Forwarded From کتابستان اهل هنر
📚سلطان کربلا: شرح واقعه عاشورا
▪️اثر: جابر عناصری
▪️فرازی از صفحه ۹۸ کتاب:
آبی بنوش و لعنت حق بر یزید کن
جان را فدای مرقد شاه شهید کن
و سقاخانه، جایی را گویند که در آنجا، برای تشنگان آب ذخیره کنند و از برای روشنایی گذرها، در این بنای مقّدس، شمع بیفروزند و آنجا را، متبّرک سازند. اکثر سقاخانه ها، تزیینات زیبایی دارند و بر کاشی های استوار گشته در اطراف این سقاخانه ها، اشعار زیبایی نوشته شده است.
به عنوان نمونه:
عباس، ای شهید گروه مخالفان
دارم به دل یقین که تویی ماهِ انس و جان
کن حاجتم روا، تو به حق برادرت
ای خسرو زمانه و سقای کودکان
#تاریخ_واقعه_عاشورا
#سرگذشت_واقعه_عاشورا
#آیین_های_سوگواری
#آیین_های_سوگواری_مذهبی
#آیین_های_سوگواری_دینی
#آیین_های_سوگواری_عاشورایی
#آیین_های_سوگواری_محرم
#هنر_مذهبی
#هنر_دینی
#هنر_عاشورایی
#هنرهای_مذهبی
#هنرهای_دینی
#هنرهای_عاشورایی
#روضه_خوانی
#شبیه_خوانی
#تعزیه
#حمله_خوانی
#چاووشی_خوانی
#پرده_خوانی
#صورت_خوانی
#علامت_گردانی
#نقاشی_مذهبی
#نگارگری_مذهبی
#نقاشی_قهوه_خانه_ای
#عکاسی_آیینی
#عکاسی_مذهبی
#جابر_عناصری
#فرازی_از_کتابی
@Ketabestan_A_H
@jabbaryrad_hamid
Forwarded From کتابستان اهل هنر
📚 اصول و مبانی نسخه شناسی در کتب خطی
▪️متن فارسی- روسی
▪️اثر: حبیب الله عظیمی
▪️فرازی از صفحه ی ۱۱ کتاب:
نسخه های خطی به خاطر قدمت یا بی همتا بودن و جنبه های هنری به عنوان کتاب نفیس در کتابخانه ها و در مجموعه های جداگانه، نگهداری می شوند، همچنان که در روزگاران کهن، در خزائن کتابخانه های سلطنتی نگه داری یا به عدّه ی خاصی، سپرده می شدند. نسخه های خطی قدیمی معمولاً توسط انواع آفت ها و حشرات موذی، تابش یا رطوبت، شکننده و فرسوده می شوند. حتی بخش هایی از اوراق این نسخه ها فرو ریخته یا اوراق آن جدا و مفقود شده است.
#مبانی_نسخه_شناسی
#اصول_نسخه_شناسی
#نسخه_شناسی
#نسخه_های_خطی
#نسخه_خطی
#نسخ_خطی
#کتاب_های_خطی
#کتب_خطی
#نسخه_های_خطی_فارسی
#نسخه_های_خطی_عربی
#آموزش_نسخه_شناسی
#کتابت_نسخه_های_خطی
#کاتبان_نسخه_های_خطی
#تزئینات_نسخه_های_خطی
#خطوط_نسخه_های_خطی
#تذهیب
#تذهیب_نسخه_های_خطی
#کاغذهای_نسخه_های_خطی
#جلدهای_نسخه_های_خطی
#فرازی_از_کتابی
@Ketabestan_A_H
@jabbaryrad_hamid
Forwarded From کتابستان اهل هنر
📚 احیای هنرهای از یاد رفته: مبانی معماری سنتی در ایران به روایت استاد حسین لرزاده
▪️اثر: مهناز رئیس‌زاده | حسین مفید
▪️فرازی از صفحه ی ۴۴ کتاب:
یزدی بندی حالتی است مابین رسمی و مُقرنس که، کلید رسم و اجرای آن، تخته هایی است که بر روی دایره هایی به مرکز شمسه، قرار دارد. همچون قطارهای مقرنس هر تخته با تخته ی بعدی، به یک اندازه اختلاف ارتفاع دارند، می توان با حذف تخته های افقی، یکسره از رسمی اقتباس کرده و یزدی بندی را، به وجود آورد.
#مبانی_معماری
#مبانی_معماری_سنتی
#مبانی_معماری_سنتی_ایران
#معماری_سنتی
#معماری_سنتی_ایران
#معماری_ایرانی
#معماری_اسلامی
#معماری_ایرانی_اسلامی
#هندسه_ایرانی
#هندسه_اسلامی
#هندسه_ایرانی_اسلامی
#قوس
#قوس_های_ایرانی
#گوشه_سازی
#گوشه_سازی_معماری
#رسمی_سازی
#یزدی_بندی
#کاسه_سازی
#مقرنس
#مقرنس_سازی
#قطاربندی
#گره_سازی
#گره_سازی_معماری
#حسین_لرزاده
#مهناز_رئیس_زاده
#حسین_مفید
#انتشارات_مولی
#کتابستان_اهل_هنر
#فرازی_از_کتابی
@Ketabestan_A_H
@jabbaryrad_hamid
Forwarded From کتابستان اهل هنر
📚 بوم سنتی در هنرهای ایرانی
▪️اثر: مهدی عتیقی- محمدمهدی هراتی
▪️فرازی از صفحه ی ۴۸ کتاب:
مکتب قطاعی در هنرهای کتاب آرایی، بر اساس برش خطوط و نقوش با استفاده از انواع کاغذهایی که به شیوه ی سنتی رنگ آمیزی می شوند؛ شکل گرفته است. بوم قطاعی، شبیه بوم های معمولی کاغذی است که روش های آن، شرح داده شد. فقط گاهی ممکن است با مرقّع و مرقّع سازی هم، همراه باشد.
#هنرهای_ایرانی
#هنرهای_ایرانی_اسلامی
#هنرهای_سنتی
#هنرهای_سنتی_ایرانی
#هنرهای_دستی
#هنرهای_دستی_ایرانی
#بوم_سنتی
#بوم_سنتی_ایرانی
#بوم_سازی
#بوم_سازی_سنتی
#بوم_سازی_ایرانی
#کاغذسازی
#کاغذسازی_ایرانی
#مهدی_عتیقی
#محمدمهدی_هراتی
#فرازی_از_کتابی
@Ketabestan_A_H
@jabbaryrad_hamid
Forwarded From کتابستان اهل هنر
📚 اصول و مبانی نسخه شناسی در کتب خطی
▪️متن فارسی- روسی
▪️اثر: حبیب الله عظیمی
▪️فرازی از صفحه ی ۱۱ کتاب:
نسخه های خطی به خاطر قدمت یا بی همتا بودن و جنبه های هنری به عنوان کتاب نفیس در کتابخانه ها و در مجموعه های جداگانه، نگهداری می شوند، همچنان که در روزگاران کهن، در خزائن کتابخانه های سلطنتی نگه داری یا به عدّه ی خاصی، سپرده می شدند. نسخه های خطی قدیمی معمولاً توسط انواع آفت ها و حشرات موذی، تابش یا رطوبت، شکننده و فرسوده می شوند. حتی بخش هایی از اوراق این نسخه ها فرو ریخته یا اوراق آن جدا و مفقود شده است.
#مبانی_نسخه_شناسی
#اصول_نسخه_شناسی
#نسخه_شناسی
#نسخه_های_خطی
#نسخه_خطی
#نسخ_خطی
#کتاب_های_خطی
#کتب_خطی
#نسخه_های_خطی_فارسی
#نسخه_های_خطی_عربی
#آموزش_نسخه_شناسی
#کتابت_نسخه_های_خطی
#کاتبان_نسخه_های_خطی
#تزئینات_نسخه_های_خطی
#خطوط_نسخه_های_خطی
#تذهیب
#تذهیب_نسخه_های_خطی
#کاغذهای_نسخه_های_خطی
#جلدهای_نسخه_های_خطی
#فرازی_از_کتابی
@Ketabestan_A_H
@jabbaryrad_hamid
Forwarded From کتابستان اهل هنر
📚 هنر اسلامی: زبان و بیان
▪️اثر: تیتوس بورکهارت
▪️ترجمه: مسعود رجب نیا
▪️فرازی از صفحه ی ۶۸ کتاب:
از نظر تاریخی اسلیمی به صورت گیاه، گویا از تصویر تاك سرچشمه گرفته باشد که در آن، پیچیدگی و درهم فرو رفتگی برگ ها و ساقه ها و شاخه ها، با سهولت قابل استیليزه شدن به صورت های پیچیده و در هم است. در چند نقش تزیینی ساختمان های اسلامی بسیار کهن، به ویژه در مشتّی، صورت تاك پرداخته شده است که در کنار صورت جانداران قرار گرفته است و این مطلب، یادآور «درخت زندگی» است.
#هنر_اسلامی
#هنر_عربی
#هنر_ایرانی_اسلامی
#هنر_مقدس
#هنر_قدسی
#تاریخ_هنر_اسلامی
#شیوه_هنر_اسلامی
#هنر_و_معماری_اسلامی
#معماری_اسلامی
#مساجد_اسلامی
#تزئینات_اسلامی
#تزئینات_معماری
#تزئینات_معماری_اسلامی
#خوشنویسی_اسلامی
#کتابت_قرآن
#نگارگری_اسلامی
#اسلیمی
#گره_سازی
#گره_سازی_اسلامی
#گره_های_هندسی
#گره_های_اسلامی
#نقوش_هندسی
#نقوش_هندسی_اسلامی
#نقوش_اسلیمی
#هنر_فرش_بافی
#فلزکاری_اسلامی
#تیتوس_بورکهارت
#رولان_میشو
#مسعود_رجب_نیا
#فرازی_از_کتابی
@Ketabestan_A_H
@jabbaryrad_hamid
Forwarded From کتابستان اهل هنر
📚 همگامی ادبیات و نقاشی قاجار
▪️اثر: جواد علیمحمدی
▪️فرازی از صفحه ی ۱۴ کتاب:
حضور نقاشان غربی در ایران عصر صفوی و خاصه پایتخت این امپراتوری، و تعلق خاطر هیات حاکمه به این شیوه از نقاشی، کمک شایانی به ایجاد تحولات جدید در عرصه ی هنر نقاشی ایرانی کرد و نگاه هنرمند ایران را این بار و به صورتی فراگیر، به سوی غرب متوجه ساخت. در حالی که پیش از این، هنر نگارگری ایران، بیش تر متأثر از هنر شرق و خاصه هنر نقاشی چین بود.
#هنر_قاجار
#هنر_قاجاری
#هنر_عصر_قاجار
#هنر_دوره_قاجار
#نقاشی_ایران
#نقاشی_ایرانی
#نقاشان_ایرانی
#نقاشی_قاجار
#نقاشی_قاجاری
#نقاشان_قاجار
#نقاشان_قاجاری
#ادبیات_سبک_هندی
#ادبیات_نهضت_بازگشت
#ادبیات_جنبش_بازگشت
#ادبیات_شیوه_بازگشت
#نهضت_بازگشت_ادبی
#جنبش_بازگشت_ادبی
#ادبیات_و_نقاشی
#ادبیات_و_نقاشی_ایرانی
#ادبیات_و_نقاشی_قاجار
#ادبیات_و_نقاشی_قاجاری
#شاعران_نقاش
#نقاشان_شاعر
#واقع_نگاری_نقاشی_ایران
#واقع_نگاری_نقاشی_ایرانی
#همگامی_ادبیات_و_نقاشی_قاجار
#جواد_علیمحمدی‌_اردکانی
#فرهنگسرای_یساولی
#کتابستان_اهل_هنر
#فرازی_از_کتابی
@Ketabestan_A_H
@jabbaryrad_hamid
Forwarded From کتابستان اهل هنر
📚 اصول و مبانی نسخه شناسی در کتب خطی
▪️متن فارسی- روسی
▪️اثر: حبیب الله عظیمی
▪️فرازی از صفحه ی ۱۱ کتاب:
نسخه های خطی به خاطر قدمت یا بی همتا بودن و جنبه های هنری به عنوان کتاب نفیس در کتابخانه ها و در مجموعه های جداگانه، نگهداری می شوند، همچنان که در روزگاران کهن، در خزائن کتابخانه های سلطنتی نگه داری یا به عدّه ی خاصی، سپرده می شدند. نسخه های خطی قدیمی معمولاً توسط انواع آفت ها و حشرات موذی، تابش یا رطوبت، شکننده و فرسوده می شوند. حتی بخش هایی از اوراق این نسخه ها فرو ریخته یا اوراق آن جدا و مفقود شده است.
#مبانی_نسخه_شناسی
#اصول_نسخه_شناسی
#نسخه_شناسی
#نسخه_های_خطی
#نسخه_خطی
#نسخ_خطی
#کتاب_های_خطی
#کتب_خطی
#نسخه_های_خطی_فارسی
#نسخه_های_خطی_عربی
#آموزش_نسخه_شناسی
#کتابت_نسخه_های_خطی
#کاتبان_نسخه_های_خطی
#تزئینات_نسخه_های_خطی
#خطوط_نسخه_های_خطی
#تذهیب
#تذهیب_نسخه_های_خطی
#کاغذهای_نسخه_های_خطی
#جلدهای_نسخه_های_خطی
#فرازی_از_کتابی
@Ketabestan_A_H
@jabbaryrad_hamid
Forwarded From کتابستان اهل هنر
📚 کتاب‌آرایی در تمدن اسلامی
▪️دوره دو جلدی
▪️اثر: نجیب مایل‌هروی
▪️فرازی از صفحه ی ۱۰۳ کتاب:
خطائی / یا ختائی، گونه ای است از اسلیمی که طرح آن ظریف و نازک است و صرفاً، دارای نقوش پیچ در پیچ گل و بوته است به رغم اسلیمی که طرح آن، درشت تر است و قوی ترو متضمن نقش درخت. مذهب یا نقاش، طرح خطائی را، به صورت گل و برگ تزیینی گسترده شده می آراید. همچنان که پرندگان خوش الحان با نغمه سرایی و عشق بازی روی شاخه های گیاه، غوغائی برپا می کنند؛ در اطراف گل و برگ خطائی نیز، می توانند آشیانه ساخته و در لای بندهای خطائی با ترنّم و دلربائی، جلب نظر بینندگان را بنماید.
#کتاب_آرایی
#کتاب_آرایی_ایرانی
#واژه_نامه_کتاب_آرایی
#واژگان_کتاب_آرایی
#واژه_شناسی_کتاب_آرایی
#فرهنگ_کتاب_آرایی
#فرهنگ_واژگان_کتاب_آرایی
#دایره_المعارف_کتاب_آرایی
#خوشنویسی
#مرکب_سازی
#کاغذگری
#کاغذسازی
#تذهیب
#تجلید
#رساله_های_خوشنویسی
#رساله_های_مرکب_سازی
#رساله_های_کاغذگری
#رساله_های_تذهیب
#رساله_های_تجلید
#نجیب_مایل_هروی
#بنیاد_پژوهشهای_اسلامی_آستان_قدس_رضوی
#کتابستان_اهل_هنر
#فرازی_از_کتابی
@Ketabestan_A_H
@jabbaryrad_hamid
Forwarded From کتابستان اهل هنر
📚 مبانی هنر معنوی
▪️مجموعه مقالات-۱
▪️فرازی از صفحه ی ۵۳ کتاب، نوشته ی تیتوس بورکهارت- ترجمه سید حسین نصر:
گر چه وحدت خود یک حقیقت کاملاً عینی است؛ به نظر انسان، یک مفهوم ذهنی و انتزاعی جلوه می کند. این امر و نیز یکی دو عامل که از روحیه و طرز تفکر مردم سامی نژاد، برمی خیزد؛ علت انتزاعی بودن هنر اسلامی است. اسلام مبتنی بر توحید است و وحدت را نمی توان با هیچ تصویری، نمودار ساخت و بیان کرد. لکن به کاربردن تصویر در هنر اسلامی، به کلی منع نشده است. در هنری که اختصاص به امور دینی ندارد، می توان از تصویر استفاده کرد؛ به شرطی که تصویر خداوند و یا صورت پیغمبر اسلام (ص) نباشد.
#حکمت_معنوی
#حکمت_معنوی_هنر
#هنر_معنوی
#هنر_سنتی
#هنر_قدسی
#هنر_اسلامی
#هنر_دینی
#هنر_جهانی
#هنر_هندی
#موسیقی_هندی
#فرهنگ_ژاپن
#مبانی_هنر_معنوی
#هانری_کربن
#تیتوس_بورکهارت
#فریتهوف_شووان
#آناندا_کوماراسوامی
#د_ت_سوزوکی
#سید_حسین_نصر
#غلامرضا_اعوانی
#رضا_داوری
#جلال_ستاری
#سیمین_دانشور
#فرازی_از_کتابی
@Ketabestan_A_H
@jabbaryrad_hamid