Forwarded From عکس نگار
#معرفی_کتاب

#تلخیص_محاضرات_فی_الهیات

#مسلم_قلی_پور_گیلانی

#انتشارات_قدس

این کتاب در هفت باب تدوین گشته است.

باب اول: #خداشناسی_و_توحید که شامل بحثهای #براهین_وجود_خدا، #توحید و مراتب آن می باشد.

باب دوم: #اسما_و_صفات_الهی که شامل بحث #تشبیه و #تعطیل و راههای درست شناخت و #اقسام_صفات میگردد.

باب سوم: #عدل_و_حکمت که شامل بحث های #حسن_و_قبح_عقلی، #عدل، #حکمت_الهی، #شرور، #وجوب_لطف، #جبر_و_تفویض، #قضا_و_قدر و #بدا می گردد.

باب چهارم: #نبوت_عامه که شامل مباحث دلایل لزوم #بعثت، دلایل منکران بعثت، #اعجاز، #حقیقت_وحی_و_نبوت، #عصمت انبیاء می شود.

باب پنجم:
#نبوت خاصه که شامل بشارت رسول اکرم(ص)، #شواهدرسالت، #اعجاز قران و #خاتمیت می گردد.

باب ششم: #امامت_خلافت که شامل مباحث #ضرورت، #صفات، #شرایط، #اثبات امامت از نظر #اهل_سنت، دلایل لزوم نصب امام، #عصمت، سنت نبوی و ائمه اثنی عشری و #امام_زمان می شود.

باب هفتم: #معاد شامل #براهین_اثبات_معاد، #براهین_تجرد_نفس، #معاد_جسمانی، براهین #بطلان_تناسخ، قبر و برزخ، حساب و شهود، میزان و صراط، #شفاعت، #احباط_و_تکفیر، می گردد.

کلام اسلامی مبتنی بر قران و حدیث

https://telegram.me/maarefkalami
Forwarded From کانال رسمی آیت الله حیدری
➖ تنها شرط شیعه بودن، اطاعت مطلق از اهل بیت (ع) است (افتراض الطاعة) و نه لزوما اعتقاد به عصمت ایشان!

➖ اگر کسی به عصمت ائمه (ع) اعتقاد پیدا کند شایسته است، اما باید در نظر داشت که باور به عصمت، «شرط کمال» تشیع است و نه «شرط صحت» تشیع!

➖ هر کس که به واجب الإطاعه بودن اهل بیت (ع) باور داشته باشد، از دیدگاه ما می توان او را شیعه محسوب کرد، حال اگر علاوه بر اطاعت مطلق، به عصمت اهل بیت (ع) هم اعتقاد پیدا کرد، بهتر است و به کمال بالاتری در شناخت اهل بیت (ع) دست پیدا کرده است، اما اگر بعد از مدتی بحث و مطالعه، عصمت ائمه (ع) برایش ثابت نشد، باز هم شیعه به شمار می رود؛ چرا که تنها ویژگی و ملاک حداقلی برای تشیع، اطاعت انحصاری از ایشان بعد از رسول خدا (ص) است.

❗️ اما اگر به اطاعت از اهل بیت (ع) بعد از رسول خدا (ص) معتقد نبود، قطعاً از دایرۀ تشیع خارج است!

❇️ طبق این مبنا، باب ورود دیگران به مکتب اهل بیت (ع) بازتر و گسترده تر شده و افراد بیشتری می توانند ذیل تعلیم و تربیت ائمه (ع) قرار گیرند.

#امام_شناسی
#عصمت
#معنای_اولی_الامر
✅ @alhaydarii_fa
Forwarded From unknown
🔹سوگند خداوند به امیرالمؤمنین علیه السلام در قرآن👆

#آیه_120
#موضوع_اعتقادی
#امیرالمؤمنین
#علم_امام
#عصمت
#معرفت_امام
#روح_الامر

🔹تفسیر قرآن از لسان معصومین👇
🆔 @tafsirerevaii2
Forwarded From unknown
⭕️⭕️





#عصمت پیامبرواستغفارازگناه


در آیه 19سوره محمد، 55 سوره غافر "استغفر لذنبک"ودرآیه2سوره فتح"لیغفرلک الله ماتقدم من ذنبک وماتاخر" آمده است که با توجّه به عصمت انبیاء، این استغفار،وجوهی دارد:

الف) استغفار یک عبادت است، گرچه گناهی در کار نباشد.

ب) استغفار از ترک اولی، یعنی کارهایی که گناه نبوده، ولی بهتر بود که شخصی همچون پیامبر انجام نمیداد.

ج) برای آنکه استغفار از گناه، برای مردم یک سنّت و روش شود.

د) استغفار، سبب علوّ درجات پیامبر میشود.
ه) مراد، استغفار برای گناهانی است که مردم نسبت به پیامبر مرتکب شدهاند.

و) استغفار همیشه از تقصیر نیست، بلکه گاهی از قصور است بنده وقتی عزّت و عظمت خداوند و حقارت و ذلّت خود را میبیند، استغفار و طلب بخشش میکند.(48)


🔵بعضی از مفسّران گفته اند که ذَنب همیشه به معنای عصیان و گناه نیست، بلکه به معنای ذَنَب فعل و تبعات افعال و رفتار نیز میباشد. بنا بر این معنا، ذنبِ پیامبر، همان تبعات دعوت پیامبر به سوی خداوند است که رسیدن بدی و شر از جانب مخالفان است، مانند هتک حرمت، قتل و آزار و اذیّت هرچه دعوت الهی سنگینتر باشد، ذنب و تبعات آن نیز مشکلتر خواهد بود و استغفار بیشتری را میطلبد و استغفار از آن به این معنا است که از خدای متعال بخواهیم ما را از شرّ مخالفان حفظ کند.(49)

🔵در قرآن، از پیامبران دیگر همچون حضرت داود، موسی و ابراهیمعلیهم السلام نیز استغفار نقل شده است

استغفار بزرگان برای عموم مردم نیز بارها در قرآن مطرح شده است، نظیر استغفار حضرت ابراهیم برای پدر و مادر و مؤمنان(50) و حتّی عمویش(51) و استغفار حضرت یعقوب برای فرزندانش،(52) استغفار حضرت موسی برای برادرش(53) و استغفار فرشتگان برای مردم(54) و در این آیه استغفار پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله برای مؤمنان و مؤمنات که این خود نوعی شفاعت است

🔹پاورقی
48) ر.ک:مجمع البیان، تفسیرکبیر،المیزان
49) ر.ک:تفسیر فرقان
50) ابراهیم، 41.
51) شعراء، 86.
52) یوسف، 98.
53) اعراف، 151.
54) شوری، 5 و غافر، 7


#معرفی_ایه_های_قرآنی



@yortchi_bosjin_pdf