عارفان حقیقی کمتر خواب می بینند!
🔹هرچقدر ایمان انسان راسخ تر شود، کمتر خواب می بیند و بالتبع، دیگر به دنبال رویاهایش راه نمی افتد. شاید از این سخن تعجب کنید اما این نص روایات ماست. عارفان راستین و حقیقی، اهل شهود و خواب نیستند.
🔸در تصوف و تمام مکاتب عرفانی دنیا، خواب و مکاشفه نقشی اساسی در سلوک عرفانی ایفا می کند. اما در عرفان اهل بیت علیهم السلام، خواب و شهود هرگز نشانه ای برای حقانیت فرد یا درجه بندی ایمان انسان ها نیست.
🔹رویای صادقه یک نوع آینده نگری و غیب گویی است و از بالاترین درجات رویا محسوب می شود. فرعون که در ادبیات قرآنی، نماد خباثت و شرارت و تکبر و تجلی انسانی شیطان بر زمین است، اما با کمال تعجب خداوند رویای صادقه را به وی عطا می نماید تا نشان دهد این تخیلات دیداری هیچ ارتباطی به حقانیت صاحبش ندارد. موارد دیگری هم مانند هم سلولی های حضرت یوسف هستند که مشرک بودند اما رویای صادقه دیدند.
🔸روایت جالبی در کتاب معتبر بصائر الدرجات مرحوم صفار وارد شده است مبنی بر اینکه: یکی از صوفیان اهل سنت در زمان امام صادق علیه السلام "وَ كَانَ مِنْ أَعْبَدِ أَهْلِ زَمَانِه" از عابدترین زاهدان زمان بود و حتی خلیفه را هم موعظه می کرد.
این صوفی مانند دیگر عرفا، شهود گرا بوده و خواب های زیادی می دید تا اینکه از تسنن وارد مذهب حقه تشیع می شود لکن دیگر خواب نمی بیند! پس نزد امام صادق علیه السلام آمده و می پرسد چرا از وقتی شیعه شدم دیگر خواب نمی بینم؟
حضرت این جمله مهم و طلائی را در پاسخ وی فرمودند:
فَإِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا رَسَخَ فِي الْإِيمَانِ رُفِعَ عَنْهُ الرُّؤْيَا.
زمانی که ایمان در مومن ریشه دار و با ثبات گردد، خواب از او برداشته می شود.
منبع: بصائر ج1، ص: 255
عمل به همین یک روایت، سبب شناخت عرفان حق از باطل می شود. حجم زیادی از کتب شرح حال عرفا و صوفیه به شهود و خواب اختصاص دارد و مردم همواره دنبال این مسائل هستند درحالیکه امام به آنها می فرماید: ایمان والا و راسخ، رویا و شهود را بر می دارد و دنبال این مسائل نباشید.
پی نوشت:
1_خواب معصوم همان وحی است و نباید معصوم و غیر معصوم را مقایسه کرد.
2_روایات مشابه دیگری راجع به کرامت و شهود هم داریم که قبلا ذکر کردم.
3_در تفسیر این روایت نباید بر مبنای فلاسفه، شروع به بافتن کنیم. مثل اینکه "انسان مومن از عالم ماده و مثال به عالم عقل رفته و در عالم عقل دیگر صورتی نیست." در روایات ما خبری از این نوع مبانی و عبارات نمی باشد.
4_عرفان شیعه، مبتنی بر عقل و فطرت است نه شهود و خواب.
#خواب
#شهود
@erfanvatasavof
🔹هرچقدر ایمان انسان راسخ تر شود، کمتر خواب می بیند و بالتبع، دیگر به دنبال رویاهایش راه نمی افتد. شاید از این سخن تعجب کنید اما این نص روایات ماست. عارفان راستین و حقیقی، اهل شهود و خواب نیستند.
🔸در تصوف و تمام مکاتب عرفانی دنیا، خواب و مکاشفه نقشی اساسی در سلوک عرفانی ایفا می کند. اما در عرفان اهل بیت علیهم السلام، خواب و شهود هرگز نشانه ای برای حقانیت فرد یا درجه بندی ایمان انسان ها نیست.
🔹رویای صادقه یک نوع آینده نگری و غیب گویی است و از بالاترین درجات رویا محسوب می شود. فرعون که در ادبیات قرآنی، نماد خباثت و شرارت و تکبر و تجلی انسانی شیطان بر زمین است، اما با کمال تعجب خداوند رویای صادقه را به وی عطا می نماید تا نشان دهد این تخیلات دیداری هیچ ارتباطی به حقانیت صاحبش ندارد. موارد دیگری هم مانند هم سلولی های حضرت یوسف هستند که مشرک بودند اما رویای صادقه دیدند.
🔸روایت جالبی در کتاب معتبر بصائر الدرجات مرحوم صفار وارد شده است مبنی بر اینکه: یکی از صوفیان اهل سنت در زمان امام صادق علیه السلام "وَ كَانَ مِنْ أَعْبَدِ أَهْلِ زَمَانِه" از عابدترین زاهدان زمان بود و حتی خلیفه را هم موعظه می کرد.
این صوفی مانند دیگر عرفا، شهود گرا بوده و خواب های زیادی می دید تا اینکه از تسنن وارد مذهب حقه تشیع می شود لکن دیگر خواب نمی بیند! پس نزد امام صادق علیه السلام آمده و می پرسد چرا از وقتی شیعه شدم دیگر خواب نمی بینم؟
حضرت این جمله مهم و طلائی را در پاسخ وی فرمودند:
فَإِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا رَسَخَ فِي الْإِيمَانِ رُفِعَ عَنْهُ الرُّؤْيَا.
زمانی که ایمان در مومن ریشه دار و با ثبات گردد، خواب از او برداشته می شود.
منبع: بصائر ج1، ص: 255
عمل به همین یک روایت، سبب شناخت عرفان حق از باطل می شود. حجم زیادی از کتب شرح حال عرفا و صوفیه به شهود و خواب اختصاص دارد و مردم همواره دنبال این مسائل هستند درحالیکه امام به آنها می فرماید: ایمان والا و راسخ، رویا و شهود را بر می دارد و دنبال این مسائل نباشید.
پی نوشت:
1_خواب معصوم همان وحی است و نباید معصوم و غیر معصوم را مقایسه کرد.
2_روایات مشابه دیگری راجع به کرامت و شهود هم داریم که قبلا ذکر کردم.
3_در تفسیر این روایت نباید بر مبنای فلاسفه، شروع به بافتن کنیم. مثل اینکه "انسان مومن از عالم ماده و مثال به عالم عقل رفته و در عالم عقل دیگر صورتی نیست." در روایات ما خبری از این نوع مبانی و عبارات نمی باشد.
4_عرفان شیعه، مبتنی بر عقل و فطرت است نه شهود و خواب.
#خواب
#شهود
@erfanvatasavof