Forwarded From علوم اجتماعی، مسائل روز
فایل صوتی میزگرد #نقدکتاب

#شریعتی و #هایدگر

نوشته #سید_جواد_میری

با حضور دکتر #احسان_شریعتی و دکتر #مصباحیان

دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵در بنیاد شریعتی

👥کانال علوم اجتماعی👥
Telegram.me/Social_Science
Forwarded From علوم اجتماعی، مسائل روز
واکنش #سید_جواد_میری به سخنرانی #حاتم_قادری در بنیاد باران

در دانشگاه ها واحد شریعتی تدریس شود...

📰آفتاب یزد، ۴ مرداد

👥کانال علوم اجتماعی👥
https://telegram.me/joinchat/B8dgVjzw2lSWh3ZSpj1VhQ
Forwarded From علوم اجتماعی، مسائل روز
@SocialSciences1
واکنش #سید_جواد_میری به سخنرانی #حاتم_قادری در بنیاد باران

در دانشگاه ها واحد شریعتی تدریس شود...

📰آفتاب یزد، دوشنبه، ۴ مردادماه ۱۳۹۵

صراحتاً می‌توان گفت که بسیاری از دانشگاهیان ما پروژه تحقیقاتی ندارند، بلکه روی یک موضوع کار می‌کنند و سپس روی موضوعی دیگر، یا مقاله‌ای می‌نویسند و سپس مقاله‌ای دیگر حتی با دانشجویانشان. اما اینکه پروژه تحقیقاتی‌ای انجام‌دهند که نه تنها منجر به تولید علم، بلکه منجر به خلق جنبش اجتماعی یا روندهای پیشرونده جامعه بشود به چشم نمی‌خورد درست است که شریعتی «آری این چنین بود برادر» را گفته است، اما این تنها قسمتی از خطابه‌هایی بود که وی در برهه‌ای از زمان برای تهییج اجتماعی مثلاً برای اینکه مردم بتوانند برای احقاق خودشان حرکتی جنبشی ایجاد نمایند، این سخنرانی را انجام داد
برخی مـــی‌گویند شریعتی پدر ایدئولوژی بود، برخی می‌گویند شریعتی جامعه‌شناس نبود، برخی معتقدند شریعتی روشنفکر دینی بود و برخی دیگر می‌گویند اصلاً روشنفکر نبود. اساساً در مورد شریعتی تحقیقی مسنجــم در دانشگاه‌هـای ما انجام نشده است
آفتاب یزد- سارا علایی: همزمان با سالمرگ (29تیر) دکتر علی شریعتی نویسنده، جامعه‌شناس، تاریخ‌شناس و پژوهشگر دینی، بنیاد باران مراسمی با عنوان «شریعتی و دوران ما» برگزار کرد. سخنران اول این مراسم حاتم قادری استاد دانشگاه در ابتدای اظهارات خود گفته بود: «اولین مطلبی که از شریعتی خواندم، در دبیرستان و همین «آری، اینچنین بود برادر» بود... من او را هیچ‌وقت ندیدم؛ اما امروز از شریعتی عبور کرده‌ام و معتقد هستم باید او را نقد کرد. من به عنوان مخاطب، یک تعریف سه‌گزینه‌ای از او دارم که «خرده‌ بورژوای رمانتیک عصیانگر» است. همین بود که ما را مخاطب شریعتی کرده بود و او هم سخنگوی ما بود و...» با توجه به اظهارات گفته شده در این مراسم، سید جواد میری استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی در گفتگو با آفتاب یزد، نقدهایی را به اظهارات قادری و سایر سخنرانان این مراسم وارد می‌داند. این جامعه‌شناس در ابتدا و در پاسخ به اینکه آقای قادری در جایی می‌گویند که شریعتی حدودی بورژوای رمانتیک عصیانگر است، یعنی در کل شریعتی را در سه کلمه توصیف می‌نمایند. راجع به چنین توصیفی نظرتان چیست، به نظر شما این توصیف تا چه حد به شخصیت و ماهیت آقای شریعتی نزدیک است؟...

★گزارش کامل در لینک زیر
http://aftabeyazd.ir/?newsid=44099

👥کانال علوم اجتماعی👥
https://telegram.me/joinchat/B8dgVjzw2lSWh3ZSpj1VhQ
Forwarded From علوم اجتماعی، مسائل روز
⚫️🔴گذشته، حال و آینده #ترکیه

🗞روزنامه #مردم _سالاری در گفت وگو با #سید_جواد_میری
@seyedjavadmiri
یکشنه ۱۴ شهریور

👥کانال علوم اجتماعی👥
@SocialSciences1
Forwarded From علوم اجتماعی، مسائل روز
گذشته، حال و آینده #ترکیه

🗞روزنامه #مردم _سالاری در گفت وگو با #سید_جواد_میری
@seyedjavadmiri
یکشنه ۱۴ شهریور

👥کانال علوم اجتماعی👥
@SocialSciences1
Forwarded From علوم اجتماعی، مسائل روز
#تهران در #اسارت_ماشین_ها
@SocialSciences1
#سیدجواد_میری /جامعه‌شناس
🗞 روزنامه شهروند
@seyedjavadmiri
پیش از این‌که بخواهیم بگوییم کیفیت زندگی در تهران چگونه است باید مشخص کنیم کیفیت زندگی یعنی چه؟ زمانی که ما صحبت از مفهوم کیفیت می‌کنیم در رابطه با زندگی شهری یا مسأله کلانشهر مقصودمان از کیفیت چیست؟ در شهر چه عناصر و مولفه‌هایی وجود دارد. در شهر مجموعه انسانی هست، ساختمان‌ها هستند، معماری هست، راه هست، فضای سبز هست، هوای شهر هست، آب هست و بسیاری از مولفه‌های مختلف دیگر وجود دارند، به‌علاوه آنچه را که ما آن را امنیت روانی یا آسایش می‌نامیم. در نظر گرفتن تمام این مولفه‌ها و بحث درباره آنها کاری زمان‌بر است، البته اگر به‌طور خلاصه بخواهیم بگویم کیفیت در شهر را چگونه باید معنی کرد یا چگونه باید فهم کرد؛ تناسب و توازنی بین محیط به مثابه یک مولفه فیزیکی و انسان به مثابه یک مولفه مادی و معنوی است، یعنی انسان موجودی است که نیازمند محیطی است که در آن توازن و تناسب وجود داشته باشد تا بتواند آرامش‌خاطر پیدا کند. یعنی زمانی که بخواهیم کیفیت شهری را اندازه‌گیری کنیم باید زیرساخت‌ها را در نظر بگیریم، مثلا در کلانشهری مثل تهران که برخی معتقدند جمعیتش در‌ سال ١٤٠٠ به ١٥میلیون و برخی بر این باورند به ٢٢‌میلیون می‌رسد، زیرساخت‌ها به چه شکل هستند، وسایل ارتباط جمعی و هزاران مولفه دیگر. همچنین این پرسش را مطرح می‌کنیم که تهران و کلانشهرهای دیگر ایران به‌طور عمده اساسا انسان‌محور هستند یا نه؟ شهری که ما امروز در آن زندگی می‌کنیم، شهری اسیر در دستان پرقدرت ماشین است و اساسا در مهندسی آن انسان جایگاهی ندارد...

#سید_جواد_میری
@seyedjavadmiri

★متن کامل در روزنامه شهروند
http://shahrvand-newspaper.ir/news:nomobile/main/73916/%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-

👥کانال علوم اجتماعی👥
https://telegram.me/joinchat/B8dgVjzw2lSWh3ZSpj1VhQ