقایی زبان فارسی.
▪️موسیقی ایرانی در جهان اسلام فرمانروای مطلق و اصلی‌ست.
▪️اجرای موزیکالِ بیتی از قصیدهٔ شاهکار ابوتمّام در فتحِ عَمّوریّه برای نشان‌دادن ساختار عروضی(مفتعلن‌‌ها) و موسیقایی شعر عرب :
تَدْبيرُ مُعْتَصِمٍ بِاللَّهِ مُنْتَقِمِ
للهِ مُرتقِبٍ فی اللّه مُرتَغِبِ
▪️بحثی پیرامون دقت ریاضیِ عروض در زبان‌های دیگر
▪️سخنی از فونتیک(آواشناسی) و سمانتیک(معناشناسی) زبان
– سخن آخر:
▪️با دلایلِ مُتقَن و از سرِ اطلاع و خاطر‌ْجمعی می‌گویم هیچ شاعری در بحث ظرافت‌هایِ سمانتیک بر روی کرهٔ زمین هم‌پای حافظ نیست.