Forwarded From لاله‌واشناسی
? شازده #لطف_الله_میرزا تیول دار #لاله_آباد دوره محمدشاه و ناصری که بود؟

در تاریخ قاجار به دو لطف الله میرزا برمی خوریم که هر دو نوهء فتحعلی شاه بودند.

1_ لطف الله میرزا فرزند عباس میرزا نایب السلطنه که مادر وی دختر علی قلی خان قاجار ساکن در بابل بود.(تذکرهء خاوری)
علی قلی خان فرزند محمدحسن خان، پدر خانلرخان و پدربزرگ قهارقلی خان قاجار _حاکم بابل دوره ناصری_ بود.

2_لطف الله میرزا فرزند عبدالله میرزا _حاکم زنجان_ فرزند فتحعلی شاه قاجار بود. مادر عبدالله میرزا (همسر سی و هفتم فتحعلی شاه) را کلثوم خانم ذکر کرده اند. برخی منابع کلثوم خانم را از سادات پازوار (تاریخ عضدی و تذکرهء خاوری) و برخی منابع دیگر از سادات لاله آباد (تاریخ ذوالقرنین ج2) می دانند.

*علی ایمانی ایمنی
*************************
کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://t.me/eflalhabad
Forwarded From اتچ بات
🔎 بازخوانی اسناد #لاله_آباد
موضوع: شجره نامه #سید_رحمت_الله_حسینی_سیاحی

شجره نامه ها یکی از اسناد مهم در گذشته بود که پس از شناسنامه دهی چندان به آن توجه نمی شود. اما اغلب خانواده ها به ویژه #سادات به دنبال تأییدیه هایی از عالمان نسب شناس بودند تا سیادت شان را به اثبات برسانند. شجره نامه ها معمولا در پشت نسخ خطی یا قرآن ها یادداشت می شد و سلسله وار توسط فرزندان ادامه می یافت. شجره نامه ای که در این نوشته تقدیم می شود به قلم مرحوم #سید_رحمت_الله_حسینی مشهور به #سیاحی است که به استناد بحرالانساب خاندان #ارشادی روستای #ایمن_آباد در پشت قرآن نوشته شده است. متن شجره نامه چنین است:

بسم¬الله¬الرّحمن¬الرّحیم
امّا بعد این نسخة شریف بهرالنصاب [بحرالانساب] به یاری باری¬تعالی به نظر اعمه [ائمة] اطهار در هاشیة [حاشیة] این قرآن مجید درج نمودم که طالبین بهره¬مند بشوند؛ اگر چه حقیر را حدّ آن نبود که در این باب زبان¬درازی بنمایم. ولی به هزار مشقّت و مرارت قدم جرعت [جرأت] پیش نهادم به شرط این¬که این دهر ناپایدار بی¬وفایی ننماید. و مرگ پیراهن صبوری ما را ندرد، چون هر کس بر در خانة خامس آل عبا (ص) به امید قدم نهاد ناامید برنمی¬گردد. حقیر هم از شنیدن این مطالب [و] نوشتن این هاشیة [حاشیه] قرآن مجید قدم جرعت [جرأت] پیش گرفتم و یاری از خمسه¬النّجبا خاستم [خواستم] که تا نسخة شریف بهرالنصاب [بحرالانساب] به اتمام پذیرد. آمین به حقّ ربّ¬العالمین اعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم، بسم¬الله تعالی شأنه¬العزیز، چون سلالة دودمان احمدی این فرزندزادة خاک¬پای احمدی زائر حسینی، سیّد رحمت¬الله ابن سیّد محمد ابن سیّد ذوالفقار ابن میرعلی ابن میرمجید ابن میرحمید ابن میرامینا ابن سیّد امین (و سیّد علی دو برادرند به کروکلا) فرزندان امام موسی کاظم (ع) المسکن المشهور المحال امین¬آباد از برای یادگاری این نسخة شریف را به هزار مشقّت و مرارت در منزل حضرت آقای جلیل¬الشعن [جلیل¬الشّأن] حجت¬الاسلام آقای آقا سید مرتضی ارشادی دریافت نمودم با حضور آقای آقا سید ابراهیم ارشادی فرزند جلالت¬معاب [جلالت¬مآب] حضرت آقای آقا سید مرتضی ارشادی، هشت پشت علما در درج این حاشیة قرآن مجید نمودم که نسل بعد از نسل فیض باب شود. بحقّ محمّد و آله و بعداً نسل [به] یادگاری اسم خود¬شان را در[ج] نمایند که آباء و اجدادشان مفقود و بی¬بهره نمانند و ما را از دعای خیر فراموش ننمایند.
کاتب الحقیر سیّد رحمت¬الله سیّاحی در سال 27/3/1341.
مورد تصدیق است سیّد ابراهیم ارشادی در تاریخ 27/3/1341.

بازخوانی و تصحیح: علی ایمانی ایمنی
***********************

کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://t.me/eflalhabad
Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
🔎بازخوانی اسناد تاریخی #لاله_آباد

موضوع: درخواست تخفیف مالیات

تصدقت شویم، سرکار سپهسالار اعظم را قسم می دهیم به نمک پادشاه عالم پناه روحی فداه/ به درد این رعایای فقیر برسید؛ که در این دو سه سال، دو هزار تومان مالیات ما را زیادکردند با این حالت دَه قریة معتبر را امنای دولت/ ابدمدت تیول دادند در سنة ماضیه را اقدس همایون شهریاری روحی و روح العالمین فداها فرمان مهرلمعان مرحمت و التفات فرمودند که بعد از وضع تیول خاقان/ خلدآشیان اسکنه الله تعالی فی الدار السرور و الرضوان، احدی تیول در قراء #لالاباد نبرند تا قراء معموره و مخموره از عهدة مالیات خودشان برآیند. مع ذالک سنة آتیه را/ از قرار تفصیل ذیل قراء معموره را تیول بردند و بعضی قراء مخروبه باقی ماند. این کمترین جان نثاران و درماندگان از عهدة مالیات نمی توانیم/ برآییم، یا قراء مزبور را ردّ بفرمایید که از عهدة مالیات و خدمت دیوانی برآییم یا دو هزار تومان اضافة جمع را تخفیف مرحمت و التفات بفرمایید/ که مرفه الحال و آسوده خاطر به شغل دعا و ثنا اشتغال داشته، در ثنا و دعا مهمل نمانیم. [.............] و دولت و عزت مستدام باد.[.................] و بمحمد و آله الاطهار.

[نام ده قریه در گوشه راست عریضه]:

ایمن آباد اله شاه مرزکنار/ اسبوکلا داودکلا زاهدکلا للوک/ اندیکلا چناربن پایین بازیار


بازخوانی: علی ایمانی ایمنی

کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://telegram.me/eflalhabad
Forwarded From اتچ بات
🔎 بازخوانی اسناد #لاله_آباد

موضوع: وقفنامه ٢٣۵ ساله مسجد(جامع) #ایمن_آباد


هوالواقف علی الضمائر
بعد از مبنای حمد و ثنا و تمهید بساط مدح و دعا بر واقفانِ مواقف احوال و امور، و عارفان اوضاع و دهور، مخفی و مستور نماناد، که سعادتِ دارین و صلاح نشأتین موقوف است به تحصیل حسنات و تکمیل فواضل و خیرات، و نظر به منطوق صدق رقیمة «ماسبقوا الخیرات اینما تکونوا یأت بکم الله جمیعا»[1] مسارعت و مسابقت در این امر عظیم بر قاطبة انسان به قدر امکان واجب و لازم، و تهاون و تقاعد جز ندامت و خسران حاصلی مترتب نیست.  پر ظاهر است که آدمی بی­چاره که از پابند علائق دنیویه رهایی یافته، مرحله­پیمای­ نشیب و فراز و بادیه ­فرسای دور و دراز عرصات گردد؛ سراج­ المنیری جهت ظلمت­سرای قبر و سرمایة ایمانی برای معاملات روز حشر و زادالمعادی جهت حیات جاودان، و مفتاح­ الفلاحی برای ابواب ­الجنان ضرور و ناچار است؛ که محاسبانِ ملاءِ اعلی و مستوفیانِ عالمِ بالا به مصداق « من جاء بالحسنه فله عشر امثالها »[2] افعال و اعمال عباد را به حلی و حُلل حسنات و خیرات آراسته، خالصاً لوجه الله الکریم بوده باشد، دست(؟) نموده از مفردة عدل وضع و منها، و فاضل آن­ را به خازنین خُلد برات خواهند فرمود؛ و نظر به کریمة «و ماتقدموا لانفسکم من خیر تجدوه عندالله»[3] آدمی چیزی را که پیش­­نهاد همت فردا و آخرت خود ساخته البته از جانب ملک­ الملوک به آن مستفیض و سرافراز خواهند شد. نعم ماقال عارف شیرازی: برگِ عیشی به گور خویش فرست/ کس نیارد ز پس تو پیش فرست.[4] بناء علی هذا، چون در این ایام به مددکاری تأییدات جناب ربانی و رهنمایی حضرت سبحانی، عالی­حضرت، رفیع ­منزلت[5]، نجابت ­فطرت، سیادت­ منقبت، توفیق­ شعاری #کربلایی_میررفیع_کرو_ایمن_­آبادی محض ابتقای وجه کریم ذوالجلال و استرضای ایزد متعال، خالیاً من الاغراض الدنیویه، و مستجلباً لفوائد­الاخرویه، طالباً لرفع الدرجات فی جنته عرضها السموات، دیدة دل حقیقت­ منزلِ خود را به جواهر سرمة مضمون بلاغت مشحون «سارعوا الی مغفره من ربکم»[6] کامل ­الضیاء و سراجة ضمیر خود را به ازاهیر[7] عدیم­ النظیر[8] عملوا بالخیر، روشنای فردوس اعلی ساخته، مساحت یک­ جریب زمین آبی شلتوک­زاری خاصه از عین مال خود را که واقعه و کائنه در قریة  #ایمن­_آباد من قراء #بابلکان_لاله­_آباد را که محدود به حدود اربعة ذیل است :

شرقیاً املاک عالی­شأن آقامیرهاشما                           جنوبی املاک ورثة میرعظیماکرو
غربی رودخانه فاضل­آب                                  شمالی زمین واقف مشارٌالیه

وقف صحیح مخلد ملکی شرعی و حبس صریح موبد ملی از برای #مسجدی که در آن قریة مزبوره است نموده، که منافع آن را هر ساله صرف اخراجات #مسجد مزبوره از قبیل سوخت و حصیر و تعمیرات کلی و جزئی شود. وقفاً خاصاً صحیحاً شرعیاً [...] و لایباع و لایوهب «فَمَن بَدَّلَهُ بَعْدَ مَا سَمِعَهُ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ عَلَى الَّذِینَ یُبَدِّلُونَهُ ...»[9] و ثواب وقف اولاً به ارواح چهادره معصوم صلوات الله علیهم واصل و از برکات ایشان ثانیاً کام و زبان خود را شیرین و از سعادت آن مشام جان را عنبرین نموده، مثوبات آن روزگار فرخنده آثار واقف مزبور و والدین مع زوجة او واصل شود؛ نسائم مشکین روایح گل­های خیرات وقف در یو­م­ النشور، «یوم لاینفع مال و لابنون»[10] استشمام مشام واقف گشته، در ساعت وقوف به موقف عرصات باعث احتاط و ابطال ماثم و سیئات در روز بازار سنجیدن اعمال شایسته موجب علو درجات عالیات او گردد؛ تولیت آن را به ولد اکبر و ارشد خود عالی­حضرت سیادت ­مرتبت #میرمحسنا تفویض نموده و بعد از انقضای عمر طبیعی به قاطبة اولاد ذکور او مفوض و مرجوع و کذا بطنا بعد بطن و بعدالمعقب ماتعاقبوا و تناسلوا و بعدانقراضهم عیاذبالله به اعلم علما واگذار شد. التماس و استدعا واقف مزبور آن است که بنا به خواطر اجداد محمد مصطفی صلی الله علیه و آله  و علی المرتضی و باقی حضرات ائمه معصومین علیهم الف تحیات و الثناء احدی از مباشرین امور دیوانی دخلی و تصرفی در املاک موقوفه مزبوره نکند. لعنه الله علی غاصبیها و ظالمیها. و جری صیغه الوقف المزبور به وکالت عن الواقف بالعربیه و الفارسیه و کان ذلک فی عشره شهر ذی­حجه­الحرام من شهور سنه 1203 و تحریر هذه الورقه که از اصل وقف­نامه استنتاخ و استکتاب شد. روز شنبه دهم شهر شعبان المعظم من شهور 1258 [ه.ق].
ادامه👇
Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
🔎بازخوانی اسناد تاریخی #لاله_آباد

موضوع: درخواست تخفیف مالیات

تصدقت شویم، سرکار سپهسالار اعظم را قسم می دهیم به نمک پادشاه عالم پناه روحی فداه/ به درد این رعایای فقیر برسید؛ که در این دو سه سال، دو هزار تومان مالیات ما را زیادکردند با این حالت دَه قریة معتبر را امنای دولت/ ابدمدت تیول دادند در سنة ماضیه را اقدس همایون شهریاری روحی و روح العالمین فداها فرمان مهرلمعان مرحمت و التفات فرمودند که بعد از وضع تیول خاقان/ خلدآشیان اسکنه الله تعالی فی الدار السرور و الرضوان، احدی تیول در قراء #لالاباد نبرند تا قراء معموره و مخموره از عهدة مالیات خودشان برآیند. مع ذالک سنة آتیه را/ از قرار تفصیل ذیل قراء معموره را تیول بردند و بعضی قراء مخروبه باقی ماند. این کمترین جان نثاران و درماندگان از عهدة مالیات نمی توانیم/ برآییم، یا قراء مزبور را ردّ بفرمایید که از عهدة مالیات و خدمت دیوانی برآییم یا دو هزار تومان اضافة جمع را تخفیف مرحمت و التفات بفرمایید/ که مرفه الحال و آسوده خاطر به شغل دعا و ثنا اشتغال داشته، در ثنا و دعا مهمل نمانیم. [.............] و دولت و عزت مستدام باد.[.................] و بمحمد و آله الاطهار.

[نام ده قریه در گوشه راست عریضه]:

ایمن آباد اله شاه مرزکنار/ اسبوکلا داودکلا زاهدکلا للوک/ اندیکلا چناربن پایین بازیار


بازخوانی: علی ایمانی ایمنی

کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://telegram.me/eflalhabad
Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
🔎 بازخوانی اسناد #لاله_آباد
سندی از دوره صفویه (سال ۱۱٢۴ ق.) درباره روستای #مرزبان_کلا که متن آن به شرح زیر است:

عرض نموده جمعی بلامحق و حساب املاک وقفی آستانه ی امامزاده ی واجب التعظیم و التکریم امامزاده جعفر را که تولیت آن به میرمحمد سعید ولد او [میرکاوس الحسنی] مرجوع است تصرف نموده، به تصرف متولی مزبور نمی دهند؛ و میرباقر نامی ملازم وزیر مازندران دویست جریب اراضی وقفی را که در قریه ی #مرزبان_کلای_لالاباد واقع است تصرف و یکصد جریب آن را مبیع نموده [فروخت] و یکصد جریب تتمه را به وظیفه ی خود گذرانیده و استدعا نموده که مقرر شود عالیجاه بیگلربیگی مشارالیه وقفی امامزاده ی مزبور را از ید متصرفی خلاف حساب انتزاع و به تصرف متولی مذکور دهد؛ و چون مقرر شدن وظیفه در وجه ملازم وزیر و فروش ملک وقف بی صورت است یکصد جریبی که میرباقر فروخته انتزاع و به تصرف وقف و یکصد جریب تتمه به غیر وظیفه ی میرباقر مزبور به وظیفه ی میرمحمد سعید مزبور مقرر شود.

پ.ن: امروزه روستایی به نام مرزبان کلا در لاله آباد وجود ندارد و یا تغییر نام داده است.
* علی ایمانی ایمنی
https://www.instagram.com/p/Bq4Ps-3FELc/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=vwhdsjye3azs
Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
بازخوانی اسناد #لاله_آباد

موضوع: رونوشت سؤالیه و استعلامیه از معمرین دربارة موقوفات مدرسة روحیة بابل واقع در لاله¬آباد، مورخ 1260 ق.»

نمره 1307، مورخة 9 برج اسد پیچی¬ئیل سنه 1338 ق. وقف¬نامة 49-م

بر ضمایر صافیة ارباب دین و قلوب غیرمعیوب اصحاب بیان و بینش مخفی و مستور نیست که مساحت چهل و پنج جریب و پنج قفیز شلتوک¬زار/ محدود به حدود که واقع و کائن است در بلوک #لالاآباد و غیره من توابع بارفروش

قطـعه:
واقعه در مزرعة تالارسر #مرزکنار لالاآباد ، ده جریب در یک قطعه محدود به حدود ذیل
شرقیاً بعضی شورش قدیم و بعضی ورثة حاجی عبدالرحیم زرگر، غربیاً خونی قدیم، جنوبیاً ورثة علی نجار، شمالیاً ایضاً

قطعه
ایضاً مرزکنار چهار جریب در دو قطعه محدود
قطعه اول سه جریب: شرقیاً مرز قدیم، غربیاً حاجی عبدالرحیم و شرکا، شمالیاً کالجنوبی، جنوبیاً حاجی عبدالرحیم زرگر
قطعه دوم: یکجریب، شرقیاً کیله قدیم، غربیاً موقوفة مدرسه مزبوره، شمالیاً حاجی علی بیکا، جنوبیاً وقف امام رضا(ع)

قطـــعه
ایضاً سه جریب محدود به حدود ذیل
شرقیاً کوچه قدیم، غربیاً محمدباقر بصری، جنوبیاً وقف مسجد، شمالیاً سید مختار باصرکلائی

قطـــــــــعه
ایضاً مساحت دو جریب و پنج قفیز محدود به حدود
شرقیاً خونی قدیم، غربیاً ورثه چلانگر، جنوبیاً خونی قدیم، شمالیاً ورثة چلانگر

قطعه
ایضاً مساحت دو جریب و پنج قفیز محدود به حدود
شرقیاً خونی قدیم، غربیاً کیله قدیم، جنوبیاً حاجی محمدکاظم چلانگر، شمالیاً

قطعه
شرقیاً خشکة قدیم، غربیاً شورش قدیم، جنوبیاً حاجی عبدالرحیم زرگر، شمالیاً کالجنوبی
اراضی موقوفة واقعه در قریة #مرزبان‌کلا لالاآباد چهارده جریب و نه قفیز به تفصیل ذیل در مزرعة

قطــــعه
دو جریب محدود به حدود
شرقیاً میرمعصوم رکاج، غربیاً کیله قدیم، جنوبیاً عبدالباقی بهاءالدوله، شمالیاً کالشرقی

قطــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعه
یک جریب و هشت قفیز محدود به حدود
شرقیاً ورثة محمدحسین نجار، غربیاً سیدرود قدیم، جنوبیاً حاجی محمدهادی، شمالیاً حاجی علی

قطعه
چهار جریب محدود به حدود است
شرقیاً سیدرود قدیم، غربیاً خونی قدیم، جنوبیاً ورثة میرزا محمداسماعیل، شمالیاً ورثة حاجی محمدهادی

قطعه
دو جریب و پنج قفیز محدود به حدود است
شرقیاً ورثة حاجی شاهک بهاءالدوله، غربیاً سیدرود، جنوبیاً حاجی محمدطاهر الحسینی، شمالیاً کالغربی

قطـعه
چهار جریب و شش قفیز در دو قطعه
قطعه اول: شرقیاً ورثة شاهک، غربیاً سیدرود قدیم، جنوبیاً حاجی میرزا ...، شمالیاً کالغربی
ثانیه: شرقیاً کیله، غربیاً رودخانه، جنوبیاً ورثة حاجی عبدالحمید گالشی، شمالیاً علیرضا رستمدار

قطعه
اراضی واقعه در خاصه بابلکان که موقوفة مدرسة مزبوره است سه جریب و دو قفیز در اوجاکی؟ دشت در سه

قطعه در خاصه #بابلکان

قطعه
اولی یک جریب و دو قفیز
شرقیاً ورثة سید حسام کوسه، غربیاً خشکة غله¬زار قاهه، جنوبیاً ورثة حاجی گرشاسب، شمالیاً ورثة سید حسام کوسه
ثانیه پنج قفیز: شرقیاً ورثة حاجی گرشاسب، غربیاً کالشرقی، جنوبیاً ورثة میرحسام، شمالیاً ورثة جهان¬بخش ایرج
ثالثه یک¬جریب و پنج قفیز که محدود به حدود:
شرقیاً ورثة شاهمیر گیل، غربیاً ورثة حاجی گرشاسب، جنوبیاً کالشرقی، شمالیاً کالغربی

قطـــــــــعه
در ناصرآباد بلوک بیشه پنج جریب و نه قفیز که محدود است به حدود ذیل
شرقیاً [ناخوانا]، غربیاً کیله قدیم، جنوبیاً عزیز گاوزن، شمایاً کالجنوب

قطــــــــــعه
در #کروکلای لالاآباد محدود به حدود دو جریب
شرقیاً رودخانه، غربیاً لالک، جنوبیاً لالک، شمالیاً سید محمد کرو
[افتادگی] و روحیه است که واقع است در شهر بارفروش مازندران که بایست از منافع و مدخل آن وقف تعمیر خرابی مدرسة مزبوره شده و صرف سوخت و سوز / و مدد معاش طلاب و محصلین و سرمایه ... ارباب ایمان و مروجان دین مبین و ساکنین درون مدرسة شریفه/ می¬باشد، گردد و حال چندی است که ید تصرف متولی و موقوف علیهم از آن کوتاه آمده است، دست تعدی و بی¬حساب در آن دارد و منع صرف موقوفه به مصارف آن نموده¬اند و مدرسة معموره، ویران و مخروبه گشته و جمعیتش متفرق و پراکنده گردیده؛ لهذا بر زمرة مؤمنین اهل مازندران از علما و فضلا و فقهاکثرالله امثالهم و پیرمردان و ریش¬سفیدان استطلاع و استعلام می¬رود که هر که علیم و خبیر باشد بر مضمون مستور در این صحیفه اشعار نموده و به نام نامی امهار گرامی خود وریقه مزین فرمایند که این خانة خراب شریعت¬آباد و بنیاد منهدم ز کنه ایمان به عمارت و آبادانی پیوندد. فطوبی لمن خاف لو کان شره مستطیرا و اطاع ربه الکریم و فاز بروح و ریحان و جنه نعیم. والسلام علی من التبع الهدی 1260.

بازخوانی: علی ایمانی ایمنی
______________________

کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://t.me/eflalhabad
Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
🔎 بازخوانی اسناد #لاله_آباد

موضوع: صلح نامه روستاهای مرزون آباد، تلیکران و بیجی کلا در سال ۱٣۱٢ هجری قمری

خاندان حمزه یکی از طایفه های صاحب نفوذ بابل در دوره ی قاجار بوده اند. از بزرگان این خاندان می توان به ملا محمدحمزه شریعتمدار اشاره نمود. سکونت این طایفه ، روستای حمزه کلای بابل بوده که امروزه جزء محلات شهر بابل است. خاندان حمزه از طایفه های ملاک بوده و بسیاری از روستاهای لاله آباد و جلال ازرک بابل از جمله مرزون آباد، تلیکران، بیجی کلا، میان دسته، گردن بری، حمزه کلای شش پل، نودهک در اختیار ایشان بود. در این نوبت بازخوانی صلح نامه ای از خاندان حمزه  از سال 1312 قمری تقدیم علاقه مندان می شود:

مصالحة صحیحة شرعیّة طوعیّه نمود عالی­جاه رفیع­ جایگاه، مجدت نجدت[1]­همراه، افتخارالا... و الاقران، نتیجه الاعاظم و الاعیان آقا میرزا عبداله حمزه/ منافع همگی و تمامی شش­دانگ قریة #بیجی­_کلا و قریة #سیدعزیز معروف به #تلیکران و شش­دانگ قریة #مرزون­_آباد[2] من قرّاء بلوک #جلال_­ازرک/ که هر یک در مقام اشتهار غنی از تحدید و توصیف ­اند، با جمیع توابع و لواحق و منضمات و مضافات از مزارع خشکه و آبی و مراتع و آهار و انهار/ و اشجار و توت و تلیوار و جناگل و استخر[3] و میاه[4] و مجاری ­المیاه، دائراً و بائراً و کلّما یتعلق به قرّاء مزبورها مفصله بلااستثناء شیء و افزار الّا لاکمه سر/ و زیارِ[5] مرزون­ آباد که به جمیع حدودها و حقوقها منافع آن خارج از صلح است، به جناب مستطاب محامد آداب، عمده ­الاعیان و الاعاظم آقا ملاآقا/ از ابتداء تحویل حمل آتیة قوی­ئیل[6] الی مدت سه سال شمسی که رفع سه محصول بوده باشد به مال­ المعاوضه و مصالحة مبلغ ده هزار و هشت­صد تومان/ وجه رایج رواجی فضی ناصرالدین شاهی ریال 24 نخودی جدیدالضرب ده عدد یک­تومان که هر سالی مبلغ سه هزار و هشت­صد تومان وجه موصوف به مال ­الالباب/ بوده باشد که هر ساله مال ­المصالحه را از این قرار کارسازی نمایند، که اوّلاً جمیع مخارج ولایتی و زراعتی از تنقیه رودخانه و بستن/ آبندان تماماً در عهدة عالی­جاه مصالح است، ولی به موجب قبض جناب مصطلح معظم از مال ­الصلح کارسازی نمایند و کذا/ تمامی مالیات و رسومات و عوارضات دیوانی در عهدة عالی­جاه مصالح معزی ­الیه است که جناب مصطلح معظم ایضاً به موجب قبض از بابت/ مال المصالحه بدهند؛ و کذا هر ماهی جناب مصطلح معظم مبلغ یک­صد تومان از بابت مخارج عالی­جاه مصالح معظم به موجب قبض کارسازی/ نمایند و تتمّة مال ­المصالحه را جناب مصطلح از اول قوس هر سنه تا آخر جدی در ظرف این دو ماه به موجب قبض و حوالة عالی­جاه/ مصالح معظم به طلب­کاران ایشان کارسازی نمایند. در هر سنه از این سه سنه مزبورها صیغة مصالحة صحیحة شرعیه به نحو مرقوم مشتملتاً/  علی­ الایجاب و القبول به توکیل حضوری طرفین با استجماع جمیع شرایط و ارکان بالعربیه و الفارسیه واقع و ج اری گردید و کان/ وقوع ذلک و تحریرالورقه فی عشرالثانی فی شهرالثانی من الجمادی فی سنه یونت­ئیل[7] فی شهور هزار و سیصد و دوازده سنه 1312.

[سجلات]
در ضمن عقد خارج لازم شرعی شرط شرعی شد که هرگاه بابت قلّت آب و آفت سماوی نکثی[8] در زراعت داده شود، بالنسبه از مال­المصالحه کم و کسر شود. کان وقوع ذلک به تاریخ متن ورقه سنه 1312

[مهر بیضی]: عبده عبدالله.
[مهر بیضی]:مهدی
 [مهر بیضی]: عبده محمدیوسف

پی نوشت ها:
[1]. به معنی شجاعت (فرهنگ فارسی معین).
[2]. این روستا امروزه از فهرست روستاهای دهستان جلال ­ازرک بخش لاله­ آباد خارج و به دهستان فیضیة بخش مرکزی بابل اضافه شده است.
[3]. در اصل سند به صورت «اسطرخ» آمده و به معنی آب­بندان است.
[4]. جمع «ماء» به معنی آب است.
[5]. میرظهیرالدین مرعشی به گذرگاه زیار در کنار بابل­رود و در اطراف شهر بابل اشاره کرده است. شاید اشارة وی به همین زیار مرزون­ آباد بوده است. (میرظهیرالدین مرعشی، تاریخ طبرستان و رویان و مازندران، به کوشش محمدحسین تسبیحی،ص292).
[6]. سال گوسفند در برج دوازده­گانة ترکی است.
[7]. سال اسب در برج دوازده­گانة ترکی است.
[8] . به معنی به هم زدن معامله و شکستن عهد و پیمان است. (فرهنگ فارسی معین)

با سپاس از پژوهشگر ارجمند دکتر یوسف الهی که این سند را در اختیار ما قرار دادند.

بازخوانی: علی ایمانی ایمنی
***********************
کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://telegram.me/eflalhabad
Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
🔎 بازخوانی اسناد #لاله_آباد

موضوع: صلح نامه

صورت اجناس کلثوم صبیة مشهدی فغان به قرار ذیل است به تاریخ اردیبهشت ماه سنه 1322:
سماور برنجی عدد، سینی برنجی عدد، طشتک برنجی عدد، مجمعة خانی عدد، زیر سماوری عدد، کتری مسی بزرگ و کوچک دو عدد، لگنچه عدد، طاس حمام عدد، دلوچه مسی عدد، افتو سیاه عدد، دیگ چارک و دوازده من پز سه عدد، لاقلی [تابه] عدد، متکا 2 عدد، صندوق عروسی عدد، لحاف کرسی و پشتی کرباسی عدد، شیشه سرنیزه 2 عدد. جمع 16 قلم.
این¬جانب کلثوم صبیة مرحوم مشهدی فغان #اندی_کلائی باشم، از روی عقل و شعور، مطابق شانزده قلم اجناس فوق را صلح نمودم به همشیرة خودم فضه خاتون و خواهرزادة خودم براری.(؟) واضح باد صیغة صلح عربی و فارسی جاری شد به تاریخ ششم اردیبهشت ماه سنه 1322. محل انگشت مهر کلثوم مورد تصدق است. مسیح

بازخوانی: علی ایمانی ایمنی
*************************
کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://t.me/eflalhabad
Forwarded From بنیاد لاله‌واشناسی
روستا شناسی #لاله_آباد

#برسمنان
نام این روستا در اسناد و منابع تاریخی به صورت های مختلف آمده است.

ملگونف در سال 1860 میلادی در صفحه 234 سفرنامه اش از #برزنوم با جویبار برز در #جلال_ازرک گفته است.

در لغت نامه دهخدا #برز به معنی زراعت و کشاورزی آمده است.

در برخی اسناد نام روستا به صورت #برسنان ذکر شده است.

در رابطه با وجه تسمیه ی #برسمنان محقق #لاله_آبادی آقای علی کفشگر نظر جالبی دارد. وی معتقد است این روستا به واسطه ی قرار گرفتن در کنار سه آب بندان یا #اندون به این نام شهره شده است یعنی نام روستا #بر_سه_اندون بوده است.

تحقیق و تنظیم: علی ایمانی ایمنی
**************************
کانال علمی و فرهنگی لاله آباد
ارتباط با ادمین
@shkaro53
@Droz50
@imani53
https://telegram.me/eflalhabad