Forwarded From کلام امامیه
📄 #معرفی_مقاله

▫️نام: مدرسه کلامی ری

▫️نویسنده: سید جمال الدین #موسوی

▫️مجله: #نقد_و_نظر

▫️معرفی:
🔸 کلام امامیه به لحاظ تاریخی در مدرسه های مختلف قابل بررسی است. تا سده‌ی پنجم هجری دو مدرسه‌ی کلامی قم و بغداد در جامعه‌ی شیعی مطرح بودند که به مرور زمان #مدرسه_بغداد به قرائت رسمی تشیع در محافل علمی بدل شد.
🔸 پس از درگذشت #شیخ_طوسی، بسیاری از شاگردان وی و #سید_مرتضی به منطقه‌ی ری مهاجرت کردند و زمینه را برای پیدایش یک مدرسه کلامی جدید فراهم ساختند.
🔸 متکلمان ری را در سه طبقه می توان بررسی کرد که تفاوت آرای کلامی آنان با مدرسه‌ی بغداد در نسل اخیر آنان کاملاً محسوس است. تأكيد بر مسئله‌ی امامت همانند مدرسه‌ی بغداد و تعامل فکری با اندیشمندان متأخر معتزلی از شاخصه های این مدرسه‌ی کلامی است.

#تاریخ_کلام #مدرسه_ری

📌 لینک در سایت

👥
عضویت در کانال

@ek
alam
Forwarded From یک مشکاتی
Https://t.me/yekmeshkati

دکتر استاد محمد تقی سبحانی:

💥 زیرساخت همه‌ی دانش‌های اسلامی کلام است. اگر امروز انحطاطی در دانش‌هایی مانند فقه دیدیم محصول انحطاط در کلام است و اگر می‌خواهیم این‌ها تحول پیدا کنند نقطه اساسی تحول باید از کلام شروع شود.

🔹دکتر محمدتقی #سبحانی در معرفی و بررسی کلان طرح اندیشه نامه متکلمان امامیه:

👈🏻 امروز تفکر شیعه مورد هجمه‌ی شدید مخالفان یا رقباست و پیش‌بینی ما این است که در دهه‌ی آینده این هجمه به بنیادهای کلامی شیعه عمیق‌تر و گسترده‌تر خواهد. از آن سو بزرگان ما گفته‌اند ما نیازمند #کلام_جدید هستیم. این کلام باید نوسازی و امروزی و اصلی بشود. کلام باید کاربردی و ناظر به نیازهای روز شود. رسیدن به کلام جدید، نوسازی دانش کلام و مقابله با این هجمه‌ها بدون شناخت هویت این مجموعه و این میراث ممکن نیست.

👈🏻 بازسازی همه‌ی دانش‌های اسلامی در دوره‌ی جدید با وضعیت امروز تشیع ضروری است. بازسازی دانش‌های اسلامی در گرو #تاریخ_کلام است.ما امروز از #فقه جدید یا تحول در فقه سخن می‌گوییم. فقه ما بازبسته‌ی کلام ماست. اگر امروز #فقه_سیاسی امروزی و پیشرفته می‌خواهیم، باید #کلام_سیاسی پیشرفته داشته باشیم و کلام سیاسی بدون بنیادهای معرفتی تاریخی ما ممکن نیست. ما هنوز نمی‌دانیم متکلمان ما در کدام باب‌ها و با چه زبانی از سیاست سخن گفته‌اند. چگونه ما امروز می گوییم فقه سیاسی و کلام سیاسی می‌خواهیم؟!

👈🏻 امروز ما در یادروز مرحوم #شیخ_مفید هستیم. شیخ مفید قبل از این‌که یک فقیه باشد، یک متکلم است. عزیزان آثار اصولی و فقهی بزرگان بغدادی ما را مرور کنند و ببیند در الذریعه‌ی #سید_مرتضی و در عدة الاصول #شیخ_طوسی تمام ریشه‌های کلامی معلوم است. از درون کلام رنجور تاریخی امروز ما، فقه نو در نمی‌آید؛ مگر فقه انحرافی. اگر فقه جدید می‌خواهیم، بنیاد جدید کلامی می‌خواهیم. نگره‌ی ما باید نسبت به انسان، نسبت به جهان، نسبت به خدا عوض شود. اگر فقه ما بر بنیاد تکلیف و حکم بنا شده، این تکلیف را متکلمان بغداد ما بنیاد گذاشته‌اند. مفهوم تکلیف در نسبت میان انسان و خدا ساخته و نظریه‌پردازی‌شده شیخ مفید و سید مرتضی است. بر بنیاد این کلام اساس فقه ما شکل گرفته است. امروز بعضی از عزیزان می‌گویند نسبت میان انسان و خدا باید از نسبت تکلیف تغییر کند؛ بسیار خوب، ما با شما همراهیم، اما در کجا قرار است تغییر دهیم؟ در فقه قرار است مفهوم تکلیف را تغییر دهیم؟! این کار یک بازگشت به #انسان_شناسی و یک بازگشت به #خداشناسی می‌خواهد تا در یک #جهان_شناسی جدید بگویید رابطه‌ی انسان و خدا فقط تکلیف نیست و در نتیجه فقهِ تکلیف‌مدار -به قول آقایان- بشود فقه حق‌مدار (من به مدعا کار ندارم) یا به تعبیر ما بشود فقه انسان‌ساز.

👈🏻 تحول در حوزه #معرفت، تکامل در حوزه‌ی معرفت اسلامی و شیعی و امامی در گرو تحول در بنیادهای علمی ماست و این در گرو یک شناخت تاریخی و بینش تاریخی درست از کلام است.

📌دریافت صوت نشست در پست بعدی👇👇

@yekmeshkati
Forwarded From فطرس مدیا
#کلیپ_مستند

#احیاگر_اسلام
#ناصرالحق #اُطروش
ناصرالحق، ابومحمد حسن اُطروش مشهور به #ناصر_کبیر از فقها، متکلمین، #علما و حاکمان بزرگ قرن 3 هجری قمری است
او جد مادری #سید_رضی و #سید_مرتضی است و از او به عنوان احیاگر اسلام در سرزمین‌های شمالی و #ایران نام برده می‌شود
ناصر کبیر بر علیه ظلم اُمرای سامانی طبرستان که از خلفای عباسی تبعیت میکردند، قیام کرد و در نبردی نابرابر پیروز شد و سپس توانست پایگاه #علویان را رونق بخشد و تا هنگام مرگ بر گیلان، #طبرستان و قسمتی از #گرگان حکومت کرد
در #علوم تفسیر، فقه، #کلام و حدیث از سرآمدان روزگار خود محسوب می‌شد و #تألیفات و آثارش بیش از سیصد #کتاب بوده‌است
مشهورترین اثری که به او نسبت می‌دهند "تفسیر کبیر" است و «المسائل‌»، «اصول الدین»، «الامالی»، «الامامة الصغیر»، «الامامة الکبیر»، «البساط»، «رد علم کلام»، «تفسیرالاُطروش» از دیگر آثار اوست
شریف مرتضی علم‌الهدی شرحی بر فقه ناصر اُطروش كه در واقع جوابى به سوالات مردمان آن منطقه بوده نگاشته است و آن را «المسائل‌الناصریات» نامیده است
وی سرانجام در ۲۵ شعبان ۳۰۴ قمری در ۷۹ سالگی دارفانی را وداع گفت و مزارش در #آمل به زیارتگاهی مبدل شد
با تشکر از حجت الاسلام والمسلمین سید حسین موسوی بروجردی
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
#فطرس
#فطرس_مدیا
#مستند
#سینما
#کارگردان
#ببین
#آمل
#زیدی
#شیعه
#اسلام
#طبرستان
#دیلمان
#چالوس
Forwarded From یک مشکاتی
Https://t.me/yekmeshkati

دکتر استاد محمد تقی سبحانی:

? زیرساخت همه‌ی دانش‌های اسلامی کلام است. اگر امروز انحطاطی در دانش‌هایی مانند فقه دیدیم محصول انحطاط در کلام است و اگر می‌خواهیم این‌ها تحول پیدا کنند نقطه اساسی تحول باید از کلام شروع شود.

?دکتر محمدتقی #سبحانی در معرفی و بررسی کلان طرح اندیشه نامه متکلمان امامیه:

?? امروز تفکر شیعه مورد هجمه‌ی شدید مخالفان یا رقباست و پیش‌بینی ما این است که در دهه‌ی آینده این هجمه به بنیادهای کلامی شیعه عمیق‌تر و گسترده‌تر خواهد. از آن سو بزرگان ما گفته‌اند ما نیازمند #کلام_جدید هستیم. این کلام باید نوسازی و امروزی و اصلی بشود. کلام باید کاربردی و ناظر به نیازهای روز شود. رسیدن به کلام جدید، نوسازی دانش کلام و مقابله با این هجمه‌ها بدون شناخت هویت این مجموعه و این میراث ممکن نیست.

?? بازسازی همه‌ی دانش‌های اسلامی در دوره‌ی جدید با وضعیت امروز تشیع ضروری است. بازسازی دانش‌های اسلامی در گرو #تاریخ_کلام است.ما امروز از #فقه جدید یا تحول در فقه سخن می‌گوییم. فقه ما بازبسته‌ی کلام ماست. اگر امروز #فقه_سیاسی امروزی و پیشرفته می‌خواهیم، باید #کلام_سیاسی پیشرفته داشته باشیم و کلام سیاسی بدون بنیادهای معرفتی تاریخی ما ممکن نیست. ما هنوز نمی‌دانیم متکلمان ما در کدام باب‌ها و با چه زبانی از سیاست سخن گفته‌اند. چگونه ما امروز می گوییم فقه سیاسی و کلام سیاسی می‌خواهیم؟!

?? امروز ما در یادروز مرحوم #شیخ_مفید هستیم. شیخ مفید قبل از این‌که یک فقیه باشد، یک متکلم است. عزیزان آثار اصولی و فقهی بزرگان بغدادی ما را مرور کنند و ببیند در الذریعه‌ی #سید_مرتضی و در عدة الاصول #شیخ_طوسی تمام ریشه‌های کلامی معلوم است. از درون کلام رنجور تاریخی امروز ما، فقه نو در نمی‌آید؛ مگر فقه انحرافی. اگر فقه جدید می‌خواهیم، بنیاد جدید کلامی می‌خواهیم. نگره‌ی ما باید نسبت به انسان، نسبت به جهان، نسبت به خدا عوض شود. اگر فقه ما بر بنیاد تکلیف و حکم بنا شده، این تکلیف را متکلمان بغداد ما بنیاد گذاشته‌اند. مفهوم تکلیف در نسبت میان انسان و خدا ساخته و نظریه‌پردازی‌شده شیخ مفید و سید مرتضی است. بر بنیاد این کلام اساس فقه ما شکل گرفته است. امروز بعضی از عزیزان می‌گویند نسبت میان انسان و خدا باید از نسبت تکلیف تغییر کند؛ بسیار خوب، ما با شما همراهیم، اما در کجا قرار است تغییر دهیم؟ در فقه قرار است مفهوم تکلیف را تغییر دهیم؟! این کار یک بازگشت به #انسان_شناسی و یک بازگشت به #خداشناسی می‌خواهد تا در یک #جهان_شناسی جدید بگویید رابطه‌ی انسان و خدا فقط تکلیف نیست و در نتیجه فقهِ تکلیف‌مدار -به قول آقایان- بشود فقه حق‌مدار (من به مدعا کار ندارم) یا به تعبیر ما بشود فقه انسان‌ساز.

?? تحول در حوزه #معرفت، تکامل در حوزه‌ی معرفت اسلامی و شیعی و امامی در گرو تحول در بنیادهای علمی ماست و این در گرو یک شناخت تاریخی و بینش تاریخی درست از کلام است.

?دریافت صوت نشست در پست بعدی??

@yekmeshkati