سه صفحه اول از #نسخه خطی «#مجالس_العشاق»

تالیف :
منسوب به سلطان حسین #بایقرا (‏ ۸۴۲ - ‏۹۱۱ق.‏ ) به نوشته #استوری؛
به نقل از #بابرنامه تالیف میرکمال‌الدین حسین بن مولانا شهاب طبسی #گازرگاهی.

این کتاب دارای ۷۷ «مجلس» است و در هر مجلس سرگذشت یک تن از عرفا یا شعرا یا علما یا پادشاهان و امامان آمده. مجلس اول امام #صادق (صلوات الله و سلام الله علیهم) و مجلس آخر سرگذشت (با عنوان مولف کتاب) است


در شرح احوال و بیانات یا #تراجم احوال اکابر اولیا و #عرفا و مشایخ #صوفیه


👇👇
🚩🚩



#براهين #وحدت_وجود

🔹عدم مباينت #وجود فقري با حقيقت علت مفيضه در فلسفه¬ #ملاصدرا

1⃣اولاً معلول و ماسوي الله وجود فقري دارند. ثانياً وجود فقري، هويتي مباين با حقيقت علت مفيض ندارد

🔸يعني وقتي مي¬گوييد اين موجود فقير است، يعني عين الفقر و عين الرّبط است و حقيقتي غير از همان حقيقت علت مفيض ندارد.

🔹زيرا علت مفيض، ب آن موجود افاضه کرده است و موجود هيچ چيز از خود ندارد.

🔹 مانند اين است ک في و علي را از جمله بيرون بياوريد، ب محض اينکه معاني حرفي از جمله خارج شوند،

🔸 بي معنا و هيچ خواهند شد. موجود فقير، هويتي مباين با هويت علت مفيض و افاضه کننده نمي¬تواند داشته باشد.

2⃣همچنین معلول و وجود فقري حقيقتي جز افاضه¬ علت ندارد، عين الربط ب علت مفيض‌است.

🔹مانند نسبت نفس انسان ب صورت¬هاي ذهنيه. اگر نفس شخص انسان از بين برود، صورت ذهنيه هم محو خواهد شد.

🔹صور ذهنيه هم در حدوث و هم در بقاء محتاج نفس است. صور ذهنيه عين الربط ب نفس مي¬باشد.

🔸 وجود فقري صور، عين الربط و محتاج ب علت مفيض آن يعني نفس هستند.

💠 بنابر مقدمات بالا ملاصدرا نتيجه مي¬گيرد ک : معلول بايد شأني از شئون علت مفيض باشد، يعني معلول ن با حيثيت تعليليه بلکه با حيثيت تقييديه¬ علت، موجود مي¬شود.

🔹در اين بحث ملاصدرا مي¬خواهد نشان دهد ک علت صرفاً معلول را ب¬ وجود نياورده¬ است، بلکه اساساً معلول ب قيد علت است ک وجود ناميده مي¬شود.

🔸 اين وجود فقري، شأني از شئون آن وجود غني است.

🔹در واقع ملاصدرا نتيجه مي¬گيرد ک وجود فقري وجود بالعرض است، وجود مجازي است نه وجود حقيقي.

🔸 وجود فقري حقيقتاً عدم است؛ ولي ب خاطر استنادي ک بعلت مفيض پيدا مي¬کند،


🔹مي-توانيم آن را وجود بخوانيم و صد البته وجودي است مجازي.

🔹در اينجاست ک ملاصدرا از وجود فقري ب وجود مجازي مي¬رسد

#عرفان #عرفا
منبع:درسگفتارهای
#عرفان_نظری_و_عملی.


🔸🔹🔸🔹🔸🔹