Forwarded From ⚫ حسینیه مجازی بُکاء ⚫
#شاعران‌اهل‌بیت‌عصمت #آداب_مداحی

💥 نصیحتی عالمانه و برگرفته از روایات، به ذاکرین و واعظین، از لسانِ شیخ عباس قمی رحمه الله

⚠️ از جعل و دروغ _ تا تعیین پول!

👈🏻 ایشان می‌نویسد:

شایسته است سلسله جلیله اهل منبر و ذاکرین که عَلمِ عزای امام حسین علیه‌السلام را به دوش گرفته‌اند، مراقب باشند که از این طریق دنبال جاه و مال نباشند و اخلاص را از دست ندهند. غِنا نخوانند و به نوجوان نیز چنین خواندنی نیاموزند. دروغ نگویند و بر خدا و اهل بیت علیهم‌السلام نیز دروغ نبندند. بدونِ اذن گرفتن از بانی مجلس روی منبر نروند. نالایقان و نااهلان را دعا و مدح نکنند. افرادی از اهل مجلس را که نمی‌توانند گریه کنند طعن نزنند. به بزرگان مذهب توهین نکنند. ترک تقیه نکنند. تفرقه نیندازند. فاسقین و مجرمین را تقویت نکنند. جعل حدیث نکنند. تفسیر به رأی از قرآن نکنند. احادیث را با مضامین باطل تأویل نکند. برای داغ شدن مجلس غُلو نکنند و کفر نگویند. حکایات مضحکه و اشعار فسق و فجور و زبانِ‌حالِ دروغ نخوانند. مجلس را بی جهت طول ندهند. مبادا از مذمت دنیاطلبی و غرور بگویند و دم از زهد و اخلاص زنند و خود را متصف به این اوصاف نشان دهند، ولی خودشان بخاطرِ عدم‌پذیرایی و عدم‌التفاتِ بانی مجلس به آنان (که سرش به مجلس داری گرم است) برَنجند و دَرهم شوند و گلایه کنند و اخلاصشان از بین رود که با این حال شایسته نیست خود را چاکر سیدالشهدا علیه السلام بدانند. و مبادا بخاطر حفظیاتشان از مطالب و معارف که روی منبر می‌گویند، خود را از صفات رذیله عاری ببینند و فقط مستمعین را در معرضِ صفات رذیله بدانند.

👈🏻 تكليف مستمعان و بانيان مجالس‏:

امّا تكليف ديگران كه از واعظ و مرثیه‌خوان بهره‌‏مند شوند و به فيوضات بى‏‌حدّ و شماره رسند، چه صاحب مجلس و چه غير او از حاضرين و مستمعين، اعانت و رعايت و توقير و اكرام و احسان و انعام است به واعظ و مرثیه‌خوان، با مال و زبان و ساير جوارح بقدر آنچه از قوّه برآيد و از عهده تواند درآيد و آنچه با او كنند هرگز وفا به حقّى كه در اين عمل بر ايشان پيدا كرده نخواهد كرد. چه آنچه با او كنند و به او دهند از متاع دنيا، تمام به يك تارِ جامهٔ بهشتى كه هزارها از آن توسّط آن روضه‏‌خوان به آن‏ها رسيده مقابله نخواهد كرد؛ پس هرچه دهند كم دادند و هرچه كنند كم كردند. چنانچه سيره مرضيّه ائمه طاهرين عليهم السّلام چنين بوده با اين طايفه و امثال ايشان. لَختى رجوع به احاديث و آثار كن ببين حضرت امام زين العابدين عليه السّلام چگونه عطاها فرمود به فرزدقِ شاعر پس از آن كه قصيده معروفه را خواند. و ملاحظه كن عطاى حضرت صادق عليه السّلام را به اشجع سلمى پس از آن كه به عيادت آن حضرت آمد و دو بيت خواند و نزد حضرت چهارصد درهم بود که به وى عطا فرمود و او نیز شُكركنان گرفت و برفت. حضرت او را طلبيد و انگشترى به او عطا كرد كه ده هزار درهم قيمت داشت‏. همین‌گونه بوده سیره سائر أئمه طاهرین که از پیش خود هدیه‌ای به آنان می‌دادند. (سپس ایشان به نقل چند روایت در این زمینه می‌پردازد)

📚منتهی‌الامال، نشر دلیل ما، ٢/١٠٨٠

❌ متأسفانه تمام مواردِ انحرافیِ مذکور، در حال حاضر توسط «برخی» واعظین و ذاکرین انجام می‌پذیرد. برخی نیز بجای اینکه به هدیه و عطای بانی مجلس راضی باشند، خودشان مبلغی تعیین می‌کنند که در صورت توافق، مجلس را بعهده می‌گیرند و در صورت عدم تواناییِ بانی برای پرداخت آن مبلغ، به آن مجلس حاضر نمی‌شوند! توجه شود که اگر کسی نرخ تعیین کند و بانی موافقت کند، هم بانی و هم شخص تعیین کننده، هردو برخلاف سیره اهل بیت علیهم‌السلام عمل نموده‌اند.

@ashkvareh
Forwarded From ⚫ حسینیه مجازی بُکاء ⚫
#اشک #حزن #شاعران‌اهل‌بیت‌عصمت

💥 وقتی علامه مجلسی رحمه الله، می‌خواهد در ثواب گریه و مرثیه بر امام حسین علیه السلام شریک شود

🔻 ایشان بعد از نقل اشعاری در مصیبت امام حسین علیه السلام که چند ده صفحه می‌شود، می‌نویسد:

أقول: ما قیل من المراثی فی مصیبته صلوات الله علیه جمة لا تحصی و لا یناسب إیرادها ما نحن بصدده فی هذا الکتاب و إنما أوردنا قلیلا منها رجاء أن یشرکنی الله تعالی مع من یبکی و ینوح بها فی ثوابه...

✍🏻 آنچه از مراثی در مصیبت امام حسین صلوات الله علیه سروده شده بسیار است و به شماره در نمی‌آید، و آنچه ما در صدد آوردن آن در این کتابیم، با آوردن مراثی بیش از این مناسبت ندارد، و کمی از آن مراثی را آوردیم، به این امید که خدای تعالی مرا در ثوابش با کسانی که با این مراثی گریه و نوحه می‌کنند شریک سازد.

📚 بحارالانوار، _بیروت، ج ۴۵ ص ٢٩٤

@ashkvareh
Forwarded From ⚫ حسینیه مجازی بُکاء ⚫
#شاعران‌اهل‌بیت‌عصمت

🔻 إشکال سید حمیری، بر شعر کُمیت

👈🏻 مرزبانی در کتاب اخبار سیدحمیری آورده:

سید حمیری به حج رفت و کُمیت را دید، بر او سلام کرد و گفت توئى گوینده این ابیات:

إنّی أُحِبُّ أَمِیرالمُؤمِنین وَلاَ
أرضی بسبّ أبی‌بکر و لا عمراً
وَ لاَ أقُولُ إذا لم یُعطیا فدکاً
بنت النّبیّ ولا میراثه کفراً
الله یعلم ماذا یأتیان به
یوم القیامة من عذر إذا اعتذرا.

یعنی: «من نمی‌گویم عمر و ابوبکر که فدک و میراث دختر پیغمبر را به وى ندادند، کافر شده‌اند.
خداى داند که در روز رستاخیز که در پیشگاه خدا حاضر می‌آیند، چه عذرى خواهند آورد.»

کمیت گفت: آرى من گفته‌ام و از بنى امیه تقیه کرده‌ام و در گفتار من این گواهى نیز هست که آنها آنچه را در تصرف فاطمه بوده است، گرفته‌اند.
سید گفت: اگر دلیل نمی‌آوردى، جا داشت که ساکت بمانم، امّا بدان که تو درباره حق کوتاه آمده‌اى، چه پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله می‌فرماید: فاطمه، پاره تن من است، آنچه او را پریشان کند مرا پریشان کرده است. براستى که خدا از خشم زهرا علیها السلام به خشم می‌آید و از خشنودى وى خشنود می‌شود. پس تو اى کمیت! با پیغمبر که فدک را به امر خداوند به زهرا علیها السلام بخشید و امیرمؤمنان و حسن و حسین و امّ ایمن علیهم السلام که نسبت به واگذارى پیغمبر فدک را به فاطمه گواهى دادند، مخالفت کرده‌اى. چه عمر و ابوبکر درباره زهرا چنین حکم درستى نکردند. حال آنکه خداوند می‌فرماید: "یرِثُنِی وَ یرِثُ مِنْ آلِ یعْقُوبَ." و نیز فرماید: "" وَ وَرِثَ سُلَیمانُ داوُدَ." آنها سبب بخلافت رسیدن خود را نماز ابوبکر می‌دانند و شهادتى را که آن زن (عایشه) درباره پدر خود داد و گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: فلانى را به نماز با مردم بگمارید. آنها گفتار عایشه را درباره پدرش تصدیق می‌کنند، امّا گفتار حضرت فاطمه و امیرالمومنین و امام حسن و امام حسین علیهم السلام را در امرى چون فدک تصدیق ندارند و از بانوئى چون فاطمه علیها السلام در ادعایش نسبت به پدر بینه می‌خواهند و شاعرى چون تو هم آن چنان شعرى می‌سراید⁉️ گذشته از این، چه می‌گوئى درباره مردى که در حقانیت خواسته حضرت فاطمه و شهادت أميرالمؤمنين و امام حسن و امام حسین و امّ ایمن علیهم السلام قسم به طلاق می‌خورد. طلاق چنین مردى چگونه است؟ کمیت گفت: بر او طلاقى نخواهد بود. سید گفت اگر بر عدم حقانیت آنان، قسم به طلاق بخورد؟ کمیت گفت طلاق واقع خواهد شد، زیرا آنها سخنى جز به حق نگفته‌اند. سید گفت: پس نیک در کار خویش نظر کن! کمیت گفت: خدا را از گفتار خویش تائبم و تو اى اباهاشم از ما داناتر و فقیه‌ترى.

📚 الغدير، ج ٢ ص ٢٧٥

بنگرید که شعرای اهل بیت علیهم السلام چگونه در سرودن شعر، محتوا و معارف و ولایت و برائت را مدنظر داشته‌اند، و حتی بعضا فقیه در دین بوده‌اند. اما افسوس که چندیست اشعاری با محتوای مذموم یا پوچ یا باطل یا صوفیانه وِرد زبان‌ برخی مادحین شده است.

اللهم نشکو الیک ...

@ashkvareh