#صوفیه نزد علمای شیعه

🔺درس خارج فقه ایت الله العظمی نوری همدانی

⬅️حسین بن منصور #حلاج یکی از روسای صوفیه است که بخاطر ارتداد او را کشتند منتهی در میان صوفیه خیلی مهم می باشد، مرحوم آیت الله العظمی آخوند همدانی رحمة الله علیه که بنده چندسالی در همدان در خدمت ایشان بودم یک وقتی در درسشان به مناسبتی همین بحث را پیش کشیدند و این شعر را از مولوی در مثنوی خواندند:

چون قلم در دست غداری بود
بی گمان منصور بر داری بود

و بعد ایشان فرمودند آن کسی که توقیعی از او برای کشتن منصور صادر شد امام زمان علیه السلام است و مولوی امام زمان علیه السلام را العیاذ بالله غدار (حیله گر) خوانده و این خیلی عجیب است، مثنوی از لحاظ طبع و ذوق شعر و تمثیل و نصحیت خیلی خوب و بالاست اما یک کتاب گمراه کننده ای می باشد.

http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/noori/feqh/95/951027/

#صوفی #گنابادی #گنابادیه #نورعلی_تابنده

#گلستان_هفتم

💠کانال علمی الغدیر
T.me/alghaddeer
Forwarded From unknown
📌 فرقه شناسی

🔹نام فرقه : نعمت اللهیه سلطانعلیشاهی گنابادی

🔹تخلص فرقه : گنابادی

🔹موسس فرقه : محمد سلطانعلیشاه

🔹سال تاسیس : ۱۲۹۴ هجری قمری

🔹قطب کنونی : نورعلی تابنده #مجذوبعلیشاه

🔹محل مرکزی فعالیت: تهران خانقاه امیر سلیمانی

🔹مهمترین مراکز جمعیتی : بخش بیدخت گناباد و بخش ششده فسا

🔰مهمترین منابع اقتصادی:

🔹علاوه بر عشریه (دریافت یک دهم مال اعضای فرقه) که از اتباع فرقه گرفته می شود این فرقه دارای شرکتهای اقتصادی و بنگاه های در آمدی هست که به برخی اشاره می شود:

🔺الف:-صنایع شیر دامداران
🔺ب:-صنایع کیک وکلوچه شکوهی(پچ پچ)
🔺ج:-حدود ۶ چاپخانه و انتشاراتی مانند چاپ جنت بروجرد، حافظ شیراز ، انتشارات حقیقت تهران و...

🔰مهمترین خطرات سیاسی اجتماعی فرقه گنابادی :

🔺رشد سریع
🔺حرکت رسانه ای قوی
🔺داشتن نیروهای مخالف نظام وآماده ی درگیری
🔺نفوذ در دستگاه

🔰تشکیلات:

🔹در راس فرقه قطب قرار دارد. بعد از قطب شیوخ فرقه هستند که در بسیاری از مناطق فعالند وبه عنوان شیخ نامیده می شوند.مهمترین شیوخ فرقه عبارتند از:

🔺1-یوسف مردانی شیخ کرج
🔺2-محجوبی شیخ ملایر
🔺3-خواجه گراشی شیخ فارس و ...

📝 توضیحات:

🔹سلطان محمد بيچاره ( فامیل نامبرده ) گنابادی در سال 1294 اين فرقه را تاسیس کرد.
انحرافات عقیدتی وی باعث شد كه مرحوم آيت الله #آخوند#خراسانی (صاحب كفايه) وی را مرتد اعلام نمايد كه در سال ۱۳۲۷ هجری قمری توسط عده ای از شيعيان در بيدخت #گناباد در توالت خانه اش ، خفه شد و بعد از آن، #قطبيت در خاندان وی موروثی شد.

🔹فرقه نعمت اللهی گنابادی كه گسترده ترين شبكه #صوفی در ايران به شمار
می رود, همانگونه كه از نام آن معلوم است, نسبت طريقتی خود را به نعمت الله ولی (شاعر) می رسانند که بی شک از اهل سنت بود

🔹تفسیر بیان السعادة به سلطان محمد نسبت داده می شود لکن رجال شناس خبیر شیعه، مرحوم آقا بزرگ تهرانی كتاب شناس بزرگ معاصر در كتاب ارزشمند الذريعه مي نويسد:

🔹برخی معتقدند اين تفسير مربوط به ملا سلطان است. اما نگاهی به اعراب اول آن نشان ديگری دارد. سپس می گويد:

📚عين عبارات اين تفسير در رساله شيخ علی ابن احمد مهائمی كوكنی متولد سال 776 ومتوفی 835 مشهور به مخدوم علی مهائمی موجود است. همچنين الفاظ آن را سيد غلامعلی آزاد بلگرامی در كتابش سُبحۀ المرجان، تاليف سال 1177 آورده است. (الذريعه جلد 3 ص181.)

❌ برخی از انحرافات این فرقه :

🔺1_تجسم صورت مرشد در عبادات.

🔺2 _عُشريه : اينها بر خلاف نصّ صريح قرآن به جای خمس عشريه را درست كرده اند كه به قطب يا نماينده وي داده مي شود.

🔺3_غُسل اسلام: شخص قبل از تشرف به محضر قطب باید غسل اسلام كند!

🔺4_ امام دانستن قطب (مهدویت نوعیه).

🔺5_سماع : گرچه امروزه اقطاب این فرقه سماع را جایز نمی دانند لکن اغلب اقطاب گذشته این فرقه از مروجین و افراط گرایان در موضوع سماع بوده اند .

🔺6_اعتقاد به وحدت شخصیه وجود و بی نیازی از عبادت هنگام فناء فی الله!

🔰سخنی در رابطه با قطب فعلی فرقه :

🔹نورعلی تابنده مشهور به #مجذوبعلیشاه در ۲۱ مهر ماه ۱۳۰۶ هجری شمسی متولد شد. وی تحصیلات قبل از دیپلم خود را دریکی از دبیرستان های تهران و پس از آن در سال ۱۳۲۷ رشته حقوق قضایی در دانشگاه تهران گذراند و سپس برای تكمیل تحصیلات خود به فرانسه عزیمت كرد.در سال ۱۳۳۶ پس از اتمام تحصیلات در رشته ادبیات فرانسه و اخذ دكترا در رشته حقوق به ایران بازگشت و پس از مدتی در دولت بازرگان در وزارت دادگستری ، وزارت ارشاد و سازمان حج سمت هایی کسب کرد. او فرزند محمد حسن تابنده #صالحعليشاه، قطب دراويش گنابادی است كه پس ازبرادرش سطان حسين ملقب به رضاعليشاه و پسر برادرش يعنی علی تابنده معروف به محبوب #عليشاه به عنوان #قطب سی و نهم #سلسله نعمت اللهی سلطانعليشاهی گنابادی رسيد.

🔹نورعلی تابنده به دلیل #تحصن دراویش گنابادی در سوم اسفند سال ۱۳۸۷ مقابل مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان تهران، روز سوم اسفند را که همزمان با کودتای شاه و روز اول سلطنت پهلوی است به عنوان روز #درویش نامگذاری نمود. این تعیین روز خاص، یک برنامه #سیاسی به حساب می آید که در طول دوران تصوف بی سابقه بود است.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
#رادا
@rada_arak
رسانه انقلابی دانشگاهیان
https://t.me/joinchat/AAAAAEIttKlu1AEdpFBrMA
☀️ #درویش #صوفی
#دراویش_گنابادی

✅درویش های گنابادی

✅سلسه دراویش گنابادی

✅ یک فرق صوفی های ایران با صوفی های خارج کشور


🆔 @Ahmad_aabedi
Forwarded From وحید واحدجوان
🥀 تصوف مبتذل و عرفان متعالیه 🌹 - 1
🌺 تطورات واژه تصوف و عرفان

واژه #تصوف و #عرفان در گذر زمان تطوراتی داشته؛ گاهی «تصوف» تنها بر بخش عملی عرفان و «عرفان» بر بخش نظری اطلاق می‌شد؛ امام خمینی در مقام فرق‌گذاری میان #عارف و #صوفی، عارف را کسی می‌داند که عالم به عرفان نظری است و صوفی را کسی می‌خواند که معارف توحیدی را در قلب خود تحقق بخشیده باشد. (خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی، ج‏2، ص 157)
گاهی «تصوف» بر همه عرفان نظری و عملی اطلاق می‌شد. در عصر حاضر، «عرفان» به طور مطلق بر همه میراث صوفیه (نظری و عملی) اطلاق می‌شود.

🔹مبدأ اشتقاق کلمه #صوفی
دانشمندان بر سر مبدأ اشتقاق‌ كلمه‌‌ «صوفي» و معنای آن،‌ بسيار سخن گفته‌اند که تنها به دو نمونه مهم و قابل دفاع اشاره می‌شود: برخی گفته‌اند این کلمه معرّب است و ریشه یونانی دارد و صوفي‌ و تصوّف‌ مأخوذ از كلمه‌ يوناني‌ «سوف» است‌ كه‌ به‌ معني‌ علم و حكمت است‌. بنابراین تصوّف به معنای صوفی شدن و صوفی هم به معنای دانشمند و حکیم است. اين‌ نظر را #ابوريحان‌_بيروني‌ (م 440 ق‌) مطرح‌ كرده‌ (بیرونی، ابوریحان، تحقیق ما للهند، ص 27) و استاد #علاّمه_حسن_زاده آملی (دام ظلّه) نیز در برخی از کتابهایش این نظر را پسندیده است. (حسن زاده آملی، دروس معرفت نفس ص 359؛ دروس هیئت و دیگر رشته‌های ریاضی ج1 ص 237؛ ده رساله فارسی ص 89؛ هزار و یک نکته، نکته 640)
بیشتر دانشمندان بیان داشته‌اند که اشتقاق‌ صوفي‌ از «صوف‌» به‌ معناي‌ پشم است (سهروردی، عوارف المعارف، ج 1 ص 70) و صوفيان‌ را به‌ خاطر اینكه‌ به‌ پوشيدن‌ پشم و پشمینه‌پوشی اشتهار داشتند صوفي‌ گفته‌اند. (مصطفوی، حسن، التحقيق، ج‏6، ص 305)
سرّ پشمینه‌پوشی صوفیّه این بود که پشمينه دارای دو خاصيت گرمی و خشونت است، لذا كسی كه لباس پشمي می‌پوشد ـ به ویژه در هوای گرم و صنعت پارچه بافی سنتی قدیم ـ احساس راحتی نمی‏كند؛ صوفیان برای اینکه احساس راحتی نكنند و به راحتی‌ها دلبسته و وابسته نشوند پشمینه‌پوشی را سیره و سنت خویش قرار داده‌اند. (واحدجوان، وحید، عرفان علامه طباطبایی در بیان استاد رمضانی، ص 26)
پشمینه‌پوشی در سیره و سنت #رسول_خدا (ص) و برخی از #امامان معصوم (ع) نیز بوده است؛ به عنوان نمونه، روايتی از رسول اكرم (ص) نقل شده که فرمود: «من پنج كار را تا آخر عمر ترك نمی‏كنم تا بعد از من سنت شود: با بردگان بر روی زمین نشستن و غذا خوردن؛ بر الاغ بدون پالان سوار شدن؛ با دست خود بز را دوشیدن؛ #صوف (پشمینه) پوشیدن و بر كودكان سلام كردن» (ورام ابن ابی فراس، تنبیه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعه ورام) ج 2، ص 156)

💢بخشی از کتاب سفر به عرفان نظری، نوشته وحید واحدجوان
@dr_vahedjavan
Forwarded From نشر آفاق
??#عارف و #صوفی چه می گویند؟ ??
@afaghpublic
Forwarded From نشر آفاق
????«#عارف و #صوفی چه می گويند؟»????

?بحثي در مبادي و اصول تصوّف و عرفان
رويكرد اصلي در اين كتاب تحقيق درباره ي هدف نهايي و مقصد اعلاي عرفان و تصوف، يعني توحيد عرفاني و قول به وحدت وجود و موجود است كه قائلين به آن از مسلمين (به اعتقاد خود) از طريق كشف و شهود، به آن رسيده اند و نيز با استفاده از قرآن و حديث يا به اضافه به برهان و دليل عقلي، آن را دانسته اند.

در تحقيق مسأله توحيد، ما هدفي جز تحقيق حقيقت نداريم.
برخي عناوين مهم كتاب عبارت است از:
پيدايش تصوّف، عرفان در اسلام، گفتار صوفيه و مقامات و تعريف طريقيت، نظر عرفا در فناء و توحيد، وحدت وجود و موجود، اصالت وجود و ماهيت، وحدت وجود

?اثر حاج #ميرزا_جواد_آقا #تهراني رحمةالله عليه

?قطع: وزيري

?٣٦٠ صفحه

#چاپ_سوم : زمستان 1395

?نشر آفاق

تلفن : ☎️
02122847035

@afaghpublic
T.me/afaghpublic
#معرفی_کتاب
در مدح #تصوف و #صوفی گری
Forwarded From وحید واحدجوان
🥀 تصوف مبتذل و عرفان متعالیه 🌹 - 4

🔹روش تصوف و عرفان
نکته دیگر این است که #تصوف مانند #فلسفه، نوعی روش است؛ #صوفی با تصفیه و پالایش درون و سیر و سلوک معنوی می‌خواهد به حقایق برسد و آن حقایق را کشف و شهود کند همچنانکه #فیلسوف با روش استدلال و برهان می‌خواهد حقایق را بفهمد.

مرحوم #علاّمه_طباطبایی صاحب المیزان چنین می‌فرماید: «به طور كلّى مى‏توان گفت كه رابطه مخصوصى ميان اصل دين و طريقه تصوّف موجود است و از همين جهت است كه متصوّفه در ميان همه طوايف دينى جهان، حتّى بودايى‏ها و برهمايى‏ها پيدا مى‏شوند.
هر طايفه كه از يك راهى، زمام هستى اجزاى اين جهان پهناور را به دست عالَمى مافوق طبيعت سپرده و براى مقام آفريدگار جهان، كرنش مى‏نمايند، عدّه‏اى از آنها به اميد پى بردن به اسرار پس پرده غيب، به مجاهدات و رياضات پرداخته و از لذايذ مادّى و شهوات نفسانى چشم پوشيده و به تخليه و تجريد نفس پرداخته‏اند، و اين همان تصوف است، اگرچه در ميان هر طايفه، به اسم مخصوصى ناميده مى‏شود.
طبعاً اين روش در اسلام نيز خودنمايى كرده و نشو و نمايى نموده است و جمعيّت قابل توجّهى از عالم تسنّن و همچنين از عالم تشيّع اين راه را رفته‏اند، چيزى كه هست اين است كه چنان‏كه روشن شد، طريقه تصوّف را نبايد مذهب خاصّى در رديف ساير مذاهب گذاشت، مثلًا گفته نمى‏شود كه مذاهب تسنّن، اشعريّت و اعتزال و تصوّف و غير آنها است، بلكه هر يك از مذاهب اسلامى، صوفى و غير صوفى دارد.
تقسيم حقيقى اين است كه براى نايل شدن‏ به واقعيّات و حقايق هستى كه اديان و مذاهب به سوى آنها دعوت مى‏كنند، سه راه تصوّر شده است: راه ظواهر بيانات دينى كه حقايق را در لفّافه دعوت ساده حفظ نموده است و راه استدلال عقلى با منطق فطرى كه راه تفكّر فلسفى است، و راه تصفيه نفس و مجاهدات دينى كه راه عرفان و تصوّف است» (مصاحبات علاّمه طباطبايى با هانرى كربن، ص 69)
حاصل اینکه، نگارنده از تصوفی دفاع می‌کند که منابع، مبادی، قواعد، ‌اصول و مسائلش مورد تایید عقل و شریعت ختمی است نه تصوف انحرافی، همانطور که وقتی از فقه، تفسیر، فلسفه و کلام دفاع می‌شود، فقه، تفسیر و کلامی است که منابع، مبادی، اصول، قواعد و مسائلش مورد تایید کتاب، سنت و عقل است نه هر فقهی، و نه هر تفسیری و نه هر کلام و فلسفه‌ای.

💢بخشی از کتاب سفر به عرفان نظری، نوشته وحید واحدجوان
@dr_vahedjavan