Forwarded From فطرس مدیا
#کلیپ_مستند
سفر به قلب جهان #شیعه
توسط یک آلمانی "هانس گئورگ برگر" عکاس و نویسنده #آلمانی است
او متولد سال 1951 میلادی است و بیش از ۴۰ سال از عمرش را به #عکاسی پرداخته است
«#دین» موضوع اصلی سوژه‌های عکاسی او در نقاط مختلف جهان بوده است
وی چند سال در #ایران زندگی کرده است تا تحقیقات خود را روی #مذهب #تشیع با حضور در حوزه‌های #علمیه تکمیل کند
او علت این کار را عدم توجه هنرمندان #غربی به این زمینه دانست و همکاری حوزه‌های شیعه را با یک هنرمند غربی را بی‌سابقه عنوان کرد
برگر همچنین آشنایی با نظام آموزشی حوزه‌های شیعه و زندگی #طلاب در این بخش را از پیش برنامه‌های خود خواند و افزود که تشیع ظرفیت و توانایی بسیاری برای برقراری ارتباط و علم‌ آموزی از آن دارد
وزات خارجه آلمان و ایران با همکاری #یونسکو و #کاخ_گلستان کتاب «مکاشفه و تماشا؛ سه سفر به قلب جهان شیعه» را رونمایی کرد
که شامل تصاویر عکاسان #قاجاری از امکان #مقدس و همچنین سفرهای برگر به #اصفهان، #قم و #مشهد و عکاسی از اماکن شیعی در این شهرها همچون حوزه‌های علمیه است
وی اخیراً نشان درجه اول افتخار شایستگی جمهوری فدرال آلمان را به پاس زحماتش دریافت کرد

@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
@fotrosmediatv
Forwarded From مطالعات شیعه در غرب
#حدیث_پژوهی_در_غرب
#نقد_روشی
@studiesofshia
✳️ نقدی مهم بر روش شناسی تاریخ نگاری احادیث در غرب

🔸درس خارج استاد سید محمد جواد شبیری

زمانی که از منظر غیر دینی و بدون پیش فرض گرفتن باورهای دینی به بررسی متون دینی می پردازیم، نباید اموری مانند وحی و پیش بینی آینده را منتفی بدانیم. یعنی اگر می خواهیم بدون پیش فرض دینی یک متن دینی را بررسی کنیم، نباید نفیا و اثباتا درباره ی باورهای دینی، حکمی را مفروض بگیریم و در نتیجه باید اموری مانند وحی را محتمل بیانگاریم.

در برخی پژوهش های #غربی در تاریخ نگاری متون دینی، اگرچه ادعای پژوهشِ بی طرف می شود اما اموری مانند وحی، مقطوع العدم در نظر گرفته شده است و در واقع این پژوهش ها نیز بی طرف نبوده و پیش فرضِ سلبی نسبت به باورهای دینی دارد.

مثلا از این که واقعه ای که سیصد سال پس از حضرت مسیح رخ داده، در انجیل ذکر شده است؛ نتیجه می گیرند که این متن، متأخر بوده و بعدا نوشته شده است. در حالی که اگر وحی و پیش گویی پیامبر از آینده را در حد یک احتمال هم در نظر بگیریم این استدلال تمام نخواهد بود (ادعا ناتمامی صرف این استدلال است نه اعتبار اناجیل موجود)
برخی پژوهندگان شرقی نیز سعی دارند همین رویکرد غربی در بررسی اناجیل را در مورد احادیث اسلامی پیگیری کنند. اینان هر حدیثی را که اشاره به حادثه ای متأخر از زمان صدور حدیث می کند مجعول می دانند. چنانکه گذشت این داوری، بدون پیش فرض دینی و بی طرفانه نیست.

#حدیث
#روش_تاریخ_نگاری
#مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia