Forwarded From ترجمانک | فاطمه مدیحی‌ بیدگلی
🧩 یادگیری ترجمه و ویرایش

دومین مسئله‌ای که در بخش نظرات مطلب «بیایید حرف بزنیم» مطرح کرده بودید، این بود که ترجمه یا ویرایش را و یا #ترجمه‌ویرایی را چطور یاد بگیریم. گفته بودید درباره‌اش حرف بزنم و منبع معرفی کنم. این پرتکرارترین سؤال شماست و من خیلی وقت‌ها از پاسخ دادن به آن امتناع می‌کنم. با این پرسش شماست که دشواریِ وظیفه را احساس می‌کنم. با همین سؤال‌هاست که حس می‌کنم نکند شانه‌ام زیر بار مسئولیت خم شود. شاید باورش برایتان دشوار باشد یا شاید هم من خیلی سخت‌گیرم.

امشب یک‌بار برای همیشه در حد وسعم به این پرسش پاسخ می‌دهم و بقیه‌اش را به خودتان می‌سپارم.

هر کاری که می‌خواهید بکنید اول باید ببینید استعدادش را دارید یا نه.
کُشتی‌گیری با کلمات را بلدید؟ کَشتی کلمات را می‌توانید به‌سلامت به ساحل امن و امان برسانید؟ بلدید کلمات را شوت کنید توی دروازه و گل بزنید؟ می‌توانید با کلمات غذای خوش‌رنگ و خوش‌طعم بپزید؟

بلدید با کلمات زندگی کنید و دار و ندارتان را در قالب کلمات ببینید و بریزید؟
اگر بلدید، ادامهٔ متن را بخوانید!


من با عبارت «پرورش استعداد» موافقم، اما باور دارم که باید شایستگی‌هایی باشد تا در ورای آن بشود استعداد را پرورش داد. ماهی هر چقدر هم تمرین کند، نمی‌تواند از درخت بالا برود. گیریم که بتواند، خواهد مُرد. ماهی باید در آب زندگی کند، چه در تنگنای تُنگ و چه در پهنهٔ اقیانوس.

با فرض اینکه استعداد دارید و می‌خواهید آن را پرورش دهید، تنها یک منش مسلّم و روش پرپیچ‌وخم می‌شناسم: تمرین!


ترجمه را از تمرین‌های درک‌ مطلب کتاب‌های کلاس‌زبان شروع کردم، پانزده سال پیش، که آنقدر ناآگاه بودم که فکر می‌کردم فرهنگ لغت کافی‌ست. فرهنگ‌ لغت دانش‌آموزی بود و از مدرسه جایزه گرفته بودم.
پیش‌دانشگاهی بودم که دبیر زبان کلاس‌های فوق‌برنامه، یکی از کتاب‌های خودش را امانت داد که کمکی کرده باشد به من در تقویت مهارت درک مطلب در کنکور زبان و زبان کنکور!
حالا که بهش فکر می‌کنم یادم نیست چطور می‌رسیدم که هم بروم مدرسه و هم‌‌ با آن کتاب سرگرم باشم. احتمالاً شب‌بیداری می‌کشیده‌ام. در تمام آن دو هفته فکر و ذکرم آن کتاب بود و کارزار کلماتش. بعد از دو هفته کتاب را بردم و دفترچه‌ای که ترجمهٔ تمام متن‌های آن کتاب را در آن نوشته بودم. هنوز برق چشمان حیرت‌زده و ذوق‌کردهٔ خانم خامه‌چیان، همان دبیر خیلی‌ مهربان، در خلوت خاطرم می‌درخشد.
گفت: «کتاب را داده بودم بخوانی، نه که ترجمه کنی!»
بعد هم در دانشگاه رشتهٔ مترجمی انگلیسی را ادامه دادم و خیلی زود خودم را وارد بازار کار کردم و تا امروز همچنان دارم تمرین می‌کنم.

قصهٔ من با ویرایش، قصه‌ای مفصّل است اما در اینجا مجالی جز بیان اجمالی‌اش نیست.


تا سال ۹۶ قهر بودم با ویرایش، چنان که ویراستار را آقابالاسر می‌دانستم برای کلماتی که به‌ جان پرورده بودم. تقصیری هم نداشتم، گذرم به ویراستارنماها خورده بود و به‌خاطرشان مجبور شده بودم قید همکاری‌هایی را بزنم تا اینکه در زمستان ۹۶ نکتهٔ مهمی را از زبان استادم‌ شنیدم:

«ویراستاری می‌تواند به ارتقای کیفیت ترجمه کند که بیش از مترجم بلد باشد.»
بهار ۹۷ از یک گروه در تلگرام در معرض ویرایش قرار گرفتم و پس از آن پنج‌ نفری که بیشترین ارتباطات نوشتاری را با آن‌ها داشتم، ویراستار بودند و این وسیله‌ای شد برای تمرین و تیزبینی من. جرئت دارید جلوی ویراستار اشتباه بنویسید؟ من نداشتم!

تیر ۹۸ خیلی اتفاقی یک پروژهٔ ویرایش ترجمه سپردند دستم و پایم سُرید به این وادی. تا رسیدم به آنجا که اشتباهاتی که از مترجم‌ها می‌بینم در ترجمانک هم بنویسم تا شاید ببینیم و یادمان بماند و چون برای هشتگ‌گذاری دنبال تک‌کلمه بودم، #ترجمه‌ویرایی را آفریدم.

می‌بخشید اگر پرحرفی کردم. اما این‌ها که گفتم پیش‌نیاز سخت‌ترین قسمت سؤال شما بود در این زمینه: منبع می‌خواهید و معلم. ندارم.‌ واقعاً پاسخ درخوری ندارم. اگر استعدادش را دارید و علاقه‌اش را و صبرش را و حوصله‌اش را پیشنهادی بهتر از تمرین و تداوم در آن ندارم. البته هستند دوره‌ها و گفته‌هایی که‌ شما را با ترجمه یا ویرایش آشنا می‌کنند.

در دورهٔ کارشناسی سی همکلاسی بودیم. کتاب و برنامهٔ درسی داشتیم و استادهای خوب و بد. از آن میان از همان روز اول او که دلش با کلمات می‌تپید، من بودم، خیلی‌هاشان همان روزها رفتند پی تدریس و تور لیدری.
او که هنوز هم دلش در هوای کلمات پر و بال می‌زند، منم.

#ترجمه #ویرایش
#سین‌جیم
Forwarded From ترجمانک | فاطمه مدیحی‌ بیدگلی
سیر مطالعاتی ويرايش و درست‌نویسی پیشنهاد مدرسان «ویراسـتاران» است.

نشانهٔ * یعنی جزء ابزار کار ویراستار است.
نشانهٔ # یعنی برای نویسنده‌شدن ضروری است.

#* ابوالحسن نجفی، غلط ننویسیم، تهران: نشر دانشگاهی.
پیشگفتار بصیرت‌زا + سرواژه‌های مهم: توسط، داشتن، قابل، قابل‌توجه، درازنویسی، را، شرایط، تتابع افعال، اگرچه… ولی، یک، حذف فعل، صفت مؤنث، عبارت وصفی، سؤال‌پرسیدن، بشریت، واو، آنچه که، موافقت، نوین، تنها، نرخ و… .

#* حسن ذوالفقاری، راهنمای ویراستاری و درست‌نویسی، تهران: علم.
تمام کتاب مفید است و مثال‌های فراوان و جدول‌های مفصلی دارد. برای ویرایش نامه‌های اداری نیز می‌توان از مثال‌های آن بهره برد.

#* رضا بابایی، بهتر بنویسیم، قم: ادیان.
یادگیری روان و جذابِ ساده‌نویسی و درست‌نویسی و زیبانویسی، با نثری دلاویز و درخور سرمشق‌گیری.

* فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دستورخط فارسی، تهران: فرهنگستان.
     مطالعهٔ ص۲۱ تا ۴۳ + دقت فراوان در جدول‌های ص۲۵ تا ۲۷ و ۳۲.

* علی‌اشرف صادقی، فرهنگ املایی خط فارسی، تهران: فرهنگستان.
     املای واژه‌های فارسی. البته معدودی واژه‌ها را ندارد و مقدمه‌اش پُرعیب است.

نصرالله پورجوادی، دربارهٔ ویرایش، چ۲ به‌بعد، تهران: نشر دانشگاهی.
     مقاله‌های ۱ (مایرز)، ۳ (سمیعی)، ۴ (باستی‌ین)، ۷ (معصومی)، ۱۲ (امامی)

نصرالله پورجوادی، دربارهٔ زبان فارسی، تهران: نشر دانشگاهی.
     پیشگفتار + مقاله‌های ۱ (نجفی)، ۱۳ (ایرانی)، ۲ (صادقی)، ۱۵ (یوسفی)، ۲۰  (سمیعی)، ۲۱ (ایرانی)، ۱۷ (معصومی)، ۲۴ (منصوری)، ۹ (آشوری)، ۲۸ (کافی).

* یوسف عالی عباس‌آباد، فرهنگ درست‌نویسی سخن، تهران: سخن.
     مقدمهٔ ناب + پانزده متن فارسی معیار + سرواژه‌های مهم مثل گرته‌برداری.

ناصر نیکوبخت، مبانی درست‌نویسی زبان فارسی معیار، تهران: چشمه.
     تنها نیمهٔ اول کتاب. با نظمی مناسب، ویرایش زبانی را خلاصه کرده است.

* احمد سمیعی، نگارش و ویرایش، تهران: سمت.
     فقط بخش ویرایش زبانی؛ زیرا شیوهٔ ویرایش صوری ایشان، با وجود اجر پُراَرجی که دارند، مقبول نیفتاد.

محمد اسفندیاری، کتاب‌پژوهی، قم: صحیفهٔ خرد.
     «حشو قبیح» در هشتاد صفحه + مقالهٔ «از ویراستاری تا ویرگولاستاری» + چهار مقاله با موضوعِ ننوشتن.

بهاءالدین خرّمشاهی، کژتابی‌های ذهن و زبان، تهران: ناهید.
     کتابی مفرح، حاوی نکته‌های کاربردیِ زبانی و حاصل بیست سال یادداشت‌برداری.

عبدالحسین آذرنگ، بازاندیشی در مباحثی از نشر و ویرایش، تهران: ققنوس.
     بخش دوم، به‌ویژه مقاله‌های ۵ و ۶ و ۱.

علی صلح‌جو، نکته‌های ویرایش، تهران: مرکز.
     یادداشت‌هایی برخاسته از سال‌ها تجربهٔ جدی در ویرایش، مفید برای حرفه‌ای‌ترها، نه تازه‌واردها.

محسن باغبان، مصائب آقای ویراستار، تهران: قطره.
     تجربه‌هایی رنگارنگ و آموزه‌هایی جدید از سال‌ها ویراستاری، مفید برای حرفه‌ای‌ترها.

* غلامرضا ارژنگ، ویرایش زبانی، برای زبان نوشتاری فارسی امروز، تهران: قطره.
     بسیار ساده و پُرمثال ویرایش زبانی را توضیح داده است.

* بهروز صفرزاده، دست‌نامهٔ ویرایش، تهران: سده.
بسیار موجز و به‌ترتیب الفبا، تمام نکات مربوط به درست و غلط را فهرست کرده است.

#سین‌جیم #ویرایش