Forwarded From unknown
تذکره هزار مزار

تذکره هزار مزار ترجمه «شُدالازار فی‌حط الاوزار عن‌زوار المزار» معین‌الدین جنیدبن محمود شیرازی است. ترجمه آن با نام تذکره هزار مزار به همت فرزندش عیسی بن جنید شیرازی در حدود سال 800ه.ق صورت گرفته است. تذکره هزار مزار در شرح حدود سیصد نفر از بزرگان مدفون در شهر شیراز و حوالی آن است. هدف این کتاب و دیگر مزارنامه ها به بیان مولفان آن، آگاه کردن برادران دینی از زیارت قبور و یاد کردن اهل قبور است، تا بعضی سیرت، اوصاف و فضائل آنان بیان گردد و نمونه‌ای برای متابعان باشد. محتوا و لحن کتاب حالتی صوفیانه و عارفانه دارد که سرتاسر آن مملو از شهود و کشف و روایات کرامت گونه است. در این کتاب مولف در باب اعمال زیارت اشخاص مقدس، صرفا به گزارش و معرفی مشایخ و عرفای بلند پایه بسنده نکرده است؛ بلکه دیگر گروه‌های مردم با هر گونه شأن اجتماعی و پیشه شغلی - زارع، معمار، ریاضیدان، خشت‌کار و حاکم و والی - را که از نظر وی در طول زندگی خویش عابدانه و زاهدانه زیسته‌اند ذکر کرده و قبور آنها را شایسته زیارت دانسته است. علاوه بر این موارد، نویسنده توضیحات خوبی نیز از بناهای ساخته شده در کنار این مزارها و عملکردهای اجتماعی آنها بدست می‌دهد.

@irarchitecturestudies
کلیدواژه‌ها: #تذکره_هزار_مزار #معین‌الدین_جنیدبن_محمود_شیرازی #تاریخ_اجتماعی #قبور #قبرستان
مأخذ: جنید شیرازی، معین الدین جنیدبن محمود. تذكره هزار مزار. تایپ شده توسط مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان.

کتابهای مشابه:
1 «مقصد الاقبال و مرصد الآمال خاقانیه». نوشته سید اصیل الدین عبدالله واعظ در سال 864 ه.ق. در شرح مزارات دانشمندان و اهل فضل مدفون در شهرهای قلمرو زبان فارسی در دوره حکومت تیموریان
2 تاریخ ملازاده - در ذکر مزارات بخارا. نوشته احمد بن محمود (معین الفقراء).
3 منظر الاولیاء : در مزارات تبریز و حومه. نوشته محمد کاظم بن محمد تبریزی ( اسرار علی شاه).
Forwarded From دكتر هادى انصارى
Forwarded From دكتر هادى انصارى
قبرستان #أبو طالب 🔹

بامدادان امروز پنجشنبه ١٤ ذى حجة سال ١٤٤٠ هجرى ،به زيارت قبرستان ابو طالب مشرف شديم.
#قبرستان مَعلاة قدیمی‌ترین قبرستان شهر مکه است که به قبرستان حَجون (یا حُجون) و نزد ایرانیان به قبرستان ابوطالب نیز مشهور است. در قرون اخیر به مقبره بنی‌هاشم نیز آن را می‌‏شناسند. عبدالمطلب، ابوطالب، حضرت #خدیجه (س)، یاسر و سمیه (اولین شهدای اسلام) در این قبرستان دفن شده‌اند و بدین رو، پس از قبرستان بقیع در مدینه، همواره در کانون توجه مسلمانان و حج‌گزاران و زائران به ویژه شیعیان قرار داشته و از زیارتگاه‌های #شیعه به شمار می‌رود.

قدیمی‌ترین اشاره به کوه حَجون به ابیاتی از روزگار جُرهُمیان باز می‌گردد. اما اطلاق نام حجون به گورستان، احتمالاً پس از دفن جنازه قُصَی بن کلاب، جد پنجم پیامبر اکرم (ص)، صورت گرفته است، زیرا او نخستین کسی بود که در دامنه این کوه به خاک سپرده شد.
از آن پس، اهالی مکه در دره سمت راست و چپ حَجون، اموات خود را دفن کردند.به این ترتیب، مقارن ظهور اسلام، حجون گورستانی معتبر شد، به ویژه اینکه اجداد پیامبر اسلام (ص)، عبدمناف، هاشم و عبدالمطلب، در آنجا مدفون بودند و به روایتی، آمنه، مادر پیامبر (ص)، نیز در همین گورستان به خاک سپرده شد.ابوطالب، عموی پیامبر(ص)، در شعری مفاخره آمیز، از این مقابر و مدفونان آن یاد کرده است.

با وجود تصریح منابع بر دفن بزرگان صحابه و تابعین و اولیا در این محل و به رغم قداست و اهمیت معنوی حَجون و نقل فضیلت‌های دعا و زیارت در آنجا، هویت و محل دقیق قبور بسیاری از صحابه در این محل شناخته نیست.
دیگر مدفونان سرشناسِ این گورستان عبارت‌اند از: عبدالله بن عمر بن خطاب؛ فضیل بن عیاض، عارف قرن دوم؛ گروهی از سادات، به ویژه سادات حسنی؛ و منصور خلیفه عباسی.

ابن فهد، مؤلف قرن نهم، نیز بخشی از کتابش را به زنان و مردان سرشناس مکی، از قضات و محدّثان و قاریان و شرفا و امرا و نواب، اختصاص داده است که در همان زمان در حجون و اغلب در آرامگاه‌های خانوادگی به خاک سپرده شده بودند.



________
@drhadiansarii
#نگاره ی از #قبرستان #مکه
حضرت # خدیجه
#ابوطالب
صلوات الله و سلام الله علیهم