Forwarded From unknown
#صبر
#صدقه
#صراط
#صفات_ناجیة
#صلوات
#صله_رحم
#صوت_امیرالمومنین
#ضعف
#طالب_علم
#طب
#طب_اسلامی
#طبایع_اربع
#طلوع_فجر
#طوبی
#طینة
#طینت
#ظرفیت
#ظهور
#عاق_والدین
#عاقبت_بخیری
#عاقل
#عالم
#عبادت
#عبودیة
#عجب
#عجم
#عدل
#عذاب_دنیوی
#عذاب_قبر
#عذاب
#عرضه_اعمال
#عزاداری
#عصای_موسی_ع
#عصمت_انبیا
#عطسه
#عطر
#عفت
#عقل
#عقیقه
#علم
#علم_الکتاب
#علم_خدا
#علی_بن_ابی_حمزه
#عمر
#عمل_به_علم
#عمل_بیفائده
#عمل_بی_خاصیت
#عمل_صالح
#عیادت_مریض
#غربال
#غذا_داغ
#غسل_جنابت
#غناء
#غنی
#فاطمه_بنت_اسد
#فایده_مخلوقات
#فحش
#فرزند
#فرزند_صالح
#فرقه_ناجیه
#فضل_عالم
#فضایل_امیرالمومنین
#فطرت
#فقر
#فقیه
#فهم_حدیث
#قائم_ع
#قابیل
#قساوت_قلب
#قراءة_علی_ع
#قرآن
#قصر_یاقوتی
#قضاء_حاجت_مومن
#قضاوت
#قم
#قناعت
#قول_بدون_علم
#قیامت
#قیاس
#کتمان
#کشتی_نجات
#کلمات
#کنز
#کوثر
#گرفتن_ناخن
#گریه
#گناه
#گناه_کبیرة
#گمشده
#گوشت_و_شیر
#لیلة_المبیت
#مال_حرام
#ماه_رمضان
#مباهله
#محاسبه
#محبت_اهل_بیت
#محدثه
#محرم
#مجلس_علم
#مجلس_مذاکره_علم
#مدارا
#مداهنة
#مرض
#مرگ
#مرگ_جاهلیت
#مزاح
#مسجد_کوفه
#مستضعف
#مسخ
#مشاهده_اعمال
#مصافحه
#مصلحت
#مصیبت
#مظلومیت_اهل_بیت
#معاد_جسمانی
#معجزه
#معجزه_پیامبر_ص
#معرفت
#معراج
#معلی_بن_خنیس
#معدن_علم
#معنای_ید
#مقام_امیرالمومنین
#مقام_اهل_بیت
#مقام_شیعة
#ملائکة
#ملک_الموت
#ملایکة_کاتب
#منزلت
#منع_از_مومن
#مودة_فی_القربی
#موسیقی
#موعظه
#مواعظ
#مومن
#مومن_مسرف
#میثاق
#میزان
#ناامیدی
#ناصبی
#نام_محمد
#نامه_عمل
#ندبه
#نصیحت
#نظافت
#نعمت
#نفی_رویت
#نقل_حدیث
#نماز
#نماز_شب
#نماز_میت
#نمک
#نور
#نوزاد
#نوشتن_حدیث
#نیت
#نیمه_شعبان
#وادی_السلام
#والدین
#ورع
#وسیله
#وضو
#ولایت
#ولد_صالح
#هادی
#هابیل_قابیل
#هدف_خلقت
#هدایت
#هدایت_کردن
#هلاکت
#همت
#همسایه
#همنشین
#هوای_نفس
#یاد_مرگ
#یاد_اهل_بیت_ع
#یوم_الست
Forwarded From یک مشکاتی
توجه به عناوین ابواب کتب حدیثی در فهم معنای روایات
محمدباقر ملکیان

✅ امشب یکی از دوستان فاضل، این متن را برایم فرستاد:

🔻چرا شارحین صفوی کتب روایی، برای این حدیث سخن از حد و تعزیر به میان کشیده اند؟ آیا از جیب گذاشته اند؟ یا مبنایی هست؟
حدیث این است: «سألته عن الدلک؟ قال: ناکح نفسه لا شيء علیه» (الکافی ج۱۱ ص ۲۴۱ ).
فیض در ذیل حدیث می نویسد: أي: لا حدّ عليه ولا تعزير و .... (الوافي ج١٥ ص ٣٥٢)
مجلسی دوم در ذیل حدیث می گوید: «قوله علیه السلام:"لا شيء علیه" أي: من الحد فلا ينافي الإثم والتعزير» . (مرآة العقول ج٢٠ ص ٣٨٦).

من در جواب ایشان نوشتم:
از جیب نگذاشته اند، اما یک نکته ای وجود دارد، که بسیاری از آن غفلت کرده اند.
و آن اینکه گاه از عنوان یک باب، مطلبی فهمیده می شود.
مثلا در روایات استمنا، شیخ طوسی و صدوق، هر دو این روایات را در بحث حدود و تعزیرات آورده اند نه در باب نکاح، بنابراین وقتی گفته میشه: «لا شی علیه» یعنی حد بر او نیست.

🔻یک مثال دیگر عرض کنم.
روایتی است که در آن سوال شده با طنابی که از موی خوک است از چاه آب برمی دارند. امام علیه السلام می فرمایند: آب پاک است.

بعضی از فقها به تکاپو افتاده اند که قطرات آب از طناب موی خوک، در سطل آب می چکد، پس چگونه آب پاک است؟ و احتمالات مختلف و بعضا عجیب مطرح کرده اند، مثل این که سطل آب بزرگ است و حجمی بیش از یک کر آب در خود جای می دهد!
شیخ انصاری این روایت و کلمات فقها در ذیل این روایت را در مکاسب محرمه (بحث انتفاع به اعیان نجس) مطرح کرده است.

اما یک توجه کوچک به بابی که این روایت در آن ذکر شده نشان می دهد همه این احتمالات، بی وجه است.
شیخ طوسی این روایت را در تهذیب در باب مرتبط با منزوحات بئر آورده است، یعنی سؤال اساسا از آبی که از طناب (ساخته شده با موی خوک) در سطل می چکد نیست، بلکه سوال از آبی است که از این طناب در چاه می چکد، که امام علیه السلام می فرمایند پاک است.

🔻یک پیشنهاد
خوب است در تالیف و تصحیح متون فقهی، هنگام تخریج روایات، علاوه بر ذکر شماره جلد و صفحه مصدر روایات، عنوان ابواب نیز ذکر شود. البته نه همه کتب حدیثی، بلکه کتبی که عناوین ابواب آنها بازگو کننده یک مطلب است، و الا در تخریج احادیث از امالی صدوق مثلا، اشاره به این که این روایت در مجلس هشتم است، فائده فقهی ای ندارد.

#فهم_حدیث
@yekmeshkati