Forwarded From مکتب نگارگری تبریز
🖼 نگاره " قدمگاه امام رضا (ع) " ( در شهر نیشابور) ، منسوب به آقا میرک ، از نسخه فالنامه ( معروف به طهماسبی) ، مکتب قزوین ، دوره صفوی ، 1550_1560م. ، واقع در موزه هنر فریر واشنگتن

🔹متاسفانه برگه ها و نگاره های نسخه فالنامه در موزه ها و مجموعه های زیادی پراکنده شده اند و انشاا... درباره این نسخه به تفصیل صحبت خواهیم کرد.

#امام_رضا(ع)
#فالنامه
#فالنامه_امام_جعفر_صادق_(ع)
#فالنامه_طهماسبی
#قدمگاه
#نیشابور
#آقا_میرک
#مکتب_قزوین

@tabrizschoolofpersianpainting
Forwarded From ادب و فرهنگ📙📘📕📒📓
دستنویس طالع‌نامه و زایجه مظفرالدین شاه قاجار تقدیم می‌شود که به طرزی نفیس و زیبا تهیه و تدوین شده است. مولف این رساله محمد مهدی حسینی منجم است و آن را در سال 1269ق تالیف کرده است.
https://t.me/aaadab1397farhang
#مظفرالدین_شاه_قاجار
#قاجاریه #زایجه #طالع‌نامه #طالع #فالنامه #محمدمهدی_حسینی_منجم #نسخه_خطی #دستنویس #تصحیح_متن
دستنویس طالع‌نامه و زایجه مظفرالدین شاه قاجار تقدیم می‌شود که به طرزی نفیس و زیبا تهیه و تدوین شده است. مولف این رساله محمد مهدی حسینی منجم است و آن را در سال 1269ق تالیف کرده است.
https://t.me/aaadab1397farhang
#مظفرالدین_شاه_قاجار
#قاجاریه #زایجه #طالع‌نامه #طالع #فالنامه #محمدمهدی_حسینی_منجم #نسخه_خطی #دستنویس #تصحیح_متن
Forwarded From پژوهش هنر
#فالنامه های مصور دوره صفوی


شاردن در سفرنامة خود بعد از توضیح نحوۀ استخاره¬گیری ایرانیان در دوره صفویه به فالنامه¬هایی اشاره می¬کند که دارای تصویر بوده و فال¬گیرها از تصاویر آن برای فال¬گیری استفاده می¬کرده¬اند: «ایرانیان را دوگونه غیب¬گویی دیگرست؛ نخستین را گلابتین گویند، که استقراع از طاس تخته نرد می¬باشد... دومی نیرنجات است، که مفهوم اضطراب و مشکلات را می¬رساند و در این فن یک کتاب نیم ورقی دارند، مشتمل بر پنجاه تصویر، که عبارت از صور زمختی است، که بعضی از آن¬ها صور فلکی، و برخی دیگر تمثال¬های انبیاء و ائمۀ ایشانست. این مجموعۀ رمل ایرانیانست، که علم دانیال خوانند و سیمیای ایشان همانست» (شاردن، 1338: ج5، 251-252).
«یکی از نخستین نسخ موجود مکتب قزوین را باید فالنامه دانست که از قرار معلوم تحت حمایت شاه طهماسب کار شده است موضوع نگاره¬ها ادبی و مذهبی و دارای ترکیب¬بندی¬های عالی و بعضی نیز روایی است. کیفیت طراحی و رنگ¬بندی آن¬ها در سطح والایی قرار دارد ولی تنوع سبک¬ها در آن مشهود است. هیچ¬یک از این نگاره¬ها رقم ندارد ولی بعضی از آن¬ها را می¬توان به آقامیرک و عبدالعزیز نسبت داد» (Canby, 1999: 69، به نقل از، آژند، 1395: 522). عبدالعزیز «به احتمال زیاد در نگارگری نسخه فالنامه در حدود سال 967 ه.ق در قزوین دست داشته و نگاره زنی در کام شیران را کشیده است» (سودآور، 1380: 186-188 به نقل از: آژند، 1394: 62). از زمان صفویه تنها چهار نمونه از فالنامه¬های تصویرپردازی شده باقی مانده است: 1) فالنامه طهماسبی (پراکنده) 2) فالنامه فارسی موزه توپقاپی سرای 3) فالنامه فارسی درسدن آلمان 4) فالنامه ترکی سلطان احمد اول. احتمال دارد نسخه‌های دیگری نیز وجود داشته باشد که اطلاع دقیقی از آن‌ها در دست نیست. ممکن است از بین رفته و یا همین چهار عدد باشد. قدیمی‌ترین آن‌ها تحت عنوان «فالنامه پراکنده» شناخته می‌شود که در دربار شاه طهماسب اول، دومین پادشاه سلسله صفوی در قزوین و در نیمه‌های قرن 16میلادی تهیه شده است.

منبع: (مقاله: راه¬کارهای بصری در مصورسازی و مشروعیت¬بخشی به احکام نجوم در فالنامه¬های مصور دوره صفویه)

@Artsearching