اسم الكتاب: بداية المجتهد ونهاية المقتصد
المؤلف: أبو الوليد محمد بن أحمد بن محمد بن رشد الحفيد
المحقق: محمد صبحي حسن حلاق
دار النشر: مكتبة ابن تيمية - مكتبة العلم بجدة
التصنيف: #فقه_مالكي #فقه_عام
الموضوعات: #فقه_مقارن
اسم الكتاب: كشف الستر عن حكم الصلاة بعد الوتر
المؤلف: ابن حجر العسقلاني
المحقق: هادي بن حمد بن صالح المري
دار النشر: دار ابن حزم
بلد النشر: لبنان
التصنيف: #فقه_مقارن
الموضوعات: #فقه_الصلاة
اسم الكتاب: المنار في المختار من جواهر البحر الزخار
المؤلف: صالح بن مهدي المقبلي
دار النشر: مؤسسة الرسالة
بلد النشر: لبنان
التصنيف: #فقه_عام
الموضوعات: #فقه_مقارن

اسم الكتاب: أحكام الأبوة في الفقه الإسلامي
المؤلف: مداح عيسى
المحقق: عبد القادر بن عزوز، ناصر قارة، وثيق بن مولود، ة نصيرة دهينة
دار النشر: جامعة الجزائر
بلد النشر: الجزائر
الموضوعات: #أحكام #فتاوى #فقه_مقارن #فقه_إسلامي #أبوة
Forwarded From شبکه اجتهاد
#اختصاصی
💢فقه‌ مقارن، راه فهم دین و وحدت جامعه

✔️سید منیرالدین الخباز القطیفی، اگرچه در محافل علمی، به جهت نگارش تنها تقریر اصولی آیت‌الله سیستانی شهره است، امّا او علاوه بر آن تقریر ناتمام یک‌جلدی، سال‌هاست که به تدریس خارج فقه و اصول در حوزه علمیّه قم پرداخته و از اساتید تراز اوّل این حوزه به شمار می‌آید.
http://yon.ir/zB76W
سال‌ها حضور وی در حوزه علمیّه عراق، بهانه‌ای شد تا وضعیت اصول و فقه‌مقارن در این حوزه را با وی به گفتگو بنشینیم. او اما علاوه بر وضعیت حوزه عراق، نکات مهمی در مورد آثار علمی و تقریبی تأکید بر روش مقارن بیان کرد. تسلّط وی بر آراء اهل‌سنّت در طول گفتگو، تأثیرات آیۀالله سیستانی بر شاگرد مبرّز خود را بیش‌ازپیش عیان می‌ساخت🔻

🔹از متن: تردیدی نیست که فقهای قدیم شیعه مانند شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه حلی و شهید اول و ثانی در مباحث علمی‌شان فقه‌مقارن را به کار گرفتند؛ اما کم‌کم توجه به فقه‌مقارن کمرنگ گردید تا زمان شهید اول و شهید ثانی مطرح بود. اما توجه به فقه‌مقارن میان متأخرین به‌کلی از میان رفت، به‌گونه‌ای که در کتاب‌های مثل جواهر الکلام محقق نجفی، کتاب‌های شیخ انصاری و مستمسک آیت‌الله حکیم و بحث‌های فقهی آیت‌الله خویی، فقه‌مقارن به‌هیچ‌وجه مطرح نشده است.

🔸شاید بعض افراد این‌گونه تصور نماید که این امر ناشی از تکامل فقه شیعی است و همان‌گونه که علم اصول، علم حدیث و رجال در نزد شیعه به‌طور بی‌سابقه‌ای پیشرفت کرده، فقه شیعه نیز تکامل‌یافته است؛ ازاین‌رو نیاز به مراجعه به فقه عامه و بحث از آن نیست.

🔹عدم توجه به فقه اهل‌سنت در زمان حاضر اختصاص به عراق ندارد، بلکه در ایران نیز این‌گونه است، در حوزه‌های علمیه قم، مشهد و نجف، بحث از فقه‌مقارن در قرن اخیر افت کرده است.

🔸 وضع مقررات درسی درباره فقه‌مقارن دارای آثار مهمی است که می‌توان به چند اثر اشاره کرد:‌

1️⃣ اثر اول: فهم روایات و کتاب‌های فقهای متقدم ما که در عرصه فقه‌مقارن کتاب نوشته‌اند، وابسته به دانستن فقه‌مقارن است.

2️⃣ اثر دوم: شناخت پیدا کردن نسبت به عمق فقه امامیه است، بسیاری از مواقع گفته می‌شود ما نیازی به فقه عامه نداریم، پس چرا فقه اهل‌سنت را ترویج کنیم؟ این در حالی است که مسئله ترویج فقه اهل‌سنت نیست، مسئله آن است که عمق فقه شیعه را در مقایسه با فقه اهل‌سنت و سایر مذاهب اسلامی مشخص گردد. این شناخت تنها از طریق شناخت فقه‌مقارن امکان‌پذیر است.

3️⃣ اثر سوم: گاهی شخصی بیرون از دایره اسلام می‌خواهد از فقه اسلامی و تحولات آن آشنایی پیدا کند، ازاین‌رو نیاز دارد که کتابی را بخواند که فقه اسلامی با تمام مذاهب آن را در برداشته باشد، برنامه‌های درسی برای این هدف نیز کمک می‌کند.

4️⃣ اثر چهارم: فقه‌مقارن می‌تواند در تقریب بین پیروان مذاهب مختلف اسلامی نقش مؤثر ایفا کند که به‌شدت در این دوران به آن نیازمندیم. #فقه_مقارن

◀️ متن کامل #گفتگو را در «شبکه اجتهاد» بخوانید 👈 http://yon.ir/oYFBN

✅ @ijtihadnetwork | گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقه