Forwarded From یک مشکاتی
تقسیم کتب تدوین شده توسط اصحاب و روایات نقل شده از روات ائمه علیهم السلام
برگرفته از دروس آیت الله سید علی #سیستانی حفظه الله
@yekmeshkati
این کتب و روایات را می توان از چند حیث تقسیم بندی کرد. در ذیل، برخی تقسیم بندی ها همراه نمونه هایی ذکر می شود:

🔸 تقسیم بندی بر اساس عرضه بر امام معصوم علیه السلام
عرضه یا عدم عرضه یک کتاب بر امام علیه السلام در اعتبار آن، طبیعتا تأثیر زیادی دارد، به طور مثال:

- کتاب عبیدالله بن علی بن ابی شعبة حلبی: بر اساس نقل نجاشی (رجال النجاشی رقم ۶۱۲) وقتی او این کتاب را نوشت، بر امام صادق علیه السلام عرضه کرد و حضرت آن را تصحیح نمود و هنگام قرائت آن فرمود: «أتری لهؤلاء مثل هذا؟»

🔸 تقسیم بندی بر اساس کتابت حدیث در مجلس روایت
برخی از روایات در حضور امام علیه السلام و در مجلس روایت کتابت می شدند، واضح است که اعتبار این دسته از روایات به حسب ظاهر بیشتر است. به طور مثال:

- روایت ابن بکیر (رجال الکشّی رقم ۲۲۶): زراره بر امام صادق علیه السلام وارد شد و درباره چگونگی إبراد (تأخیر انداختن نماز ظهر و عصر در شدت گرمای تابستان) سوال کرد. «و فتح ألواحه لیکتب ما یقول» زراره اوراق و الواح خود را باز کرد تا جواب امام صادق علیه السلام را بنویسد.

- معتبره سعید بن یسار (الکافی ج۵، ص۱۹۱): سعید بن یسار می گوید از امام صادق علیه السلام درباره معامله یک شتر در مقابل دو شتر به صورت نقد و نسیه سوال کردم. حضرت فرمودند: اشکالی ندارد وقتی که سن شترها را مشخص کرده باشی. (ثم أمرنی، فخططتُ علی النسیئة) سپس امر فرمودند تا روی کلمه نسیه خط کشیدم. ()

🔸تقسیم بندی بر اساس عرضه روایات بر فقهای بزرگ
عده ای از روایات است که وقتی یک راوی آن را از راوی دیگری نقل می کرده (ولو اینکه آن راوی از ثقات و بزرگان اصحاب بوده) با این حال، این حدیث را بر شخص دیگری از روات کبار مانند زراره و ... عرضه می داشته است.
طبیعی است که این دسته از روایات از دقت و اعتبار بالایی برخوردارند مانند:

- در ضمن روایت عمر بن اُذینة (الکافی، ج۷، ص۹۵) آمده است: عمر بن اُذینه می گوید به زراره عرض کردم: گروهی از امام صادق علیه السلام و از پدرش امام باقر علیه السلام مطالبی درباره ارث روایت کرده اند، من روایت آنان را بر تو عرضه می دارم، هر روایتی که باطل باشد بگو این روایت باطل است، و آن روایتی که حق باشد بگو حق است... عمر بن اُذینة در ادامه می گوید: پس روایتی که محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام برایم نقل کرده بود را برای زراره نقل کردم و زراره فرمود: (هو والله الحق) به خدا سوگند که روایت او بر حق است.

- روایت موسی بن بکر (الکافی، ج۷، ص۱۰۴): موسی بن بکر به زراره می گوید: بُکیر (برادر زراره) برای من از امام باقر علیه السلام این طور نقل کرده بود ... زراره بعد از شنیدن روایت فرمود: (هذا قائم عند اصحابنا لا یختلفون فیه) این حکم در نزد اصحاب ما نیز چنین است و در این مسئله اختلافی ندارند.

🔸 تقسیم بندی بر اساس حفظ کتب و روایات از دسّ، تحریف و تصحیف

- گزارش کشّی (رجال الکشّی رقم ۴۰۱) مبنی بر اینکه اصحاب بعد از ردّ و انکار برخی احادیث توسط یونس بن عبدالرحمن، علت این امر را از وی جویا می شوند. یونس در توجیه رفتار خود، پاسخ می دهد که از هشام بن حکم شنیده است که امام صادق علیه السلام فرموده اند: «تنها احادیثی را بپذیرید که با قرآن و سنّت همخوانی داشته و یا شاهد صدقی از روایات پیشین، آن ها را تأیید کند؛ از آن رو که مغیرة بن سعید (لعنه الله)، در نگاشته های اصحاب امام باقر علیه السلام دست برده و احادیثی دروغین را به آن حضرت نسبت می داد.»

🔸تقسیم بندی بر اساس زیادی روایت بر کلام امام علیه السلام
در برخی کتب حدیثی، پس از نقل روایت از معصوم علیه السلام، تفریعاتی از جانب راوی یا استاد و شیخ راوی اضافه شده و یا اینکه ادله دیگری مقارن حدیث برای فتوا در انتهای روایت ذکر می شود.

- برای نمونه به دو روایت که در باب صلاة (در کتب اربعه) از کتاب حریز آورده شده مراجعه شود. (یکی از روایات مربوط به اوقات نماز و دیگری مربوط به عدول از نماز است) ظاهرا این ملحقات از خود روایت نیست و از کلام زراره می باشد.

منبع : کتاب «تعارض الادلة و اختلاف الحديث، ص۱۶۸-۱۷۱»
از کانال @zobdatolfavaed

🔮https://t.me/joinchat/AAAAAD_rvJDM5LaScuJ7mQ
Forwarded From رساله آیت الله سیستانی
?????????
???
??
?

#عید_غدیر

روز عاشورایی مرحوم خاتم الفقهاء و المجتهدین شیخ مرتضی انصاری اعلی الله مقامه جلوی درِ ورودیِ صحن مطهّر امیر المومنین علیه السلام ایستاده بود و از دسته جات سینه زنی استقبال می کرد و در کنار او أفندی که از طرف حکومت عثمانی حاکم عراق بود ایستاده بود. أفندی از شیخ پرسید؟ شیخنا، همۀ ما قبول داریم که حسین بن علی (علیه السلام) مظلوم شهید شده و یزید انسان پست و خونخواری بود و ما هم در عزای آن بزگوار غمگین هستیم؛ اما پرسش من این است که این مراسم یعنی چه؟ سینه زنی، زنجیرزنی، دسته راه انداختن، گل به سر مالیدن و ... اینها چه هدفی را دنبال می کند؟!

مرحوم شیخ فرمودند: سرّ مطلب این است که ما شیعیان یک بار سرمان کلاه رفت و با این مراسم تلاش می کنیم دوباره چنین نشود!.

پرسید: یعنی چه؟!

شیخ فرمود: در جریان غدیر، پیامبر صلی الله علیه و آله در برابر صد هزار نفر علی علیه السلام را با صراحت به وصایت خود برگزید و شما انکار کردید و گفتید: غدیر نبوده یا اگر بوده چیز مهمی نبوده است، فقط سفارش به دوستی با علی بوده است.

اشکال از ما بود که ما غدیر را با سر و صدا و شعار بزرگ نداشتیم و این چنین شد. ترسیدیم که اگر عاشورا را هم بزرگ نشماریم و با شعار و تظاهر برگزار نکنیم، شما سنیان إنکار کنید و بگویید: اصلا حسین شهید نشد، یا حسین را راهزنان میان راه کشتند و یزید انسان باتقوایی است.

✍️(کتاب صد نکته از هزاران)

? کانال رساله آیت الله #سیستانی

???
https://t.me/joinchat/AAAAAEEcd0B8JlsxdrapuA
Forwarded From unknown
#اطلاعیه

با توجه به عدم رویت هلال ماه ذی الحجه در غروب سه شنبه با چشم عادی امروز چهارشنبه۳۰ذی القعده و فردا پنجشنبه اول ذی الحجه میباشد

🔴کانال رساله آیت الله #سیستانی

@resalesistani
Forwarded From الأثــر |کتابشناسی‌شیعه|
🔵 حجت الاسلام والمسلمین #رضامختاری مدیر #موسسه_کتابشناسی_شیعه و پژوهشگر نام آشنای حوزه از جمله مولف مجموعه ۵ جلدی #رویت_هلال در باره بروز اختلاف در #عیدفطر دراغلب سالها، آورده است:

⬅ ️انصاف این است که اختلاف در حلول ماه مبارک رمضان یا شوال در یک کشور مانند ایران، خوشایند نیست وموجب تحیر مردم متدین و تضعیف فقه می شود، برای رفع اختلاف، اگر عزمی برای آن باشد، راه حل وجود دارد، ولی راه حل باید ،مطابق مبانی فقهي باشد، واحتمال مطابقت آن با واقع ونفس الامر بیش از سایر طرق وموافق نظر مشهور فقها، ونیز قابل عمل باشد، با عنایت به این جهات می دانیم که آنچه اکنون موجب اختلاف در حلول ماه می شود دو امر است:
1. اعتبار اشتراط #اتحاد_آفاق یا عدم اعتبار آن.
2. اعتبار رؤیت با #چشم_مسلح وعدم آن، خوشبختانه در هر دو موضوع یک #نظر_شاذ و نادر ونظر دیگر مشهور بین #فقهای_امامیه است، زیرا در مورد اول، این مساله صریحا از زمان شیخ طوسی تا کنون در فقه مطرح بوده وراجع به آن بحث شده است وتا قبل از آیةالله خوئی رحمه‌الله حتی 5نفر از فقها هم قائل به آن نبوده اند، وبعد از اینکه ایشان قائل به آن شد هم عده زیادی از فقها بر آن رد نوشتند که ما در کتاب رؤیت هلال این رود را آورده ایم از جمله حضرات آیات، سید عبدالله شیرازی، مقیم مشهد، علامه شعرانی، مروج جزایری صاحب شرح معروف #کفایه، علامه تهرانی، آیة الله قديري، آیة الله سبحاني و... نیز آیة الله منتظری و آیة الله سیستانی که شاگرد خاص آیة الله خوئی است نظر ایشان را رد کرده اند و اخیرا هم ازآیة الله زاده سيستاني جناب آقا سید محمد رضا نقد مفصلی بر نظر آیةالله #خوئی رحمه الله منتشر شده است، بنابراین نظر آیة الله خوئی جدا نادر وخلاف مشهور است، بنابراین در این مسأله اگر به نظر مشهور عمل شود به نظر بیش از 90درصد فقها عمل شده وازفقهای معاصر ودر قید حیات، مانندحضرات آیات آقایان سيستاني وشبیری وسبحانی ومکارم ونیز مقام معظم رهبری قائل به آنند،

🔵 واما فرع دوم موجب اختلاف یعنی اعتبار یا عدم اعتبار #چشم_مسلح، این فرع سابقه چندانی ندارد و اولین بار، فیما نعلم، #میرزای_نائینی رحمه الله آن را مطرح کرده وچشم مسلح را معتبر ندانسته است و از زمان ایشان تا زمان ما اکثر قریب به اتفاق فقها مثل ایشان فتوا داده وآن را معتبر ندانسته اند از جمله حضرات آیات امام خمینی، خوئی، شهید سید محمد باقر #صدر، شهید سید محمد صدر، منتظری، واز مراجع در قید حیات حضرات آیات آقایان #سیستانی، #سبحاني، #شبیری، #مکارم، خلاصه نظر مشهور فقها عدم اعتبار است وعده کمی از فقها آن را معتبر دانسته اند مانند حضرات آیات فاضل، مقام معظم رهبری، وهاشمی شاهرودی، بنابراین در این فرع نیز نظر مشهور عدم اعتبار است،، اتفاقا در هر دو مساله فتوای #امام_خمینی طبق #مشهور است واگر در این فرع طبق نظر امام خمینی عمل شود اختلافی پیش نمی آید، واز سوی دیگر تعدادی از فقهای طراز اول در قید حیات مانند آیات #سیستانی و#شبیری قائل به آن اند و با عنایت به جواز تبعيض در تقلید، برای مقلدان مراجع بزرگواری که فتوای شان مخالف مشهور است مشکلی پیش نمی آید، علاوه بر این جهات نظر امام خمینی ومشهور یک مؤيد هم دارد و آن اینکه هم در روایات و هم در فتوای فقها هست که روزی که شک داریم اول شوال است یا آخر ماه رمضان، وظیفه داریم روزه بگیریم واخر ماه رمضان حساب کنیم، واین فقط با عمل به نظر مشهور سازگار است،، خلاصه اینکه در حلول ماه اگر به فتوای امام خمینی و #مشهور_فقهای در گذشته ومعاصر عمل شود اختلاف مرتفع می شود ومطابق مبانی فقهي هم هست واحتمال مطابقت آن با واقع خیلی بیشتر از سایر انظار است واز این جهت مؤيد به حکم عقل هم هست


@ketabshenasishia
Forwarded From @yekmeshkati (آرشیو)
📚نرم افزار#اندروید #کتاب ها و #تقریر ات منتشر شده از سیدمحمدرضا #سیستانی
🔮https://t.me/joinchat/AAAAAD_rvJDM5LaScuJ7mQ
Forwarded From یک مشکاتی
تقسیم کتب تدوین شده توسط اصحاب و روایات نقل شده از روات ائمه علیهم السلام
برگرفته از دروس آیت الله سید علی #سیستانی حفظه الله
@yekmeshkati
این کتب و روایات را می توان از چند حیث تقسیم بندی کرد. در ذیل، برخی تقسیم بندی ها همراه نمونه هایی ذکر می شود:

? تقسیم بندی بر اساس عرضه بر امام معصوم علیه السلام
عرضه یا عدم عرضه یک کتاب بر امام علیه السلام در اعتبار آن، طبیعتا تأثیر زیادی دارد، به طور مثال:

- کتاب عبیدالله بن علی بن ابی شعبة حلبی: بر اساس نقل نجاشی (رجال النجاشی رقم ۶۱۲) وقتی او این کتاب را نوشت، بر امام صادق علیه السلام عرضه کرد و حضرت آن را تصحیح نمود و هنگام قرائت آن فرمود: «أتری لهؤلاء مثل هذا؟»

? تقسیم بندی بر اساس کتابت حدیث در مجلس روایت
برخی از روایات در حضور امام علیه السلام و در مجلس روایت کتابت می شدند، واضح است که اعتبار این دسته از روایات به حسب ظاهر بیشتر است. به طور مثال:

- روایت ابن بکیر (رجال الکشّی رقم ۲۲۶): زراره بر امام صادق علیه السلام وارد شد و درباره چگونگی إبراد (تأخیر انداختن نماز ظهر و عصر در شدت گرمای تابستان) سوال کرد. «و فتح ألواحه لیکتب ما یقول» زراره اوراق و الواح خود را باز کرد تا جواب امام صادق علیه السلام را بنویسد.

- معتبره سعید بن یسار (الکافی ج۵، ص۱۹۱): سعید بن یسار می گوید از امام صادق علیه السلام درباره معامله یک شتر در مقابل دو شتر به صورت نقد و نسیه سوال کردم. حضرت فرمودند: اشکالی ندارد وقتی که سن شترها را مشخص کرده باشی. (ثم أمرنی، فخططتُ علی النسیئة) سپس امر فرمودند تا روی کلمه نسیه خط کشیدم. ()

?تقسیم بندی بر اساس عرضه روایات بر فقهای بزرگ
عده ای از روایات است که وقتی یک راوی آن را از راوی دیگری نقل می کرده (ولو اینکه آن راوی از ثقات و بزرگان اصحاب بوده) با این حال، این حدیث را بر شخص دیگری از روات کبار مانند زراره و ... عرضه می داشته است.
طبیعی است که این دسته از روایات از دقت و اعتبار بالایی برخوردارند مانند:

- در ضمن روایت عمر بن اُذینة (الکافی، ج۷، ص۹۵) آمده است: عمر بن اُذینه می گوید به زراره عرض کردم: گروهی از امام صادق علیه السلام و از پدرش امام باقر علیه السلام مطالبی درباره ارث روایت کرده اند، من روایت آنان را بر تو عرضه می دارم، هر روایتی که باطل باشد بگو این روایت باطل است، و آن روایتی که حق باشد بگو حق است... عمر بن اُذینة در ادامه می گوید: پس روایتی که محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام برایم نقل کرده بود را برای زراره نقل کردم و زراره فرمود: (هو والله الحق) به خدا سوگند که روایت او بر حق است.

- روایت موسی بن بکر (الکافی، ج۷، ص۱۰۴): موسی بن بکر به زراره می گوید: بُکیر (برادر زراره) برای من از امام باقر علیه السلام این طور نقل کرده بود ... زراره بعد از شنیدن روایت فرمود: (هذا قائم عند اصحابنا لا یختلفون فیه) این حکم در نزد اصحاب ما نیز چنین است و در این مسئله اختلافی ندارند.

? تقسیم بندی بر اساس حفظ کتب و روایات از دسّ، تحریف و تصحیف

- گزارش کشّی (رجال الکشّی رقم ۴۰۱) مبنی بر اینکه اصحاب بعد از ردّ و انکار برخی احادیث توسط یونس بن عبدالرحمن، علت این امر را از وی جویا می شوند. یونس در توجیه رفتار خود، پاسخ می دهد که از هشام بن حکم شنیده است که امام صادق علیه السلام فرموده اند: «تنها احادیثی را بپذیرید که با قرآن و سنّت همخوانی داشته و یا شاهد صدقی از روایات پیشین، آن ها را تأیید کند؛ از آن رو که مغیرة بن سعید (لعنه الله)، در نگاشته های اصحاب امام باقر علیه السلام دست برده و احادیثی دروغین را به آن حضرت نسبت می داد.»

?تقسیم بندی بر اساس زیادی روایت بر کلام امام علیه السلام
در برخی کتب حدیثی، پس از نقل روایت از معصوم علیه السلام، تفریعاتی از جانب راوی یا استاد و شیخ راوی اضافه شده و یا اینکه ادله دیگری مقارن حدیث برای فتوا در انتهای روایت ذکر می شود.

- برای نمونه به دو روایت که در باب صلاة (در کتب اربعه) از کتاب حریز آورده شده مراجعه شود. (یکی از روایات مربوط به اوقات نماز و دیگری مربوط به عدول از نماز است) ظاهرا این ملحقات از خود روایت نیست و از کلام زراره می باشد.

منبع : کتاب «تعارض الادلة و اختلاف الحديث، ص۱۶۸-۱۷۱»
@zobdatolfavaed
?https://t.me/joinchat/AAAAAD_rvJDM5LaScuJ7mQ
Forwarded From یک مشکاتی
تقسیم کتب تدوین شده توسط اصحاب و روایات نقل شده از روات ائمه علیهم السلام
برگرفته از دروس آیت الله سید علی #سیستانی حفظه الله
@yekmeshkati
این کتب و روایات را می توان از چند حیث تقسیم بندی کرد. در ذیل، برخی تقسیم بندی ها همراه نمونه هایی ذکر می شود:

? تقسیم بندی بر اساس عرضه بر امام معصوم علیه السلام
عرضه یا عدم عرضه یک کتاب بر امام علیه السلام در اعتبار آن، طبیعتا تأثیر زیادی دارد، به طور مثال:

- کتاب عبیدالله بن علی بن ابی شعبة حلبی: بر اساس نقل نجاشی (رجال النجاشی رقم ۶۱۲) وقتی او این کتاب را نوشت، بر امام صادق علیه السلام عرضه کرد و حضرت آن را تصحیح نمود و هنگام قرائت آن فرمود: «أتری لهؤلاء مثل هذا؟»

? تقسیم بندی بر اساس کتابت حدیث در مجلس روایت
برخی از روایات در حضور امام علیه السلام و در مجلس روایت کتابت می شدند، واضح است که اعتبار این دسته از روایات به حسب ظاهر بیشتر است. به طور مثال:

- روایت ابن بکیر (رجال الکشّی رقم ۲۲۶): زراره بر امام صادق علیه السلام وارد شد و درباره چگونگی إبراد (تأخیر انداختن نماز ظهر و عصر در شدت گرمای تابستان) سوال کرد. «و فتح ألواحه لیکتب ما یقول» زراره اوراق و الواح خود را باز کرد تا جواب امام صادق علیه السلام را بنویسد.

- معتبره سعید بن یسار (الکافی ج۵، ص۱۹۱): سعید بن یسار می گوید از امام صادق علیه السلام درباره معامله یک شتر در مقابل دو شتر به صورت نقد و نسیه سوال کردم. حضرت فرمودند: اشکالی ندارد وقتی که سن شترها را مشخص کرده باشی. (ثم أمرنی، فخططتُ علی النسیئة) سپس امر فرمودند تا روی کلمه نسیه خط کشیدم. ()

?تقسیم بندی بر اساس عرضه روایات بر فقهای بزرگ
عده ای از روایات است که وقتی یک راوی آن را از راوی دیگری نقل می کرده (ولو اینکه آن راوی از ثقات و بزرگان اصحاب بوده) با این حال، این حدیث را بر شخص دیگری از روات کبار مانند زراره و ... عرضه می داشته است.
طبیعی است که این دسته از روایات از دقت و اعتبار بالایی برخوردارند مانند:

- در ضمن روایت عمر بن اُذینة (الکافی، ج۷، ص۹۵) آمده است: عمر بن اُذینه می گوید به زراره عرض کردم: گروهی از امام صادق علیه السلام و از پدرش امام باقر علیه السلام مطالبی درباره ارث روایت کرده اند، من روایت آنان را بر تو عرضه می دارم، هر روایتی که باطل باشد بگو این روایت باطل است، و آن روایتی که حق باشد بگو حق است... عمر بن اُذینة در ادامه می گوید: پس روایتی که محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام برایم نقل کرده بود را برای زراره نقل کردم و زراره فرمود: (هو والله الحق) به خدا سوگند که روایت او بر حق است.

- روایت موسی بن بکر (الکافی، ج۷، ص۱۰۴): موسی بن بکر به زراره می گوید: بُکیر (برادر زراره) برای من از امام باقر علیه السلام این طور نقل کرده بود ... زراره بعد از شنیدن روایت فرمود: (هذا قائم عند اصحابنا لا یختلفون فیه) این حکم در نزد اصحاب ما نیز چنین است و در این مسئله اختلافی ندارند.

? تقسیم بندی بر اساس حفظ کتب و روایات از دسّ، تحریف و تصحیف

- گزارش کشّی (رجال الکشّی رقم ۴۰۱) مبنی بر اینکه اصحاب بعد از ردّ و انکار برخی احادیث توسط یونس بن عبدالرحمن، علت این امر را از وی جویا می شوند. یونس در توجیه رفتار خود، پاسخ می دهد که از هشام بن حکم شنیده است که امام صادق علیه السلام فرموده اند: «تنها احادیثی را بپذیرید که با قرآن و سنّت همخوانی داشته و یا شاهد صدقی از روایات پیشین، آن ها را تأیید کند؛ از آن رو که مغیرة بن سعید (لعنه الله)، در نگاشته های اصحاب امام باقر علیه السلام دست برده و احادیثی دروغین را به آن حضرت نسبت می داد.»

?تقسیم بندی بر اساس زیادی روایت بر کلام امام علیه السلام
در برخی کتب حدیثی، پس از نقل روایت از معصوم علیه السلام، تفریعاتی از جانب راوی یا استاد و شیخ راوی اضافه شده و یا اینکه ادله دیگری مقارن حدیث برای فتوا در انتهای روایت ذکر می شود.

- برای نمونه به دو روایت که در باب صلاة (در کتب اربعه) از کتاب حریز آورده شده مراجعه شود. (یکی از روایات مربوط به اوقات نماز و دیگری مربوط به عدول از نماز است) ظاهرا این ملحقات از خود روایت نیست و از کلام زراره می باشد.

منبع : کتاب «تعارض الادلة و اختلاف الحديث، ص۱۶۸-۱۷۱»
@zobdatolfavaed
?https://t.me/joinchat/AAAAAD_rvJDM5LaScuJ7mQ
Forwarded From دلنوشته‌ های یک عراقی
پاسخ ایت الله #سیستانی راجع به محدوده نماز کامل در #حرم_مطهر_امام_حسین علیه السلام:

پرسش: حائر حرم حضرت امام حسین (علیه السلام) که مسافر می تواند نماز را بطور کامل بخواند کجاست ؟

پاسخ: حائر حسینی (که مسافر در آن جا مخیّر بین شکسته وتمام است) به مقدار نه متر و نیم اطراف ضریح مبارک امام حسین (علیه السلام) می باشد.

منبع: سایت ایت الله العظمی سیستانی

@arbaeinehosseini
Forwarded From دلنوشته‌ های یک عراقی
تصویر چهار مرجع بزرگ #نجف اشرف

۱۴ سال پیش در چنین روزی (۲۳ محرم ۱۴۲۷ قمری) تروریست ها #حرم_مطهر_امامین_عسکریین در سامرا را منفجر کردند.
عصر آن روز سه مرجع نجف آیات عظام حکیم فیاض ونجفی در بیت ایت الله العظمی #سیستانی گرد هم آمدند وپس از آن ایت الله سیستانی بیانیه ای بسیار مهم صادر کردند.
با این نشست وانتشار بیانیه جلوی فتنه بزرگ شیعی سنی گرفته شد. وعراق از این مصیبت دردناک عبور کرد.
عکس بالا مربوط به همان نشست مراجع است.

@arbaeinehosseini
Forwarded From دلنوشته‌ های یک عراقی
((از رهنمودهای بسیار مهم ایت الله العظمی #سیستانی به #زائرین_اربعین ))


از لوازم این زیارت آن است که زائر علاوه بر یادآوری جان‌ فشانی‌‌های امام حسین (علیه‌‌ السلام) در راه خداوند متعال، تعالیم دین حنیف از جمله #نماز ، #حجاب ، #اصلاح ، #گذشت ، #بردباری و #ادب و #قوانین_آمد_وشد و دیگر مفاهیم پسندیده را رعایت نماید تا زیارتش گامی در مسیر تربیت نفس برای پذیرش این امور و تثبیت آثار آن تا زیارت‌های بعدی باشد. چنین است که شرکت در این مراسم به منزله #حضور_در_مجالس_تعلیم_وتربیت_امام (علیه ‌السلام‌) خواهد شد...
(این توصیه ها در اربعین سال های گذشته منتشر شده است)

منبع: سایت ایت الله العظمی سیستانی

لطفا این رهنمودها بین زوار اربعین نشر دهید.

@arbaeinehosseini