Forwarded From مركز الفقيه العاملي لاحياء التراث
#مجموعة مؤلفة من عدة #دواوين #فارسية فديمة وهي بالترتيب :
1- #ديوان #أمير #معزي 2- #ديوان #سلطان #الشعراء #اثير_الدين #اخسيكتي 3- #ديوان #اديب #صابر
4-
#ديوان #محمود #قمر #اصفهاني 5- #ديوان #قاضي #شمس #الدين #طبسي 6- #ديوان #ناصر #خسرو
#نسخة #مغولية #نفيسة مليئة بالرسوم الرائعة كتبت سنة 713 هجرية بخط عبد المؤمن العلوي الكاشي
المصدر : #مكتبة #بريطانيا
حماسه دینی روضه‌الصابرین در مصائب کربلا
اثری در انتظار تحقیق و تصحیح

به تازگی یکی از نسخه‌های مهم کتابخانه مجلس تحت عنوان روضه‌الصابرین به چاپ عکسی رسیده است. این نسخه منظومه‌ای در حماسه کربلا و عاشوراست که توسّط یکی از علمای اهل سنّت پاکستان، به سال 1198ق سروده شده.
   جناب آقای جواد فینی، مقدمه خوب و جامعی بر این منظومه نوشته و نمایه‌های خوبی را هم در انتهای کتاب تدارک دیده‌ است.
   نام سراینده این منظومه، «خدابخش» است که به «ملا» و «تونسوی» شهرت داشته و تخلص شاعری‌اَش هم صابر است که در چندین جای این مجموعه ثبت شده. صابر در روستای سنگهر از توابع تونسه، نزدیک دیره غازیجان، از شهرهای پنجاب پاکستان می‌زیسته و به همین دلیل به تونسوی شهرت یافته است. زمان و مکان درگذشت و دفن این شاعر معلوم نیست.
صابر بر اساس ابیاتی که بعد از نعت پیامبر (ص) در مدح خلفای چهارگانه دارد،  بر مذهب اهل سنّت بوده است. وی همچنین در فصل پایانی کتابش نیز فصلی در ردّ لعن و نفرین مسلمانان، از جمله یزید بن معاویه دارد که سنّی بودن وی را تأیید می‌کند. امّا نکته مهم و قابل توجّه اینکه وی بر مذهب اهل تسنّن است و این منظومه شیوا و جانسوز را سروده و جالب‌تر اینکه روایات وی بسیار به روایات شیعیان نزدیک است و این خود می‌تواند برای تحقیق و پژوهش در تازه‌ای را برای علاقه‌مندان بگشاید.
   صابر، روضة الصابرین را در هجده سالگی سروده و بررسی اشعارش نیز نشان‌دهنده استحکام و قدرت شاعری وی در این سن است. وی همچنین آثار دیگری در قواعد نظم و دستور و لغت زبان فارسی نگاشته که حکایت از فضل و دانش او در این زمینه دارد
روضة الصابرین از مهم‌ترین حماسه‌های دینی در موضوع حادثه کربلا و علل آن است که با توصیفات شاعرانه گزارش شده و تاکنون معرّفی، تصحیح و چاپ نشده است.
   صابر این اثر را در سال 1198ق (برابر با 1784م) سروده و خود نامش را روضة‌الصابرین  نهاده است. این حماسه دینی در وزن شاهنامه و بحر متقارب سروده شده و به یکی از حکمرانان محلی به نامِ معین‌الدوله مبارزالدین ابوالفتح محمد سربلندخان سدوزایی از حکمرانان محلی افغان، تقدیم شده است.
   این منظومه دیباچه‌ای کوتاه در توحید، آفرینش جهان و انسان، عذرخواهی و توبه دارد و پس از آن مفصّل به نعت پیامبر اسلام (ص)، معجزات و معراج ایشان پرداخته شده و نیز منقبت کوتاهی در ذکر خلفای چهارگانه دارد. بعد این مقدمّات، وی در سبب تألیف کتاب می‌گوید در یکی از شب‌های دوران جوانی تصمیم به نظم کتابی در ذکر علل واقعه کربلا و حوادث پیش و همزمان با عاشورا می‌گیرد و سعیش بر این است که از روایات صحیح بهره ببرد.
  بعد از سبب تألیف، منظومه با داستان تولد هاشم و امیه، پسران عبدالمناف شروع می‌شود و چگونگی دشمنی فرزندان آنها شرح داده می‌شود و در ادامه به چرایی عداوت یزید پلید با امام حسین (ع) پرداخته شده است. در فصل‌های بعد، مرگ معاویه و تلاش یزید برای بیعت گرفتن از امام حسین (ع)؛ رسالت مسلم بن عقیل و چگونگی شهادت وی و طفلانش؛ دیدار امام حسین با حرّ بن یزید ریاحی؛ نامه ابن زیاد برای گرفتن بیعت از امام (ع) و ماجرای محاصره امام (ع) توسّط عمر بن سعد تا شهادت مظلومانه یاران و فرزندان امام (ع) و شهادت مظلومانه ایشان به نظم در آمده است.
   در پایان متن نیز فصلی «در غدّاری روزگار و ناهمواری دور دوّار» و فصلی نیز تحت عنوان «در امتناع آنان که بر مسلمین لعنت می‌گویند و از جهالت به راه ضلالت می‌پویند» آمده تا شاعر بر عقاید مذهبی خودش تاکید کند.
  تحقیق و پژوهش بر روی این منظومه، از آنجا که توسّط یک سرایندهٔ اهل تسنن سروده شده، از اهمیت بالایی برخوردار است و منبع مهمی‌ برای بررسی سیر عقاید و مذاهب در محدودة زمانی و مکانی تالیف این اثر است. البته این تحقیقات باید به دور از تعصّب و قضاوت عجولانه و با دید علمی و تحقیقی صورت پذیرد.

چاپ عکسی روضه‌الصابرین بر اساس نسخه 18974 کتابخانه مجلس شورای اسلامی انجام شده و این نسخه توسّط کاتبی ناشناخته در تاریخ 20 شوّال 1299ق به نستعلیق، کتابت شده است.
انتشارات وانیا این مجموعه را در 246 صفحه و در قطع وزیری به چاپ رسانده است.
@aaadab1397farhang
#کربلا #عاشورا #حماسه_دینی #خدابخش_تونسوی #صابر #روضةالصابرین #امام_حسین
Forwarded From ادب و فرهنگ📙📘📕📒📓
حماسه دینی روضه‌الصابرین در مصائب کربلا
اثری در انتظار تحقیق و تصحیح

به تازگی یکی از نسخه‌های مهم کتابخانه مجلس تحت عنوان روضه‌الصابرین به چاپ عکسی رسیده است. این نسخه منظومه‌ای در حماسه کربلا و عاشوراست که توسّط یکی از علمای اهل سنّت پاکستان، به سال 1198ق سروده شده.
   جناب آقای جواد فینی، مقدمه خوب و جامعی بر این منظومه نوشته و نمایه‌های خوبی را هم در انتهای کتاب تدارک دیده‌ است.
   نام سراینده این منظومه، «خدابخش» است که به «ملا» و «تونسوی» شهرت داشته و تخلص شاعری‌اَش هم صابر است که در چندین جای این مجموعه ثبت شده. صابر در روستای سنگهر از توابع تونسه، نزدیک دیره غازیجان، از شهرهای پنجاب پاکستان می‌زیسته و به همین دلیل به تونسوی شهرت یافته است. زمان و مکان درگذشت و دفن این شاعر معلوم نیست.
صابر بر اساس ابیاتی که بعد از نعت پیامبر (ص) در مدح خلفای چهارگانه دارد،  بر مذهب اهل سنّت بوده است. وی همچنین در فصل پایانی کتابش نیز فصلی در ردّ لعن و نفرین مسلمانان، از جمله یزید بن معاویه دارد که سنّی بودن وی را تأیید می‌کند. امّا نکته مهم و قابل توجّه اینکه وی بر مذهب اهل تسنّن است و این منظومه شیوا و جانسوز را سروده و جالب‌تر اینکه روایات وی بسیار به روایات شیعیان نزدیک است و این خود می‌تواند برای تحقیق و پژوهش در تازه‌ای را برای علاقه‌مندان بگشاید.
   صابر، روضة الصابرین را در هجده سالگی سروده و بررسی اشعارش نیز نشان‌دهنده استحکام و قدرت شاعری وی در این سن است. وی همچنین آثار دیگری در قواعد نظم و دستور و لغت زبان فارسی نگاشته که حکایت از فضل و دانش او در این زمینه دارد
روضة الصابرین از مهم‌ترین حماسه‌های دینی در موضوع حادثه کربلا و علل آن است که با توصیفات شاعرانه گزارش شده و تاکنون معرّفی، تصحیح و چاپ نشده است.
   صابر این اثر را در سال 1198ق (برابر با 1784م) سروده و خود نامش را روضة‌الصابرین  نهاده است. این حماسه دینی در وزن شاهنامه و بحر متقارب سروده شده و به یکی از حکمرانان محلی به نامِ معین‌الدوله مبارزالدین ابوالفتح محمد سربلندخان سدوزایی از حکمرانان محلی افغان، تقدیم شده است.
   این منظومه دیباچه‌ای کوتاه در توحید، آفرینش جهان و انسان، عذرخواهی و توبه دارد و پس از آن مفصّل به نعت پیامبر اسلام (ص)، معجزات و معراج ایشان پرداخته شده و نیز منقبت کوتاهی در ذکر خلفای چهارگانه دارد. بعد این مقدمّات، وی در سبب تألیف کتاب می‌گوید در یکی از شب‌های دوران جوانی تصمیم به نظم کتابی در ذکر علل واقعه کربلا و حوادث پیش و همزمان با عاشورا می‌گیرد و سعیش بر این است که از روایات صحیح بهره ببرد.
  بعد از سبب تألیف، منظومه با داستان تولد هاشم و امیه، پسران عبدالمناف شروع می‌شود و چگونگی دشمنی فرزندان آنها شرح داده می‌شود و در ادامه به چرایی عداوت یزید پلید با امام حسین (ع) پرداخته شده است. در فصل‌های بعد، مرگ معاویه و تلاش یزید برای بیعت گرفتن از امام حسین (ع)؛ رسالت مسلم بن عقیل و چگونگی شهادت وی و طفلانش؛ دیدار امام حسین با حرّ بن یزید ریاحی؛ نامه ابن زیاد برای گرفتن بیعت از امام (ع) و ماجرای محاصره امام (ع) توسّط عمر بن سعد تا شهادت مظلومانه یاران و فرزندان امام (ع) و شهادت مظلومانه ایشان به نظم در آمده است.
   در پایان متن نیز فصلی «در غدّاری روزگار و ناهمواری دور دوّار» و فصلی نیز تحت عنوان «در امتناع آنان که بر مسلمین لعنت می‌گویند و از جهالت به راه ضلالت می‌پویند» آمده تا شاعر بر عقاید مذهبی خودش تاکید کند.
  تحقیق و پژوهش بر روی این منظومه، از آنجا که توسّط یک سرایندهٔ اهل تسنن سروده شده، از اهمیت بالایی برخوردار است و منبع مهمی‌ برای بررسی سیر عقاید و مذاهب در محدودة زمانی و مکانی تالیف این اثر است. البته این تحقیقات باید به دور از تعصّب و قضاوت عجولانه و با دید علمی و تحقیقی صورت پذیرد.

چاپ عکسی روضه‌الصابرین بر اساس نسخه 18974 کتابخانه مجلس شورای اسلامی انجام شده و این نسخه توسّط کاتبی ناشناخته در تاریخ 20 شوّال 1299ق به نستعلیق، کتابت شده است.
انتشارات وانیا این مجموعه را در 246 صفحه و در قطع وزیری به چاپ رسانده است.
@aaadab1397farhang
#کربلا #عاشورا #حماسه_دینی #خدابخش_تونسوی #صابر #روضةالصابرین #امام_حسین
الجزء الثاني

#مرح
@rwayate

: عدي عدي روح من هون بسرعة

#عدي: ليش ياقلبي شو في ليشك هيك خايفة

#فرح : ابن عمي امير جاي لهون

#عدي : واذا يعني ما انا ابن خالك وانتي بنت عمتي يجي ويقرب نشوف شو بطلع بايدو هالسئيل

#امير : شو ست فرح بتحبي على الكورنيش شايف

#فرح: مادخلك ابن خالي واقف معي

#امير :هيك لكان هلاء بشوف شو رح تعملي من يجي اخوكي صابر

#عدي : شو انت ماحد معبي عينك ولا شووو

#امير: ومين انت يااااابعدي

#عدي : انا عدي ابن خالها يالا روح من هووون ولااا

#فرح : عدي خلينا نروح الله يخليك بلا مشاكل

#امير : مشي معي على البيت انتي بدك ترباية من اول وجديد

#فرح : لا ماني رايحة معك هي خاااوة

#عدي : بعد ايدك عنها لاكسرلك اياه فهمان وله

( نزلو التنين ضرب ببعض وماتركوا حد بالشارع اللي اجتمع كان عدي عم يضرب بدون رحمة انا من الخوف تركتهن وهربت علي البيت ماكنت بعرف شو مخبي لالي بهاداك اليوم دخلت بسرعة غرفتي وطبقت على حالي الباب ,,, مافي دقايق الا اخي صابر عم يكسر باب الغرفة

#صابر: وينهااا وينهااا اذا ما ابوكي رباكي قسم بالله لاربيكي فضحتينا يا قليلة الترباية فضحتينا

#امي: شو في شو في بعد هيك قلي شو في,,,,,,,,,,

#صابر: انتي السبب انتي اللي ربتيها على هيك بنتك يامو كمشها امير على الكورنيش مع عدي

#امي : اي وشو فيها ابن خالها مانها مع غريب حل عن اختك انت وامير وسبوها بحالها

#صابر : لا ماحزرتي يا امي ماحزرتي بنوب بتفكرني رح مشيها هيك شو ماعندها اهل

#فرح : لا ماعندي اي ماعندي انا بس اهلي هو عدي .... عدي اللي وقف معي وبدفع دم قلبو ليرضيني وبعد عن حياتي انت وامير

#صابر: شوفتي يامو قله الترباية والله لاكسروا الباب واكسر راسك والله

#امي: روح اكسر راس مرتك اللي مانك حاكمها من هون عم نسمع عياطاا وصراخها عليك جاي تشاطر على اختك بعد هيك عن بنتي عندها ابو هوبتصرف معها,,,,

( فات اخي صابر على غرفتي بعد ماكسر الباب وبلش ضرب فيني وابي على صراخي اجا ليكمل عليه ضرب وعمي كمان صارو تلاته بيضربو فيني ومن وين قلبك بيوجعك يافرح انضربت ,, وامي المسكينة ماعرفاني اندافع عني ولا ادافع عن حالها عمي واخي اخدوها فرصة ليمدو اديهن على امي وابي مانو عرفان السيرة من سمع صابر بقول عني يا ساقطة يلي بلا شرف بتطلعيي مع شباب ابي فكرني عاملة جريمة شرف هو ماقصر بنوب فيني بالضرب الله لا يسامحهن

...
Forwarded From ادب و فرهنگ📙📘📕📒📓
حماسه دینی روضه‌الصابرین در مصائب کربلا
اثری در انتظار تحقیق و تصحیح

به تازگی یکی از نسخه‌های مهم کتابخانه مجلس تحت عنوان روضه‌الصابرین به چاپ عکسی رسیده است. این نسخه منظومه‌ای در حماسه کربلا و عاشوراست که توسّط یکی از علمای اهل سنّت پاکستان، به سال 1198ق سروده شده.
   جناب آقای جواد فینی، مقدمه خوب و جامعی بر این منظومه نوشته و نمایه‌های خوبی را هم در انتهای کتاب تدارک دیده‌ است.
   نام سراینده این منظومه، «خدابخش» است که به «ملا» و «تونسوی» شهرت داشته و تخلص شاعری‌اَش هم صابر است که در چندین جای این مجموعه ثبت شده. صابر در روستای سنگهر از توابع تونسه، نزدیک دیره غازیجان، از شهرهای پنجاب پاکستان می‌زیسته و به همین دلیل به تونسوی شهرت یافته است. زمان و مکان درگذشت و دفن این شاعر معلوم نیست.
صابر بر اساس ابیاتی که بعد از نعت پیامبر (ص) در مدح خلفای چهارگانه دارد،  بر مذهب اهل سنّت بوده است. وی همچنین در فصل پایانی کتابش نیز فصلی در ردّ لعن و نفرین مسلمانان، از جمله یزید بن معاویه دارد که سنّی بودن وی را تأیید می‌کند. امّا نکته مهم و قابل توجّه اینکه وی بر مذهب اهل تسنّن است و این منظومه شیوا و جانسوز را سروده و جالب‌تر اینکه روایات وی بسیار به روایات شیعیان نزدیک است و این خود می‌تواند برای تحقیق و پژوهش در تازه‌ای را برای علاقه‌مندان بگشاید.
   صابر، روضة الصابرین را در هجده سالگی سروده و بررسی اشعارش نیز نشان‌دهنده استحکام و قدرت شاعری وی در این سن است. وی همچنین آثار دیگری در قواعد نظم و دستور و لغت زبان فارسی نگاشته که حکایت از فضل و دانش او در این زمینه دارد
روضة الصابرین از مهم‌ترین حماسه‌های دینی در موضوع حادثه کربلا و علل آن است که با توصیفات شاعرانه گزارش شده و تاکنون معرّفی، تصحیح و چاپ نشده است.
   صابر این اثر را در سال 1198ق (برابر با 1784م) سروده و خود نامش را روضة‌الصابرین  نهاده است. این حماسه دینی در وزن شاهنامه و بحر متقارب سروده شده و به یکی از حکمرانان محلی به نامِ معین‌الدوله مبارزالدین ابوالفتح محمد سربلندخان سدوزایی از حکمرانان محلی افغان، تقدیم شده است.
   این منظومه دیباچه‌ای کوتاه در توحید، آفرینش جهان و انسان، عذرخواهی و توبه دارد و پس از آن مفصّل به نعت پیامبر اسلام (ص)، معجزات و معراج ایشان پرداخته شده و نیز منقبت کوتاهی در ذکر خلفای چهارگانه دارد. بعد این مقدمّات، وی در سبب تألیف کتاب می‌گوید در یکی از شب‌های دوران جوانی تصمیم به نظم کتابی در ذکر علل واقعه کربلا و حوادث پیش و همزمان با عاشورا می‌گیرد و سعیش بر این است که از روایات صحیح بهره ببرد.
  بعد از سبب تألیف، منظومه با داستان تولد هاشم و امیه، پسران عبدالمناف شروع می‌شود و چگونگی دشمنی فرزندان آنها شرح داده می‌شود و در ادامه به چرایی عداوت یزید پلید با امام حسین (ع) پرداخته شده است. در فصل‌های بعد، مرگ معاویه و تلاش یزید برای بیعت گرفتن از امام حسین (ع)؛ رسالت مسلم بن عقیل و چگونگی شهادت وی و طفلانش؛ دیدار امام حسین با حرّ بن یزید ریاحی؛ نامه ابن زیاد برای گرفتن بیعت از امام (ع) و ماجرای محاصره امام (ع) توسّط عمر بن سعد تا شهادت مظلومانه یاران و فرزندان امام (ع) و شهادت مظلومانه ایشان به نظم در آمده است.
   در پایان متن نیز فصلی «در غدّاری روزگار و ناهمواری دور دوّار» و فصلی نیز تحت عنوان «در امتناع آنان که بر مسلمین لعنت می‌گویند و از جهالت به راه ضلالت می‌پویند» آمده تا شاعر بر عقاید مذهبی خودش تاکید کند.
  تحقیق و پژوهش بر روی این منظومه، از آنجا که توسّط یک سرایندهٔ اهل تسنن سروده شده، از اهمیت بالایی برخوردار است و منبع مهمی‌ برای بررسی سیر عقاید و مذاهب در محدودة زمانی و مکانی تالیف این اثر است. البته این تحقیقات باید به دور از تعصّب و قضاوت عجولانه و با دید علمی و تحقیقی صورت پذیرد.

چاپ عکسی روضه‌الصابرین بر اساس نسخه 18974 کتابخانه مجلس شورای اسلامی انجام شده و این نسخه توسّط کاتبی ناشناخته در تاریخ 20 شوّال 1299ق به نستعلیق، کتابت شده است.
انتشارات وانیا این مجموعه را در 246 صفحه و در قطع وزیری به چاپ رسانده است.
@aaadab1397farhang
#کربلا #عاشورا #حماسه_دینی #خدابخش_تونسوی #صابر #روضةالصابرین #امام_حسین
حماسه دینی روضه‌الصابرین در مصائب کربلا
اثری در انتظار تحقیق و تصحیح

به تازگی یکی از نسخه‌های مهم کتابخانه مجلس تحت عنوان روضه‌الصابرین به چاپ عکسی رسیده است. این نسخه منظومه‌ای در حماسه کربلا و عاشوراست که توسّط یکی از علمای اهل سنّت پاکستان، به سال 1198ق سروده شده.
   جناب آقای جواد فینی، مقدمه خوب و جامعی بر این منظومه نوشته و نمایه‌های خوبی را هم در انتهای کتاب تدارک دیده‌ است.
   نام سراینده این منظومه، «خدابخش» است که به «ملا» و «تونسوی» شهرت داشته و تخلص شاعری‌اَش هم صابر است که در چندین جای این مجموعه ثبت شده. صابر در روستای سنگهر از توابع تونسه، نزدیک دیره غازیجان، از شهرهای پنجاب پاکستان می‌زیسته و به همین دلیل به تونسوی شهرت یافته است. زمان و مکان درگذشت و دفن این شاعر معلوم نیست.
صابر بر اساس ابیاتی که بعد از نعت پیامبر (ص) در مدح خلفای چهارگانه دارد،  بر مذهب اهل سنّت بوده است. وی همچنین در فصل پایانی کتابش نیز فصلی در ردّ لعن و نفرین مسلمانان، از جمله یزید بن معاویه دارد که سنّی بودن وی را تأیید می‌کند. امّا نکته مهم و قابل توجّه اینکه وی بر مذهب اهل تسنّن است و این منظومه شیوا و جانسوز را سروده و جالب‌تر اینکه روایات وی بسیار به روایات شیعیان نزدیک است و این خود می‌تواند برای تحقیق و پژوهش در تازه‌ای را برای علاقه‌مندان بگشاید.
   صابر، روضة الصابرین را در هجده سالگی سروده و بررسی اشعارش نیز نشان‌دهنده استحکام و قدرت شاعری وی در این سن است. وی همچنین آثار دیگری در قواعد نظم و دستور و لغت زبان فارسی نگاشته که حکایت از فضل و دانش او در این زمینه دارد
روضة الصابرین از مهم‌ترین حماسه‌های دینی در موضوع حادثه کربلا و علل آن است که با توصیفات شاعرانه گزارش شده و تاکنون معرّفی، تصحیح و چاپ نشده است.
   صابر این اثر را در سال 1198ق (برابر با 1784م) سروده و خود نامش را روضة‌الصابرین  نهاده است. این حماسه دینی در وزن شاهنامه و بحر متقارب سروده شده و به یکی از حکمرانان محلی به نامِ معین‌الدوله مبارزالدین ابوالفتح محمد سربلندخان سدوزایی از حکمرانان محلی افغان، تقدیم شده است.
   این منظومه دیباچه‌ای کوتاه در توحید، آفرینش جهان و انسان، عذرخواهی و توبه دارد و پس از آن مفصّل به نعت پیامبر اسلام (ص)، معجزات و معراج ایشان پرداخته شده و نیز منقبت کوتاهی در ذکر خلفای چهارگانه دارد. بعد این مقدمّات، وی در سبب تألیف کتاب می‌گوید در یکی از شب‌های دوران جوانی تصمیم به نظم کتابی در ذکر علل واقعه کربلا و حوادث پیش و همزمان با عاشورا می‌گیرد و سعیش بر این است که از روایات صحیح بهره ببرد.
  بعد از سبب تألیف، منظومه با داستان تولد هاشم و امیه، پسران عبدالمناف شروع می‌شود و چگونگی دشمنی فرزندان آنها شرح داده می‌شود و در ادامه به چرایی عداوت یزید پلید با امام حسین (ع) پرداخته شده است. در فصل‌های بعد، مرگ معاویه و تلاش یزید برای بیعت گرفتن از امام حسین (ع)؛ رسالت مسلم بن عقیل و چگونگی شهادت وی و طفلانش؛ دیدار امام حسین با حرّ بن یزید ریاحی؛ نامه ابن زیاد برای گرفتن بیعت از امام (ع) و ماجرای محاصره امام (ع) توسّط عمر بن سعد تا شهادت مظلومانه یاران و فرزندان امام (ع) و شهادت مظلومانه ایشان به نظم در آمده است.
   در پایان متن نیز فصلی «در غدّاری روزگار و ناهمواری دور دوّار» و فصلی نیز تحت عنوان «در امتناع آنان که بر مسلمین لعنت می‌گویند و از جهالت به راه ضلالت می‌پویند» آمده تا شاعر بر عقاید مذهبی خودش تاکید کند.
  تحقیق و پژوهش بر روی این منظومه، از آنجا که توسّط یک سرایندهٔ اهل تسنن سروده شده، از اهمیت بالایی برخوردار است و منبع مهمی‌ برای بررسی سیر عقاید و مذاهب در محدودة زمانی و مکانی تالیف این اثر است. البته این تحقیقات باید به دور از تعصّب و قضاوت عجولانه و با دید علمی و تحقیقی صورت پذیرد.

چاپ عکسی روضه‌الصابرین بر اساس نسخه 18974 کتابخانه مجلس شورای اسلامی انجام شده و این نسخه توسّط کاتبی ناشناخته در تاریخ 20 شوّال 1299ق به نستعلیق، کتابت شده است.
انتشارات وانیا این مجموعه را در 246 صفحه و در قطع وزیری به چاپ رسانده است.
@aaadab1397farhang
#کربلا #عاشورا #حماسه_دینی #خدابخش_تونسوی #صابر #روضةالصابرین #امام_حسین
Forwarded From ادب و فرهنگ📙📘📕📒📓
حماسه دینی روضه‌الصابرین در مصائب کربلا
اثری در انتظار تحقیق و تصحیح

به تازگی یکی از نسخه‌های مهم کتابخانه مجلس تحت عنوان روضه‌الصابرین به چاپ عکسی رسیده است. این نسخه منظومه‌ای در حماسه کربلا و عاشوراست که توسّط یکی از علمای اهل سنّت پاکستان، به سال 1198ق سروده شده.
   جناب آقای جواد فینی، مقدمه خوب و جامعی بر این منظومه نوشته و نمایه‌های خوبی را هم در انتهای کتاب تدارک دیده‌ است.
   نام سراینده این منظومه، «خدابخش» است که به «ملا» و «تونسوی» شهرت داشته و تخلص شاعری‌اَش هم صابر است که در چندین جای این مجموعه ثبت شده. صابر در روستای سنگهر از توابع تونسه، نزدیک دیره غازیجان، از شهرهای پنجاب پاکستان می‌زیسته و به همین دلیل به تونسوی شهرت یافته است. زمان و مکان درگذشت و دفن این شاعر معلوم نیست.
صابر بر اساس ابیاتی که بعد از نعت پیامبر (ص) در مدح خلفای چهارگانه دارد،  بر مذهب اهل سنّت بوده است. وی همچنین در فصل پایانی کتابش نیز فصلی در ردّ لعن و نفرین مسلمانان، از جمله یزید بن معاویه دارد که سنّی بودن وی را تأیید می‌کند. امّا نکته مهم و قابل توجّه اینکه وی بر مذهب اهل تسنّن است و این منظومه شیوا و جانسوز را سروده و جالب‌تر اینکه روایات وی بسیار به روایات شیعیان نزدیک است و این خود می‌تواند برای تحقیق و پژوهش در تازه‌ای را برای علاقه‌مندان بگشاید.
   صابر، روضة الصابرین را در هجده سالگی سروده و بررسی اشعارش نیز نشان‌دهنده استحکام و قدرت شاعری وی در این سن است. وی همچنین آثار دیگری در قواعد نظم و دستور و لغت زبان فارسی نگاشته که حکایت از فضل و دانش او در این زمینه دارد
روضة الصابرین از مهم‌ترین حماسه‌های دینی در موضوع حادثه کربلا و علل آن است که با توصیفات شاعرانه گزارش شده و تاکنون معرّفی، تصحیح و چاپ نشده است.
   صابر این اثر را در سال 1198ق (برابر با 1784م) سروده و خود نامش را روضة‌الصابرین  نهاده است. این حماسه دینی در وزن شاهنامه و بحر متقارب سروده شده و به یکی از حکمرانان محلی به نامِ معین‌الدوله مبارزالدین ابوالفتح محمد سربلندخان سدوزایی از حکمرانان محلی افغان، تقدیم شده است.
   این منظومه دیباچه‌ای کوتاه در توحید، آفرینش جهان و انسان، عذرخواهی و توبه دارد و پس از آن مفصّل به نعت پیامبر اسلام (ص)، معجزات و معراج ایشان پرداخته شده و نیز منقبت کوتاهی در ذکر خلفای چهارگانه دارد. بعد این مقدمّات، وی در سبب تألیف کتاب می‌گوید در یکی از شب‌های دوران جوانی تصمیم به نظم کتابی در ذکر علل واقعه کربلا و حوادث پیش و همزمان با عاشورا می‌گیرد و سعیش بر این است که از روایات صحیح بهره ببرد.
  بعد از سبب تألیف، منظومه با داستان تولد هاشم و امیه، پسران عبدالمناف شروع می‌شود و چگونگی دشمنی فرزندان آنها شرح داده می‌شود و در ادامه به چرایی عداوت یزید پلید با امام حسین (ع) پرداخته شده است. در فصل‌های بعد، مرگ معاویه و تلاش یزید برای بیعت گرفتن از امام حسین (ع)؛ رسالت مسلم بن عقیل و چگونگی شهادت وی و طفلانش؛ دیدار امام حسین با حرّ بن یزید ریاحی؛ نامه ابن زیاد برای گرفتن بیعت از امام (ع) و ماجرای محاصره امام (ع) توسّط عمر بن سعد تا شهادت مظلومانه یاران و فرزندان امام (ع) و شهادت مظلومانه ایشان به نظم در آمده است.
   در پایان متن نیز فصلی «در غدّاری روزگار و ناهمواری دور دوّار» و فصلی نیز تحت عنوان «در امتناع آنان که بر مسلمین لعنت می‌گویند و از جهالت به راه ضلالت می‌پویند» آمده تا شاعر بر عقاید مذهبی خودش تاکید کند.
  تحقیق و پژوهش بر روی این منظومه، از آنجا که توسّط یک سرایندهٔ اهل تسنن سروده شده، از اهمیت بالایی برخوردار است و منبع مهمی‌ برای بررسی سیر عقاید و مذاهب در محدودة زمانی و مکانی تالیف این اثر است. البته این تحقیقات باید به دور از تعصّب و قضاوت عجولانه و با دید علمی و تحقیقی صورت پذیرد.

چاپ عکسی روضه‌الصابرین بر اساس نسخه 18974 کتابخانه مجلس شورای اسلامی انجام شده و این نسخه توسّط کاتبی ناشناخته در تاریخ 20 شوّال 1299ق به نستعلیق، کتابت شده است.
انتشارات وانیا این مجموعه را در 246 صفحه و در قطع وزیری به چاپ رسانده است.
@aaadab1397farhang
#کربلا #عاشورا #حماسه_دینی #خدابخش_تونسوی #صابر #روضةالصابرین #امام_حسین
الجزء الخامس
@rwayate
#خالو زيد : شو القصة ابو صابر ليش هيك عم تعمل ببنتك مو بكفي اللي عملتو بابني انا مشان النسب ماقبلت دخل ابنك السجن فوت شوف ابني شلون مكسر

#صابر : اللي من ايدو الله يزيدوو

#جدو: شو صاير هون اهلين صهري اتفضل

#ابي: اي عمي لا مابدي اتفضل جاي اخد بنتي وبنتك انا طلقتها مابدي اياها

#جدو : بسهوله هيك لا والله مابصير يعني حفيدي ابنك كسروا وبنتي طلقتها وجاي لعند بيتني كمان وعم تقلل احترامك معي

#صابر : لاا جدو ماعم انقلل احترامك بس بدنا ناخد اختي وانتو من طريق ونحنا من طريق

#خالو منير : فوتو لجوا مابصير هيك على الباب مابدنا الناس تحكي عنا حكي طالع نازل

( من بعد مادخلو جوا شي ساعتين وهني اصواتن طالعة ...ورجال تفوت ورجال تطلع اعمامي وخوالي ومخاتير العيلة وانا وامي قاعدين على نار لنعرف شو اخرتا دقايق الا خالي منير دخل لعنا ...

#خالي منير: خالو قومي البسي ارجعي مع ابوكي وخطيبك

#فرح : مين خطيبي امي قليلك شي

#امي : قلي شو صار ياخوي قلي والله قلبي على نار

#خالي منير : نحنا خلصنا مع العيلة هاي يختي ابو صابر طلقك قدام المخاتير

#امي : يا مصيبتي والبنت

#خالي منير : اخوكي زيد طلبها لعدي وابوها رفض ومشان يكسر راس جاب عمها وابن عمها وقرا الفاتحة جكر في ابوكي واخوكي هوون عنا ببيتنا

#امي: قروا فاتحة بنتي هوون وعلى ابن عمها امير

#فرح : خالو لا لا تقولا ابي انجن شكلو ...خال الله يخليك لا تقبل مو انت خالي كمان لاتقبل الله يخليك انا بكرهو لامير مابدي اتزوجو امانة ياخال لاتبعدني عن عدي والله بموت بارضي الله يخليك يا خال

#جدو : قومي ياجدو مافيني اعمل شي ابوكي واعمامك والمخاتير اخدو قرارهم

#فرح : جدو شلون يخطبوني لحد ما بطيقو وبدون قراري هاد حرام يا جدو

#تيته :حسبي الله ونعم الوكيل طول عمرهن هالعيلة مانا مرتاحين منهن لا ريحوو الام ولا بنتها

#فرح : عددددي عدددددددد ي

#عدي : شو في قليلي والله قلبي على نار

#فرح : بدهن يجوزوني لغيرك قووم ياعدي قووووم احميني منهن احميني

#صابر : قووومي انصرفي على البيت قووومي

( اخدني صابر من دار جدو وانا ايدي عم تشبك بكل اكره وتشبك بخالي وبأي حد عم قابلو عم ترجاهن مايخلوني روح ويجوزوني لامير امي كانت عم تبكي عليه وتيته عم تتحسبن وعدي اللي صار يضرب بايدو بالحيط ... اخدوني دغري على بيت عمي دغري على غرفتو لامير لافرح ولا خطوبة ولا اي شي اللي كنت اعملو كنت ابكي واخي وابي يضربوني بزيادة ,,,,,,,,,,
#الرجل_العقرب.
.
.
.الجزء العاشر +الجزء الحادي عشر + الجزء الثاني عشر ....وتمت..
.
.(( وهاد مصطفى ماكان خياب وغطسني بالمي الباردة بدون رحمة ...طلعت صرت ارجف ونقط مي ..وعم تكتك من البرد
.
#ريمي :- اسمع لك لاتكمشني تاني مرة كان على شوي قلبي رح يووقف
.
#مصطفى :- اسم الله على قلبو حبيبي بعيد الشر ريتو قلبي ولا قلبك ...حبي لاتعاندي مشان ما اكسرلك راسك المرة الجاي ...
.
#ريمي :- انا ماني حبك فهمان ماني حبك 😡
.
#مصطفى :- لا حبي ومرتي كمان خدي الجاكيت تبعي البسيه ..
.
#ريمي :- مابدي شي منك بعد هالجاكيت عني .. الله يقرفها ريحتك مانها حلوة ..
.
#مصطفى :- ايييون هاي mil lion اغلى نوع برفان ...ههههههه
.
#ريمي :- ماحلوة ما عجبتني ..
.
#مصطفى :- طيب هاتي الجاكيت
.
#ريمي:- برداني لك برداني لا تخليني صرخ هيك بالشارع ...
.
.#مصطفى :- استني اخطفك...تعي لهووون فوتي هالسيارة
.
#ريمي :- يوووم اسود هاليوم شوووو جابني نزلني لك غلييييييز ...
.
#مصطفى :- بدي وصلك ام لسان
.
(( بعد ماوصلني مصطفى على البيت ...مع انو طول الطريق صراخنا ماخلص ...

.
#امي :- شووو هاد ليش كلك مي ...
.
#ريمي :- شخ علي عصفور
.
#امي :- عصفور هيك مغرقك ..تعي اشم ...شو ريحتك زنخة بحر...
.
#ريمي :- حاجتك امي ...بسببك من كتر مابتقليلي روحي اشربي مية البحر ...اشربتها... ومن كتر مابتقليلي اذا وصلتي البحر راح تنشفيه ...وهيني جبتلك البحر لعندك فايتة اتحمم ...
.
#امي :- الصبر من عندك يارب يارب..ابعتلها عريس مضروب براسو يخلصني منها . 😤😤
..
.
بالمسا...
.#بابا :- ام ايهاب وين البنت ماني سامع حسها ...
.
.#امي :- نايمة صرلا من العصر

#بابا :- قومي اطمني عليها ...

#امي :- ابو ايهااااااااب تعاا صاااابر جوزي لحق البنت
.
.#بابا :- شوو في شووووفي ...
.
#امي :- البنت متل النار طالعة حرارتها خلينا ناخدا على الدكتور ...
.
(( من تغطيسة مصطفى لالي بالبحر مرضتني..بقيت طريحة فراش وحرارة اسبوع ...بهاد الاسبوع ماحسنت افتح فيس وانترنت بالمرة...وكانت مصطفى على نار على غيابي فكر وقتها اني تركتو ومابدي اياه
.
.#امي :- امي ريمي صرتي منيحة اليوم قومي حبيبتي خدي دوووش والله البيت بدون صوتك ما حلو امي 😢😢
.
#ريمي :- حاجتك امي دموعك دموع تماسيح من الاخر قليلي شو بدك 😒..
.
#امي :- اخص مابنفع معك حنااااان قومي جاييينا خطابة ...وانا وعدتهم واياكي ثم اياكي ترفضي تطلعي بغضب عليكي...
.

#ريمي :- امي مانك شيفاني مريضة اشفقي عليه ...
.
#امي :- يالا قومي البسي هاد الجينز والتيشرت وزبطي حالك ..
.
#ريمي :- امي ماعرفتي مين جاي علينا ليخطبني ..
.
#امي :- ابن دار محمد ابنهن مصطفى ابوكي من عرف انو العريس طار عقلو فيه ..
.
#ريمي :- 😲 مصطفى وابن دار محمد ....جد امي اسمو مصطفى ...

#امي :- اي بشتغل بالشرطة ..بالمخابران وشاب مغني وانيق بيعجبك
.
.#ريمي :- امي هيني جاااي رايحة على الصيدلية جيب كم دواا لالي...
.
#امي :- هلاء قمتي متل القردة ...
.
.((اطلعت على البيت دغري وبسرعة على الصيدلية ...بدي اجيب اجلة لمصطفى متل مامرضني بالفراش اسبوع انا بدي اخليك تفرش فراش النوم بالحمام .. صبرك بس عليه ...
.
.#الصيدلي :- مرحبا شو طلبك
.
#ريمي ':- بدي ملح انجليزى الملين هاد ابي معو تلبك معوي وامساك ...
.
#الصيدلي :- تكرمي تفضلي
.
.
.الجزء الحادي عشر :-
.
#امي :- ريمي الناس بعد نص ساعة جايين جاهزة امي ..
.
#ريمي :- شلون طالعة امي
.
#امي :- تجنني حبيبتي ..
.
.(( ماشي يا مصطفى انا بعلمك شلون تخليني امرض يا متغطرس ماشي رح نشوف قوتك ولا كيدي يالا وهاي تزبيطة اخت شلن...لنشوف شو راح يطلع معك...
..
#ايهاب :- اختي الضيوف بالصالة بتقلك امي هاتي القهوة..
.
#ريمي :- من غير ماتطلب ست الحبايب مجهزتا...هههههاااااي بسيطة وهاي ملح انجليزي بكاستك لنشوف اخرتها معك شووو
.
.
(( فتت على الغرفة واول ما شافني مصطفى ماعاد فيه يتحمل قدمت القهوة بعدها امي طلبت اقعد جنبوو..
.#مصطفى :- شو حسنتي تجيبني لهون اخطبك ...
.
#ريمي :- ماحد قلك تجي 😊
.
#مصطفى :- شو وينك صرلك اسبوع مانك باينة ..
..
#ريمي :- كنت مرضاني بسبب حضرتك ..
.
#مصطفى :- كدابة متقصدة تعملي هيك
.
#ريمي :- اسمع لاتخليني باش خناق معك بتعرف انت ببيتنا اشرب قهوتك على الساكت
.
(( العيلة كلها مشغولة وبيضحكو وانا ومصطفى عم نتخانق على الساكت ...وبلش صوووتنا يطلع ..
.
#مصطفى :- امي فيني اقعد مع ريمي لحالنا..
.
#ام مصطفى :- اي اخ صابر وام ايهاب شو قلتو ..
.
#صابر :- ولو ام مصطفى روحي يابي على الغرفة خدو راحتكن بالحكي ...
.

(( اطلعنا الغرفة ورحنا على غرفتي اللي من وقت ما دخلها مصطفى وهو عم يخربلي فيها ويلعب بكتبي وبخرب بتيابي ..كان طاير من الفرحة انو صار بغرفتي وحقق مرادو .. بلشت حدة خناقاتنا تزيد ...ووصل للضرب بالمخدات ..مصطفى كان عم يضحك وهو مستحكمني بكل شي ..وانا عم تطلع روحي لاني لهلاء