@literature9
مسافرنامه اثر #شاهرخ_مسکوب

یک اثر داستانی نیست،
اما اثری است که چنان داستانی نوشته شده که
خواننده نمی‌داند دارد خاطره‌ای را مرور می‌کند
یا داستانی می‌خواند که راوی آن با ضمیر «من» شرح حال مسافری را می‌گوید که در صبحی تاریک به سفری کوتاه می‌رود، سفری که هر هفته تکرار می‌شود تا مسافر، راوی این تکرار باشد. «مسافرنامه» در مهاجرت نوشته شده و شرح حال مسافری مهاجر است.اگر ادبیات مهاجرت را آثاری بدانیم که به زندگی در مهاجرت ارجاع می‌دهند این اثر یکی از اولین‌ها در این مهاجرت بزرگ سی و چندساله و شاید یکی از بهترین‌هاست. مسکوب در این کتاب کوتاه از سفر می‌گذرد و به مسافر می‌پردازد. شاید هم درست همین است تا نگذاریم مسافر در سفری بی‌سرانجام در مکان و زمانی غریب نفی شود.
Forwarded From ادبیاتliterature9@
@literature9
یاد #شاهرخ_مسکوب
که پانزده سال قبل در چنین روزی، 23 فروردین 1384 دوستداران فرهنگ و ادب را تنها گذاشت...
Forwarded From آدرس جدید litera999@
#خواب_و_خاموشی
#شاهرخ_مسکوب
@litera9
این کتاب سه مرثیه است:

قصه سهراب و نوشدارو» درباره سهراب سپهری، «به یاد رفتگان و دوستداران»
درباره هوشنگ مافی و «غروب آفتاب»
درباره امیرحسین جهانبگلو
@litera9
#تبریک #روز_معلم
#تقدیر از معلمان خوب ادبیات فارسی ایران
#شاهرخ_مسکوب (روحشان شاد)
کانال:
@Shahrokhmeskoob
@meskoob_shahname
#خواب_و_خاموشی
#شاهرخ_مسکوب
@litera9
این کتاب سه مرثیه است:

قصه سهراب و نوشدارو» درباره سهراب سپهری، «به یاد رفتگان و دوستداران»
درباره هوشنگ مافی و «غروب آفتاب»
درباره امیرحسین جهانبگلو
Forwarded From ادبیاتliterature9@
@literature9
#فروشی
۵ جلد کتاب کمیاب و اصل

▫️▫️▫️

۱. کارنامه‌ی ناتمام
گفتگوی علی بنوعزیزی با #شاهرخ_مسکوب
درباره‌ی سیاست، فرهنگ، اسطوره و...
همراه با گفتگوهایی از مهرداد بهار، داریوش‌شایگان، دهباشی، شفیعی‌کدکنی و... اصل، بسیار تمیز و کمیاب: ۲۸۰صفحه
انتشارات نیلوفر، چاپ‌اول: ۱۳۷۸


۲. تا دام آخر
گزیده گفتگوها و مقالات
#محمدجعفر_پوینده
بکوشش همسرش: سیما صاحبی
نشر چشمه، چاپ‌سوم: ۱۳۸۸
کمیاب و بسیار تمیز، ۲۹۴صفحه


۳. مجموعه مباحثه‌های علی‌اصغر ضرابی
با:
ا. ح. آریانپور، داریوش آشوری، جمشید بهنام، مصطفی رحیمی و...
سازمان نشر کتاب بامداد، چاپ‌اول: ۱۳۵۱
تمیز: ۳۷۲صفحه


۴. جبر انقلاب
جان‌ریز، مترجم: اکبر معصوم‌بیگی
از کتب چپ، نشر دیگر، چاپ‌اول: ۱۳۸۰
بسیار تمیز، نایاب: ۵۴۸صفحه


۵. پژوهندگان زمان
مجموعه مقالات
مترجمان: ا. ح. آریان‌پور، احمد آرام، عبدالله انوار، فریدون بدره‌ای، علی‌اصغر بهرام‌بیگی، پرویز داریوش، ناصرالدین صاحب‌الزمانی، نصرت‌الله مجتبائی، مصاحب و...
انتشارات کتابخانه مرکزی با همکاری موسسه فرانکلین. نیویورک۱۹۵۶

▫️▫️▫️

قیمت هر جلد بصورت تکی: ۴۰هزار تومان
قیمت ۵جلد باهم: ۱۰۰هزار تومان
درخواست: @belg99
Forwarded From سهند ایرانمهر
✔️هویت ایرانی، از سوگ سیاوش تا تعزیت عاشوراء🔻

برگزاری باشکوه سالروز رویدادهای تاریخی و فرهنگی هم در جوامع پیشامدرن و هم در دوران جدید از ابزارهای عمده برای تداوم و زنده نگاه داشتن خاطرات جمعی یا هویت قومی و ملی پیشامدرن در گذشته و هویت ملی در دوره ی جدید بوده است. در ایران برگزاری نوروز باستانی و مراسم دهه ی عاشورا، که هر دو از تقدس خاصی برای ایرانیان شیعه برخوردارند، ملاط عمده ی هویت ایرانی شیعه یا، به زبان دیگر، دو ستون اصلی آن را تشکیل می دهند. ظاهرا مراسم دهه ی عاشورا، که به طور رسمی و علنی به فرمان معزالدوله ی دیلمی بویه ای در سال ۳۵۲ ق. در بغداد آغاز شده بود، با نشیب و فرازهایی تا دوره ی صفوی ادامه یافته و همراه با مراسم عید نوروز، که برای آن احادیثی پرداخته شده بود، به منزله ی پراهمیت ترین مراسم سالانه ی ایرانی شیعی نهادینه شده و تا به امروز تداوم یافته است.

البته در آن زمان در بغداد دو جشن ایرانی پراهمیت نوروز و مهرگان برپا می شد. هنگامی که در سال ۳۹۸ ق.، عاشورا و مهرگان در یک روز همزمان شدند، به فرمان شاهنشاه بویه ای ابتدا مراسم عاشورا را برگزار کردند و روز بعد جشن های مهرگان را در زمان شاه عباس که نوروز و عاشورا در سال ۱۰۲۱ ق. همزمان شدند، او هم رویه ی آل بویه را به کار بست.

تعزیه ی شهادت شاه شهیدان امام حسین (ع) از بسیاری جاری شباهت به سوگ سیاوش داشت که سالروز آن در دوران پیش از اسلام برگزار می شد و اشاره به آن در آثار گوناگون نظم و نثر فارسی دیده می شود. سوگ سیاوش چنان ریشه در اسطوره های پیش از اسلام داشت که تا اوایل دوران اسلامی نیز در سغد و خوارزم برگزار می شد. چنان که در تاریخ بخارا آمده است: "
و اهل بخارا را بر کشتن سیاوش سرودهای عجب است و مطربان آن .. سرودها را کین سیاوش گویند. و محمد بن جعفر گوید که از این - تاریخ سه هزار سال است و الله اعلم.

#شاهرخ_مسکوب در تحلیل ماندنی خود از سوگ سیاوش می گوید: «حتا هنوز در پاره ای از گوشه های دور، سیاوش شهید کامل و سرنوشت او نشان ظلمی است که انسان عرصه ی آن است». آن گاه به نقل قول از#صادق_هدایت می گوید: «در مراسم سوگواری نیز در کوهکیلویه زنهایی هستند که تصنیف های خیلی قدیمی را با آهنگ غمناکی به مناسبت مجلس عزا می خوانند و ندبه و مویه می کنند. این عمل را سوسيوش (سوگ سیاوش) می نامند»(نوشته های پراکنده هدایت، با مقدمه حسن قائمیان، امیرکبیر). سوگ سیاوش که در عهد اساطیری تاریخ سنتی ایران در اواخر عهد ساسانی در خدای نامک ها تدوین شده و به ثبت رسیده بود، در دست پرتوان فردوسی در شاهنامه حماسه ای جاودانه شد.

به نوشته ی شاهرخ مسکوب :
سلسله ی سیاوشان تاریخ در سرودهای یارسان، که اهل حق بدانها پایبندند، و روح عالی قلندر از هابیل به جمشید و از وی به ایرج و یحیی و سیاوش و امام حسین در گردش آمده است. آنان برگزیدگان و پاکان و مظلومان تاریخ اند. گردش روح شهیدان بزرگتاریخ، که سالار شهیدان حسین (ع) بر تارک آنان می درخشد، نشانه ی تداوم تاریخی شهادت در هر دوره ی تاریخی است، چنان که گویی زمین هیچ گاه از شهید خالی نیست. در تشیع ایران، سیاوش، که اسطوره ای بود، جای خود را به شهید کربلا، که وجود تاریخی داشت واگذاشت و بدین گونه تعزیه جای سوگ سیاوش را گرفت.در واقع شباهت های دو مراسم ممکن است تا حدی گسترده محبوبیت عاشورا را در میان ایرانیان تبیین کند؛ همان طور که #احسان_یارشاطر در مقایسه ی خود از دو مراسم نتیجه می گیرد: «شهادت امام حسین (ع) و اهل بیت او یک زمینه ی واقعی در سنت ایرانی پیدا کرد تا به یک نمایش سوگواری الهام دهنده و سنجیده تبدیل شود. این مراسم وارث ویژگی عمده ی مراسم بسیار کهنی بود که ریشه های عمیقی در روح ایرانی داشت».

✔️هویت ایرانی، احمد اشرف،(دو مقال ااز جراردو نیولی و شاپور شهبازی)، ترجمه دکتر حمید احمدی، نشرنی

🔸نقل قول از مسکوب: سوگ سیاوش در مرگ و رستاخیز تهران، نشر خوارزمی
🔸نقل قول از احسان یارشاطر :
Yarshater, Ehsan, "Ta'zia and Pre-Islamic Mourning Rics in Iran", in Peter Chelkowski..
ed., Ta'sieh Ritual and Drama in Iran, New York: New York University Press, New York University Studies in Near East Civilization, Number 7, 1979), pp. 88.94.
@sahandiranmehr
🔶 #شاهرخ_مسکوب
1302 بابل / 1384 پاریس
@litera9